Ο Γιάννης απεχθάνεται το λιβάνι. Για αυτό και θα αποφύγω το θυμίαμα με την κοφτή και μόνη αναφορά πως τον θεωρώ το πιο παραγωγικό και εύστροφο μυαλό που έχει να επιδείξει ο τόπος τα τελευταία 30 χρόνια. Stop εδώ.
Επιτρέψτε μου όμως να παραθέσω την άποψη του, όπως διατυπώθηκε τη βραδιά που το Ίδρυμα «Μ. Τσάκος» προσέφερε δείπνο στους πολλούς προσκεκλημένους του για τη δημόσια διαβούλευση του λιμενικού μας master plan.
Σε μια γωνιά του τραπεζιού η συζήτηση είχε για τα καλά ανάψει. Την πυροδότησε η γνώμη ότι τζάμπα ξοδεύεται φαιά ουσία και πιθανά αρκετοί παράδες για γιγάντωση των υποδομών εισόδου του νησιού. Ούτε το αεροδρόμιο μας φταίει, ούτε το υφιστάμενο λιμάνι. Τα ίδια ακριβώς μεγέθη έχουν νησιά, σαν τη Σκιάθο για παράδειγμα, και δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα προσεγγίσεων ούτε αεροσκαφών ούτε κρουαζιεροπλοίων.
Κάπου εκεί, υπό το φόβο ότι θα κατηγορηθώ, ως συνήθως, για αθεράπευτα αναπτυξιολάγνος (λες και ο εραστής της ανάπτυξης ενός τόπου φέρει φορτίο αρνητικό), είπα να μην μιλήσω εγώ και χτυπώντας την πλάτη του Γιάννη Μανδάλα ζήτησα την κατάθεση της άποψης του.
Το προ εκατονταετίας υφιστάμενο λιμάνι, άρχισε να λέει, εξυπηρέτησε ικανοποιητικά τους στόχους κατασκευής του. Η ζωή και η πόλη όμως εξελίσσονται. Σε διαφορετικά σπίτια ζούσαμε πριν 100 χρόνια, νέο μοντέλο σπιτιού χρησιμοποιούμε σήμερα κι ας ήμασταν, ενδεχόμενα, ευχαριστημένοι με το αντίστοιχο σπίτι της εποχής.
Το ίδιος ακριβώς και με τις υποδομές μας. Είναι θετικό και αναγκαίο να ακολουθούν την εξέλιξη, για έναν επιπλέον σημαντικό λόγο.
Το νησί, για διάφορους λόγους, δεν μετέχει στην τουριστική αγορά κι είναι δύσκολο να την προσεγγίσει όπως είναι σήμερα, γιατί, όπως όλα τα μεγάλα νησιά, δυσκολεύεται να προτάξει το βασικό στοιχείο ταυτότητάς του.
Για να προσελκύσει επομένως τουριστικό ενδιαφέρον πρέπει να βρει τρόπους να μαγνητίζει. Να γυαλίσει, ενδεχομένως, τις υποδομές του, να τους δώσει σύγχρονη μορφή ώστε να έχει το κίνητρο να αποτανθεί στις αγορές έχοντας να προτείνει κάτι νέο. Να αφαιρεί προκαταβολικά τους εύσχημους ενδοιασμούς τους με την πληρότητα των δικών του υποδομών.
Δεδομένου μάλιστα ότι η αρνητική εικόνα απ’ την προσφυγική κρίση θα συνοδεύει την προοπτική του για τα επόμενα χρόνια, δεν πρέπει καν να τίθεται θέμα απόσβεσης του κόστους κατασκευής των νέων υποδομών. Είναι ευθύνη εταίρων και κυβέρνησης να τις καλύψουν, εκτίμησε ο Γιάννης.
Το πρόβλημα είναι ότι οι εμμονές ορισμένων δεν τους επιτρέπουν να δουν ότι η άποψη Μανδάλα όφειλε να είναι κυρίαρχη στο διεκδικητικό πεδίο της Χίου.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.