Σημαντικές αδυναμίες στην επιβολή των κανόνων οδικής ασφάλειας εμποδίζουν την πρόοδο στη μείωση των θανάτων στους δρόμους της Ευρώπης, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC).
Η έκθεση εξετάζει την κατάσταση της επιβολής των ορίων ταχύτητας, της χρήσης ζώνης ασφαλείας καθώς και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ και της χρήσης κινητού τηλεφώνου στην Ευρώπη, για τα έτη 2010 – 2019.
Η Ellen Townsend, Δ/ντρια πολιτικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, ανέφερε:
«Χιλιάδες ζωές θα μπορούσαν να σωθούν στην ΕΕ κάθε χρόνο εάν οι οδηγοί τηρούσαν τους ισχύοντες κανόνες για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τα όρια ταχύτητας, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Η επαρκής αστυνόμευση είναι απολύτως κρίσιμη για αυτό. Χωρίς τη συστηματική, εμφανή αστυνόμευση και γνωστοποίηση των διαρκών τροχονομικών ελέγχων για την εφαρμογή του νόμου, η Ευρώπη δεν θα επιτύχει τον στόχο της να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία συμβάντα και τους σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2030. Οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να δράσουν τώρα και η ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει το ρόλο της διασφαλίζοντας ότι οι διασυνοριακές παραβάσεις παρακολουθούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες»
Η έκθεση δείχνει ότι οι έλεγχοι για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώθηκαν σε οκτώ (8) χώρες και αυξήθηκαν σε πέντε (5). Άλλες 13 χώρες ούτε καν συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τον αριθμό των ελέγχων, κάτι που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών αναφέρει ότι οι χώρες αυτές αδυνατούν να παρακολουθήσουν τη δική τους πρόοδο σε ένα κρίσιμο ζήτημα οδικής ασφάλειας.
Μια έρευνα του 2018 έδειξε ότι μόλις το 23% των Ευρωπαίων πίστευαν ότι ήταν πιθανό να ελεγχθούν για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ σε ένα τυπικό ταξίδι. Η έρευνα δείχνει ότι η επιβολή είναι αποτελεσματική μόνο όταν οι άνθρωποι έχουν την αντίληψη ότι κινδυνεύουν να ελεγχθούν.
Η υπερβολική ταχύτητα έχει άμεση επίδραση στην πιθανότητα και τη σοβαρότητα μιας σύγκρουσης, και ωστόσο εξακολουθεί να είναι ευρέως διαδεδομένη. Οι εμπειρογνώμονες συγγραφείς βρήκαν τεράστιες διαφορές μεταξύ των χωρών όσον αφορά στην επιβολή της ταχύτητας. Η Σουηδία έχει 100 φορές περισσότερες κάμερες ταχύτητας ανά εκατομμύριο κατοίκους από την Τσεχία. Γενικά, η δραστηριότητα επιβολής της ταχύτητας αυξάνεται, με τον αριθμό των παραβάσεων να αυξάνεται σε 21 χώρες και να μειώνεται σε 7.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών ζητά από την ΕΕ να βελτιώσει τους κανόνες για τη διασυνοριακή παρακολούθηση των τροχαίων παραβάσεων, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι σε ορισμένες χώρες της ΕΕ πληρώνονται λιγότερο από τα μισά πρόστιμα αλλοδαπών οδηγών. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών αναφέρει ότι οι νέοι κανόνες θα πρέπει να καταστήσουν υποχρεωτικό για τις χώρες να παρακολουθούν τις παραβιάσεις του νόμου και τα κράτη μέλη θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να εξασφαλίσουν την παρακολούθηση των μη καταβληθέντων προστίμων.
Τους επόμενους μήνες αναμένεται η πρόταση της ΕΕ για την επικαιροποίηση των κανόνων διασυνοριακής εφαρμογής της νομοθεσίας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών θα ήθελε επίσης να δει κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την επιβολή και τις κυρώσεις, καθώς και τα ελάχιστα ευρωπαϊκά πρότυπα για τον εξοπλισμό διενέργειας των ελέγχων.
Η έκθεση διαπίστωσε ότι τα ποσοστά χρήσης της ζώνης ασφαλείας διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Το θέμα της μη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία. Στη Γερμανία το 99% των επιβατών στα πίσω καθίσματα φορούν ζώνη ασφαλείας, ενώ στην Ιταλία μόνο το 11%. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών ζητά να γίνουν υποχρεωτικά τα προηγμένα συστήματα ανίχνευσης της υπενθύμισης ζώνης ασφαλείας των επιβατών στα πίσω καθίσματα για όλα τα νέα αυτοκίνητα. Από το 2019, είναι υποχρεωτικά τα συστήματα υπενθύμισης πίσω ζώνης ασφαλείας στα νέα αυτοκίνητα, αλλά αυτά τα συστήματα είναι χαμηλής τεχνολογίας και ειδοποιούν τον οδηγό μόνο όταν η ζώνη λυθεί κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Η επιβολή των κανόνων για την οδήγηση με κινητό τηλέφωνο μειώθηκε επίσης σε 14 χώρες και αυξήθηκε μόνο σε 11, μια ανησυχητική τάση, καθώς οι οδηγοί αποσπώνται πλέον από μια σειρά από εφαρμογές κοινωνικών μέσων, καθώς και από πιο παραδοσιακά γραπτά μηνύματα και τηλεφωνικές κλήσεις. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) η οδηγική συμπεριφορά επηρεάζεται περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης από ό,τι η οδήγηση υπό την επήρεια με ποσοστό αλκοολαιμίας 0,8 g/l (BAC).
Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» δήλωσε σχετικά με τα αποτελέσματα της έκθεσης:
«Παρότι στο Ινστιτούτο δίνουμε προτεραιότητα στο θέμα της καλλιέργειας παιδείας και κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας μέσω εκπαιδευτικών δράσεων και εκστρατειών ευαισθητοποίησης όλων των πολιτών, γνωρίζουμε πως η επαρκής και συστηματική αστυνόμευση, τόσο χωρικά όσο και χρονικά, αποτελεί ένα σημαντικό θέμα προς την επίτευξη του στόχου του μηδενισμού των θανάτων και τραυματισμών σε τροχαίες συγκρούσεις. Γι’ αυτό το λόγο κάθε χρόνο υποστηρίζουμε το έργο της Τροχαίας με την πρωτοβουλία «Βραβείο του Τροχονόμου της Χρονιάς» και τη δωρεά αλκοολομέτρων, radar και εξοπλισμού προς Τμήματα της επικράτειας που έχουν ανάγκη. Το κρίσιμο έργο της Τροχαίας δυστυχώς δεν υποστηρίζεται συνολικά όπως φαίνεται και από τα αποτελέσματα της έκθεσης του ETSC.
Αναφορικά με τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται σήμερα και απαντώντας σε δύο σημαντικά θέματα Οδικής Ασφάλειας που αναλύονται στην έκθεση, αυτό της χρήσης κινητού τηλεφώνου και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» ετοιμάζει στο άμεσο μέλλον δυο σημαντικές πρωτοβουλίες: Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου το Ινστιτούτο θα παρουσιάσει την καινοτόμα πλατφόρμα DRIVE IN THE MOMENT, που έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους οδηγούς να αλλάξουν συνήθειες και να ελαττώσουν τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και στη συνέχεια, στα τέλη Μαΐου προετοιμάζεται ημερίδα για το αλκοόλ και την οδήγηση και τη χρήση συσκευών Alcohol Interlock. Ελπίζουμε ότι οι δράσεις αυτές θα δράσουν συμπληρωματικά ως προς το έργο των τροχονομικών ελέγχων, αλλάζοντας συμπεριφορές για την ασφάλεια όλων στο δρόμο όπως αγωνιζόμαστε εδώ και 16 χρόνια».
Μπορείτε να βρείτε την πλήρη έκθεση από τη διεύθυνση : https://www.etsc.eu/PinFlash42
Σχετικά με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC): Το ETSC είναι ένας ανεξάρτητος Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός με έδρα τις Βρυξέλλες και αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των τραυματισμών στις μεταφορές στην Ευρώπη. https://etsc.eu
Σχετικά με το ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς»: Το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς» αποτελεί ανεξάρτητο Μη Κυβερνητικό Οργανισμό που ιδρύθηκε το 2005 με όραμα έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα και σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και τη στήριξη της Πολιτείας σε πολιτικές και δράσεις πρόληψης για τη μείωση της τροχαίων δυστυχημάτων, μέσα από την ενημέρωση, έρευνα και εκπαίδευση για την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.