23.10.2024 14:17

Πανεπιστήμιο Αιγαίου- "Στο 60% η τουριστική εξάρτηση της Χίου από την Τουρκία"

Στα 610 ευρώ η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη - Διαρκώς αυξανόμενα τα ποσοστά του AirBnB στη Χίο

Εξαιρετικά χρήσιμα στοιχεία φέρνει στο φως της δημοσιότητας η έρευνα του Εργαστηρίου Καινοτόμου Τουριστικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η οποία επικεντρώνεται στην ανάλυση του τουριστικού προφίλ και της συμπεριφοράς των επισκεπτών στη Χίο, αξιοποιώντας τα δεδομένα ετήσιας έρευνας που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2023 και ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2024.

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασαν ο καθηγητής Θεόδωρος Σταυρινούδης, ο καθηγητής Αλέξιος Πατάπιος Κόντης καθώς και ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Γιώργος Χριστάκης.

Η έρευνα διεξήχθη με τη χρήση ενός δομημένου ερωτηματολογίου, το οποίο ήταν διαθέσιμο σε τρεις γλώσσες (ελληνική, αγγλική, τουρκική) και περιλάμβανε ερωτήσεις κλειστού τύπου με πενταβάθμια κλίμακα Likert.

Η συλλογή των ερωτηματολογίων ξεκίνησε στις 17 Αυγούστου 2023 και ολοκληρώθηκε στα μέσα Αυγούστου 2024, με σκοπό την καταγραφή του προφίλ των επισκεπτών της Χίου σε περιόδους διαφορετικών επιπέδων ζήτησης τουριστικών υπηρεσιών.

Συγκεντρώθηκαν συνολικά 2.093 ερωτηματολόγια, από τα οποία, μετά από έλεγχο εγκυρότητας, κρίθηκαν κατάλληλα για στατιστική επεξεργασία τα 1.847.

Κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά των Συμμετεχόντων

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η πλειοψηφία των επισκεπτών στη Χίο προέρχεται από την Τουρκία, καταλαμβάνοντας ποσοστό 58,8%, ενώ οι Έλληνες επισκέπτες αντιπροσωπεύουν το 17%. Οι επισκέπτες από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταλαμβάνουν το 14,2%, γεγονός που δείχνει μια σαφή διαφοροποίηση στις αγορές προέλευσης τουριστών.

Τα δεδομένα αποκαλύπτουν σημαντικές πληροφορίες για την ηλικία, το φύλο, το επαγγελματικό προφίλ και το επίπεδο εκπαίδευσης των επισκεπτών.

Η πλειονότητα των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες (59,5%), με τους άνδρες να αποτελούν το 39,7% του δείγματος.

 Το ηλικιακό φάσμα των 26 έως 55 ετών καλύπτει το 73,1% των ερωτηθέντων, με κυρίαρχες τις ηλικιακές ομάδες 26-35 και 36-45 ετών, οι οποίες καταλαμβάνουν το 28,1% και το 24,3% αντίστοιχα.

Σε επίπεδο επαγγελματικής κατάστασης, οι περισσότεροι συμμετέχοντες είναι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα ή αυτοαπασχολούμενοι, καλύπτοντας το 51,9% του δείγματος. Ακολουθούν οι δημόσιοι υπάλληλοι (17,4%) και οι συνταξιούχοι (9,9%).

Όσον αφορά το εκπαιδευτικό επίπεδο, το 81,0% κατέχει τίτλους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό, της τάξης του 49,7%, είναι απόφοιτοι του πρώτου κύκλου σπουδών.

Οικονομικό προφίλ και δαπάνες Επισκεπτών

Η ανάλυση των οικονομικών δεδομένων των επισκεπτών της Χίου αναδεικνύει μια σημαντική διαφοροποίηση στα επίπεδα εισοδήματος και δαπανών κατά την παραμονή τους στο νησί. Συγκεκριμένα, το 40,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι διαθέτει μεσαία προς υψηλά εισοδήματα (άνω των 25.000 ευρώ), ενώ το 32,8% διαθέτει ετήσιο ατομικό εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις ατομικές δαπάνες κατά την παραμονή στο νησί, το 27,9% των συμμετεχόντων ξόδεψε μεταξύ 251 και 500 ευρώ, ενώ το 22,6% καταχώρησε δαπάνες από 501 έως 1.000 ευρώ. Παράλληλα, το 23,6% ανέφερε δαπάνες κάτω των 250 ευρώ, υποδεικνύοντας μια μέση προς χαμηλή κατανάλωση από ένα μέρος των επισκεπτών.

Προφίλ ταξιδιών και κίνητρα Επίσκεψης

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι λόγοι επίσκεψης στη Χίο ποικίλλουν, με κυριότερο το κίνητρο της «Αναψυχής - Διακοπών», που καλύπτει το 60,4% των ερωτηθέντων. Η «Τοπική ιστορία και πολιτισμός» αποτέλεσε κίνητρο για το 22,0%, ενώ το φυσικό περιβάλλον και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νησιού προσέλκυσαν το 21,7% των επισκεπτών.

Συνεχίζοντας την ανάλυση της έρευνας για τον τουρισμό στη Χίο, προκύπτουν κρίσιμα συμπεράσματα αναφορικά με τη διάρκεια παραμονής των επισκεπτών, τα χαρακτηριστικά της οργάνωσης του ταξιδιού τους, καθώς και τον βαθμό ικανοποίησής τους από την εμπειρία στο νησί.

Διάρκεια και σκοπός της παραμονής

Η διάρκεια παραμονής των επισκεπτών στο νησί παρουσιάζει ποικιλία. Το 65,4% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι παραμένει στη Χίο για περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις, ενώ το 18,9% πραγματοποιεί μόνο μία διανυκτέρευση και το 15,7% αναφέρει ότι επισκέπτεται το νησί αυθημερόν. Ειδικότερα, το 37,4% παραμένει για 3 έως 5 ημέρες, υποδεικνύοντας μια προτίμηση για σύντομες αποδράσεις. Παράλληλα, το 15,7% επιλέγει να παραμείνει στο νησί για περισσότερες από 9 ημέρες.

Αναφορικά με τα κίνητρα του ταξιδιού, οι περισσότεροι επισκέπτες αναζητούν αναψυχή και διακοπές, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό ενδιαφέρεται για την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό, καθώς και για το φυσικό περιβάλλον του νησιού.

Χαρακτηριστικά οργάνωσης του ταξιδιού

Η έρευνα αποκαλύπτει ενδιαφέροντα δεδομένα για τον τρόπο οργάνωσης των ταξιδιών στη Χίο. Πάνω από το 49,9% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι οργανώνει το ταξίδι του μέσα σε διάστημα 30 ημερών πριν την αναχώρηση, κάτι που υποδηλώνει μια σχετικά αυθόρμητη διάθεση για ταξίδι. Επίσης, το 45,1% των επισκεπτών χρησιμοποιεί διαδικτυακά συστήματα κρατήσεων για τη διαμονή του, ενώ το 16% προβαίνει σε online κρατήσεις μεταφορών.

Η προτίμηση προς τις ψηφιακές πλατφόρμες κρατήσεων αποτυπώνει την αυξημένη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών εργαλείων, τόσο για την κράτηση μεταφορών όσο και για την εξασφάλιση της διαμονής και άλλων τουριστικών δραστηριοτήτων.

Προτιμήσεις καταλυμάτων και ικανοποίηση των επισκεπτών

Οι επισκέπτες επιλέγουν κατά κύριο λόγο καταλύματα τύπου ξενοδοχείου, με το 31,3% να προτιμά ξενοδοχεία κλασικού τύπου 3-1 αστέρων και το 25,1% να διαμένει σε ξενοδοχεία υψηλότερης κατηγορίας (5-4 αστέρων). Παράλληλα, το 32,9% στρέφεται προς εναλλακτικές μορφές διαμονής, όπως διαμερίσματα Airbnb και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Η ικανοποίηση των επισκεπτών από την εμπειρία τους στη Χίο είναι υψηλή. Η αίσθηση ασφάλειας καταγράφει θετικές απόψεις από το 75,3% των συμμετεχόντων, ενώ η χαλάρωση και η ηρεμία κατατάσσονται επίσης πολύ ψηλά στις προτιμήσεις, με το 42,3% να δηλώνει «πολύ ικανοποιημένο». Εξίσου σημαντικό είναι το υψηλό επίπεδο ικανοποίησης που σχετίζεται με την ποιότητα και το κόστος των υπηρεσιών.

Συμμετοχή σε δραστηριότητες και εμπειρίες

Οι δραστηριότητες κατά την παραμονή στη Χίο επικεντρώνονται στην επαφή με την τοπική γαστρονομία και τον πολιτισμό. Το 78% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι είχε εμπειρία από την τοπική κουζίνα, ενώ το 63,5% επισκέφθηκε μουσεία και παραδοσιακούς οικισμούς. Οι επισκέπτες δείχνουν επίσης ιδιαίτερο ενδιαφέρον για δραστηριότητες που σχετίζονται με τον ήλιο και τη θάλασσα, με ένα σημαντικό ποσοστό να επιλέγει την ξεκούραση στις παραλίες του νησιού.

Συμπεράσματα και Προτάσεις

Η παρούσα μελέτη αποκαλύπτει μια σαφή εικόνα των αναγκών και των προτιμήσεων των επισκεπτών της Χίου, προσφέροντας πολύτιμα δεδομένα για τη χάραξη στρατηγικών προώθησης του τουρισμού. Οι ανάγκες για ψηφιακή υποστήριξη στις κρατήσεις, η προτίμηση για ευέλικτη και αυθόρμητη οργάνωση ταξιδιών, και η αγάπη για την τοπική γαστρονομία αποτελούν βασικά σημεία που οι τουριστικοί φορείς του νησιού πρέπει να λάβουν υπόψη.

Η συνέχιση της έμφασης στη βελτίωση των τουριστικών υποδομών, η προώθηση της τοπικής κουλτούρας και η δημιουργία εμπειριών υψηλής ποιότητας θα συμβάλλουν στη διατήρηση της Χίου ως προτιμητέου προορισμού για ποιοτικό τουρισμό. Οι ενέργειες αυτές μπορούν να ενισχύσουν τη θετική εικόνα του νησιού και να αυξήσουν τις επισκέψεις, διασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος της Χίου.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ