Επειδή δεν έχουμε με τι άλλο να ασχοληθούμε, βρίσκουμε ζητήματα τα οποία σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου είναι λελυμένα και με τα οποία φιλονικούμε μεταξύ, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος προχωρά. Εμείς δε μένουμε πάντοτε πίσω Τώρα ασχολούμεθα και πάλι με το πανεπιστημιακό άσυλο. Το άσυλο προέκυψε από την προσπάθεια ψηφοθηρίας του χαρισματικού ηγέτη.
Ας αρχίσω την επισκόπηση του ζητήματος από το Σύνταγμα. Το άρθρο 16 του οποίου λέγει: Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες··η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα. Το Σύνταγμα προβλέπει την ελευθερία κλπ. αλλά ταυτοχρόνως και την υπακοή στο Σύνταγμα.
Ο Νόμος 1268/1982 ήταν περιττός. Κατά την περίοδο 1974-1982 που δεν υπήρχε ο προαναφερθείς νόμος έγινε ποτέ κάποια παρεμπόδιση της έρευνας ή της διδασκαλίας; Ασφαλώς και όχι. Ο νόμος σκοπό είχε η τότε κυβέρνηση να θωπεύσει τα ώτα των θείων βρεφών· επωλήθη δε στους πάντες με την εσφαλμένη και απατηλή παραδοχή πως το πανεπιστήμιο είναι χώρος για την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Ποιου είδους ιδέες είναι εύκολα αντιληπτό. Το πανεπιστήμιο σκοπό έχει τη μετάδοση γνώσεων και δεξιοτήτων.
Μετά την επίθεση κατά της καθηγήτριας Μαρίας Ευθυμίου, οι Αρβελέρ, Βερέμης, Γιαννάκου, Διαμαντοπούλου, Διαμαντούρος, σε επιστολή τους γράφουν τα εξής: τα πανεπιστήμιά μας να βρουν τον βηματισμό τους για την απρόσκοπτη διάδοση της γνώσης και την άσκηση της έρευνας. Είναι ενθαρρυντικό που το παραμύθι των ιδεών έδωσε τη θέση του στη γνώση και την έρευνα. Μέσα στο πανεπιστήμιο αναπτύσσονται εξωδιδακτικές δραστηριότητες όπως, αθλητικές, θρησκευτικές, καλλιτεχνικές, κοινωνικές κ.ά. Αυτές όμως δεν αποτελούν τον κύριο σκοπό υπάρξεως του πανεπιστημίου.
Ο νόμος αυτός μεροληπτεί σε βάρος των πολιτών που δημιουργούν στον χώρο των τεχνών, των επιστημών, της έρευνας και της διδασκαλίας αλλά βρίσκονται εκτός πανεπιστημίου. Αν η έρευνα εντός πανεπιστημιακού χώρου χρίζει προστασίας˙ η έρευνα εκτός πανεπιστημίου δεν χρίζει; Αν η διδασκαλία εντός του πανεπιστημιακού χώρου πρέπει να τυγχάνει προστασίας˙ η διδασκαλία στα κέντρα ελευθέρων σπουδών, στα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, οι διαλέξεις εκτός πανεπιστημίου, οι εκθέσεις έργων τέχνης και τόσες άλλες δραστηριότητες που εμπίπτουν στην §1 του άρθρου 16 δεν πρέπει άραγε να προστατεύονται; Για να υπάρξει ισοπολιτεία θα πρέπει η εφαρμογή του Νόμου 1268/1982 να επεκταθεί σ’ όλες τις άνω δραστηριότητες! Αυτά για τους υποστηρικτές του Νόμου.
Με τις διατάξεις του νέου νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά στο άσυλο προβλέπεται ότι «η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των ΑΕΙ, έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει». Ισως μ’ αυτόν, τον υπό ψήφιση νόμο, να αποτρέπονταν τα έκτροπα που συνέβησαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών κατά τη διάλεξη του Τζέιμς Ουάτσον, πατέρα του DNA.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.