Η ουσιαστική βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και η πλήρης κάλυψη των αναγκών των νησιών μας, αποτελούν κρίσιμη προϋπόθεση για την τοπική ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής νησιωτών και επισκεπτών. Κάθε αναπτυξιακός σχεδιασμός, ή πραγματοποίηση επενδύσεων δεν μπορεί να έχει νόημα αν προσκρούει σε ένα τοπίο με ακτοπλοϊκές συνδέσεις ελλιπείς και προβληματικές. Με την έννοια αυτή, η αποφασιστική επένδυση και βελτίωση των υπηρεσιών της ακτοπλοΐας έχει τελικά ανταποδοτικό χαρακτήρα και αντίκτυπο στην προοπτική ανάπτυξης και πληθυσμιακής συγκράτησης των νησιών.
Όπως γνωρίζουμε πολύ καλά εμείς οι νησιώτες, η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, η απρόσκοπτη διακίνηση επιβατών και αγαθών, είναι η βάση στην οποία στηρίζονται οι τοπικές μας κοινωνίες και οικονομίες. Είναι επίσης αποφασιστικός παράγοντας για την άρση της απομόνωσης των νησιών και παίζει καταλυτικό ρόλο στο αίσθημα ασφάλειας και συγκράτησης του πληθυσμού στα νησιά.
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση στο χώρο της ακτοπλοΐας χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται. Οι πράγματι γρήγορες και ποιοτικές υπηρεσίες στη σύνδεση με τον Πειραιά, που προσφέρονται στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, δεν αντιστοιχούν σε ανάλογες υπηρεσίες για όλο το έτος και για όλες τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Αποκορύφωμα ήταν η ελλιπής και προβληματική σύνδεση μεγάλων νησιών όπως η Χίος και η Λέσβος με τον Πειραιά, με δρομολόγια μόλις τρεις ή τέσσερις φορές εβδομαδιαίως την περσινή χειμερινή περίοδο. Ή ακόμα, η φετινή από κάθε άποψη απαράδεκτη κατάσταση στη σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την Βόρειο Ελλάδα (σημειώνω ότι πρόκειται για επιδοτούμενη γραμμή δημόσιας υπηρεσίας) με πολύωρες καθυστερήσεις, ματαιώσεις δρομολογίων, αιφνιδιαστικές αλλαγές και ταλαιπωρία των επιβατών, την περίοδο που διανύουμε.
Για τα νησιά μας, ειδικά για τα νησιά της περιφερειακής Ενότητας Χίου, οι προτάσεις μας είναι σαφείς και συγκεκριμένες:
v Διασφάλιση καθημερινής σύνδεσης Λέσβου και Χίου με τον Πειραιά, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Οι κοινωνίες των νησιών δεν μπορούν να αντέξουν και δεύτερη χρονιά υποβάθμισης και απομόνωσης όπως έγινε την χειμερινή περίοδο 2013-2014.
v Αξιοποίηση του Λιμένα Μεστών Χίου για σύνδεση με το Λαύριο, που μειώνει σημαντικά το χρόνο ταξιδιού και μπορεί να αποτελέσει Δυτική Πύλη του νησιού της Χίου με σημαντική θετική επίδραση στον τουρισμό.
v Ακτοπλοϊκή σύνδεση Λαυρίου – Λιμένα Μεστών – Ψαρών καθώς και Ψαρών – Λημνιών Βολισσού (με την ολοκλήρωση των λιμενικών εγκαταστάσεων στα Λημνιά).
v Ριζική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονη γραμμή) για τη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με τη Βόρειο Ελλάδα, με αυστηρές προϋποθέσεις για τη συμμετοχή ακτοπλοϊκών εταιρειών (ποιότητα στόλου και υπηρεσιών, αξιοπιστία στην εκτέλεση δρομολογίων) για να μην επαναληφθούν τα απαράδεκτα φαινόμενα του φετινού καλοκαιριού.
v Αξιοποίηση του νέου Μώλου Οινουσσών ο οποίος κατασκευάζεται από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, για σύνδεση του νησιού με τον Πειραιά σε συγκεκριμένες ημερομηνίες.
Πάνω στις συγκεκριμένες αυτές προτάσεις, περιμένουμε την τοποθέτηση του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου καθώς και όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Ας μου επιτραπεί ωστόσο να τονίσω ότι οποιαδήποτε θετική πρωτοβουλία του Υπουργείου θα μας βρει ως τοπικές κοινωνίες αρωγούς και συμπαραστάτες. Αντίστοιχα περαιτέρω απαξίωση και υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών θα βρει τις τοπικές κοινωνίες των νησιών μας σε εγρήγορση και κινητοποίηση.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.