Οι καλά γνωρίζοντες τα του χιώτικου τουρισμού, προειδοποιούσαν εδώ και καιρό ότι τα όσα ζήσαμε το καλοκαίρι του 2018 ήταν απλά μία γεύση από τα όσα θα ακολουθούσαν το φετινό καλοκαίρι, λέγοντας μάλιστα ότι αυτή την τουριστική σεζόν θα καταφέρουν να επιβιώσουν ελάχιστες επιχειρήσεις.
Και όντως, με δεδομένη την εξαφάνιση της Χίου από το δίκτυο των πτήσεων τσάρτερ, τα στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείου για τις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στο νησί τη φετινή σεζόν, όχι μόνο δημιουργούν ανησυχία αλλά έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι το καλοκαίρι του 2019 είναι ίσως αυτό που λέμε… ο πάτος του βαρελιού.
Κυπριακή… μοναξιά
Παρά πάντως τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις το μέχρι σήμερα πλάνο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Χίου δείχνει ότι για φέτος έχουν προγραμματιστεί μόλις 5 προσεγγίσεις πλοίων.
Η πρώτη προσέγγιση θα γίνει στις 19 Ιουνίου από το Salamis Filoxenia το οποίο θα έρθει στις 18:30 και θα αναχωρήσει στις 23:30 για το Καστελόριζο. Το ίδιο πλοίο θα πραγματοποιήσει ακόμα 3 προσεγγίσεις και συγκεκριμένα στις 24 Ιουλίου, στις 5 Σεπτεμβρίου και στις 14 Οκτωβρίου.
Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η προσέγγιση του επίσης μικρού ιστιοφόρου κρουαζιερόπλοιου «Clubmed II», που θα ρίξει άγκυρα στη Χίο την Τρίτη 27 Αυγούστου και θα παραμείνει στο νησί για μόλις 5 ώρες πριν αναχωρήσει για την Κωνσταντινούπολη.
Η πορεία της Χίου και το παράδειγμα της Σάμου
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος η Χίος από τους 16.963 επιβάτες το 2014 μέσα σε μία 4ετία κατάφερε να χάσει σχεδόν το 90% των επιβατών και το 43% των αφίξεων των πλοίων.
Συγκεκριμένα το 2014 είχαμε 36 πλοία με 16.963 επισκέπτες, το 2015 είχαμε 42 πλοία με 25.229 επισκέπτες, το 2016 43 πλοία με 21.933 επισκέπτες, το 2017 7 πλοία με 16.445 επισκέπτες και το 2018 10 πλοία με 1.766 επισκέπτες.
Στον αντίποδα η γειτονική Σάμος, που επίσης βρίσκεται στην ίδια «γειτονιά» με τη Χίο και που επίσης ποντάρει στην τουρισμό κρουαζιέρας βλέπει τις επιδόσεις της να εκτοξεύονται, παρά την πολιτική κρίση στην Τουρκία και παρά το έντονο προσφυγικό πρόβλημα. Έτσι από τα 39 πλοία το 2017, έφθασε στα 96 τη φετινή σεζόν και ετοιμάζεται για νέο ρεκόρ στον τουρισμό.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ήδη στη γειτονική Σάμο η τουριστική σεζόν ξεκίνησε από τα τέλη Μαρτίου, αφού η Celestyal Cruises, που τα περασμένα χρόνια προτίμησε να εντάξει τη Χίο στις κρουαζιέρες της για το Αιγαίο και την Τουρκία, έστρεψε το ενδιαφέρον της προς τη Σάμο αφήνοντας το νησί μας εκτός προορισμών της.
Οι εκτιμήσεις πάντως των επαγγελματιών τουρισμού για φέτος είναι περισσότερο δυσοίωνες από κάθε άλλη χρονιά. Και αυτό γιατί εκτός από την μείωση των αφίξεων σε σχέση με το 2017 και το 2018, θα πρέπει να υπολογίσει κανείς ότι τα 2 συγκεκριμένα πλοία μπορούν να μεταφέρουν από 300 μέχρι 500 επιβάτες, όταν η πλειονότητα των πλοίων που έριχναν άγκυρα έξω από τη Χίο τα περασμένα χρόνια ήταν κρουαζιερόπλοια που είχαν δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και 4.000 επιβατών.
Τη στιγμή που οι επαγγελματίες αναζητούν απεγνωσμένα τρόπους να θέσουν τον τουρισμό από την Τουρκία σε δεύτερο πλάνο, ως επισφαλή επιλογή, η πραγματικότητα έρχεται να ανατρέψει οποιοδήποτε αισιόδοξο σενάριο. Θα αντέξει η Χίος τη φετινή τραγική πραγματικότητα; Μία αποτίμηση στο τέλος της σεζόν θα μας φέρει όλους αντιμέτωπους με νέα δεδομένα.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.