Μία πολύ σημαντική βράβευση για το κρασί της Χίου απέσπασε η ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. στον 21ο Διεθνή Διαγωνισμό Οίνου Θεσσαλονίκης. Η ετικέτα του ερυθρού ξηρού οίνου «Αυστηρός» παραγωγής 2016 βραβεύτηκε με Χάλκινο Μετάλλιο, δίνοντας τόσο στην εταιρεία όσο και στις ποικιλίες από τις οποίες παράγεται μία επιβράβευση που δικαιώνει τους παραγωγούς.
Μιλήσαμε με τον κ. Δημήτρη Κεφάλα, Πρόεδρο του Δ.Σ. και Δ/ντα Σύμβουλο της ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. για την σημασία αυτής της βράβευσης.
Ποια η σημαντικότητα της βράβευσης αυτής στον Διεθνή Διαγωνισμό Οίνου στη Θεσσαλονίκη;
Ο Διαγωνισμός αυτός γίνεται εδώ και 21 χρόνια, επομένως είναι πλέον θεσμός. Επικεφαλής της ομάδας των εξεχόντων κριτών είναι ο Κωνσταντίνος Λαζαράκης, που είναι ο πρώτος Έλληνας και ο πρώτος Master of Wine στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αυτό υπογραμμίζει την εγκυρότητα και την πιστότητα των βραβείων που αποσπούν τα διαγωνιζόμενα κρασιά. Για εμάς είναι μία επιβράβευση κατ’ αρχήν της πίστης που είχαμε από την αρχή των καλλιεργειών ότι οι τοπικές ποικιλίες αξίζουν και μπορούν να καταξιώσουν και πάλι το Χιώτικο κρασί και βέβαια η εμπορική υπεραξία που αποκτά η συγκεκριμένη ετικέτα είναι σημαντική για την εταιρεία.
Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει το κρασί «Αυστηρός» και τις ποικιλίες «Χιώτικο Κρασερό» και «Αγιαννίτης»;
Οι ποικιλίες αυτές είναι γηγενείς και ιδιαίτερα το Χιώτικο Κρασερό δεν καλλιεργείται πουθενά αλλού στην Ελλάδα. Άρα από μόνο του αυτό το γεγονός δίνει αξία στην ετικέτα. Επίσης, η μίξη των δύο αυτών ποικιλιών - οι οποίες συνδυάζουν με εξαιρετική αρμονία τα γευστικά και άλλα χαρακτηριστικά τους – δεν συναντάται σε άλλες ετικέτες ερυθρού ξηρού κρασιού. Δηλαδή, πρόκειται για ένα μοναδικό κρασί, άξιο να εκπροσωπεί το νησί της Χίου και να το τοποθετεί στον οινικό χάρτη της χώρας. Έτσι, ο «Αυστηρός» έχει τα χαρακτηριστικά που του προσδίδει το όνομα του: Είναι ένα γεμάτο, στιβαρό κρασί, με δυνατή γεύση και αρώματα και το πορφυρό χρώμα που διόλου τυχαία προτιμούσαν «οι πορφυρογέννητοι Βυζαντινοί»!
Αυτή τη στιγμή πού βρίσκεται η Χίος στον οινικό χάρτη; Μπορεί να αποτελέσει έναν προορισμό οινικού τουρισμού;
Η Χίος υπήρξε οινοφόρος και οινοπαραγωγός στην αρχαιότητα. Όμως οι πολλαπλές καταστροφές που βρήκαν το νησί δεν άφησαν ανεπηρέαστη την καλλιέργεια της αμπέλου και την παραγωγή κρασιού, παρά μόνον εκείνη που ονομάζουμε «χωρική οινοποίηση», δηλαδή το κρασί που έφτιαχνε ο καθένας για το σπίτι του, με προεξέχουσα την παραγωγή του γλυκού «Κουρουνιώτικου».
Στόχος της ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. από την στιγμή της ίδρυσης της ήταν η παραγωγή ποιοτικών κρασιών τα οποία θα μπορούσαν να τοποθετήσουν και πάλι την Χίο στον οινικό χάρτη της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Ωστόσο, η παραγωγή κρασιού είναι μία δύσκολη υπόθεση και ακόμα δυσκολότερη είναι η καθιέρωση μιας περιοχής ως περιοχή παραγωγής ποιοτικών κρασιών. Χρειάζονται χρόνια για αυτό. Εμείς, μετά από 20 χρόνια ζωής της εταιρείας, μόλις που βάζουμε το πρώτο λιθαράκι για αυτό. Όσο, για τον οινοτουρισμό έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη! Εμείς είμαστε επίσημα επισκέψιμο οινοποιείο, με σήμα του ΕΟΤ. Για να γίνει ένας τόπος προορισμός οινοτουρισμού πρέπει να συντρέχουν πολλοί λόγοι κι ακόμα το νησί δεν είναι έτοιμο. Ωστόσο, αν όλοι μαζί δουλέψουμε προς αυτήν την κατεύθυνση ίσως το πετύχουμε.
Πόσο βοηθούν οι συνεργασίες την εξωστρέφεια της εταιρείας και πόσο σημαντικό είναι σήμερα μια εταιρεία να είναι εξωστρεφής;
Μια από τις αρχές της εταιρείας, από την στιγμή της ίδρυσής της, ήταν η εξωστρέφεια, καθώς προσωπικά εγώ αλλά και οι συνεργάτες μου πιστεύουμε ότι οι συνέργειες με επιχειρήσεις που πρεσβεύουν τις ίδιες με εμάς αξίες, αναπτύσσονται με εντιμότητα, παράγουν προϊόντα ή υπηρεσίες με ποιοτικά χαρακτηριστικά μόνον θετικά αποτελέσματα μπορούν να έχουν. «Η ισχύς εν τη ενώσει», αλλά κάθε μέρος αυτής της «ένωσης» θα πρέπει να βαδίζει πάνω στον ίδιο δρόμο με κοινό στόχο. Σημαντική, επίσης είναι η συνεργασία και με τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τους Οργανισμούς, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δράσεις κ.λπ., καθώς οι νέοι άνθρωποι έρχονται σε επαφή με την επιχειρηματικότητα, ανακαλύπτουν τις καλές πρακτικές και ενδεχομένως δέχονται μία πρόκληση για να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα. Θεωρώ ότι, στο βαθμό που μας έχει δοθεί η ευκαιρία, εμείς στην ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. το έχουμε πράξει
Εκτός από αυτή τη βράβευση, ποια άλλη σημαντική στιγμή ή στιγμές θα ξεχωρίζατε στην πορεία σας;
Από την στιγμή που κράτησα στα χέρια μου την πρώτη φιάλη κρασιού της ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. έχω ζήσει στιγμές που δεν πίστευα κι εγώ ο ίδιος ότι θα υπάρξουν. Χρονιά σταθμός ήταν το 2011 όταν η εταιρεία κατέθεσε τον σχετικό φάκελο και πήραμε την «Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη Χίος» από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μία ένδειξη που αφορά - σύμφωνα με την νομοθεσία - ολόκληρο τον νομό, αλλά είμαστε περήφανοι που το υποβάλαμε εμείς. Αμέσως μετά πραγματοποιήσαμε την πρώτη εξαγωγή Χιώτικου κρασιού στις ΗΠΑ.
Ακολούθησαν και άλλες εξαγωγές (Ιταλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά η πώληση κρασιών μας στην Καλιφόρνια το 2016 ήταν σημαντική στιγμή.
Έχουμε ζήσει πολλές συγκινήσεις όλα αυτά τα χρόνια και κάθε τι που πετυχαίνουμε – μικρό ή μεγάλο – είναι για εμάς μία επιβράβευση των κόπων μας και ένα βήμα προς την υλοποίηση του οράματος. Η φετινή βράβευση είναι μία τέτοια σημαντική στιγμή.
Πώς ξεκίνησε η εταιρεία και πώς έχει συμβάλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής της βορειοδυτικής Χίου;
Ο αείμνηστος Δημήτρης Τσιαδής, φίλος και συνεργάτης, συνιδρυτής και ακάματος εργάτης που έφυγε από κοντά μας το 2016, έλεγε πως «το ξεκίνημα ήταν τυχαίο». Όμως τίποτα σε αυτόν τον κόσμο δεν είναι τυχαίο! Όταν συναντιούνται άνθρωποι που έχουν όραμα και όρεξη για προσφορά και δουλειά, τότε το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία. Σε εμάς αυτό ήταν το «μυστικό». Στην αρχή, όταν θελήσαμε να αναβιώσουμε την καλλιέργεια του περίφημου Χιώτικου «Αριούσιου Οίνου», ούτε κι εμείς δεν ξέραμε πως θα ξεκινούσε αυτό το ταξίδι με την κατασκευή του οινοποιείου, την παραγωγή τόσων ετικετών κρασιού, με τις εξαγωγές κλπ. Στόχος ήταν η αναβίωση της παραγωγής, κάτι που σε έναν βαθμό έχει γίνει καθώς αρκετοί άνθρωποι καλλιεργούν αμπέλια και συμπληρώνουν το εισόδημα τους με την πώληση του σταφυλιού στην εταιρεία. Στόχος μας ήταν και είναι να αναπτυχθούν και άλλο οι αμπελώνες και να έρθουν νέοι άνθρωποι με τις οικογένειές τους στην περιοχή για να δουλέψουν. Φαίνεται όμως πως αυτό είναι ακόμα δύσκολο και δεν έχει να κάνει μόνον με την δική μας θέληση. Επίσης, η επισκεψιμότητα του οινοποιείου έδωσε μία ώθηση στην περιοχή – όχι όση θα θέλαμε είναι η αλήθεια - αλλά και αυτό δεν εξαρτάται μόνον από εμάς.
Τι μπορεί να δει και να ζήσει ο επισκέπτης στο οινοποιείο;
Ο επισκέπτης του οινοποιείου μπορεί κατ’ αρχήν να παρακολουθήσει ένα βίντεο δικής μας παραγωγής (ελληνική εκφώνηση, αλλά και με επιλογή ξενόγλωσσων υπότιτλων) που αφορά στην ιστορία του Χιώτικου κρασιού και την παραγωγή του στην σύγχρονη εποχή. Μετά ξεναγείται στους χώρους παραγωγής (πιεστήρια, δεξαμενές, εμφιαλωτήριο) και στο κελάρι με τα δρύινα βαρέλα στο υπόγειο του οινοποιείου όπου γίνεται η ωρίμανση των ερυθρών κρασιών μας. Ανάλογα με την εποχή και κατόπιν συνεννόησης μπορεί και να περπατήσει στους αμπελώνες ή να συμμετέχει σε κάποιες δραστηριότητες, κάτι που έχει γίνει με διάφορους εκπαιδευτικούς οργανισμούς ή ομάδες επισκεπτών.
Μπορεί, επίσης, να δοκιμάσει όλη την γκάμα των κρασιών μας σε μία απλή ή πιο σύνθετη γευστική διαδικασία, καθώς θα μαθαίνει για τις ποικιλίες, τα blend, τους γευστικούς συνδυασμούς, τον τρόπο σερβιρίσματος, κ.λπ.
Το οινοποιείο στον Εγρηγόρο, τους καλοκαιρινούς μήνες είναι καθημερινά ανοιχτό για τους επισκέπτες (τα ωράρια αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της εταιρείας), από το φθινόπωρο μέχρι την άνοιξη οι επισκέψεις γίνονται μόνον κατόπιν ραντεβού.
Πού μπορούμε να βρούμε τα κρασιά της ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε.; (Σε Ελλάδα και εξωτερικό)
Όπως ανέφερα και προηγουμένως τα κρασιά της ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ Α.Ε. εξάγονται στις ΗΠΑ, την Ιταλία, την Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού. Όσον αφορά το εσωτερικό καλύπτουμε την Χιακή αγορά (σούπερ μάρκετ, κάβες, εστιατόρια, μπαρ), αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι τοποθετημένα σε επιλεγμένα σημεία, καθώς θέλουμε οι καταναλωτές να αγοράζουν τα προϊόντα μας σε χώρους όπου μπορούν να μάθουν για την καταγωγή τους και τις ιδιαιτερότητες των ποικιλιών από τις οποίες παράγονται.
Υπάρχει ενδιαφέρον από νέο κόσμο ειδικά να επιστρέψει στον πρωτογενή τομέα και να δημιουργήσει όπως εσείς; Ποιο το μέλλον του πρωτογενούς τομέα στη Χίο;
Εδώ η απάντηση είναι πολύ δύσκολη! Ξεκινάμε από το μηδέν! Ποιος είναι ο πρωτογενής τομέας στην Χίο; Ξέρουμε όλοι τι προϊόντα παράγονται στο νομό; Κι αν ξέρουμε, έχουμε κάνει εκείνες τις κινήσεις έτσι ώστε οι νέοι άνθρωποι να μάθουν για αυτά και τα οφέλη που υπάρχουν από την καλλιέργεια, την παραγωγή και την εμπορία τους τόσο και κυρίως για τους ίδιους, αλλά και για τον τόπο; Θεωρώ πως όχι! Είναι ελάχιστα τα παραδείγματα νέων ανθρώπων που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα στην Χίο και το τίμημα είναι ακόμα βαρύ! Μιλάμε για «κίνητρα», αλλά αυτό είναι θεωρία και η πράξη είναι επίπονη και μάλλον ασύμφορη για έναν νέο που τώρα ξεκινάει την ζωή του. Πάντως για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα δεν αρκούν ούτε τα ευχολόγια, ούτε οι καλές προθέσεις!
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.