Τη βάση πάνω στην οποία θα στοιχειοθετηθεί η απόφαση χρηματοδότησης ή όχι του νέου κεντρικού λιμένα διαθέτουν στα χέρια τους εδώ και λίγα εικοσιτετράωρα δήμαρχος και αντιπεριφερειάρχης Χίου.
Από το γραφείο του γενικού γραμματέα Λιμένων έφτασαν οι επίσημα διατυπωμένες απόψεις των εμπλεκόμενων υπηρεσιών κατά τις φάσεις της αδειοδότησης, της ένταξης και της δημοπράτησης του έργου, άλλες από τις οποίες εγείρουν σοβαρές ενστάσεις ως προς το τεχνικό του σκέλος κι άλλες λύνουν τα χέρια για το αγκάθι της χρηματοδότησης.
Αυτή η διπλή «μεταχείριση» του έργου από τις υπηρεσίες καταδεικνύει ότι δεν υπήρχε πολιτική δολίευση, υποκινούμενη από την πολιτική ηγεσία, στοιχείο πολύ βασικό για την τελική αξιολόγηση.
Από τα σημεία των υπηρεσιακών απαντήσεων τρία ευνοούν μια απόφαση χρηματοδότησης του.
α) η άποψη του Υπουργείου Ανάπτυξης, Μεταφορών και Δικτύων ότι στο υφιστάμενο λιμάνι δε θα πρέπει να γίνουν νέα έργα. Επομένως οποιαδήποτε βελτίωση στις εξ’ ανατολών λιμενικές υποδομές συνδυάζεται μόνο με την κατασκευή ενός νέου λιμένα.
β) η απάντηση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου ότι είναι σε θέση άμεσα να δεσμεύσει 20 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για τα έργα της χερσαίας ζώνης.
γ) το ανοιχτό παράθυρο εκ μέρους του Υπουργείου Ανάπτυξης, Μεταφορών και Δικτύων για τη δυνατότητα χρηματοδότησης των θαλάσσιων έργων. Συγκεκριμένα η διευθύντρια του γραφεία του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων – ΕΣΠΑ κ. Ελένη Γιώτη γνώρισε προφορικώς ότι η χρηματοδότηση του νέου κεντρικού λιμένα Χίου από το Τομεακό «Προσπελασιμότητα» είναι πολύ πιθανή να υπάρξει «εφόσον γίνει εκκαθάριση των εκκρεμών έργων». Για να συμβεί αυτό, όμως, το αίτημα χρηματοδότησης θα πρέπει να υποβληθεί το αργότερο ως το τέλος του χρόνου.
Αντίστοιχα αρκετά σημεία από τις υπηρεσιακές απαντήσεις αποτρέπουν από τη λήψη μιας απόφασης χρηματοδότησης. Συγκεκριμένα:
α) η θέση του νέου λιμανιού χαρακτηρίζεται από την «Εγνατία Οδός» ως «αρκετά προβληματική».
β) η ίδια διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει οριστική μελέτη για το κτίριο επιβατών για τη μελέτη του οποίου απαιτείται επιπλέον δαπάνη 160.000 ευρώ και διάστημα 6-8 μήνες. Παράλληλα η στοιχειοθέτηση φακέλου μεγάλου έργου θα απαιτήσει επιπλέον 4 μήνες.
γ) ανώριμο αδειοδοτικά κρίνεται το έργο και από την «Εγνατία Οδός» και από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Μεταφορών και Δικτύων.
δ) το Υπουργείο επισημαίνει επίσης ότι είναι πιθανόν να ανάψει «κόκκινο» από την Ε.Ε. για τη χρηματοδότηση του νέου κεντρικού λιμένα, καθώς πρόσφατη είναι η χρηματοδότηση στο ίδιο νησί και του λιμένα Μεστών.
ε) «η συνύπαρξη δύο έργων τέτοιας υποδομής σε ένα ενιαίο σχεδόν χώρο (σ.σ. εννοεί αεροδρόμιο και νέο λιμάνι) θα δημιουργήσει σοβαρά χωροταξικά, λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή», είναι η αρνητική στάση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Ποια από τα στοιχεία θα βαρύνουν περισσότερο στην τελική απόφαση; Ενδείξεις ως προς αυτό θα δώσει πιθανά η επίσκεψη του κ. Κώστα Μουτζούρη στο νησί μας, όπως έχει προαναγγελθεί από τον ίδιο, από τη στιγμή πια που οι θέσεις των υπηρεσιών είναι ξεκάθαρες και οι τοπικοί φορείς τις γνωρίζουν.
Όμως, το δεδομένο ότι η πιθανότητα χρηματοδότησης υπάρχει μόνο στην περίπτωση που το αίτημα υποβληθεί στη Γραμματεία Δημοσίων Έργων – ΕΣΠΑ μέχρι το τέλος του 2012 επιβάλλει την επίσπευση της επίσκεψης και των τελικών αποφάσεων. Πολύ απλά γιατί μετά δε θα υφίσταται πια η αναγκαία προϋπόθεση της χρηματοδότησης.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.