Η αλήθεια είναι ότι κάθε άλλο παρά εντύπωση προκαλούν πια, οι εθνικές εξάρσεις του Μητροπολίτη Χίου σε διάφορα ανά τη Χίο κηρύγματα. Το αρχικό «σοκ» των δηλώσεων για άλλους θετικό, για άλλους αρνητικό διήρκησε μόλις μερικούς μήνες, δίνοντας τη θέση του στη γραφικότητα που πάντα συνοδεύει οτιδήποτε επαναλαμβανόμενο άνευ ουσίας και αφορμής.
Θα πει κάποιος και ίσως σωστά, αυτό τουλάχιστον πρεσβεύει και ο Άγιος Χίου, ότι ο ρόλος μίας ακριτικής Μητρόπολης, εκτός από ποιμαντορικός είναι και εθνικός. Προφανώς όποιος δεν το αναγνωρίζει αυτό κάποιο λάθος κάνει.
Το πρόβλημα όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι ο Μητροπολίτης, κάθε φορά ξεπερνά και ένα μέτρο, έχοντας ανακηρύξει εαυτόν ρυθμιστή των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Δεν θα με ενοχλούσε να ακούω από κάποιον να μεταφέρει τα λόγια του Υψηλάντη: «Να κρημνίσωμεν από τα νέφη την ημισέλινον, δια να υψώσωμεν το σημείον δι' ού πάντοτε νικώμεν, λέγω τον Σταυρόν, και ούτω να εκδικήσωμεν την Πατρίδα», αν αυτά τα λόγια λέγονταν 100 ή 200 χρόνια πριν.
105 χρόνια μετά την απελευθέρωση από τον Οθωμανικό ζυγό, με τη Χίο να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Ελλάδας και την Ελλάδα κομμάτι της Ευρωπαϊκής γης, θα μου επιτρέψετε να μην τα δεχτώ και ειδικά από τον Δέσποτα.
Κάποια στιγμή ο Χίου, Ψαρών και Οινουσσών, Βάτου και Παναγιάς όπως του αρέσει να λέγεται, θα πρέπει να κατανοήσει τον ρόλο του. Θα πρέπει να κατανοήσει ότι στις προκλήσεις των Τούρκων, όποιες κι αν είναι αυτές δεν μπορεί να απαντά ένας Δέσποτας. Θα πρέπει να κατανοήσει ότι οι εθνοσωτήριοι και πύρινοι λόγοι προς το ποίμνιο, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης δεν ωφελούν παρά μόνο βλάπτουν την πατρίδα.
Τη στιγμή που η Χίος υποφέρει από την κακοδιαχείριση στο μεταναστευτικό, οι σχέσεις με την Τουρκία είναι τεταμένες, οι προκλήσεις πολλές και καθημερινές, να με συγχωρέσετε αλλά αδυνατώ να καταλάβω τη λογική του «βάλε κι άλλο λάδι στη φωτιά».
Αδυνατώ να καταλάβω τι προσέφερε η αναφορά στο γκρέμισμα της ημισελήνου και στα τζαμιά των Αθηνών, αδυνατώ να κατανοήσω τι προσφέρει η μισαλλόδοξη λογική που προστάζει να ξηλώσουμε την ημισέληνο και να υψώσουμε τον σταυρό. Μία άλλη Τζιχάντ δηλαδή, αλλά Ορθόδοξη. Αλλά ξέχασα, αυτά δεν τα είπε ο Δέσποτας, εκείνος απλά μετέφερε τα λόγια του Υψηλάντη, τι και αν αυτά ειπώθηκαν στις αρχές του 1.800.
Δεν είμαι σε θέση να κατανοήσω τι ακριβώς σκέπτεται ο Μητροπολίτης, όταν ξεκινά κάθε φορά τους πύρινους λόγους του. Με βεβαιότητα όμως μπορώ να πω ότι αυτό που ζούμε στη Χίο δεν έχει καμία σχέση με ευρωπαϊκό μέρος.
Πετάνε οι Τούρκοι πάνω από την Παναγιά; Πάει ο Μάρκος για Θεία Λειτουργία. Μιλάνε για ανέγερση Τζαμιού στην Αθήνα; Θυμόμαστε τον Υψηλάντη. Βράζει η Χίος με το μεταναστευτικό; Είναι όλοι ίδιοι λέει ο Δέσποτας. Θερμό επεισόδιο με την Τουρκία; Απαντάμε με στίχους από Μελίνα Ασλανίδου. Υψώνουν οι Τούρκοι στον Τσεσμέ σημαία; Ανεβάζουμε κι εμείς με τον Νταϊκο τη γαλανόλευκη.
Και που είναι το κακό; Το κακό είναι ότι ο Δέσποτας δεν είναι Υπουργός Εξωτερικών. Το κακό είναι ότι άλλος είναι ο ρόλος του Δέσποτα και άλλος του πολιτικού. Το κακό είναι ότι είναι Δέσποτας και όχι Διπλωμάτης. Το κακό είναι ότι γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι τα βλέμματα είναι πάνω του, επιχειρεί να στείλει μηνύματα στην απέναντι πλευρά χωρίς καμία δικαιοδοσία. Το κακό είναι ότι ο Χίου δεν είναι ούτε Υπουργός Παιδείας για να αποφασίσει αν θα ανεγερθεί Τζαμί στην Αθήνα και κάτω από ποιες συνθήκες. Το κακό είναι ότι τη στιγμή που καλώς ή κακώς οι φορείς του νησιού επενδύουν στον Τουρισμό από την Τουρκία η αναμετάδοση των δηλώσεων Μάρκου μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα μεταξύ των δύο πλευρών.
Το αν έχει άδικο ή όχι στις τοποθετήσεις του είναι θέμα ξεκάθαρα υποκειμενικό. Όμως και η ελληνική πολιτεία (ως έννοια δομημένου Έθνους και όχι με την έννοια της εκάστοτε Κυβέρνησης) και πολύ περισσότερο η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν και τα μέσα και τους μηχανισμούς και κυρίως τη βούληση να απαντήσουν σε κάθε πρόσκληση. Και όποτε χρειαστεί το κάνουν με τον πλέον αυστηρό τρόπο, πριν καν λάβουν την ευλογία Μάρκου.
Κλείνω παροτρύνοντας τον Άγιο Χίου να ξαναδιαβάσει το κήρυγμα του Μητροπολίτη Σμύρνης Βαρθολομαίου κατά την επίσκεψή του στο νησί στα τέλη Ιουλίου, με την ελπίδα να κατανοήσει ποιος επιτέλους είναι και πρέπει να είναι ο ρόλος του.
Υ.Γ.1.: Πάει ένα 6μηνο από τη στιγμή που ανώτατος στρατιωτικός, ξέρετε από αυτούς που ο Μάρκος αρέσκεται να τους παρασημοφορεί με τον Σταυρό του Αγίου Ισιδώρου, μου έλεγε ότι μόνο στη Χίο η Μητρόπολη επιχειρεί να έχει ανάμειξη σε ζητήματα που ξεπερνούν κατά πολύ τις αρμοδιότητες του Μητροπολίτη, φέρνοντας σε δύσκολη θέση τον εκάστοτε Ταξίαρχο. Να έχει άραγε άδικο;
Υ.Γ.2.:Χθες αργά το βράδυ, μετά τη δημοσιοποίηση του βίντεο με τις δηλώσεις του Μητροπολίτη, δέχθηκα τηλέφωνο από τη Μητρόπολη όπου σε έντονο ύφος μου ειπώθηκε ότι παραποιούνται οι δηλώσεις του Δέσποτα. Ρωτώντας λοιπόν, τι εννοούσε ο Χίου Μάρκος η απάντηση ήταν: «Ο Δέσποτας εννοεί ότι θέλει…». Μόνο να πει κάποιος στον Μάρκο, ότι δεν είναι ο μπακάλης της γειτονιάς, να λέει ότι θέλει, όποτε θέλει, όπως θέλει, αλλά είναι θρησκευτικός ηγέτης, με ότι σημαίνει αυτό για τη δύναμη των λεγομένων του.
Υ.Γ.3:Δανείζομαι τα λόγια ενός φίλου που χθες μου σχολίαζε: «Εγώ ξέρω ένα πράγμα, αν γίνει ποτέ στραβή με τους απέναντι, εμείς θα πάμε να πολεμήσουμε, ο Δέσποτας και όχι μόνο αυτός, θα μας δώσει την ευλογία του και θα μας βλέπει από κάπου με ασφάλεια...» και είμαι σίγουρος ότι κάπως έτσι θα γίνει.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.