2.1.2019 8:31

Η επένδυση Τσάκου διαβατήριο εισόδου της Χίου στον τομέα του Chartering σκαφών αναψυχής

Τα άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη της αξιοποίησης της μαρίνας του Καστέλου στην οικονομία του νησιού

Λίγο πριν την ολοκλήρωση του 2018 μία ευχάριστη είδηση ήρθε από το ΤΑΙΠΕΔ και αφορά την Μαρίνα της Χίου. Πρόκειται για την λιμενική υποδομή που εδώ και δεκαετίες παραμένει ημιτελείς, αδυνατώντας να καταστήσει την Χίο νησί – σταθμό θαλάσσιου τουρισμού.

Ιστορικό

Ο αρχικός ενθουσιασμός προ δεκαετιών για την ανάπτυξη μίας (της πρώτης ίσως) ολοκληρωμένης τουριστικής υποδομής, διαδέχθηκε την απογοήτευση και τελικά την απαξίωση της εγκατάστασης στην περιοχή του «Καστέλο».  Οι μεμονωμένες προσπάθειες για μετατροπή του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα της πόλης σε χώρο πρόσβασης τουριστικών σκαφών, ή η ολοκλήρωση της «μαρίνας» των Λιμνιών κόλλησαν είτε στα γρανάζια της απραξίας, είτε στα σιαμαία αδελφάκια τους αυτά της γραφειοκρατίας. Ακόμα και η αναμενόμενη μαρίνα της περιοχής των Κεραμείων προς το παρόν παραμένει ως ένα μελλοντικό έργο που αναζητά εγχώριους ή μη επενδυτές.

Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ

Το Ταμείο αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιούσιας του Δημοσίου  (Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. ) μπήκε στην ζωή της Χίου λίγο πριν το 2013, όταν σε ένα μπαράζ προτεινόμενων ιδιωτικοποιήσεων δέσμευσε την ανενεργή μαρίνα του Καστέλου και το νότιο και σχεδόν ανενεργό τουριστικά, τμήμα του κεντρικού Λιμένα της Χίου. Έπειτα από συνεχείς πιέσεις και την παρουσίαση του πλάνου αξιοποίησης του νότιου τμήματος του λιμανιού από το Λιμενικό Ταμείο  της Χίου, τα δύο ακίνητα αποδεσμεύτηκαν στα μέσα του 2016, ανοίγοντας τον δρόμο για την αξιοποίηση της μαρίνας του Καστέλο. Η σύνδεση των δύο ακινήτων απέτρεπε επενδυτές που απέβλεπαν στην υγιή αξιοποίηση τους. Δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ότι κανείς δεν θα ήθελε  να έχει τα διπλασία λειτουργικά, τα διπλασία κόστη εγκατάστασης για δύο ακίνητο που απέχουν μόλις ένα ναυτικό μίλι μεταξύ τους.

Η διαγωνιστική διαδικασία

Το ΤΑΙΠΕΔ στην προσπάθεια του να αξιοποιήσει επενδυτικά ανενεργές λιμενικές εγκαταστάσεις της χώρας επέλεξε να ανοίξει την διαγωνιστική διαδικασία για την Μαρίνα της Χίου, τον Ιανουάριο του 2018. Στην πρώτη φάση της διαδικασίας οι υποψήφιοι επενδυτές υπέβαλαν την εκδήλωση ενδιαφέροντος τους, με μοναδικούς όρους την τεκμηριωμένη επάρκεια διαχείρισης λιμενικών υποδομών τουριστικού χαρακτήρα καθώς και την οικονομική ευρωστία. Στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού, οι υποψήφιοι επενδυτές, έλαβαν γνώση των οικονομικών στοιχείων της επένδυσης βάσει του Master Plan που το ΤΑΙΠΕΔ είχε εκπονήσει. Με βάση αυτά τα στοιχεία τα σχήματα που συμμετείχαν στον διαγωνισμό αποφάσισαν την συμμετοχή τους ή μη στην τρίτη φάση , αυτή των δεσμευτικών προσφορών. Το επικρατέστερο σχήμα όφειλε να μεταβεί στην τέταρτη και τελευταία φάση του διαγωνισμού αυτήν κατά την οποία θα έπρεπε να διαπραγματευτεί με ανεξάρτητο εκτιμητή που το ΤΑΙΠΕΔ είχε ορίσει ώστε απομονωμένος και χωρίς γνώση των στοιχείων που προσκόμισαν οι υποψήφιοι επενδυτές, να καθορίσει μία συμφέρουσα τιμή για το ΤΑΙΠΕΔ, κάτω του οποίου δεν θα ήταν δυνατόν να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Η Μαρίνα της Χίου στον Όμιλο Τσάκου

Την δωδεκάμηνη διαγωνιστική διαδικασία ολοκλήρωσε με επιτυχία το σχήμα που είχε δημιουργηθεί από τον Όμιλο Τσάκου στο τέλος του 2017. Η τεκμηριωμένη διαχειριστική επάρκεια του σχήματος του καπτ. Παναγιώτη Τσάκου, αποκτήθηκε με την συμμετοχή της εταιρείας Τέφας, εταιρείας που ασχολείται με την αξιοποίηση τουριστικών λιμενικών υποδομών στην περιοχή του Ιονίου.

Έπειτα λοιπόν από τριάντα και πλέον χρόνια, δημιουργούνται οι βασικές συνθήκες για την αξιοποίηση του ακινήτου αλλά πολύ περισσότερο για την έναρξη οργανωμένης δραστηριότητας θαλασσίου τουρισμού στο νησί .

Εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώσει την αδειοδότηση του έργου, βάσει της συμβατικής του υποχρέωσης, το έργο δείχνει να παίρνει σάρκα και οστά σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια με την ολοκλήρωση του να τοποθετείται στο 2022.

Ο καπτ. Παναγιώτης και η οικογένεια του, ξεκινούν ένα εγχείρημα με ιδιαίτερο αντίκτυπο στην δια θαλάσσης τουριστική ανάπτυξη της Χίου.

Τα έργα που προβλέπονται

Εντός του χρονοδιαγράμματος του έργου, το επενδυτικό σχήμα θα έχει ολοκληρώσει την αναβάθμιση του υφιστάμενου λιμενικού έργου, με την ενίσχυση της θωράκισης των λιμενοβραχιόνων, την καθαίρεση ου υφάλου που βρίσκεται στην είσοδο της μαρίνας, αλλά και την πλήρη λειτουργική αναβάθμιση του για την σύγχρονη εξυπηρέτηση σκαφών και χρηστών, με πυλώνες παροχής νερού ρεύματος, αγκυροβόλια κ.λ.π. 

Στον χερσαίο χώρο αναμένεται η κατασκευή 7000 τ.μ. για την στέγαση υπηρεσιών της μαρίνας, αλλά και καταστημάτων εξυπηρέτησης των χρηστών, αλλά και των επισκεπτών.

Σε ένα δεύτερο τομέα του χερσαίου χώρου, θα κατασκευαστεί ο χώρος επισκευών και dry dock, μέσω του οποίου η μαρίνα θα μπορεί αν προσφέρει τις περιοδικές ή έκτακτες συντηρήσεις των σκαφών.

Μεταξύ των δύο τομέων του χερσαίου χώρου αναμένεται να κατασκευαστούν χώροι πρασίνου, χώροι περιπάτου καθώς και χώρος στάθμευσης.

Σε σύνολο τεσσάρων ετών η μαρίνα θα έχει προσδώσει στην περιοχή του Καστέλου, ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία, καθώς μία σημαντική εμπορική, κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα θα αναπτύσσεται σε ένα εξαιρετικά σύγχρονο χώρο.

Οικονομικά Οφέλη

Για τα άμεσα οικονομικά οφέλη δεν χρειάζεται να γίνει ιδιαίτερη αναφορά. Μία επένδυση που στο σύνολο της θα ξεπερνάει τα είκοσι πέντε  εκατομμύρια ευρώ, είναι προφανές ότι εκτός από το ανωτέρω ποσό θα δημιουργήσει μία σειρά οικονομικών δραστηριοτήτων και νέων θέσεων εργασίας σε γνωστά ή μη επαγγέλματα.

Εκτός όμως από τα άμεσα οικονομικά οφέλη, θα μπορούσε κάποιος που θα ήθελε να εξετάσει μακροπρόθεσμα την ανάπτυξη της Μαρίνας της Χίου, να αντιληφθεί ότι η Χίος εντάσσεται πλέον στον χάρτη του οργανωμένου θαλασσίου τουρισμού. Εταιρείες που ασχολούνται με το chartering σκαφών, θα μπορούν να βρουν βάση σε ένα νέο προορισμό. Ο μόνιμος ελλιμενισμός αυτών των σκαφών δημιουργεί ένα νέο κωδικό επαγγελμάτων που θα ασχολούνται με την συντήρηση και την φύλαξη αυτών των σκαφών κατά τους χειμερινούς μήνες, ενώ κατά την διάρκεια των καλοκαιριών μηνών θα ασχολούνται με την υποδοχή και την παραλαβή των σκαφών από τους χρήστες. Στην στεριά και μάλιστα στο dry dock θα δημιουργηθούν συνεργεία που θα συνεχίσουν στην σύγχρονή της μορφή μία παράδοση που η νέα γενιά Χιωτών δεν ενεργοποίησε μέχρι τώρα, αυτή των θαλασσίων επισκευών.

Η ένταξη της Χίου στον χάρτη του θαλασσίου τουρισμού, αυτόματα τοποθετεί το νησί μας, στους δυνατούς προορισμούς του οριζόντιου άξονα που ενώνει τα διαρκώς ανερχόμενα νησιά των Σποράδων με τα μικρασιατικά παράλια. Μία διαδρομή που είναι φιλική για τους χρήστες του yachting και δη τους βόρειο Ευρωπαίους επισκέπτες της χώρας μας.

Οι αντιδράσεις από την ενεργοποίηση της μίας εκ των πυλών εισόδου του νησιού μας και ας είναι η μικρότερη σε σχέση με αυτές του αεροδρομίου ή του λιμανιού θα είναι αλυσιδωτές και θα έχουν μόνο θετικό πρόσημο.

Το 2018 μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι κλείνοντας μας έφερε ένα χαρμόσυνο μήνυμα για το νέο έτος. Μακάρι αυτή την φορά το ΤΑΙΠΕΔ εκπροσωπώντας το δημόσιο, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μην στερήσει από την Χίο μία τέτοια ευκαιρία. Μία ευκαιρία που ένας από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές στην παγκόσμια ναυτιλία επιλέγει να προσφέρει στο νησί του, αναλαμβάνοντας για ακόμη μία φορά να έχει τον ρόλο του εγγυητή. Ο καπτ Παναγιώτης ήταν ο μόνος που από τα τόσα ονόματα που παρέλασαν όλα αυτά τα χρόνια στις λίστες των ενδιαφερομένων για την μαρίνα της Χίου, δήλωσε παρών και οδήγησε την διαδικασία μέχρι το τέλος.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ