30.3.2012 13:51

Τακτική αεροδρομίου

ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΠΡΟΣΦΕΥΓΕΙ Η ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΕΙ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ ΡΟΚΑ

 
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας και σε μια άλλη σειρά νομικών μέσων θα προσφύγουν τα μέλη της «Κίνησης Πολιτών Για τις Ανεμογεννήτριες» για να ακυρώσουν την εγκατάσταση της επένδυσης της εταιρίας IBERDOLA - Ρόκα στη Χίο. Αντιγράφοντας την τακτική που ακολουθεί ο σύλλογος της Φάρκαινας στην υπόθεση της επέκτασης του αεροδρομίου, θα βασιστούν, σε παραλήψεις, λάθη και ανακρίβειες που υποστηρίζουν ότι υπάρχουν και έχουν εντοπίσει στις μελέτες.
Σημείο αιχμής στην ενημερωτική ημερίδα που οργάνωσαν τα μέλη της Κίνησης την  Πέμπτη το απόγευμα στην αίθουσα συνεδρίων του Ομηρείου με θέμα την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών της εταιρίας ΙBERDOLA – Ρόκα ήταν η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που όπως αναφέρθηκε βρίσκεται σε τελικό στάδιο και σύντομα θα προχωρήσουν οι αδειοδοτήσεις, ενώ τέλος του μήνα το θέμα θα συζητηθεί για γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο. 
 
Η επένδυση
 
Το έργο του οποίου η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατατέθηκε προς έγκριση πριν λίγες μέρες, είναι η εγκατάσταση 75 ανεμογεννητριών ισχύος 2ΜW η κάθε μία, κατανεμημένες οι 65 σε 6 αιολικά πάρκα στην ευρύτερη περιοχή του Αϊπους και οι 10 σε ένα αιολικό πάρκο στην Αμανή. Κάθε ανεμογεννήτρια θα έχει ύψος 67 μέτρα,θα είναι δηλαδή ορατές από πολλές περιοχές της Χίου ενώ η απόσταση μεταξύ τους θα είναι τουλάχιστον 250 μέτρα. Δηλαδή ένα πάρκο 10 ανεμογεννητριών θα καταλαμβάνει χώρο περίπου 3000 μέτρων. Η βάση της κάθε ανεμογεννήτριας θα είναι περίπου 67 μέτρα, όσο δηλαδή και μία πολυκατοικία είκοσι ορόφων.  Για την εγκατάσταση και επικοινωνία των αιολικών πάρκων θα ανοιχτούν 48 χιλιόμετρα δρόμοι πλάτους 5 μέτρων ενώ για τα καλώδια μεταφοράς θα σκαφτούν χαντάκια πλέον των 50 χιλιομέτρων. Η παραγόμενη ενέργεια θα μεταφέρεται με υποβρύχιο καλώδιο που θα συνδέει τα τρία νησιά μεταξύ τους και με την κεντρική Ελλάδα.
 
Μέγεθος

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν και η τοποθέτηση του Πανεπιστημιακού καθηγητή Αρ. Τύμπα, ο οποίος μίλησε για το ιδιαίτερα μεγάλο μέγεθος εγκατάστασης που ξεπερνά κατά πολύ τις ανάγκες του νησιού και θα προκαλέσει μεγάλη αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος. Ακόμη στάθηκε ιδιαίτερα σε ανακρίβειες της μελέτης, υποστηρίζοντας ότι έχουν γίνει σκόπιμα για να παραπλανήσουν τον κόσμο.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα που τέθηκε στη διάρκεια της συζήτησης είναι η διάνοιξη του δρόμου 97 χιλιομέτρων, ο οποίος θα περνά από πολλές βουνοκορυφές. Όπως αναφέρθηκε ο όγκος των μπαζών θα είναι τεράστιος, ενώ εκτιμάται ότι θα ξεπερνά κατά πολύ τα 250.000 κυβικά μέτρα όπως αναφέρει η μελέτη.
Ενεργειακή κάλυψη
Κοινή θέση εισηγητών και διοργανωτών είναι ότι «το έργο δεν έχει καμιά σχέση με την εξυπηρέτηση των ενεργειακών αναγκών της Χίου. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός αιολικού εργοστασίου παραγωγής ενέργειας που θα πωλείται στη ΔΕΗ σε τιμή μεγαλύτερη της σημερινής με στόχο το κέρδος. Και αν αυτό είναι βέβαια φυσικό στον καπιταλισμό το ερώτημα είναι που ωφελείται ο πολίτης της Χίου». Όπως υποστηρίζουν «στην μελέτη που παρουσιάστηκε ή όλη εγκατάσταση αποτελεί ένα κλειστό σύστημα παραγωγής και μεταφοράς ενέργειας. Αναφέρεται μόνο η πρόβλεψη αναμονών στον υποσταθμό του Αίπους για διασύνδεση με το τοπικό δίκτυο», υποστήριξαν οι δύο εισηγητές. «Άρα δεν είναι σίγουρο ότι θα έχουμε τον θερμοηλεκτρικό σταθμό της ΔΕΗ σε κατάσταση ψυχρής εφεδρείας ώστε να περιοριστούν το κόστος και οι ρύποι. Το καλώδιο διασύνδεσης συνδέει σε αρχική φάση τα αιολικά πάρκα του Ρόκα με το κεντρικό δίκτυο. Στη μελέτη αυτό αναφέρεται σαν ένα υποσύνολο της ουσιαστικής διασύνδεσης των νησιών με το κεντρικό δίκτυο. Αυτό μέλλει να αποφασιστεί και να γίνει από την ΔΕΣΜΗΕ. Θα χρειαστεί δηλαδή ένα άλλο έργο απρόβλεπτου κόστους και για την ώρα χωρίς μελέτη, απόφαση να γίνει και χρηματοδότηση. Τελικά δηλαδή το καλώδιο της εταιρείας Ρόκα δεν εξασφαλίζει καμιά διασύνδεση της Χίου με το κεντρικό δίκτυο. Παραμένει όμως η έμμεση χρηματοδότηση του από τη ΔΕΗ και τελικά από τους καταναλωτές αφού για το λόγο του καλωδίου η ΔΕΗ θα αγοράζει από τη Ρόκας τη κιλοβατώρα 25% ακριβότερα».
 
 Συμφέροντα
 
Αναφερόμενοι στον χωροταξικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό για τη Χίο, υποστήριξαν ότι δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός και όλα γίνονται στη βάση της εξυπηρέτησης συμφερόντων.                                                                                          « Πότε και ποιοι αποφάσισαν για αυτό το σχεδιασμό και ποιοι επέλεξαν να εκχωρήσουν το αιολικό δυναμικό νησιού μονοπωλιακά στη Ρόκας; Είναι τυχαίο ότι στη μελέτη της εταιρείας αιτιολογείται η επιλογή των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου και όχι οι Κυκλάδες γιατί αυτές είναι υψηλής πολιτιστικής περιβαλλοντικής και οικονομικής αξίας. Δηλαδή εμείς είμαστε χαμηλής αντίστοιχης αξίας, δεύτερης κατηγορίας δηλαδή. Άρα μπορούμε να υποβαθμισθούμε περιβαλλοντικά και άλλο να πέσουμε στη τρίτη κατηγορία για να μιλήσουμε με ποδοσφαιρικούς όρους».
 
Απαντήσεις
                                         
 «Όσοι στηρίζουν την επένδυση θέλουμε να απαντήσουν στο ερώτημα: Ποιοι νομιμοποιούνται να αποφασίσουν την ενεργειακή εξάρτηση των νησιών του Βορειανατολικού Αιγαίου, ενός τόσο ευαίσθητου εθνικού χώρου, από μια πολυεθνική;», επεσήμανε ο Δ. Τσούχλης, προσθέτοντας:                                              « Γιατί οποιοδήποτε άλλος είτε από τους ήδη εγκαταστημένους ή από αυτούς που στο μέλλον θα θέλουν να τοποθετήσουν ανεμογεννήτριες  θα πρέπει να διαπραγματευθούν με τη πολυεθνική για να μπορούν να μεταφέρουν και να πουλούν την παραγόμενη ενέργεια. Ποιός τέλος έχει καθορίσει τη φέρουσα ικανότητα του νησιού και που σταματά η εγκατάσταση αιολικών πάρκων. Ποιος εξασφαλίζει ότι κατά τις ορέξεις της πολυεθνικής οι ανεμογεννήτριες αύριο δεν θα γίνουν 100, 150 κ.λ.π».
 
Το οικοσύστημα                                                                                                                    
Η εγκατάσταση ενός τέτοιου γιγάντιου αιολικού έργου πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα στη κλίμακα μάλιστα ενός κλειστού νησιωτικού οικοσυστήματος είναι βέβαιο ότι θα έχει μια σειρά από περιβαλλοντικές επιπτώσεις. «Οι εσκαφές για τις βάσεις των ανεμογεννητριών και την τοποθέτηση των καλωδίων, τα 48 χιλιόμετρα δρόμων θα αλλάξουν μορφολογικά ένα μεγάλο μέρος της κεντρικής Χίου αλλοιώνοντας αισθητικά τη περιοχή και θα καταστρέψουν τοποθεσίες με αρχαιολογικά ευρήματα. Η οπτική όχληση θα είναι μεγάλη. Αδιευκρίνιστη παραμένει η επίπτωση στο μικροκλίμα και ειδικότερα στα επίπεδα θερμοκρασίας και υγρασίας που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη χλωρίδα πολύ ευρύτερων περιοχών από αυτές της μελέτης που περιορίζεται στα 10 χιλιόμετρα και στα φρύγανα. Ούτε η ΜΠΕ ούτε άλλες μελέτες μπορούν με βεβαιότητα να προδικάσουν τις τυχόν επιπτώσεις στη μαστίχασ. Αυτό σημαίνει ότι εδώ θα υπάρχει πειραματικό ουσιαστικά καθεστώς με τα αποτελέσματα να εμφανίζονται αργότερα. Και αν αυτά θα είναι αρνητικά τότε θα είναι πολύ αργά για δάκρυα».    
 
Οικονομικές επιπτώσεις
 
 «Οι περιβαλλοντικές όμως επιπτώσεις θα επηρεάσουν αρνητικά και κρίσιμους Τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Το Αίπος και η κεντρική Χίος δεν είναι πέτρες και βράχια», πρόσθεσε ο Αρ. Τύμπας. « Η αλλοίωση όμως της περιοχής και η οπτική όχληση θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στον τουρισμό. Όσοι έχουν έλθει σε επαφή με τους επισκέπτες της Χίου θα γνωρίζουν ότι εκείνο που τους έλκει και τους μετατρέπει σε διαφημιστές της Χίου είναι το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον του νησιού που παραμένει σχετικά αναλλοίωτο από επεμβάσεις».                                
 
Ισοζύγιο
 
Ο αρχικός ενθουσιασμός για την εκμετάλλευση της αιολικής ενέργειας σήμερα έχει  δώσει τη θέση του διεθνώς σε ένα σκεπτικισμό ιδιαίτερα για τα μεγάλα αιολικά πάρκα. Συνεχίζοντας ο Αρ. Τύμπας, υποστήριξε ότι η εταιρία προσπαθεί να γίνει ένα ακόμη μονοπώλιο, το οποίο δεν πρέπει να δεχθούμε.                                                                                             «Οι ανεμογεννήτριες παράγουν μεταβλητό φορτίο εξαρτώμενο από τις μεταβλητές συνθήκες του ανέμου και δεν μπορούν από μόνες τους να στηρίξουν ένα σύστημα διανομής και κατανάλωσης. Χρειάζεται να υπάρχει σταθμός σταθερής βάσης παραγωγής.Όταν τον κλείσουν η εταιρία θα κάνει ότι θέλει.Το μεγάλο οικονομικό κόστος σε συνδυασμό με τα λίγα σχετικά χρόνια λειτουργίας μιας ανεμογεννήτριας είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Το ίδιο και από περιβαλλοντική άποψη το ισοζύγιο ενεργειακού κόστους παραγωγής και παραγόμενης ενέργειας. Αλήθεια έχει αναρωτηθεί κανείς τι θα γίνει με το βιομηχανικό αιολικό πάρκο μετά από 20 χρόνια;»                                                          
 
Τα αντισταθμιστικά
 
Αναφορά έγινε ακόμη και για τα αντισταθμιστικά οφέλη, θέμα για το οποίο ο Δ. Αθανασόπουλος να επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι:                                                 «Σύμφωνα με τη νομοθεσία η εταιρεία ΡΟΚΑΣ θα πρέπει να αποδίδει αντισταθμιστικά ένα ποσό που για μεν τους καταναλωτές ανέρχεται σε 510.000 ευρώ και για το Δήμο σε 870.000. Το ποσό αναφέρεται στην προβλεπόμενη παραγωγή που στη πράξη θα είναι μικρότερη. Το ποσό για τους καταναλωτές αφορά τους κατοίκους των πρώην Δήμων Ομηρούπολης, Καρδαμύλων και Αμανής. Αν κανείς υπολογίσει τις καταναλώσεις και διαιρέσει το ποσό, τότε ας αναλογιστεί τι περίπου αναλογεί στο κάθε νοικοκυριό. Αν όμως τελικά στη ζυγαριά αρνητικών-θετικών στο σκέλος των θετικών απομένει μόνο το αντισταθμιστικό όφελος τότε, λέμε τότε, μήπως δίνουμε πολλά στο ΡΟΚΑ σε χαμηλή τιμή. Κατά τη ταπεινή μου γνώμη βέβαια τιμή για αυτά δεν υπάρχει. Απλά το μέλλον του τόπου δεν είναι προς πώληση».
 
Το δίλλημα

Στην τοποθέτησή του ο συγγραφέας Ι. Μακριδάκης  πρόσθεσε ότι στις περιοχές που θα εγκατασταθούν οι ανεμογεννήτριες υπάρχουν πολλοί αρχαιολογικοί χώροι και υποστήριξε ότι το δίλλημα είναι «αν θέλουμε η Χίος να μετατραπεί σε ένα βιοτεχνικό εργοστάσιο χωρίς ποιότητα ζωής» καλώντας τον κόσμο να αντιδράσει δυναμικά.
 
Ο δήμος
 
Στην σύντομη τοποθέτηση του ο Π. Λαμπρινούδης προσπάθησε να λειτουργήσει ισσοροπιστικά, δηλώνοντας  ότι θα φέρει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο αμέσως μόλις ενημερωθεί ο δήμος και θα προστατέψει τα συμφέροντα του τόπου.
 
Η θέση της εταιρίας
 
Απαντώντας ο εκπρόσωπος της επενδύτριας εταιρίας υποστήριξε ότι σύντομα θα διοργανώσουν στη Χίο ενημερωτική ημερίδα και θα επιδιώξουν να δοθεί παράταση στο χρονοδιάγραμμα του κοινωνικού διαλόγου για να  ολοκληρωθεί έγκαιρα χωρίς πιέσεις και αιφνιδιασμούς. 
Στο τέλος της ενημερωτικής συνάντησης, οι διοργανωτές  ζήτησαν από το ακροατήριο να ενημερώνει τον κόσμο με αγώνα πόρτα - πόρτα  και ανήγγειλαν τη δημιουργία  ιστοσελίδας από την οποία θα μπορούν να αντλούν ενημέρωση όλοι, αλλά και  να καταθέτουν τις προτάσεις τους.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ