Συχνά πυκνά ο δημόσιος διάλογος στη Χίο, περιστρέφεται γύρω από το μοντέλο ανάπτυξης της πόλης της Χίου και των προαστίων της, σε μία προσπάθεια να γίνει πιο φιλική τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες της.
Παρά τις όποιες προσπάθειες του παρελθόντος, η συζήτηση πάντα σταματά όταν διαπιστώνονται ανυπέρβλητα εμπόδια με αποτέλεσμα τα όποια θετικά βήματα, σχεδόν πάντα να θάβονται στην σκιά της ανεπάρκειας των τοπικών φορέων να θέσουν προτεραιότητες και να υλοποιήσουν έναν ενιαίο σχεδιασμό που θα αποτελεί στοιχείο έμπνευσης για τους πολίτες, ώστε να αντιμετωπίσουν το ΣΒΑΚ ως εφαλτήριο ανάπτυξης με αξιοποίηση της ιδιαίτερης κληρονομιάς του νησιού.
Αυτό ακριβώς το προβληματικό σημείο έρχεται να λύσει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο τέθηκε από τον Δήμο Χίου σε διαβούλευση με στόχο να κατατεθούν προτάσεις, με κύριο στόχο να καθιερωθούν περιβαλλοντικά φιλικοί τρόποι μετακίνησης στην πόλη της Χίου, ώστε να αποτελεί τόπο που προσφέρει εξαιρετική ποιότητα ζωής, να είναι ελκυστική για κατοίκους και επισκέπτες και να αποτελεί είσοδο-πύλη του νησιού αντάξια της ενδοχώρας και της ιστορίας της.
Η σημερινή πραγματικότητα στη Χίο
Πριν την οποιαδήποτε διατύπωση πρότασης, η αποτύπωση της γενικής κατάστασης στη Χίο είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία.
Από την έρευνα του Συγκοινωνιολόγου Θοδωρή Μαυρογεώργη, στην πόλη της Χίου συναντά κανείς:
• Τριτεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο: 3,83%
• Πρωτεύον/ Κύριο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο: 14,59%
• Δευτερεύον Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο: 5,97%
• Τοπικό Επαρχιακό Δίκτυο: 75,61%
Οι βασικές οδικές αρτηρίες είναι: η Λεωφόρος Ενώσεως, η Λεωφόρος Αιγαίου, η οδός Κανάρη, η Λεωφόρος Δημοκρατίας - Πολυτεχνείου, η οδός Καραολή και Δημητρίου και η οδός Καλουτά - Έλενας Βενιζέλου.
Οδοί με πλάτος οδοστρώματος:
Το ποσοστό οδών μονής κατεύθυνσης ανέρχεται σε 20,28% επί του συνολικού οδικού δικτύου, ενώ οι οδοί διπλής κατεύθυνσης καταλαμβάνουν το 79,72%.
Λειτουργούν 8 σηματοδοτούμενοι κόμβοι, υπάρχουν 89 διαβάσεις πεζών κατά μήκος των σημαντικών οδών (π.χ. Αιγαίου, Δημοκρατίας, Πολυτεχνείου, Ενώσεως, κλπ.) ενώ μεγάλη πυκνότητα διαβάσεων βρέθηκαν στο παραλιακό μέτωπο, τόσο της πόλης της Χίου και του οικισμού του Βροντάδου.
Οι δημόσιοι χώροι στάθμευσης εκτός οδού είναι συνολικά 10 και υπολογίζεται ότι προσφέρονται περίπου 884 θέσεις στάθμευσης ενώ η χωρητικότητα των ιδιωτικών χώρων υπολογίζεται περίπου στις 325 θέσεις στάθμευσης.
Εντοπίστηκαν 35 σημεία στάθμευσης για δίκυκλα και ποδήλατα, εκ των οποίων τα 33 σημεία είναι για θέσεις στάθμευσης δικύκλων. Η συντριπτική πλειοψηφία των χώρων στάθμευσης δικύκλων βρίσκονται στο κέντρο της πόλης της Χίου, πολύ κοντά στο παραλιακό μέτωπο, ενώ στον οικισμό του Βροντάδου δεν εντοπίστηκε κανένας χώρος στάθμευσης.
Στον Δήμο Χίου δεν υπάρχει υλοποιημένος ποδηλατόδρομος ενώ το δίκτυο πεζοδρόμων καταλαμβάνει μόλις το 2,30% του συνολικού οδικού δικτύου. Η συντριπτική πλειοψηφία των πεζοδρόμων υπάρχουν στην πόλη της Χίου, ενώ ένα πολύ μικρό μέρος βρίσκεται στον οικισμό του Βροντάδου (στο πάρκο Πετροκάραβου).
Το μέσος πλάτος πεζοδρομίων ανέρχεται σε 1,8 μέτρα, το 48,81% διαθέτει πλάτος πεζοδρομίου ίσο ή υπερβαίνει τα 1,5 μ. ενώ μόλις το 12,97% του δικτύου είναι ίσο ή ξεπερνά τα 2,1 μ..
Απογοητευτικοί είναι οι αριθμοί που αφορούν στην αξιολόγηση των πεζοδρομίων της πόλης. Έτσι το 41% βρίσκεται σε μέτρια κατάσταση, το 37% σε καλή κατάσταση, το 6% σε κακή κατάσταση και το 16% δεν διαθέτει πεζοδρόμιο.
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής αναφοράς των ΣΒΑΚ, οι προτεραιότητες διαχωρίζονται, κατά κύριο λόγο, στις εξής θεματικές ενότητες:
Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσονται ορισμένες προτεραιότητες κατηγοριοποιημένες ανάλογα με τη διάσταση της βιωσιμότητας στην οποία αναφέρονται, περιλαμβάνοντας τις προαναφερθείσες θεματικές ανά κατηγορία, οι οποίες είναι οι ακόλουθες:
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.