Η ακτοπλοΐα του Βορείου Αιγαίου επωφελήθηκε φέτος από περίπου 500 χιλιάδες επιπλέον επιβάτες (πρόσφυγες), καθένας από τους οποίους πρόσθεσε περίπου 60 ευρώ (μέση τιμή εισιτηρίου για Πειραιά και μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού). Αυτό σημαίνει ότι επωφελήθηκε από επιπρόσθετα έσοδα (τάξης μεγέθους) των 30 εκατομμυρίων ευρώ. Η επιπλέον ποσοτικά κίνηση επέφερε και μια ποιοτική διαφορά καθώς αποκατέστησε την πυκνότητα των δρομολογίων σε 1 τουλάχιστον καθημερινά για όλο το χρόνο, αίροντας έτσι προσωρινά τη δραματική αραίωση των δρομολογίων ελέω μνημονιακής ύφεσης. Το ακτοπλοϊκό κεφάλαιο αναγνωρίζει με δημόσια άρθρα του ότι επωφελήθηκε πάρα πολύ (όπως και το κεφάλαιο, επίσης μονοπωλιακό, που ελέγχει την αεροπορική κίνηση, από μια επίσης αξιόλογη αύξηση στην πληρότητα λόγω προσφυγικού) (1). Εδώ πρέπει να προστεθεί ένα ποσό δεκάδων ενδεχομένως εκατομμυρίων υπέρ του ακτοπλοϊκού κεφαλαίου από την μεγάλη μείωση του καυσίμου. Το έχει ήδη επισημάνει ο συνάδελφος κύριος Γιάννης Σπιλάνης (2), θα προσθέσω ενδεικτικά έναν υπολογισμό: Αν όπως έλεγαν οι ίδιοι οι ακτοπλόοι το καύσιμο αντιστοιχούσε στο 60% του κόστους του εισιτηρίου (30 ευρώ στα 50 ευρώ που κόστιζε περίπου το μέσο εισιτήριο), τότε η μείωση κατά την ίδια περίοδο του καυσίμου στο 30% (από 130 σε 40 δολάρια το βαρέλι) έφερε ένα πολύ μεγάλο επιπλέον κέρδος 21 ευρώ ανά εισιτήριο (καθώς τώρα το καύσιμο είναι το 18% των 50 ευρώ, δηλαδή 9 ευρώ--έπεσε δηλαδή από τα 30 στα 9). Ακόμη δηλαδή και με τον περσινό αριθμό επιβατών θα έμενε φέτος ένα πολύ μεγαλύτερο κέρδος, αρκετά εκατομμύρια, λόγω πετρελαίου.
Θα ήταν εύκολο στον υπουργό ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ που επισκέπτεται σήμερα την Χίο και στον τοπικό βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ να είχαν ζητήσει από τους συνεργάτες τους να υπολογίσουν το ακριβές κέρδος για την ακτοπλοΐα από τους περισσότερους πρόσφυγες και το φθηνότερο πετρέλαιο και θα έπρεπε να είχαν ήδη ενημερώσει την κοινωνία γι αυτό (μεταξύ άλλων για να συνυπολογιστεί στο ισοζύγιο από το προσφυγικό ένα σημαντικό κέρδος). Το υπολόγισε φυσικά το ακτοπλοϊκό κεφάλαιο, το οποίο αναγνωρίζει ότι το κέρδος δεκάδων εκατομμυρίων είναι τόσο μεγάλο που του επιτρέπει να σχεδιάζει τη διευρυμένη αναπαραγωγή του ακόμη και σε εποχή ακραίας μνημονιακής ύφεσης (1). Και μάλιστα σχετικά ανεξάρτητα από τη διαθεσιμότητα τραπεζικής πίστωσης, πράγμα πρωτοφανές για την παραδοσιακά εξαρτημένη άμεσα από την κατάσταση στις τράπεζες ακτοπλοΐα! Εδώ το cash των εισιτηρίων από το δράμα των προσφύγων, η μορφή του κεφαλαίου που αντιστοιχεί σε αυτό που ο Μαρξ αποκαλούσε "κουδουνιστό χρήμα", έκανε κατά την εκτίμησή μου την κρίσιμη διαφορά.
Το άθροισμα των δύο εξωγενών (άσχετων με την πολιτική της κυβέρνησης στην ακτοπλοΐα) αυτών παραγόντων έπρεπε να είχε οδηγήσει από την πρώτη στιγμή τον ΣΥΡΙΖΑ σε μια αριστερή πολιτική με βάση τα εξής: (α) δυναμική αναπροσαρμογή-μείωση του εισιτηρίου έτσι ώστε να μην απειλείται μεν η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας αλλά και να επωφελείται πραγματικά η Χίος και το Βόρειο Αιγαίο (μείωση κατά τουλάχιστον 21 ευρώ ανά μέσο εισιτήριο αλλά στην πραγματικότητα και πολύ μεγαλύτερη, καθώς προστέθηκε και το επιπλέον κέρδος των 30 εκατομμυρίων ευρώ σε μετρητά--με μεγαλύτερη μείωση εισιτηρίου στους περισσότερο πληττόμενους από τα μνημόνια) και (β) μεγάλη ώθηση στη νησιωτική οικονομία καθώς, εκτός από την αποφασιστική μείωση της τιμής των μεταφορών, ένα μέρος του μεγάλου κέρδους από τους πρόσφυγες και το πετρέλαιο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί αναπτυξιακά από έναν δημόσιο φορέα ακτοπλοΐας.
Το να σταματήσει το πλοίο ανατολικά και στις Οινούσες και το να περάσει-σταματήσει πλοίο δυτικά στα Μεστά και τα Ψαρά είναι το ελάχιστο που παρείχε εύκολα από μόνο του και για δικό του μελλοντικό κέρδος το ακτοπλοϊκό κεφάλαιο (μετά το κρίσιμο κέρδος από τους πρόσφυγες και τις εξελίξεις με το πετρέλαιο που του το επιτρέπουν). Γι αυτό που έγινε με το κουδουνιστό χρήμα από το δράμα των προσφύγων δεν χρειάζονται τα δελτία τύπου που το αποδίδουν σε ενέργειες του ΣΥΡΙΖΑ (3). Το δύσκολο, αυτό από το οποίο θα ορίζονταν η αριστερή πολιτική στο ακτοπλοϊκό, θα ήταν να αξιοποιούσε μια αριστερή κυβέρνηση τα δεκάδες εκατομμύρια από το κουδουνιστό χρήμα των προσφύγων και το πετρέλαιο για την ανακούφιση και την ανάπτυξη των νησιών (την ανάπτυξη άλλωστε ενός νησιού ευνοεί πολύ περισσότερο το μισό εισιτήριο παρά το διπλό λιμάνι).
(1) http://news.in.gr/greece/article/?aid=1500046694
(2) http://www.politischios.gr/parembaseis/meioste-tis-times-ton-eisitirion
(3) Και δεν πρέπει η γραμμή στα δυτικά να αναπτυχθεί με βάση αυτό που συμφέρει την επιπλέον κερδοφορία του ακτοπλοϊκού κεφαλαίου κι όχι αυτό που συμφέρει το νησί ευρύτερα: http://www.politischios.gr/koinonia/ploysios-dialogos-gia-dromologio-raf...
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.