Εξαντλητικό διάλογο, ευρεία διαβούλευση, ρεαλισμό αλλά και παραμερισμό στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό των διαφωνιών που υπάρχουν, απαιτεί η συμφωνία σε τοπικό επίπεδο για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό της Χίου, που μπορεί να οδηγήσει μακροπρόθεσμα στην αποδοχή μιας «ενιαίας ταυτότητας» για το Νομό μας, με την οποία θα αναζητήσουμε το δρόμο μας προς την ανάπτυξη.
Τα παραπάνω δεδομένα δεν είναι έπεα πτερόεντα. Είναι επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ζητά από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να καθορίσει: Τί χρειάζεται, πού το χρειάζεται και γιατί το χρειάζεται, αν επιθυμεί να λαμβάνει χρηματοδοτήσεις από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και πρωτίστως από το ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014- 2020.
Όπως έγινε γνωστό κατά την ευρεία σύσκεψη στην Περιφερειακή Ενότητα την Παρασκευή από τα στελέχη της εταιρίας «PRAXIS», που καταρτίζουν τη μελέτη για το Χωροταξικό Σχεδιασμό της Χίου, η Ε.Ε. δε θα προσφέρει πλέον με ευκολία χρηματοδοτήσεις έργων και επενδύσεων, εάν προηγουμένως δεν έχουμε οριοθετήσει και συναποφασίσει το πλαίσιο γύρω από το οποίο επιθυμούμε να αναπτυχθούμε. Κοινώς, καλούμαστε να αναπληρώσουμε όλες τις ελλείψεις που έχουν παρουσιαστεί τα προηγούμενα χρόνια και δεν έχουν καλυφθεί, όχι μόνο με δική μας ευθύνη. Και αυτό διότι η σύσκεψη της Παρασκευής θα μπορούσε να έχει αφήσει κάποιο θετικό πρόσημο, εάν μαζί με τα στελέχη της εταιρίας είχε βρεθεί στη Χίο και κάποιος εκπρόσωπος του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό, με αποτέλεσμα οι φορείς να μην μπορούν να καταθέσουν σκέψεις και προτάσεις, αφού δεν είχαν την πολιτική εκτίμηση του αρμόδιου Υπουργείου.
Παράλληλα όμως, απόλυτα λάθος αποδείχθηκε και η στάση των εκπροσώπων της μελετήτριας εταιρίας να μην έχουν αποστείλει και να μην παραχωρούν αντίγραφα της μελέτης που παρουσίασαν, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι δυνατότητες τοποθετήσεων, καθώς, όπως τόνισαν, απαιτούνταν ειδική άδεια από τον ανάδοχό τους!
Τα στελέχη της εταιρίας «PRAXIS» παρουσίασαν την εκτίμησή τους για το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε ως Περιφέρεια και ως νησί. Το αποτέλεσμα δεν είναι ενθαρρυντικό. Επαναδιατυπώθηκε η σύγχυση που επικρατεί γύρω από την αξιοποίηση των λιμένων, το τεράστιο πρόβλημα των συγκοινωνιών με τα νησιά και το κέντρο, η έλλειψη βιομηχανικής ζώνης, η ανεξέλεγκτη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές, ο κίνδυνος της ερημοποίηση της περιφέρειας του νησιού και πολλά άλλα, που είτε είχαν εκφραστεί και κατά το παρελθόν, είτε όχι.
Αν θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για κάποια νέα δεδομένα, τότε σίγουρα τα στοιχεία που δείχνουν ότι ο αστικός ιστός της πόλης επεκτείνεται λόγω της συνεχούς μετακίνησης νεότερων πληθυσμιακών ομάδων από τα χωριά στην πρωτεύουσα αποτελεί ένα ανησυχητικό σημάδι. Το χωροταξικό σχέδιο που επιθυμούμε, όμως, θα πρέπει να αναχαιτίσει ακριβώς αυτά τα φαινόμενα, προσφέροντας αναπτυξιακά κίνητρα σε όλο το νησί. Άλλο ένα γεγονός είναι η φυγή του ανθρώπινου δυναμικού και προς το εξωτερικό, που επιδεινώθηκε στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης και απειλεί το μέλλον του νησιού.
Ένας φαύλος κύκλος έχει προκληθεί πλέον. Την ίδια ώρα που το Υπουργείο Περιβάλλοντος ζητά Χωροταξικό Σχεδιασμό επιτακτικά, στη Χίο βρίσκονται σε εξέλιξη και, σε κάποιες περιπτώσεις ολοκληρώνονται, τα ΣΧΟΑΑΠ και ΟΠΑΑΧ, που ενδεχόμενα μπορεί να βρεθούν και σε αντίθετη κατεύθυνση με όσα το Χωροταξικό επιτάσσει. Για παράδειγμα, είναι δεδομένο ότι θα προβλέπεται αυστηροποίηση των όρων δόμησης, αναθεώρηση και επικαιροποίηση των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου, νέες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις περιοχές NATURA, «ειδικό» χωροταξικό για τις καμένες εκτάσεις, στοιχεία δηλαδή που ενδεχόμενα θα προκαλέσουν γενικό «μπλακ άουτ» στους φορείς που πρέπει να αποφασίσουν πώς θα προχωρήσει ο Χωροταξικός Σχεδιασμός μέσα στους επόμενους 3 μήνες!
Ειδική μνεία έγινε από τους μελετητές και για το θέμα της ενέργειας. Αφού τόνισαν ότι η τοποθέτηση των ανεμογεννητριών θα αλλάξει το χωροταξικό χάρτη της Χίου, κάτι που πρέπει να συνυπολογιστεί, υποστήριξαν ότι η Χίος θα πρέπει να επενδύσει στο γεγονός πως οι ενεργειακές ανάγκες της Τουρκίας θα μεγιστοποιηθούν τα επόμενα χρόνια. «Αφού ολοκληρωθεί η διασύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα, τότε θα μπορείτε να πουλήσετε ρεύμα στην Τουρκία. Η Ε.Ε. στα πλαίσια των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τη γείτονα θα επιβάλλει την παραγωγή πράσινης ενέργειας. Εσείς θα έχετε αυτό το πλεονέκτημα στα χέρια σας», ανέφεραν.
Η συζήτηση ήταν προφανές ότι δεν μπορούσε να ολοκληρωθεί. Ο Πολ. Λαμπρινούδης διαμαρτυρήθηκε για την απουσία από τη σύσκεψη εκπροσώπου του Υπουργείου. «Πώς να λέμε τι θέλουμε και που, όταν δεν υπάρχει εκείνος που θα ξεκαθαρίσει αν γίνεται και αν υπάρχουν τα χρήματα», τόνισε. «Έννοιες όπως οι συνδυασμένες μεταφορές απαιτούν μεγαλύτερη ερμηνεία και εξήγηση. Περισσότερο όμως θα πρέπει να κοστολογηθεί το Χωροταξικό», υποστήριξε ο Κ. Γανιάρης.
«Αναφέρεστε σε πολλές περιπτώσεις στη νησιωτικότητα, η οποία αποτελεί, σύμφωνα με εσάς ,ένα ειδικό καθεστώς. Πως θα εφαρμοστεί όμως η νησιωτικότητα, όταν δεν έχει περάσει ως έννοια σε όλα τα Νομοσχέδια που κατατίθενται έτσι ώστε να προσφέρει κίνητρα;» αναρωτήθηκε ο Στ. Καμπούρης.
Ξεχωριστή εντύπωση έκανε η αναφορά του Ευαγγ. Φαφαλιού που αναφέρθηκε στον παρόντα στη σύσκεψη δασάρχη, Κ. Μπέλλα. «Αν υπάρχει ένα πρόβλημα στη Χίο είναι ο κ. Μπέλλας. Πως θα κάνεις Χωροταξικό όταν ο ίδιος δε γνωρίζει ποιες εκτάσεις ανήκουν στο κράτος; Αυτός είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του νησιού», υποστήριξε.
Έτσι, αποφασίστηκε η συζήτηση να επαναληφθεί παρουσία και εκπροσώπου του Υπουργείου και μέχρι να οριστεί η ημερομηνία της, οι φορείς θα έχουν ενημερωθεί και γραπτώς από την μελετητήρια ομάδα για μπορέσουν να καταθέσουν απόψεις. Το μόνο σίγουρο ότι δεν έχουμε κανένα περιθώριο να προσέλθουμε σε μια τελική συζήτηση για το Χωροταξικό μέλλον του νησιού με προχειρότητα, αγκυλώσεις και ήξεις αφήξεις. Λογικές δηλαδή που καθηλώνουν τη Χίο στο παρελθόν και της στερούν ένα πιο σίγουρο μέλλον. Στην επόμενη σύσκεψη όλοι θα κριθούν.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.