7.11.2017 10:29

Τι έχει η έρμη η Χίος και ψοφάει;

Η απόφαση μετεγκατάστασης των Mastic Spa, μιας οικογενειακής εταιρείας με διαχρονική παρουσία στη Χίο 40 ετών, οι κατά καιρούς πληροφορίες ότι ανάλογες λύσεις εξετάζουν κι άλλες μεταποιητικές μονάδες του νησιού, οι οποίες θα επιβεβαιωθούν ή θα διαψευστούν στην πράξη, και κυρίως η μη ίδρυση νέων επιχειρήσεων στον πιο εξελισσόμενο κλάδο της νησιωτικής οικονομίας, τον τουρισμό, έχουν τοποθετήσει ένα βαρύ σύννεφο στασιμότητας πάνω από το νησί. Οι όποιες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες σχεδιάζονται για να κλέψουν τμήμα του ήδη παραγόμενου τοπικού Α.Ε.Π., όχι για να συμβάλουν να αυξηθεί, και η τοπική οικονομία βαλτώνει επικίνδυνα, παραφωνία στους ρυθμούς ανάπτυξης της υπόλοιπης νησιωτικής χώρας.

Ο επηρεασμός από το γενικότερο οικονομικό κλίμα και την υπερφορολόγηση και η επίδραση της μεταναστευτικής κρίσης είναι ασφαλώς καθοριστικοί παράγοντες. Ωστόσο βαριά τη σκιά της ρίχνει στο νησί η απουσία οραματικού σχεδιασμού, η τοπική κινητροδότηση για να στοιχηθούν βάσιμα τα επιχειρηματικά όνειρα.

Το παράδειγμα της Κω

Η Κως δέχτηκε τα τελευταία χρόνια μια διπλή επίθεση. Ο τουρισμός της παγιδεύτηκε από την εμφάνιση της προσφυγικής κρίσης, ενώ το νησί χτυπήθηκε και από ισχυρότατο σεισμό, θέτοντας εκτός λειτουργίας σημαντικό τμήμα των βασικών υποδομών του. Η δημοτική του αρχή δεν περιορίστηκε στην αντιστροφή των συνθηκών. Στις 24 Οκτωβρίου ο δήμαρχος Γιώργος Κυρίτσης παρουσίασε πρόταση ολικού επανασχεδιασμού των λιμενικών εγκαταστάσεων του νησιού, με κόστος 30 εκ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024.

Η πρόταση στηρίζεται σε 5 άξονες.
1ος Άξονας : Κατασκευή νέου προβλήτα για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση 2 κρουαζιερόπλοιων μήκους 350 μ. & 250 μ. Στην ίδια περιοχή προβλέπεται η κατασκευή κτιρίου επιβατών επιφάνειας 1.800 τ.μ..
2ος Άξονας: Κατασκευή νέου κρηπιδώματος και επέκταση χερσαίου χώρου για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση 2 πλοίων της ακτοπλοΐας μήκους 200 μ., με την παράλληλη κατασκευή ανεξάρτητου κτιρίου επιβατών.
3ος Άξονας : Κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων στο εσωτερικό λιμάνι για τη δημιουργία μαρίνας 281 σκαφών αναψυχής και με έμφαση στην εξυπηρέτηση megayaghts με μέγιστη χωρητικότητα 40 θέσεις.
4ος Άξονας : Νέα Κρηπιδώματα μήκους 120 μ. για την εξυπηρέτηση κάθε είδους εμπορικής κίνησης.
5ος Άξονας : Κυκλοφοριακοί κόμβοι για τη βελτίωση και διευκόλυνση της κυκλοφορίας στη χερσαία ζώνη λιμένος αλλά και της πρόσβασης σε αυτό.

Οι στόχοι

«Η Κως κάνει μία επιλογή. Επιδιώκει να γίνει homeport. Με το συγκεκριμένο έργο θα είναι δυνατή η άνετη και η ασφαλής προσέγγιση δύο τουλάχιστον πλοίων (350+ & 250 μέτρων) δυναμικότητας 5 ως 6 χιλιάδων επιβατών. Θα είμαστε το μοναδικό νησί που θα διαθέτει αυτές τις υποδομές», έθεσε το στόχο ο δήμαρχος της Κω, φέρνοντας το παράδειγμα της Βαρκελώνης, όπου κάθε ελλιμενισμός κρουαζιερόπλοιου στον λιμένα της παράγει, κατά μέσο όρο, έσοδα ενός εκατομμυρίου ευρώ στην ευρύτερη οικονομία και εννέα θέσεις εργασίας. «Η Κως δεν μπορεί να γίνει βέβαια Βαρκελώνη. Μπορεί όμως να προσαρμόσει τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόστηκαν εκεί», ανέφερε ο κ. Κυρίτσης, ανακοινώνοντας ότι έχει ήδη υποβληθεί αίτημα χρηματοδότησης των έργων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ, χωρίς δογματισμούς, η δημοτική αρχή θα εξετάσει το ενδεχόμενο να παραχωρήσει χώρους του λιμανιού σε εταιρείες κρουαζιέρας που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε έργα και υποδομές για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και να αναλάβουν τη διαχείρισή τους.

«Η πρόταση που παρουσίασα είναι η Κως του 2024, η Κως του μέλλοντός μας, που ανήκει σε όλους. Ανήκει στη γενιά που έρχεται», κατέληξε ο κ. Κυρίτσης, θέτοντας την σε διαβούλευση.

 

Και το παράδειγμα της Λέσβου

Αρχές Νοεμβρίου αντίστοιχη με την Κω ανακοίνωση έγινε και στη Λέσβο. Σε συνάντηση του με τον δήμαρχο Σπ. Γαληνό ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport, Αλεξάντερ Ζίνελ, τον ενημέρωσε για τις νέες εγκαταστάσεις που θα κατασκευασθούν, κόστους 17 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσουν δυνατότητα εξυπηρέτησης 700.000 επιβατών από 300.000 που είναι σήμερα, αλλά και νέες θέσεις εργασίας τόσο στο στάδιο της κατασκευής, όσο και μετά, ενώ θα τονώσουν σημαντικά την τοπική νησιωτική οικονομία. Ο δήμαρχος από την πλευρά του ζήτησε από την Fraport στο σχεδιασμό της να ενσωματωθούν οι στόχοι της τοπικής οικονομίας της Λέσβου.

Κοντολογίς, νησιά του μεγέθους της Χίου συνδέουν το οικονομικό μέλλον τους με την ανάπτυξη βασικών υποδομών, απ’ τις οποίες προσδοκούν να λειτουργήσουν ως επιταχυντής της ανάπτυξης του τουρισμού τους. Στη βάση ενός οραματικού σχεδιασμού οι επιχειρηματίες τοποθετούν το δικό τους σχέδιο και η οικονομία αναζωπυρώνεται. Εδώ στη βάση ποιού μακροπρόθεσμου στόχου να επενδύσει κανείς;

 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ