16.11.2023 11:15

Χρονολογικά στοιχεία για μερικά ατέλειωτα έργα της Χίου που μας προβληματίζουν!!!

Πάει καιρός πολύς που προβληματιζόμαστε μαζί με κάποιους εκλεκτούς φίλους μας, για το αν τρέχουν τα σημαντικά ατέλειωτα έργα του νησιού μας αφενός με αργό ή γοργό ρυθμό και αφετέρου αν με τον ίδιο ρυθμό τρέχουν έργα και σε άλλα μέρη της χώρας μας. Δηλαδή είμαστε κουτοχιώτες ή αετονύχηδες; Μας απασχολεί λοιπόν πως δεν μπορεί να μπει εύκολα ο τίτλος «ΤΕΛΟΣ» σε κάποια έργα και επομένως δεν μπορούν κι αυτά να αποδώσουν προς την κοινωνία τα ανάλογα οφέλη. Έτσι οδηγήθηκε η σκέψη μας, σε μια ξεχωριστή έρευνα μέσα στις Χιώτικες εφημερίδες που βρίσκονται στην Βιβλιοθήκη «Αδαμάντιος Κοραής». Είναι σε όλους γνωστό ότι οι Χιώτικες εφημερίδες είναι αδιάψευστοι καταγραφείς- μάρτυρες για αυτά και πολλά άλλα θέματα. 

Τα στοιχεία που συναντήσαμε είναι τα ακόλουθα:

Α) ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΙΟΥ.

Κατασκευάστηκε από το 1967 ως το 1969 (επί χούντας) και η πρώτη προσγείωση έγινε στις 4 Αυγούστου 1969.(Πτήση Ολυμπιακής Αεροπορίας αριθμός 560.) Στη συνέχεια μετά την μεταπολίτευση, τα έτη 1981-82 φούντωσαν τα δημοσιεύματα επέκτασής του. Ακολούθησαν οι χρονοβόροι δικαστικοί αγώνες των θιγόμενων ιδιοκτητών ακινήτων της περιοχής Φάρκαινας. (Δικαιολογημένα θα πούμε, αφού κανείς δεν παραδίνει αμαχητί την ιδιοκτησία του….) Παράλληλα υπήρχαν και απόψεις για μετατόπιση του αεροδρομίου σε άλλη τοποθεσία ( Αντρόλλακος, Θόλος κλπ). Εδώ και δυο-τρία χρόνια ξεκίνησε επιτέλους η επέκταση αλλά ακόμη πάει για το έτος 2025 να τελειώσει. Δηλαδή επέκταση 43 χρόνια μετά.

Β) Φράγμα «κόρης Γεφύρι».

Ο γνωστός Στρατηγός Νικ. Πλαστήρας, βλέποντας την μορφολογία των υπέρ την πόλη της Χίου βουνών, είχε αποφανθεί το 1922 ότι η καταλληλότερη θέση για να γίνει το Φράγμα της Χίου είναι στο βάθος του ποταμού Παρθένη, δηλαδή στην λεκάνη πιο μέσα από το σημείο της «κόρης γεφύρι». Ο Μηχανικός και υδρογεωλόγος Αντώνιος Κωστάλας, από τον Βροντάδο, κατέστρωσε μια πρώτη μελέτη για το φράγμα «κόρης γεφύρι» και έδωσε κάποια στοιχεία στην δημοσιότητα. Τότε στην πόλη της Χίου από το 1929 εξελέγη δήμαρχος ο Λεωνής Καλβοκορέσης (Δήμαρχος από 1929-1944). Το θέμα απασχολούσε την Χιακή κοινωνία και στο 1938 υπάρχει δημοσίευμα στην εφημερίδα «Η ΠΡΟΟΔΟΣ» με τίτλο: «Περί φράγματος "Κόρης Γεφύρι" κόστους 88.000.000 δρχ. (Για κάθε ενδιαφερόμενο: "Η ΠΡΟΟΔΟΣ" 2948/14-11-38.) Ακολούθησε ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος, το θέμα έμεινε στάσιμο και επανήλθε αργότερα στα μεταπολεμικά χρόνια. Τελικά, το φράγμα "κόρης Γεφύρι" θεμελιώθηκε στις 5-2-2006 από τον Υπουργό Ευάγγελο Μπασιάκο επί κυβέρνησης Ν.Δ. Τώρα ανακοινώθηκε επιτέλους από τον κ. Μηταράκη πως θα γεμίσει από την Άνοιξη του 2024 και μετά (ΑΝ ΒΡΕΞΕΙ, γιατί καλό Δεκέμβρη του 24) και βέβαια απαιτούνται και οι δέουσες σωληνώσεις. Δηλαδή 102 χρόνια μετά την αρχική ιδέα!! 

Γ) Η παλιά ιχθυόσκαλα. 

Η παλιά ιχθυόσκαλα στο λιμάνι που προορίζεται για τελωνείο, λειτούργησε ως ιχθυόσκαλα από το 1967 ως το 2005. Μετά, το κτίριο έμεινε να γερνά στο χρόνο και να σκεπάζεται με ειδικό μουσαμά (για να μη φαίνεται το χάλι της…) Ουδεμία μέριμνα δεν υπήρξε έκτοτε….. Τώρα το 2024 εξαγγέλθηκε από τον κ. Μηταράκη, πως θα αρχίσει επισκευή επιτέλους ώστε να γίνει χώρος τελωνείου …Δηλαδή το κτίριο σχεδόν έχει διαλυθεί κλειστό επί 20 χρόνια περίπου!!!

Δ) Μεγάλωμα στο κεντρικό λιμάνι.

Το κεντρικό λιμάνι φτιάχτηκε το 1898. Στην εποχή μας που τα πλοία έχουν άλλα μεγέθη απαιτείται να εξευρεθεί τρόπος επέκτασής του εξωτερικά. Εδώ και μερικά χρόνια έγιναν μελέτες. Μια για το Κοντάρι για νέο λιμάνι πριν μια δεκαπενταετία περίπου και άλλη πρόσφατη εξωτερική πλατφόρμα μεταξύ «Μνημείου Εθνικής Αντίστασης» και «ΝΟΧ» αλλά ο χρόνος κυλά αργά και βασανιστικά … Μακάρι σύντομα να ξεκολλήσει το θέμα. Δηλαδή κι αυτό το θέμα παλεύεται κοντά είκοσι χρόνια!!!

Ε) Η μαρίνα Καστέλλου.

 Η "Μαρίνα Καστέλλου Χίου" ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τον Ε.Ο.Τ. από το 1993 και οι εργασίες σταμάτησαν το 1997. Η χωροθέτησή της έγινε βάσει του Ν. 2160/93 (αρθ. 30 παρ. 4.1 παρ/μα ΙΙ) με έκτασή της είναι 80 στρ. με λιμάνι 28 στρ. η χωρητικότητά της είναι για 150-170 σκάφη ως 25 μ. μήκος. Το 1999 ανέλαβαν την αξιοποίησή της οι εταιρείες "Βερνίκος Κόττερα Α.Ε" και η Τεχνική εταιρεία "ΟΜΗΡΟΣ" του Βίου όμως δεν υπήρξε συνέχιση του έργου. Το 2012 η Μαρίνα πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ ( Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου). Στις 17-5-2017 το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής κύρωσε την απόφαση της 31-1-2017 του ΤΑΙΠΕΔ για εκμετάλλευση της μαρίνας. Στις 17-11-2017 προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός για τις 18-1-2018 για παραχώρηση της μαρίνας προς εκμετάλλευση για 35 χρόνια. Στις 20-12-2018, ανακοινώθηκε ότι αναλαμβάνει ο Όμιλος Τσάκου την μαρίνα για 40 χρόνια με 6.213.615 € και άλλους όρους για καταβολή όπως 600.00 € ετησίως κλπ. Ο Όμιλος Τσάκου πρέπει εντός τετραετίας να φτιάξει χερσαία έργα σε έκταση 6,9 στρ. Η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε 9-8-2019 και η διαδικασία παραχώρησης ολοκληρώθηκε στις 6-2-2020. Τώρα ο Όμιλος Τσάκου την έδωσε σε μια εταιρεία από την Κρήτη για αξιοποίηση. Προς το παρόν δεν βλέπουμε έργα σε εξέλιξη…. Δηλαδή η μαρίνα παραμένει ατέλειωτη επί 30 χρόνια!!!

ΣΤ) Οι εργατικές πολυκατοικίες Σαρακήνας.

Γι αυτές συναντήσαμε το δημοσίευμα του «ΧΙΑΚΟΥ ΛΑΟΥ» 24-11-1971 με τίτλο: «Εις την περιοχήν Βαρβασίου αρχίζει λίαν συντόμως η ανέγερσις δέκα τετραόροφων λαϊκών πολυκατοικιών.» ("ΧΙΑΚΟΣ ΛΑΟΣ" 5245/22-11-71). Οι πολυκατοικίες κτίστηκαν στα επόμενα έτη και κατοικήθηκαν από το 1978. Ωστόσο πολύ σύντομα φάνηκε ότι οι σκελετοί τους ήταν με ελαφρύ οπλισμό σιδήρου και τα υλικά οικοδόμησης ευτελή. Σήμερα ακόμη κινδυνεύουν να καταπλακωθούν κάτοικοι. Ωστόσο αντί να κατεδαφιστούν το ταχύτερο ως επικίνδυνες, φτάσαμε στο σημείο εν έτει 2023, να απαιτούνται από τους κατοίκους επισκευές πάνω σε ετοιμόρροπα κτίρια και για κάθε ατύχημα θα αναζητηθούν ευθύνες…. Δηλαδή ο κίνδυνος κατακρήμνισης παραμονεύει επί 45 χρόνια!!!

Ζ) Το νέο δικαστικό μέγαρο Χίου. 

Επί επταετία αργά- αργά κτίζεται το νέο δικαστικό μέγαρο Χίου στο πρώην γήπεδο του Στρατοπέδου Γκιάλα που παραχωρήθηκε από το Υπουργείο Αμύνης για τον σκοπό αυτό στο Υπ. Δικαιοσύνης. Τώρα πια εξαγγέλθηκε από τον κ. Μηταράκη ότι εντός του 2024 θα παραδοθεί μετά από τόσες καθυστερήσεις. Δηλαδή πέρασαν και σ΄αυτό κοντά 7 χρόνια!!!

Η) Το σινεμά REX.

Το σινεμά REX είναι κτίριο του 1940. Από την δεκαετία του 1990 ανήκει στο Δήμο Χίου και έχουμε κουραστεί να ακούμε εξαγγελίες πως υπάρχει μελέτη και το REX επισκευάζεται άμεσα και πάλι άμεσα.. Ας γίνει κάτι πριν σωριαστεί στην προκυμαία λόγω και της μεγάλης υπόγειας διάβρωσης… Δηλαδή αναμένεται από τον Δήμο Χίου επισκευή επί τουλάχιστον 25 χρόνια!!!

Οι διαπιστώσεις μας, μετά τα παραπάνω είναι:

Α) Απέραντος χρόνος διανύθηκε σε έργα που άρχισαν και μέχρι τώρα δεν τελείωσαν. 

Β) Ανυπολόγιστα είναι τα χρήματα που δαπανήθηκαν από τους φόρους μας ως Ελλήνων πολιτών ή και ως Ευρωπαίων (μέσω κονδυλίων της Ε.Ε.) χωρίς ακόμα την απόδοση οφέλους προς την κοινωνία μας.

 Γ) Τίθεται στο νου, θέμα αποτελεσματικότητας των εκλεγέντων εκπροσώπων του νησιού μας σε όλα τα επίπεδα όλα τα τόσα πολλά προηγούμενα χρόνια….(Βέβαια θα πείτε αυτοί έχουν κριθεί με εκλογές. Εντάξει δεν διαφωνούμε. )

ΟΜΩΣ, δεν παύουμε να έχουμε ζωντανή την ελπίδα του τέλους των έργων….

ΤΩΡΑ μόλις οι νέες θητείες αρχίζουν με νωπή εντολή του λαού μας το 2023 προς τους δύο βουλευτές και τους νέους και παλιούς εκλεγμένους Αυτοδιοικητικούς μας. Για να προχωρήσει λοιπόν ο τίτλος τέλους σε κάθε προαναφερόμενο έργο, χρειάζεται μεγάλη συνεχής ειλικρινής ενωτική προσπάθεια με καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και διεκδίκηση των τελικών απαραίτητων πόρων με την πρέπουσα φειδώ αφού δεν είναι καιρός για σπατάλες. Αυτά νομίζουμε ότι χρειάζονται, αν θέλουμε όντως γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης για την επιβίωση του νησιού μας. Αλλιώς, με κόντρες και με τον αραμπά… άπαντες ας βράσουμε όρυζα!! 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ