Ποιο είναι το σημαντικότερο επίτευγμα σας στον πρώτο χρόνο στο τιμόνι του δήμου και τι έργα έχετε προγραμματίσει για τη συνέχεια;
Ο πρώτος χρόνος ήταν οπωσδήποτε περίοδος «γνωριμίας» με την Διοίκηση, κεντρική, περιφερειακή και τοπική. Μια περίοδος για να επινοήσουμε πως πρέπει να λειτουργεί ένας μικρός νησιωτικός δήμος που είχε και συνεχίζει να έχει σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης υπηρεσιών. Για παράδειγμα, δεν έχουμε υπηρεσία δόμησης και όπως φαίνεται δεν θα έχουμε στο άμεσο μέλλον λόγω των νέων μέτρων, που μας υποχρεώνουν να διαθέτουμε υπηρεσίες γιατί δεν έχουμε μηχανικούς. Επίσης, δεν έχουμε ταμειακή υπηρεσία καθώς εξυπηρετούμαστε ταμειακά από την Υπηρεσία του Παρακαταθηκών και Δανείων, που εδρεύει στη Δ.Ο.Υ. Χίου. Καταλαβαίνετε, ότι πρώτα έπρεπε να δούμε πως λειτουργεί το πλέγμα των υπηρεσιών. Συγχρόνως όμως καταφέραμε να βάλουμε τον Δήμο σε μια σωστή πορεία, με διαφάνεια, διάλογο και συμμετοχικές διαδικασίες και εν συνεχεία πιάσαμε την άκρη του νήματος και εντοπίσαμε σε ποιο στάδιο βρίσκονταν τα έργα υποδομής, που ήταν σε εκκρεμότητα ετών. Εννοώ τον βιολογικό καθαρισμό, ένα νέο φράγμα για να ενισχύσουμε τα υδατικά αποθέματα του νησιού αλλά και νέα μονάδα αφαλάτωσης, για την οποία είχαμε άμεση ανταπόκριση από τον υπουργό Ναυτιλίας.
Το τελευταίο διάστημα υπήρξε σημαντική βελτίωση στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια όπως και απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά. Ποια είναι τα σχέδια για την επόμενη τουριστική σεζόν;
Πετύχαμε οι διπλές προσεγγίσεις στο νησί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού να επιμηκυνθούν και έτσι τα δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως ξεκινάνε από το Πάσχα και ολοκληρώνονται τον Οκτώβριο. Επιδίωξη μας είναι στην επόμενη δρομολογιακή περίοδο, να εισηγηθεί το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, αντί για 22 εβδομάδες διπλών ακτοπλοϊκών δρομολογίων να ανέλθουν στις 26 έως 30 εβδομάδες. Βήμα, βήμα διότι καταλαβαίνουμε ότι το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι επιβαρυμένο και οι προσεγγίσεις στα νησιά μας δημιουργούν επιπρόσθετες υποχρεώσεις, εφόσον δεν υπάρχει τους πρώτους μήνες αυξημένη επιβατική δύναμη. Το δεύτερο είναι να δημιουργήσουμε το υδατοδρόμιο για να δούμε και αυτό το σκέλος της προσβασιμότητας, το οποίο για τις Οινούσσες και Ψαρά είναι προτεραιότητα, ενώ όπως φαίνεται δεν είναι για τα μεγαλύτερα νησιά της Περιφέρειας μας. Επιπλέον, θέλουμε να βελτιώσουμε την μαρίνα με προμήθεια νέου εξοπλισμού, ώστε να έχουμε περισσότερα σκάφη και τουρισμό, αλλά και να επιμηκύνουμε την περίοδο των εκδρομικών δρομολογίων, που οργανώνονται από τη Χίο. Εφέτος λόγω κορωνοϊού έκλεισε η πύλη Schengen στην Τουρκία και είδαμε πόσο μεγάλη απήχηση είχε το νησί και πόσος κόσμος ήρθε να μας «γνωρίσει».
Έχετε υποβάλλει αίτημα για την δημιουργία συνοριακού σταθμού. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για το νησί;
Στην Χίο υπάρχει ήδη μια πύλη Schengen και η Λέσβος σύντομα θα έχει τέσσερις. Η πύλη θα διευκολύνει οπωσδήποτε το project MUSICA, που θα κάνουμε, ώστε να μην είναι απαραίτητο να έρχονται στο νησί μόνο μέσω της Ελλάδας, αλλά και από άλλες χώρες κατευθείαν στον νησί. Επίσης, θα λύσει το πρόβλημα των επισκεπτών από Τουρκία, οι οποίοι πρέπει να πηγαίνουν στην Χίο, να περνάνε την πύλη Schengen και αν οργανωθεί εκδρομή να έλθουν στις Οινούσσες. Το ίδιο πρέπει να γίνει και αν οι επισκέπτες θελήσουν να έρθουν με το δικό τους σκάφος. Δεύτερον καθώς οι Οινούσσες και η Χίος έχουν αυξημένη τουριστική κίνηση από την Τουρκία, όταν είναι «καλές» οι ημέρες μεταξύ των δύο κρατών, θα ενισχυθεί η τουριστική μας ανάπτυξη.
Ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη από την συμμετοχή σας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα musica;
Πέρα του πρακτικού σκέλους, σύμφωνα με το οποίο θα έχουμε αρκετά μεγάλη ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος και νερού, τα οποία είναι οπωσδήποτε χρήσιμα, το άλλο είναι ότι θα αποτελεί ένα ερευνητικό εργαλείο, ένα πόλο προσέλκυσης ερευνητών και φορέων από όλη την Ευρώπη, ίσως και από όλο τον κόσμο, που έχουν την ίδια στόχευση μ’ εμάς. Η πλατφόρμα επιδιώκει να επιλύσει με εναλλακτικές πηγές το θέμα της ενέργειας και του νερού. Οι Οινούσσες έχουν επιλεγεί ως το πιλοτικό νησί του πρωτοπόρου προγράμματος και θα ήταν αφέλεια να αφήναμε το πρόγραμμα να φύγει για την Μάλτα ή τα Κανάρια νησιά. Η επιλογή του νησιού μας τονίζει και ισχυροποιεί την εθνική μας θέση καθώς στα νοτιοανατολικά σύνορα της Ευρώπης θα βρίσκεται μια ευρωπαϊκή εφεύρεση, μια ευρωπαϊκή επινόηση, η οποία χρηματοδοτείται και υποστηρίζεται από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, εταιρείες και κράτη.
Η ναυτική εκπαίδευση είναι χαρακτηριστικό του νησιού όμως τα τελευταία χρόνια υπάρχουν προβλήματα στη χρηματοδότηση του οικοτροφείου. Έχει υπάρξει η απαιτούμενη στήριξη από τα αρμόδια υπουργεία;
Το Οικοτροφείο είναι αλληλένδετο με την Α.Ε.Ν και αφορά αποκλειστικά τους έφηβους του Επαγγελματικού Λυκείου, που μυώνται στη ναυτοσύνη και έπειτα συνεχίζουν σtην Ακαδημία. Έχει επέλθει «κόπωση» στην οινουσσιακή φιλοπατρία και φιλανθρωπία γιατί το Οικοτροφείο στηρίζονταν οικονομικά και διοικητικά επί δεκαετίες από συγκεκριμένα ιδρύματα και οικογένειες.
Υπάρχει θετική αντίληψη και κατανόηση από την Κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία. Όμως πρέπει να υπάρξει ουσιαστική στήριξη. Καλές είναι οι προθέσεις, οι διαθέσεις και οι υποσχέσεις όμως πρέπει να περάσουμε στην πράξη και αυτός είναι ο αγώνας μας. Θέλουμε να υπάρχει μια σταθερή ετήσια χρηματοδότηση, παράλληλα με την χρηματοδότηση της οινουσσιακής ευποιΐας, ώστε να συνεχίσει να υπάρχει. Αν κλείσει το οικοτροφείο θα κλείσει και το Επαγγελματικό Λύκειο Ναυτικής Κατεύθυνσης και θα στερηθούμε δύο σημαντικές εκπαιδευτικές δομές, που δεν διαθέτουν άλλα μικρά νησιά. Το Οικοτροφείο δεν παρέχει μόνο σίτιση και φιλοξενία, αλλά ναυτική αγωγή και παιδεία, διδάσκει την ολοήμερη συνύπαρξη των εφήβων και τα προετοιμάζει για τη θάλασσα για τη ζωή στο πλοίο.
Από τις πρώτες ενέργειες της παρούσας δημοτικής αρχής ήταν η πολιτιστική Ναυτική διαδρομή. Ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Καταθέσαμε την σκέψη να οργανώσουμε μια Πολιτιστική Διαδρομή για την ναυτική κληρονομιά, καθώς η μόνη αμιγώς ελληνική πολιτιστική διαδρομή, που υπάρχει σήμερα, είναι οι «Δρόμοι της Ελιάς» με έδρα την Μεσσηνία. Σκεφτήκαμε πως με αυτό τον τρόπο θα ισχυροποιήσουμε τον ρόλο και την εθνική μας θέση, αλλά και τον ναυτικό χαρακτήρα, που έχει το νησί μας εφόσον η έδρα της διαδρομής θα είναι οι Οινούσσες. Σε συνεργασία με την Κύπρο και την Ιταλία, γιατί απαιτούνται τρία κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα επεκτείνουμε αυτή την διαδρομή και θα την αφήσουμε ως κληρονομιά στις επόμενες γενιές. Η ναυτική διαδρομή θα προβάλει την ναυτοσύνη και το νησί μας αλλά και τις διεθνείς μας σχέσεις γιατί και η Τουρκία είναι μέλος του Συμβουλίου και θέλει να «παίξει» ενεργό ρόλο στη ναυτιλία. Η πολιτιστική διαδρομή θα φέρει κοντά τους λαούς και τις κοινωνίες, όπως και τους νέους να γνωρίσουν τις αξίες, τις παραδόσεις και τα ιδανικά της ναυτοσύνης.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.