Τη μη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.
Η Ομοσπονδία, με ψήφους 9 υπέρ, 5 κατά και μία λευκή ψήφο κατέληξε στο να μην προκηρύξει νέες 48ωρες απεργίες, σεβόμενη την κρίσιμη εποχή που διανύει η χώρα, αλλά κυρίως τις παραγωγικές τάξεις και τους επιβάτες.
«Ο κόσμος έχει διαλύσει με όλα αυτά που συμβαίνουν. Αποφασίσαμε να μην συμβάλουμε στην επιδείνωση της κατάστασης που θα έπληττε τις παραγωγικές τάξεις και τους επιβάτες» δήλωσε στο protothema.gr ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, cpt Ιωάννης Χαλάς και προσέθεσε: «Για το άμεσο μέλλον επιφυλασσόμαστε».
Η ΠΝΟ ήταν η πρώτη που ξεκίνησε την κατά μέτωπο κόντρα με την κυβέρνηση αντιδρώντας για τη μνημονιακή πολιτική και δίνοντας το μήνυμα ότι δεν επρόκειτο να κάνει πίσω . Θα ήταν ένα crash test για την κυβέρνηση, λίγο πριν τις εκλογές.
Οι ναυτεργάτες προφανώς δεν θέλησαν να σηκώσουν μόνοι τους το βάρος της ανιπαράθεσης αυτής έχοντας απέναντί τους την κοινωνία που υποφέρει, με επαγγελματίες που καταστρέφονται και με τις γιορτές του Πάσχα να πλησιάζουν. Επίσης, δεν θέλησαν να δυναμιτίσουν το κλίμα εν όψει εκλογών. Σίγουρα όλα αυτά μέτρησαν αφού η κυβέρνηση δεν άλλαξε τη θέση της.
Νωρίτερα είχε προηγηθεί συνάντηση της ΠΝΟ με τους υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Άννα Διαμαντοπούλου, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γιώργος Κουτρουμάνης.
Σε δήλωσή της η υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ.Άννα Διαμαντοπούλου μετά την συνάντηση με την ΠΝΟ τόνισε τα εξής:
«Στη συνάντησή μας σήμερα με την ΠΝΟ παρουσιάσαμε γραπτές απαντήσεις ένα προς ένα, σε όλα τα θέματα που τέθηκαν από την Ομοσπονδία των Ναυτικών, μετά από συνεργασία όλων των συναρμόδιων υπουργείων κατά την διάρκεια των προηγούμενων ημερών. Θεωρώ ότι η συνάντησή μας έγινε σε θετικό κλίμα και συμφωνήσαμε όλοι για την πολύ μεγάλη σημασία μιας συμφωνίας, σε μια εποχή τόσο κρίσιμη για τη χώρα, τόσο κρίσιμη για την οικονομία και τους πολίτες».
Η θέση της κυβέρνησης απέναντι στα αιτήματα των ναυτεργατών όπως παρουσιάστηκε και στις μεταξύ τους συναντήσεις κα μάλιστα γραπτώς είναι ξεκάθαρη:
«Σχετικά με το ΝΑΤ:
- Οι συνταξιούχοι του ταμείου ανέρχονται σε 72.000 ενώ οι ασφαλισμένοι σε 16.800.
- Για να καταβληθούν οι συντάξεις και οι άλλες παροχές, το ταμείο χρηματοδοτείται με 1.050.000.000 ευρώ κάθε έτος από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, δηλαδή σε κάθε συνταξιούχο ανά έτος αντιστοιχεί επιχορήγηση 14.580 ευρώ, όταν στο ΙΚΑ η αντίστοιχη επιχορήγηση ανέρχεται στις 2.000 ευρώ περίπου ανά συνταξιούχο.
- Η μέση σύνταξη ανέρχεται μετά και τις τελευταίες μειώσεις, στα 973 ευρώ, ενώ στο ΙΚΑ στα 740 ευρώ. Να σημειωθεί ότι το ΝΑΤ, παρά την γενικότερη πολιτική που είχε αποφασιστεί, είναι το μοναδικό ταμείο της χώρας που το 2010 έδωσε αύξηση στις συντάξεις. Αυτή η αύξηση αφαιρείται με την τελευταία απόφαση (7%).
- Ο Οίκος του Ναύτου το 2011 είχε απόκλιση στη φαρμακευτική δαπάνη 100% σε σχέση με την προϋπολογισθείσα δαπάνη, ενώ το ταμείο δεν έχει δίκτυο εξυπηρέτησης των ναυτικών και των οικογενειών τους σε πολλές περιοχές της χώρας.
- Το επικουρικό ταμείο με βάση τις πρόσφατες αναλογιστικές μελέτες για να καταστεί βιώσιμο πρέπει να μειώσει τις επικουρικές συντάξεις κατά 80%.
Με αυτά λοιπόν τα δεδομένα και επειδή η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει τα δικαιώματα των ναυτικών, αλλά και να εξασφαλιστεί ταυτόχρονα ο έλεγχος των δαπανών, η κυβέρνηση έχει προσανατολιστεί:
- Στην υπαγωγή του ΝΑΤ στην εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, έτσι ώστε να τηρούνται οι κανόνες λειτουργίας όπως με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία. Η μεταφορά αυτή γίνεται χωρίς καμία αλλαγή στο συνταξιοδοτικό καθεστώς των ναυτικών για τους οποίους αναγνωρίζεται η ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος.
- Στην υπαγωγή του Οίκου του Ναύτου μόνο για την υγειονομική περίθαλψη σε είδος (γιατροί, φάρμακα, εξετάσεις, νοσηλεία) στον ΕΟΠΥΥ προκειμένου να υπάρξει περιστολή της δαπάνης, αλλά και καλύτερη εξυπηρέτηση των εργαζομένων και συνταξιούχων ναυτικών και των οικογενειών τους.
- Στη διατήρηση του Οίκου του Ναύτου για όλες τις άλλες παροχές (ασφάλισης υγείας, παροχές σε χρήμα, επιδόματα) και των περιουσιακών του στοιχείων προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι σκοποί του.
- Στην ενοποίηση του επικουρικού ταμείου στο νέο Ενιαίο Επικουρικό Ταμείο των μισθωτών, χωρίς μείωση των επικουρικών συντάξεων. Εξάλλου καμία μείωση δεν έχει γίνει στις επικουρικές συντάξεις των ναυτικών.
- Στη διασφάλιση της εργασιακής σχέσης για όλο το προσωπικό που υπηρετεί στα ταμεία των ναυτικών.
- Στη διατήρηση της αυτοτέλειας των ταμείων και κλάδων που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών (ναυτική στέγη, οικογενειακά επιδόματα κλπ.).
Η επιλογή της Κυβέρνησης είναι επιλογή διάσωσης των ταμείων των ναυτικών και διασφάλιση των δικαιωμάτων τους που μπορεί να επιτευχθεί με αναδιάρθρωση στο χώρο αυτό και εφαρμογή κανόνων λειτουργίας ίδιων με εκείνους που ισχύουν για όλα ταμεία.
Αντίθετα η άποψη που εκφράζεται από την Π.Ν.Ο. «να μην αλλάξει τίποτα», οδηγεί σε μία ανασφαλή πορεία για τους ίδιους τους ναυτικούς, τους συνταξιούχους και τις οικογένειες τους. Οδηγεί σε αδυναμία εκπλήρωσης των στόχων και των υποχρεώσεων καθώς και στην κατάρρευση των παροχών».
ΠΗΓΗ: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.