12.12.2015 15:25

Χειμερινή "Ανάσταση" για την ακτοπλοϊα

Την πρωτόγνωρη εικόνα τα λιμάνια των νησιών του Βορείου Αιγαίου να είναι γεμάτα πλοία παρότι βρισκόμαστε στη χειμερινή περίοδο, επισημαίνει η εφημερίδα «Εμπρός» της Λέσβου σημειώνοντας ότι το γεγονός αυτό οφείλεται στην προσφυγική κρίση, η οποία αποτέλεσε έναν από τους δύο βασικούς πυλώνες ανάκαμψης της κερδοφορίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών, σε μια χρονιά όπου η ελληνική οικονομία παρουσίασε συρρίκνωση και οι Έλληνες ξέχασαν την έννοια «τουρισμός».

Οι περίπου 700.000 πρόσφυγες που έφθασαν στα νησιά του Αιγαίου παρέτειναν την καλοκαιρινή κίνηση για την ελληνική ακτοπλοΐα ως τα μέσα του Δεκεμβρίου και έδωσαν έναν πρόσθετο τζίρο, που ανέρχεται στα 42 εκατ. ευρώ, υπολογίζοντας μόνο την αξία του εισιτηρίου που πλήρωσαν για να φύγουν από τα νησιά και η οποία ανέρχεται στα 60 ευρώ το άτομο.

Στο παραπάνω ποσό πρέπει να προστεθούν και τα έσοδα που αποκομίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις συμβάσεις με το κράτος για τη μεταφορά των προσφύγων, τα οποία ανέρχονται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Τα κέρδη αυτά θα αποτυπωθούν στους ισολογισμούς στο τέλος του χρόνου.

Ο άλλος βασικός πυλώνας που οδήγησε σε ανάκαμψη τον κλάδο ήταν η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, που πλέον κυμαίνονται από 40 ως 45 δολάρια το βαρέλι. Ανάλογη ήταν η κάμψη και των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων. Μόλις πριν από δύο χρόνια ένα βαρέλι αργό πετρέλαιο πωλούνταν προς 130 δολάρια. 

Κερδοφορία μετά τη «ΝΕΛ»
Η κερδοφορία των μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών («ΑΝΕΚ», «Minoan», «Hellenic Seaways» και «Group Attica») ενισχύθηκε από την κατάρρευση της «ΝΕΛ», της οποίας οι άγονες γραμμές εξυπηρετούνται κυρίως από την «Hellenic Seaways και δευτερευόντως από τη «Blue Star», θυγατρική της «Group Attica».

Μάλιστα η άγονη γραμμή που συνδέει την Καβάλα με τα νησιά του βορείου Αιγαίου έχει εξελιχθεί σε μια εξαιρετικά κερδοφόρα γραμμή, καθώς εδώ και μήνες τα πλοία που είναι δρομολογημένα στη γραμμή φθάνουν πλήρη επιβατών στην Καβάλα, μεταφέροντας κυρίως πρόσφυγες από τη Σάμο, τη Χίο και τη Λέσβο. Κι όλο αυτό το διάστημα η επιδότηση για τα δρομολόγια καταβάλλεται κανονικά.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, παρά τη μεγάλη μείωση των τιμών των καυσίμων, συνεχίζουν να εφαρμόζουν τα έκτακτα μέτρα που είχαν λάβει τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, τα πλοία της ακτοπλοΐας συνεχίζουν να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, πολύ κάτω από τις δυνατότητές τους, με αποτέλεσμα να επιμηκύνεται ο χρόνος του ταξιδιού για τους επιβάτες.

Επίσης, σημαντική συνεισφορά στην κερδοφορία των ακτοπλοϊκών εταιρειών αποτελούν τα μέτρα για τη μείωση του προσωπικού τους κατά τους χειμερινούς μήνες και η επί της ουσίας κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών.

Τι λένε οι αριθμοί
Στα αποτελέσματα του εννεάμηνου, που ανακοίνωσαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, δεν αποτυπώνονται πλήρως τα κέρδη που έχουν αποκομίσει από τη μεταφορά των προσφύγων.

Ωστόσο, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της «ΑΝΕΚ» ανήλθε στα 125,8 εκατ. ευρώ από 137,5 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2014. Τα μικτά ενοποιημένα κέρδη του ομίλου ανήλθαν στα 34,5 εκατ. ευρώ έναντι 24,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2014. Το κόστος των πωλήσεων ανήλθε στα 91,3 εκατ. ευρώ από τα 113,4 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2014.

Στην περίπτωση αυτή είναι φανερό ότι η κερδοφορία της εταιρείας ενισχύθηκε κυρίως από τη μείωση του κόστους των καυσίμων. Τα καθαρά αποτελέσματα εννεάμηνου ανήλθαν στα 2,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 11 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2014.

Οι «Μινωικές Γραμμές» κατέγραψαν καθαρά κέρδη 17,6 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2015, τα οποία είναι βελτιωμένα κατά 15,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με το εννεάμηνο του 2014. Κι αυτή η εταιρεία αποδίδει τη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της στη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου καθώς και στη μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων.

Η «Group Attica», που στο βόρειο Αιγαίο δραστηριοποιείται δια της θυγατρικής της «Blue Star Ferries», ανακοίνωσε αυξημένα έσοδα κατά 4,1% στο εννεάμηνο, συγκεκριμένα ανήλθαν στα 222,47 εκατ. ευρώ, ενίσχυση του μεταφορικού της έργου κατά 7,7% στη μεταφορά επιβατών, κατά 7,2% στη μεταφορά οχημάτων και κατά 3,4% στη μεταφορά φορτηγών. Τα κέρδη μετά από φόρους του ομίλου ανήλθαν σε 34,49% έναντι κερδών 6,11 εκατ. ευρώ. το εννεάμηνο του 2015.

Από τους μεγάλους κερδισμένους της μεταφοράς των προσφύγων είναι η «Hellenic Seaways», η οποία, επειδή δεν είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, δεν ανακοινώνει τα οικονομικά της αποτελέσματα κάθε τρίμηνο.

Φυσικά, ο μεγάλος κερδισμένος της κερδοφορίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι η Τράπεζα Πειραιώς, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συμμετέχει σε όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με εξαίρεση τις «Μινωικές Γραμμές».

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ