19.2.2025 6:10

Χώροι στάθμευσης - Συντονίζονται δήμαρχος και αντιδήμαρχος;

Στο τεύχος 338 της 14.2.25 του ΠΟΛΙΤΗΣPOLITISCHIOS.GR περιλαμβάνονται δύο ρεπορτάζ με τίτλους: «Μία Χίος με λιγότερα αυτοκίνητα και περισσότερα περιφερειακά πάρκινγκ, το όραμα του Γιάννη Μαλαφή» και «Αγορά στεγασμένου χώρου για δημοτικό χώρο στάθμευσης στους σχεδιασμούς του Δήμου Χίου».

→ Το πρώτο ρεπορτάζ αναφέρεται σε δηλώσεις του δημάρχου για τον στρατηγικό στόχο του δήμου, που είναι η ‘αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος’, δίνοντας έμφαση στο ‘ιστορικό κέντρο’ και στο ‘κάστρο’ της Χώρας. Ειδικά ως προς το κέντρο, ζητούμενο είναι πρωτεύοντα ρόλο για την προσπέλασή του να αναλάβουν η δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα, ώστε η παρουσία του αυτοκινήτου να περιοριστεί. Για την ενθάρρυνση αυτών των τρόπων μετακίνησης ο δήμαρχος προτίθεται, πολύ σωστά, να δημιουργήσει μια σειρά από χώρους στάθμευσης στην περίμετρο του κέντρου, ώστε τα αυτοκίνητα να παραμένουν εκεί και οι επιβάτες τους να συνεχίζουν με δημόσια συγκοινωνία ή να περπατούν. Εκτιμάται ότι θα το προτιμούν, διότι χάρις σε διάφορα έργα αναπλάσεων θα επικρατούν συνθήκες πολύ πιο ασφαλείς, άνετες και ευχάριστες.

Το ζήτημα της στάθμευσης είναι λοιπόν ένα πολύ λεπτό θέμα. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή για την οργάνωσή της σε κατάλληλες θέσεις, που θα επιλέγονται φυσικά με κριτήριο το κέντρο να κερδίσει και όχι να ζημιωθεί. Πράγματι, σε όλον τον κόσμο η διαχείριση της στάθμευσης αποτελεί βασικό εργαλείο για την οργάνωση της κυκλοφορίας. Δεδομένου ότι οι θέσεις στάθμευσης προσελκύουν αυτοκίνητα, σε εκείνες τις περιοχές από τις οποίες υπάρχει ανάγκη να παίρνεται χώρος για να δίνεται σε πεζούς, δημόσια συγκοινωνία και πράσινο, όπως είναι το ιστορικό κέντρο, δεν υπάρχει άλλος τρόπος από τη μεταφορά στην περίμετρό τους των κακώς υφιστάμενων εκεί θέσεων στάθμευσης.

→ Στο δεύτερο ρεπορτάζ ωστόσο, παρουσιάζονται δηλώσεις του αντιδημάρχου Οικονομικών, Παντελή Καμπούρη, σχετικά με τη σχεδιαζόμενη αγορά ή μίσθωση ακινήτων για τη μετατροπή τους σε χώρους στάθμευσης. Εκπλήσσει το ότι ο αντιδήμαρχος αναφέρει ως μοναδικό κριτήριο επιλογής τους, το κόστος τους (ειρήσθω εν παρόδω ότι οι τιμές των ακινήτων στην περίμετρο εκ των πραγμάτων θα είναι χαμηλότερες των κεντρικών). Ο αντιδήμαρχος φαίνεται ότι είτε αγνοεί, είτε παρακάμπτει αυτά που δήλωσε ο δήμαρχος, δηλαδή ότι ο ιστορικός πυρήνας χρειάζεται χώρους στάθμευσης στην περίμετρό του και όχι στο εσωτερικό του. Δήμαρχος και αντιδήμαρχος δεν συνεννοούνται; Δεν υπάρχει συντονισμός στη διοίκηση του δήμου; Πώς υποτιμά ο αντιδήμαρχος ότι ενώ ένας χώρος στάθμευσης στην περίμετρο θα είναι ευεργετικός επειδή θα οδηγεί σε μείωση των οχημάτων στο κέντρο, αντίθετα θα είναι επιζήμιος για τη λειτουργία και το περιβάλλον του ιστορικού πυρήνα, αν δημιουργηθεί στον εσωτερικό του ιστό;

Ουσιαστικά θέσεις στάθμευσης σήμερα στον ιστορικό πυρήνα βρίσκονται στη μία ή και στις δύο πλευρές των δρόμων του. Επειδή στην πλειονότητα των τελευταίων το πλάτος τους είναι ανεπαρκές, αυτό έχει γίνει εις βάρος του περπατήματος και ιδίως των αναπήρων, παιδιών και ηλικιωμένων, που δυσκολεύονται να υπερπηδούν εμπόδια ή να ελίσσονται ανάμεσα σε αυτοκίνητα, μηχανάκια και σε οτιδήποτε άλλο καταλαμβάνει τα πεζοδρόμια, αν υπάρχουν. Οι παραπάνω δρόμοι θα πρέπει να αποδοθούν στο σύνολό τους σε πεζούς, ποδηλάτες, πράσινο και ήπια κυκλοφορία. Για να αποκτήσει ο ιστορικός πυρήνας μια τέτοια εικόνα ποιότητας, χώροι στάθμευσης σε αυτόν δεν έχουν θέση διότι θα κάλυπταν πολύτιμο μέρος της επιφάνειάς του για τον κάτοικο και τον επισκέπτη και θα προκαλούσαν αύξηση της κυκλοφορίας.

Στη Χίο μέχρι σήμερα κυριαρχούσε η εντύπωση ότι όλα θα μπορούσαν να γίνονται με αυτοκίνητο. Έτσι περιορίστηκε το περπάτημα, εξοστρακίστηκαν τα ποδήλατα, βρέθηκε στο περιθώριο η δημόσια συγκοινωνία. Αντίθετα, στις ευρωπαϊκές πόλεις και οι τρεις παραπάνω τρόποι μετακίνησης αποτελούν συντελεστές μιας λειτουργικής και ευημερούσας αστικής καθημερινότητας, διότι αποτελούν και λύση για την κυκλοφορία.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η παρακμή της δημόσιας συγκοινωνίας δεν είναι μόνο εις βάρος των εσωτερικών μετακινήσεων της Χώρας αλλά και της εξυπηρέτησης των συνδέσεών της με τα χωριά. Τις υποκαθιστά το αυτοκίνητο αφού εξακολουθεί να διεισδύει και να σταθμεύει σχεδόν οπουδήποτε, ακόμη και στο κέντρο, επομένως πλεονεκτεί. Τώρα οι νέοι, λόγω της επιδείνωσης των προβλημάτων κυκλοφορίας, εγκαταλείπουν τα χωριά που αργοπεθαίνουν και καταφεύγουν στη Χώρα. Αν αντίθετα, τη λειτουργία της την αναλάμβανε η δημόσια συγκοινωνία και γινόταν ανταγωνιστική του αυτοκινήτου, με την αναγέννησή της θα αναδεικνυόταν σε συνδετήριο κορμό των χωριών.. Δεν πρέπει λοιπόν να υποτιμάται ότι τα πολεοδομικά και κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο αντανακλώνται σε όλο το νησί. Αντίστροφα η γενναία αντιμετώπισής τους θα αποτελούσε σάλπισμα γενικότερης βιώσιμης ανάπτυξης.

Φαίνεται ότι το Σχέδιο (Στρατηγική) Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), του στρατηγικού πολεοδομικού/κυκλοφοριακού σχεδιασμού για τη Χώρα, αν και υποβλήθηκε στον δήμο μόλις πριν από 1,5 χρόνο, κάποιοι πρόλαβαν να το εξαφανίσουν πίσω από όγκους φακέλων της καθημερινής γραφειοκρατικής ασημαντότητας. Είναι κρίμα, γιατί βάσει ανάλογων Σχεδίων, που εκπονήθηκαν στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, αυτές μεταμορφώνονται και λειτουργούν με εκπληκτικά αποτελέσματα έχοντας στο δίκτυό τους λιγότερα αυτοκίνητα, περισσότερη δημόσια συγκοινωνία, ποδήλατο (ηλεκτρικό ή συμβατικό) και περπάτημα. Το ΣΒΑΚ της Χίου έπρεπε να αποτελεί βίβλο πάνω στα γραφεία των διοικούντων τον Δήμο, να τη διαβάζουν με προσοχή και να τους εμπνέει. Τα προβλήματα του κέντρου και της Χώρας είναι γνωστά, η κλιματική κρίση επίσης. Πρέπει να σοβαρευτούμε.  

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ