Αγαπητοί φίλοι,
Με αφορμή την κυοφορούμενη διακοπή του ταχυδρομικού γραφείου της Βολισσού θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ορισμένες σκέψεις πάνω στο ζήτημα.
Η ικανότητα του Ελληνικού κράτους να κάνει τον επιχειρηματία είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς;
Την αναμονή για μήνες ή και χρόνια για μια απλή τηλεφωνική σύνδεση από το πάλαι ποτέ κρατικό μονοπώλιο του ΟΤΕ; Την παρ’ολίγον χρεοκοπία της σχεδόν μονοπωλιακής ΔΕΗ πριν από 2 χρόνια; Τα καταχρεωμένα ναυπηγεία; Την πρώην Ολυμπιακή; Τη ΛΑΡΚΟ; Τα παραδείγματα άπειρα…
Και δυστυχώς, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες μεγάλης μερίδας του προσωπικού της εκάστοτε εταιρείας, το παραγόμενο «προϊόν» είναι είτε ακριβότερο είτε υποδεέστερο ποιοτικά σε σχέση με ένα αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα. Γι’αυτό το λόγο, σε κανένα δυτικό κράτος δεν θα βρείτε κρατικούς φούρνους γιατί το ψωμί τους δεν θα το έπαιρνε κανένας…
Βέβαια επειδή οι ταχυδρομικές υπηρεσίες δεν είναι… κουλουράκια, κάθε ευνομούμενη πολιτεία διασφαλίζει την καθολική και ισότιμη πρόσβαση ολόκληρου του πληθυσμού της σε αυτές. Κι αυτό έκανε και το ελληνικό κράτος με τη θέσπιση της λεγόμενης Καθολικής Υπηρεσίας, δηλαδή την ετήσια αποζημίωση (εν προκειμένω των ΕΛΤΑ) για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών και στην πιο απομακρυσμένη περιοχή της χώρας, περιοχές στις οποίες δυστυχώς με όρους της αγοράς δεν θα έφτανε ποτέ ταχυδρόμος.
Μόνο που στην πορεία, το δημόσιο ΄ξέχασε΄ να αποζημιώσει τα ΕΛΤΑ στα οποία οφείλει 180 εκατομμύρια ευρώ (μόνο η Καθολική Υπηρεσία στοιχίζει 15 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο)…
Έτσι λοιπόν φτάσαμε η Πόλη της Χίου να εξυπηρετείται από ελάχιστους διανομείς, ο Βροντάδος να θεωρείται ΄αγροτική περιοχή΄ και στη Βολισσό να κλείνει το κατάστημα.
Και τώρα τι γίνεται με το κατάστημα Βολισσού;
Στο εξωτερικό είναι κοινός τόπος η ύπαρξη ταχυδρομικών πρακτορείων εντός διαφόρων καταστημάτων (π.χ. μίνι μάρκετ, φαρμακεία κλπ.) για διευκόλυνση του πληθυσμού λόγω εγγύτητας αλλά και μείωση του λειτουργικού κόστους για την Ταχυδρομική εταιρεία και μάλιστα όχι μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές αλλά και εντός των πόλεων. Οι φωτογραφίες είναι ενδεικτικές από ταχυδρομικό πρακτορείο εντός φαρμακείου σε κεντρική πόλη της Ελβετίας. Αντίθετα, η διανομή που απαιτεί σημαντική λογιστική υποστήριξη παραμένει πάντοτε υπό την ευθύνη της εκάστοτε Ταχυδρομικής εταιρείας.
Η πρόσφατη πρόσκληση ενδιαφέροντος από τα ΕΛΤΑ για συνεργασία με ιδιωτικό πρακτορείο στη Βολισσό θα οδηγηθεί με μαθηματική ακρίβεια σε αποτυχία διότι στο ζητούμενο έργο απαιτείται: ∆ιανοµή καθηµερινά κατ’ οίκον, των ταχυδροµικών αντικειµένων - πληρωµή ταχ. επιταγών, συντάξεων και επιδοµάτων κλπ.
Σε περίπτωση που ο συγκεκριμένος όρος αφαιρούνταν, θα άνοιγε ο δρόμος για την ανάληψη του πρακτορείου από κάποιο από τα ήδη υπάρχοντα καταστήματα της Βολισσού (π.χ. φαρμακείο ή παντοπωλείο) που θα εξυπηρετούσε τη μεγάλη πλειοψηφία των ταχυδρομικών υπηρεσιών (παραλαβή δεμάτων και επιστολών, εξόφληση λογαριασμών, έκδοση ταχυδρομικών επιταγών κλπ.) με εξαίρεση τη διανομή κατ΄οίκον (που θα παρέμενε υπό την ευθύνη των ΕΛΤΑ) με προφανή οφέλη για τον τοπικό πληθυσμό και τους επισκέπτες της περιοχής. Αλλά και για τα τοπικά καταστήματα η συγκεκριμένη κίνηση θα προσέφερε επιπρόσθετα έσοδα και ενδεχομένως να δημιουργούσε μια επιπλέον θέση εργασίας μερικής απασχόλησης.
Σημειωτέον πως το εν λόγω μοντέλο, αν δεν κάνω λάθος, εφαρμόζεται ήδη στην καρδιά της Χίου (βλέπε βιβλιοπωλείο Πυξίδα).
Περαιτέρω υποβάθμιση της Αμανής ή ευέλικτες λύσεις του 21ου αιώνα;
Χρήστος Παπαχρήστου
Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής
Γενεύη, 16.02.2021
Υ.Γ. Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων τι γνώμη έχει για όλα αυτά;
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.