Σε αρκετά προχωρημένο στάδιο, παρά τις αρχικές καθυστερήσεις βρίσκεται πλέον το Master Plan για το κεντρικό λιμάνι της Χίου , σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Παντελή Λεγάτου, κατά τη σημερινή του συνέντευξη στον "Π". Ο κ. Λεγάτος τόνισε ότι το σχέδιο αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στην ΕΣΑΛ και στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ αναγνώρισε τις καθυστερήσεις που υπήρξαν, τις οποίες απέδωσε σε υπερφόρτωση του Ταμείου κατά την αρχή της θητείας του.
Ο Παντελής Λεγάτος εκτίμησε ότι το Master Plan θα υποβληθεί στην ΕΣΑΛ μέχρι τα μέσα Απριλίου. Σύμφωνα με τη διαδικασία, αν δεν υπάρξει αρνητική απάντηση από τα υπουργεία εντός τεσσάρων μηνών, η έγκριση θεωρείται δεδομένη, γεγονός που θα επιτρέψει τη μετάβαση στη φάση των οριστικών μελετών. Αυτές αναμένεται να διαρκέσουν 4-6 μήνες και θα περιλαμβάνουν τελικές ακτομηχανικές μελέτες και μελέτες κυματισμού.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών, θα απαιτηθούν περίπου 18 μήνες για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που θα επιτρέψει τη δημοπράτηση του έργου. Ο κ. Λεγάτος σημείωσε ότι, αν όλα προχωρήσουν βάσει σχεδιασμού, η κατασκευή θα μπορεί να ξεκινήσει μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Το Master Plan του λιμανιού, όπως παρουσίασε ο κ. Λεγάτος, πέρασε από διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς και τις αντιπολιτεύσεις. Η μελέτη έχει πλέον διαμορφωθεί σε ένα τελικό σχέδιο, το οποίο έχει γίνει αποδεκτό από τους εμπλεκόμενους και αναμένεται μια τελευταία συνάντηση, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Το Master Plan για το κεντρικό λιμάνι της Χίου εισάγει σημαντικές αλλαγές στη λειτουργική και κατασκευαστική δομή του λιμανιού, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας, της χωρητικότητας και της εξυπηρέτησης μεγάλων πλοίων. Οι αλλαγές αυτές αντικατοπτρίζουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού του λιμανιού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που θέτει η σύγχρονη ναυτιλία και ο τουρισμός. Παρακάτω αναλύονται οι βασικές τροποποιήσεις που προβλέπονται:
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές αφορά την μείωση του νότιου λιμενοβραχίονα κατά 18-20 μέτρα. Η διεύρυνση αυτή κρίνεται απαραίτητη, καθώς η υφιστάμενη είσοδος του λιμανιού, πλάτους 156 μέτρων, ήταν προβληματική. Σύμφωνα με τον Παντελή Λεγάτο, οι καπετάνιοι που προσέγγιζαν το λιμάνι συχνά παραπονούνταν για τη στενότητα της εισόδου, η οποία δημιουργούσε δυσκολίες, ιδιαίτερα σε συνθήκες βόρειου ανέμου. Η νέα είσοδος, με πλάτος 167 μέτρων, θα επιτρέπει την ασφαλή είσοδο και έξοδο μεγαλύτερων πλοίων.
Ταυτόχρονα, ο βόρειος μόλος θα επεκταθεί κατά 110 μέτρα, ενώ ο νότιος μόλος θα επεκταθεί κατά 150 μέτρα. Οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν στη μείωση της κυματικής ενέργειας που εισέρχεται στο λιμάνι, ιδιαίτερα σε περιόδους κακοκαιρίας, γεγονός που θα ενισχύσει την ασφάλεια των ελλιμενισμένων πλοίων.
Η διάταξη των θέσεων ελλιμενισμού θα διαφοροποιηθεί, με στόχο τη βελτιστοποίηση της χρήσης του λιμανιού. Ένα από τα κύρια προβλήματα του παλιού σχεδιασμού ήταν ότι δύο πλοία στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού μοιράζονταν την ίδια θέση. Αυτό απαιτούσε την απομάκρυνση του ενός πλοίου για τη χρήση της δεύτερης θέσης. Στο νέο σχέδιο, κάθε πλοίο θα έχει πλέον ανεξάρτητη θέση ελλιμενισμού, γεγονός που θα βελτιώσει τη λειτουργικότητα και την ταχύτητα εξυπηρέτησης.
Επιπλέον, η πρόβλεψη για φιλοξενία πλοίων μήκους έως 220 μέτρων, αντί για τα τρέχοντα 197 μέτρα, καθιστά το λιμάνι ανταγωνιστικότερο για τις αυξημένες ανάγκες της ακτοπλοΐας.
Ίσως η πιο δραστική αλλαγή αφορά την απομάκρυνση της κρουαζιέρας από τον κεντρικό χώρο του λιμανιού. Σύμφωνα με τον Παντελή Λεγάτο, η αύξηση του μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων, που πλέον ξεπερνούν τα 250-280 μέτρα, καθιστά αδύνατη τη φιλοξενία τους στο υπάρχον λιμάνι. Οι περιορισμοί του βάθους – περίπου 8 μέτρα, έναντι των απαιτούμενων 9-9,5 μέτρων – καθώς και η ανάγκη για εκβάθυνση και απομάκρυνση εμποδίων, όπως οι ξέρες, συνετέλεσαν στην απόφαση να δημιουργηθεί αγκυροβόλιο εκτός του κεντρικού λιμένα.
Το αγκυροβόλιο θα λειτουργεί όπως σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Ελλάδας, π.χ. στη Σαντορίνη, όπου τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν εκτός λιμένα και οι επιβάτες μεταφέρονται με λέμβους. Η προσέγγιση αυτή εξασφαλίζει την προστασία του ιστορικού χαρακτήρα του λιμανιού, ενώ παράλληλα απελευθερώνει ζωτικό χώρο για την ακτοπλοΐα.
Στο πλαίσιο των αλλαγών, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία θα επικαιροποιηθεί για να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις, ειδικά λόγω της τουρκικής κίνησης. Η μελέτη αυτή θα δημοπρατηθεί τις επόμενες εβδομάδες και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε διάστημα δύο μηνών. Ο κ. Λεγάτος επισήμανε ότι η κυκλοφοριακή μελέτη είναι κρίσιμη, καθώς αφορά όχι μόνο την εσωτερική λειτουργία του λιμανιού αλλά και τη σύνδεση με το οδικό δίκτυο της Χίου.
Στο νέο σχεδιασμό λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη διατήρησης της ιστορικής φυσιογνωμίας του λιμανιού. Ο κ. Λεγάτος υπογράμμισε ότι οι εργασίες δεν θα αλλοιώσουν την αισθητική και την αρχιτεκτονική του λιμένα, ενώ η συνεργασία με την αρχαιολογία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η συμβατότητα των νέων εγκαταστάσεων με την πολιτιστική ταυτότητα και ιστορία του υφιστάμενου λιμένα.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.