Διάθεση και αγωνία αναμφισβήτητα υπάρχει. Δεν είναι όμως αρκετά όσο τα μέλη της διοίκησης του Επιμελητηρίου έχουν περιοριστική αντίληψη για το ρόλο και τις ικανότητες τους. Στη συνεδρίαση της Τετάρτης περιέγραψαν με ακρίβεια την κατάσταση στον τουρισμό, αποδείχθηκε όμως ότι δεν διαθέτουν το φάρμακο για τη γιατρειά. Για την ακρίβεια αρνούνται να παραδεχτούν την αρρώστια. «Είμαστε σε καλό δρόμο. Έχουμε πετύχει ήδη πολλά», ήταν τα πρώτα λόγια του εισηγητή, Δημ. Κιτριλάκη, κι όταν έχεις αδυναμία να αποδεχτείς την τραγική κατάσταση, η λάθος αφετηρία στρεβλώνει όλη την υπόλοιπη σκέψη.
Βάση δεδομένων
Παρουσιάζοντας τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα του χιώτικου τουρισμού ο κ. Κιτριλάκης επικεντρώθηκε στις ανάσες που έχει δώσει εδώ και μια τριετία η παρουσία των Τούρκων επισκεπτών. Βάση των επίσημων στοιχείων στη Χίο από το Τελωνείο έχουν εισρεύσει μέχρι σήμερα περίπου 34.300 επισκέπτες, με τον τελικό αριθμό να υπολογίζεται ότι θα κλείσει στο τέλος του χρόνου γύρω στις 40.000. Συνολικά τη Χίο υπολογίζεται ότι προτιμούν για τις μονοήμερες ή διήμερες διακοπές τους το 8% του συνολικού αριθμού των Τούρκων επισκεπτών στη χώρα μας. «Οι Τούρκοι μας προτιμούν γιατί είμαστε κοντά, υπάρχει αναβαθμισμένη καθημερινή συγκοινωνία, και επιδιώκουν να φάνε, να διασκεδάσουν και να ψωνίσουν καλά», περιέγραψε το προφίλ τους, τονίζοντας ότι ο μ.ο. εξόδων τους είναι πολύ μεγαλύτερος από το γενικό μ.ο. ημερήσιων εξόδων των υπολοίπων επισκεπτών.
Για τις υπόλοιπες κατηγορίες επισκεπτών το μείγμα, κατά τους υπολογισμούς του Επιμελητηρίου, προέρχεται κατά 65% από εσωτερικό τουρισμό και 35% από τουρισμό charter. Για τον τελευταίο τα συγκεκριμένα μεγέθη είναι 8.267 επισκέπτες ως το τέλος Σεπτεμβρίου, μια πτώση που αγγίζει το 10% σε σχέση με την περσινή χρονιά κι έρχεται να προστεθεί στις αλλεπάλληλες πτώσεις των τελευταίων ετών.
Πλήρης σύγχυση
Ο κ. Κιτριλάκης στην εισήγηση του επιδίωξε να απαξιώσει την πρόταση που με συνέπεια υποστηρίζει εδώ και χρόνια ο «π» για τη σύσταση φορέα τουριστικού σχεδιασμού με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. «Ο φορέας θέλει χρήματα. Πώς να γίνει; Όσα γράφονται από συγκεκριμένο έντυπο είναι πυροτεχνήματα. Δεν ξέρω τι θέλει να πετύχει με την επιμονή του. Δεν έχουν ιδέα από τους επαγγελματίες, για αυτό τα γράφουν», τόνισε.
Η πορεία της συζήτησης, βέβαια, απομόνωσε την άποψη του. «Πρέπει να προκύψει ανεξάρτητος φορέας. Κάποιοι μπορεί να μην το αντιλαμβάνονται αλλά πρέπει να γίνει», ακολούθησε η απάντηση του προέδρου της Δημοτικής Επιτροπής Τουριστικής Προβολής, Κ. Μούνδρου. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου. «Είμαστε υπέρ του ενιαίου φορέα. Μακάρι να τον κάνουμε», ανέφερε και ο Γ. Γεωργούλης, εκεί όμως κόμπιασε. Έδειξε να θεωρεί ότι η πρωτοβουλία για τη σύσταση του είναι υπόθεση αλλουνού κι όχι των εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων. Υπέρ της σύστασης τάχθηκαν σχεδόν όσοι σύμβουλοι τοποθετήθηκαν, με εκείνους της πλειοψηφίας να ονομάζουν ως αιτία δισταγμού για την ανάληψη πρωτοβουλίας την αδυναμία του Επιμελητηρίου να τον χρηματοδοτήσει. Ακούστηκαν μάλιστα ορισμένα δυσθεώρητα οικονομικά μεγέθη ως προαπαιτούμενο λειτουργίας του κάθε χρόνο, γύρω στις 180.000 ευρώ!
Ακατανόητη μονομέρεια
Η κατατεθειμένη εισήγηση προβλέπει την πλήρη στροφή των περιορισμένων δράσεων του Επιμελητηρίου προς την τουρκική αγορά. Αυτή προτείνεται με σειρά δράσεων όπως η κατάρτιση ερωτηματολογίου για να αποτυπωθούν τα «θέλω» των εξ’ Ανατολής επισκεπτών, η έκδοση φυλλαδίου με αναφορά στα οθωμανικά μνημεία του νησιού, η διοργάνωση ιστιοπλοϊκού αγώνα στο θαλάσσιο στενό Χίου – Τσεσμέ, η συμμετοχή στην τουριστική έκθεση της Σμύρνης με παράθεση cocktail σε πολιτικούς, ταξιδιωτικούς πράκτορες και δημοσιογράφους και η διαφημιστική καμπάνια χαμηλού κόστους σε Μέσα Ενημέρωσης της Τουρκίας.
Η εισήγηση έγινε αποδεκτή, με σοβαρές επιφυλάξεις από τα περισσότερα μέλη για την έκδοση του φυλλαδίου με τα οθωμανικά μνημεία. «Παίζουμε με τη φωτιά των εθνικών θεμάτων. Φωνάζουμε το λιοντάρι για να δει τη φωλιά του, ενώ εκείνοι φωνάζουν εμάς τα πρόβατα να δούμε τη στάνη τους», προειδοποίησε ο Αν. Ζαννίκος, θυμίζοντας ότι ήδη στη Χίο ζουν περίπου 2.000 άνθρωποι με οθωμανική συνείδηση.
Εντύπωση προκαλεί η ακατανόητη μονομέρεια του προσανατολισμού των ενεργειών. Το σύνολο των δράσεων στοχεύουν στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος μόνο από την Τουρκία και αφήνεται στη μοίρα του το τουριστικό ρεύμα από Ελλάδα και βόρεια Ευρώπη, όταν συνεχίζει να είναι ο αιμοδότης των διανυκτερεύσεων σε πολλαπλάσιο βαθμό από τους Τούρκους. Αυτό επεσήμανε και σε επιστολή του ο ταξιδιωτικός πράκτορας, Θ. Μιχαλάκης. «Κάνουμε κινήσεις εφικτές», ήταν η απάντηση του Δημ. Κιτριλάκη.
4 κινήσεις
Ανακεφαλαιώνοντας τη συζήτηση ο Γ. Γεωγρούλης προσδιόρισε το ρόλο του Επιμελητηρίου, πέρα των δικών του χρηματοδοτούμενων δράσεων, σε 4 επιπλέον ενέργειες: α) την προσπάθεια να επανέλθει το οριστικά χαμένο ρεύμα του κοινωνικού τουρισμού, β) την ενίσχυση των κινητοποιήσεων για να πέσει το υψηλό κόστος αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, γ) την ενεργοποίηση των Επιμελητηρίων όλης της χώρας για να βοηθήσουν την πυρόπληκτη Χίο και δ) την υποβολή αιτήματος καθιέρωσης του πιλοτικού προγράμματος έκδοσης visa στα Τελωνεία των νησιών
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.