Πληροφορούμαστε ότι «…όπως ανακοίνωσε η γενική περιφερειακή αστυνομική διεύθυνση Βορείου Αιγαίου, στο πλαίσιο στοχευμένωντροχονομικών δράσεων, οι οποίες είχαν προγραμματιστεί και υλοποιήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα από Παρασκευή 10 έως και Τετάρτη 15 Αυγούστου 2018, διενεργήθηκαν περισσότεροι από 2.500 έλεγχοι οχημάτων και βεβαιώθηκαν συνολικά 1148 παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας…» και καλά έκαναν. Το ερώτημα που ξεφυτρώνει μετά από την παραπάνω ανακοίνωση είναι αν διαπιστώθηκε έστω και μία παράβαση του κώδικα από πεζούς. Είναι αλήθεια ότι όταν ακούμε Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο νους μας πηγαίνει στα τροχοφόρα και τους οδηγούς τους, ενώ αφήνουμε απέξω τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των πεζών που ορίζονται ρητά από τον ίδιο κώδικα. Φυσικά δεν ακούστηκε να πληρώσει και κάποιος πεζός πρόστιμο για παράβαση του Κ.Ο.Κ.
«Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το πεζοδρόμιο ή τα ειδικά γι’ αυτούς ερείσματα…» λέει ο κώδικας, όταν υπάρχει τέτοιο λέμε εμείς, όταν δεν είναι κατειλημμένο από κάθε λογής τροχοφόρα, καφάσια με πραμάτεια εμπόρων, γλάστρες και καρέκλες ιδιωτών που θεωρούν το πεζοδρόμιο περιουσιακό τους στοιχείο, υδροφόρες, σκαλωσιές, παρατημένες σακούλες σκουπιδιών, γλάστρες, κούτες άχρηστες, περιττώματα ζώων συντροφιάς, στύλους τηλεφωνικού ή ηλεκτρικού δικτύου, παγίδες από εναπομείνασες βίδες, καλώδια, φρεάτια ύδρευσης, σκαλοπάτια οικιών που διακόπτουν το πεζοδρόμιο, καρέκλες καταστημάτων εστίασης που τοποθετούνται ακόμη και πάνω στις λωρίδες όδευσης τυφλών κ.λπ. κ.λπ. Και, ευτυχώς, υπάρχουν ακόμη πεζοδρόμια που δεν έχουν καταλειφθεί από όλα τα παραπάνω, αλλά μένουν ελεύθερα για χρήση από τους πολίτες. Στο θέμα αυτό θα επανέλθουμε.
Όπου λοιπόν υπάρχουν ελεύθερα πεζοδρόμια, θα έπρεπε ο πεζός να τα χρησιμοποιεί και να αφήνει ελεύθερο το οδόστρωμα για κάθε άλλη χρήση. Δυστυχώς δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Και ειδικά δε συνέβη ούτε τις μέρες του Δεκαπενταύγουστου που η κίνηση και των πεζών και των τροχοφόρων στο νησί μας ήταν -και είναι ακόμη- αυξημένη. Να βλέπεις να είναι το οδόστρωμα γεμάτο από πεζούς και το πεζοδρόμιο άδειο. Να κορνάρεις για να τους προφυλάξεις ή να τους προειδοποιήσεις ότι πρέπει να περάσεις σαν εποχούμενος και να εισπράττεις βρισιές, μούντζες, ειρωνείες και φτυσίματα (αλήθεια, η μούντζα για τον οδηγό τιμωρείται· για τον πεζό ισχύει το ίδιο;). Να εξηγείς ότι το πεζοδρόμιο είναι άδειο και τους περιμένει και να ακούςτα εξ αμάξης. Να δίνεις προτεραιότητα και αντί «ευχαριστώ» να περνούν παίζοντας και συζητώντας –έτσι «για να σου τη σπάσουν»- αφού είσαι υποχρεωμένος να το κάνεις. Να γράφουν μηνύματα στο κινητό ή να περνούν μιλώντας στο εικονοτηλέφωνο από οποιοδήποτε σημείο του δρόμου, εκτός από την κοντινότερη διάβαση, αφήνοντας τον οδηγό να αναλάβει ακόμα και τη δική τους ευθύνη να κοιτάξουν δεξιά ή αριστερά.Να κατεβαίνουν στο οδόστρωμα πριν λάβουν υπόψη τους την απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων τα οποία πλησιάζουν. Το δίκιο τους το βρίσκουν με τη μέθοδοτου «όποιος φωνάξει πιο δυνατά», για να υποχωρήσουν οι άλλοι ή με τη χαζή ερωταπάντηση «θα με σκοτώσει; Δε με σκοτώνει».
Εικόνες χάους που δεν τιμούν κανέναν και που, όταν συμβαίνουν από πεζούς πρόσφυγες ή μετανάστες, τους αποκαλούμε κάφρους, τους κατηγορούμε για ανυπαρξία κυκλοφοριακής αγωγής, τους ψέγουμε για την απολίτιστη συμπεριφορά τους, όμως ποτέ δεν αναλογιστήκαμε τι κάνουμε εμείς σε παρόμοιες περιπτώσεις. Δυο σάκους κουβαλούμε, όπως λέει ο Αίσωπος.Έναν μπροστά με τα κουσούρια των ξένων κι έναν πίσω μας με τα κουσούρια τα δικά μας. Μα η ματιά μας μόνο των ξένων τα κουσούρια ξέρει να βλέπει, δυστυχώς…
Για να μην αδικούμε, λοιπόν μόνο μια μερίδα οδηγών τροχοφόρων για την ανάρμοστη οδηγική τους συμπεριφορά, ας δούμε και την άλλη όψη του νομίσματος, που είναι μια μερίδα πεζών με εξίσου κακούς και επικίνδυνουςτρόπους για όλους.
Μια βαθυστόχαστη ανάλυση στις αιτίες δημιουργίας αυτού του προβλήματος, ίσως προς ώρας να μη βοηθούσε και πολύ, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι η οδική συμπεριφορά και ασφάλεια ξεκινά από πολύς νωρίς και οι καλύτεροι δάσκαλοι γι’ αυτήν είναι οι ίδιοι οι γονείς. Αν εμείς δώσουμε λαθεμένα μηνύματα στα αυριανά μέλη της κοινωνίας, φταίμε εμείς. Αν σεβαστούμε τους κανόνες είτε ως οδηγοί είτε ως πεζοί, θα τους σεβαστούν αντίστοιχα και οι συνεπιβάτες ή οι συνοδοιπόροι μαςμικροί και μεγάλοι. Στο τροχοφόρο υπομονή, ηρεμία, σεβασμός στον πεζό και στους άλλους οδηγούς. Στο πεζοδρόμιο ή στο δρόμο -αν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο- προσοχή ενταμένη, όχι απερίσκεπτες ενέργειες, όχι εγωισμοί και αισθήματα υπεροψίας ή μειονεξίας επειδή είμαστε πεζοί και οι άλλοι εποχούμενοι.
Ώριμηαντίδραση και σωστή συμπεριφορά. Η μικρή μας κοινωνία ανήκει σε όλους και όχι μόνο στην αφεντιά μας. Διαφορετικά, όσοι κανόνες κι αν μπουν, θα είναι άχρηστοι, αν δε μάθουμε να τους τηρούμε, αλλά και συγχρόνως να απαιτούμε, να διεκδικούμε για τη βελτίωση της ζωής μας.-
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.