Με αυστηρή κριτική προς την κυβερνητική πολιτική, ο Βουλευτής Χίου του ΠΑΣΟΚ, Σταύρος Μιχαηλίδης, τοποθετήθηκε στη Βουλή κατά τη συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025, επικεντρώνοντας την ομιλία του στις σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία. Υπογράμμισε την ανεπάρκεια του κράτους να στηρίξει έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, τονίζοντας τις διαρκείς απώλειες σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας, ναυτικής εκπαίδευσης και στρατηγικού σχεδιασμού.
Ο κ. Μιχαηλίδης επεσήμανε ότι η ελληνική ναυτιλία, παρά τη διεθνή της ισχύ, παρουσιάζει σημάδια δραματικής υποχώρησης στο εθνικό επίπεδο. «Μόλις το 1,5% του ελληνόκτητου στόλου είναι εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο», δήλωσε, υπογραμμίζοντας ότι η αποδυνάμωση της ελληνικής σημαίας αποτελεί συνέπεια της γραφειοκρατίας, της έλλειψης κινήτρων και της κρατικής αδιαφορίας. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη σταθερή άνοδο των ελληνόκτητων πλοίων σε διεθνή ύδατα, γεγονός που, όπως είπε, καταδεικνύει την αδυναμία της ελληνικής πολιτείας να εκμεταλλευθεί αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε ο βουλευτής στην κατάσταση της ναυτικής εκπαίδευσης, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει εγκαταλειφθεί πλήρως από το κράτος. Παρότι το Υπουργείο Ναυτιλίας διακήρυξε ότι το 2024 θα αποτελούσε «Έτος Ναυτικής Εκπαίδευσης», ο κ. Μιχαηλίδης χαρακτήρισε το αποτέλεσμα απογοητευτικό: «Η χρονιά αυτή ήταν η πιο αποτυχημένη για τη ναυτική εκπαίδευση, με τις ακαδημίες να παραμένουν υποστελεχωμένες και τα προγράμματα να μην ολοκληρώνονται λόγω έλλειψης διδακτικού προσωπικού». Τόνισε, επίσης, ότι εκατοντάδες νέοι Έλληνες αναγκάζονται να σπουδάσουν στο εξωτερικό, επιλέγοντας χώρες με καλύτερες υποδομές και ευκαιρίες στον ναυτιλιακό κλάδο.
Η ενεργειακή απομόνωση των νησιών και η καθυστέρηση στη διασύνδεσή τους με το ηπειρωτικό δίκτυο αποτέλεσαν ένα ακόμα σημείο της κριτικής του. Ο βουλευτής κατηγόρησε την κυβέρνηση για αδιαφορία, σημειώνοντας ότι η έλλειψη επενδύσεων στην ενεργειακή διασύνδεση οδηγεί σε υπέρογκο κόστος λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ενέργειας στα νησιά. «Το έργο της διασύνδεσης, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2030, παραμένει στον αέρα, προκαλώντας τεράστιες δαπάνες για την προμήθεια καυσίμων, επιβαρύνοντας νοικοκυριά και επιχειρήσεις», δήλωσε.
Στο πλαίσιο της τοποθέτησής του, ο κ. Μιχαηλίδης άσκησε δριμεία κριτική στην έλλειψη στρατηγικής για την ανάπτυξη των λιμένων. Αναφέρθηκε στη νομοθετική πρόβλεψη για τη σύνταξη πενταετούς προγράμματος στρατηγικής ανάπτυξης για τα λιμάνια, που, όπως ανέφερε, η κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει, παραβλέποντας τις προβλέψεις του σχετικού νόμου. «Εδώ και χρόνια, το Υπουργείο Ναυτιλίας αδυνατεί να εκπληρώσει αυτή τη θεμελιώδη υποχρέωση, με αποτέλεσμα η ελληνική λιμενική πολιτική να παραμένει στάσιμη και αποσπασματική», τόνισε.
Καυστικός ήταν ο βουλευτής και για την υποτιθέμενη στήριξη της νησιωτικότητας, αναφέροντας ότι το μεταφορικό ισοδύναμο, που αποτελεί βασική πολιτική ενίσχυσης της οικονομίας των νησιών, παραμένει ανεκπλήρωτο. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει προχωρήσει σε «στάση πληρωμών», πληρώνοντας μόνο για φυσικά πρόσωπα έως το 2023, ενώ οι επιχειρήσεις παραμένουν απλήρωτες από το 2022.
Στον επίλογό του, ο κ. Μιχαηλίδης προειδοποίησε ότι η συνεχιζόμενη αδράνεια της κυβέρνησης στα ζητήματα της ναυτιλίας θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες για την εθνική οικονομία και το μέλλον του κλάδου. «Το Υπουργείο Ναυτιλίας, που κάποτε αποτελούσε πρότυπο διοίκησης, έχει μετατραπεί σε έναν οργανισμό που λειτουργεί με τρόπο αδιαφανή και αναποτελεσματικό. Χρειάζονται άμεσες και γενναίες αποφάσεις για να αναστραφεί αυτή η πορεία», κατέληξε.
Η τοποθέτηση του βουλευτή ανέδειξε με εμφατικό τρόπο τις παθογένειες που ταλανίζουν τη ναυτιλία και τη νησιωτική πολιτική, καταδεικνύοντας την ανάγκη για μια ριζική αναπροσαρμογή του κυβερνητικού σχεδιασμού και των προτεραιοτήτων.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.