Η απόφαση για την πιθανή μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Χίου και του 3ου Λυκείου Χίου σε πρότυπα σχολεία έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην τοπική εκπαιδευτική κοινότητα, με εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές να ενώνουν τις δυνάμεις τους ενάντια σε αυτή την προοπτική. Οι αντιδράσεις αποτυπώνονται σε δημόσιες τοποθετήσεις και αγωνιστικές κινητοποιήσεις, με στόχο την υπεράσπιση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης για όλους.
Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών (ΑΣΕ), μέσω δημόσιας παρέμβασής της, στήριξε ξεκάθαρα την απόφαση του Συλλόγου Γονέων και των εκπαιδευτικών του 1ου Γυμνασίου Χίου, οι οποίοι, σε μαζική συνέλευσή τους, εξέφρασαν κατηγορηματικά την αντίθεσή τους στην ίδρυση πρότυπου σχολείου. Σύμφωνα με την ΑΣΕ, η παρουσία της Διευθύντριας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη συγκεκριμένη συνέλευση όχι μόνο δεν κατόρθωσε να κατευνάσει τις ανησυχίες, αλλά επιβεβαίωσε τον προβληματισμό της κοινότητας.
Οι αντιτιθέμενοι στην ίδρυση πρότυπων σχολείων στη Χίο προβάλλουν μια σειρά από σοβαρά επιχειρήματα. Υποστηρίζουν ότι η διαίρεση των μαθητών σε «καλούς» και «κακούς» και η δημιουργία σχολείων με διαφορετικά επίπεδα δεν υπηρετούν τις αρχές της ισότητας και της παιδαγωγικής διαδικασίας. Επιπλέον, η ένταξη των σχολείων σε καθεστώς πρότυπων θα οδηγήσει στην αύξηση της οικονομικής επιβάρυνσης των γονέων και στην ένταση των ανισοτήτων.
Η ΑΣΕ επισημαίνει ότι τα πρότυπα σχολεία, σύμφωνα με τη νομοθεσία, λειτουργούν βάσει εξαντλητικών διαδικασιών αξιολόγησης και με δείκτες που περιλαμβάνουν την πρόσβαση στα ΑΕΙ, προκαλώντας άμεσο ανταγωνισμό μεταξύ σχολικών μονάδων. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο της ολόπλευρης μόρφωσης των μαθητών και της κοινωνικής τους ένταξης.
Η υιοθέτηση ενός συστήματος που στηρίζεται σε αξιολογήσεις και επιδόσεις αναμένεται, κατά την ΑΣΕ, να εντείνει τις ταξικές ανισότητες στην εκπαίδευση. Οι μαθητές που δεν θα ενταχθούν σε πρότυπα σχολεία ενδέχεται να στιγματιστούν, ενώ οι γονείς θα αναγκαστούν να επωμιστούν το κόστος για φροντιστήρια ή πρόσθετη βοήθεια. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες πιέσεις, υπονομεύοντας το παιδαγωγικό τους έργο.
Η ΑΣΕ καλεί τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να λάβει υπόψη τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και να αποσύρει την πρόταση ίδρυσης πρότυπων σχολείων. Επισημαίνει την ανάγκη ενίσχυσης των δημόσιων σχολείων με επαρκή χρηματοδότηση, προσλήψεις εκπαιδευτικών και μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.
Η έκκληση είναι σαφής: η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να προστατεύσει το δημόσιο σχολείο, προτάσσοντας την ισότητα, την παιδαγωγική αξία και την προσβασιμότητα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Χίου:
Τώρα να γίνει το επόμενο βήμα του αγώνα από εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές για να μην περάσει η ίδρυση πρότυπου σχολείου σε 1ο Γυμνάσιο και 3ο Λύκειο Χίου
Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών (ΑΣΕ)στηρίζει την απόφαση των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων του 1ου Γυμνασίου Χίου που με τη μαζική συνέλευσή τους αρνούνται να μετατραπεί το σχολείο τους σε πρότυπο.
Η Διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας που παραβρέθηκε στη χθεσινή συνέλευσηεκπαιδευτικών και γονέων δεν κατάφερε να πείσει για το αντίθετο, απεναντίας επιβεβαίωσε τις ανησυχίες τους. Επιδίωξε να φτιάξει μια ονειρική εικόνα για τα λεγόμενα «Πρότυπα» σχολεία, αλλά η προσπάθειά της έπεσε στο κενό.
Ισχυρίστηκε ότι τα σχολεία αυτά είναι ίδια με τα Μουσικά (!), ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουν καμία σχέση. Στα πιεστικά ερωτήματα των γονέων για το τι θα σημαίνει για το ίδιο αλλά και τα υπόλοιπα σχολεία η αντιπαιδαγωγική διαφοροποίηση σε «καλούς και κακούςμαθητές», που οδηγεί και σε «καλά και κακά σχολεία και εκπαιδευτικούς», δεν μπόρεσε να απαντήσει.
Κατέφυγε σε ανακρίβειεςότι υπό προϋποθέσεις δεν θα χαθούν οργανικές θέσεις (προβλέπεται στο ΦΕΚ 705/2023, αριθμ.15744/Δ6), ότι δεν θα φύγει εκπαιδευτικός και ότι το πρότυπο δε δημιουργεί μαθητές δυο ταχυτήτων, ενώ η πραγματικότητα βοά.
Η αλήθεια είναι ότι ένα τέτοιο σχολείο, των χορηγών και των μάνατζερ, θα περάσει μέσα από εξοντωτικές αξιολογήσειςμε βάση την απόδοσή του (άρθρο 21, παρ. 3γ) με δείκτες όπως η πρόσβαση στα ΑΕΙ, δραστηριότητες και δράσεις κλπ., σε μια «έκθεση», που θα αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, για να μπορεί ο καθένας να ξέρει αν αυτό το σχολείο είναι “καλό” ή όχι ή αν το διπλανό είναι “καλύτερο” κλπ...
Όμως η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ο αγχωτικός έλεγχος και οι βαθμοί των εξετάσεων, αλλά είναι η ολόπλευρη μόρφωση - γνώση για τους μαθητές, η ομαλή κοινωνικοποίησή τους, η διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων με κριτήριο την κοινωνική πρόοδο και ευημερία. Το παιδαγωγικό έργο δεν μπορεί να μετρηθεί με δείκτες και κουτάκια!
Η απόσυρση του κράτους από την οικονομική στήριξη θα αναγκάσει τους γονείς να βάζουν το χέρι στην τσέπη, θα ενταθούν τα φροντιστήρια «χάριν αριστείας», ενώ οι εκπαιδευτικοί θα αναγκαστούν να «πνίξουν» την παιδαγωγική τους υπόσταση, φαντασία, πρωτοβουλία με ό,τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η ΑΣΕ στέκεται στο πλευρό εκπαιδευτικών και γονέων και πρωτοστατεί στις αγωνιστικές αποφάσεις στήριξής τους από την ΕΛΜΕ Χίου και τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών. Η υπόθεση της εκπαίδευσης των παιδιών μας αφορά όλους και όλες.Καλούμε όλα τα Σχολεία να αγωνιστούν ώστε να μην προχωρήσουν αυτά τα σχέδια, που θα επηρεάσουν άμεσα όλες τις σχολικές μονάδες, μιας και στην πόλη της Χίου υπάρχουν μόλις 4 Γυμνάσια. Αν το ένα γίνει πρότυπο, θα έχει άμεσα αντίκτυπο στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντίστοιχα και στα Λύκεια. Επίσης θα επηρεάσειτην επόμενη σχολική χρονιά τους μαθητές της ΣΤ Δημοτικού από το 2ο Δημοτικό, το 11οΔημοτικό και άλλα που συνήθως «απορροφώνται» στο 1ο Γυμνάσιο Χίου.
Τη διαχρονική πολιτική εμπορευματοποίησης και υποβάθμισης του σχολείου της αγοράς που προωθείται από όλες τις κυβερνήσειςμπορεί να σταματήσει μόνο ο αγώνας εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, όπως έχει δείξει η εμπειρία σε όλη τη χώρα. Αυτός είναι ο δρόμος που έφερε αποτέλεσμα όταν φέτος γονείς και εκπαιδευτικοί απέτρεψαν 500 συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλη την Ελλάδα.
Καλούμε τη διεύθυνση Δευτεροβάθμιας να ακούσει τη θέλησητων εκπαιδευτικών και των γονιών, τωνΣωματείων των Εκπαιδευτικών και να μην προχωρήσει στη δημιουργία πρότυπων σχολείων. Να ζητήσει προσλήψεις, να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα και να μην βάζει το μαχαίρι στον λαιμό με το επιχείρημαότι αν δεν γίνουν τα πρότυπα θα γίνουν συγχωνεύσεις.
Οι αντιπαιδαγωγικές συγχωνεύσεις είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της «εξοικονόμησης εκπαιδευτικών» με δημιουργία τμημάτων άνω των 27(!) μαθητών. Οι μαθητές και εκπαιδευτικοί το 2024χρειάζονται σχολεία ασφαλή και λειτουργικά, κρατική χρηματοδότηση και όχι κοντέινερ, τάξεις με μαθητές και όχι «σαρδέλες», χρειάζονται εκπαιδευτικούς που δεν έχουν.
Αγώνας για το δημόσιο και δωρεάν σχολείο των αναγκών μας για όλα τα παιδιά και όχι για το σχολείο των λίγων και της «αγοράς».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.