Πρωτοσυστήθηκαν στο Χιακό κοινό τον Μάρτιο του 2015 με την παράσταση «Είδαμε το Αιγαίο νεκρούς ν’ ανθεί» και φέτος παρουσίασαν στην ΠΕΚΕΒ τα «Εργαζόμενα Κορίτσια», τα οποία θα περιοδεύσουν κατά την διάρκεια του καλοκαιριού στα χωριά του νησιού. Οι «Σκηνοβάτες» είναι παιδί των θεατρικών εργαστηρίων του ΔΗΠΕΘΕ έχοντας ως παρακαταθήκη την σπουδαία εμπειρία τους φιλοδοξούν να παρουσιάσουν στο Χιακό κοινό σημαντικές δράσεις.
Οι «Σκηνοβάτης» Γιώργος Παυλιδάκης μιλάει στον «π» για την παράστασή «Εργαζόμενα Κορίτσια», επισημαίνει τον αποκλεισμό της θεατρικής του ομάδας από το 1ο Φεστιβάλ Θεάτρου που διοργανώνει τον Ιούλιο ο Δήμος Χίου και δηλώνει ότι το κλείσιμο του ΔΗΠΕΘΕ ήταν ένα μεγάλο λάθος
Ερωτ: Το θεατρικό σχήμα «Σκηνοβάτες» γεννήθηκε μέσα από τα συντρίμμια του ΔΗΠΕΘΕ. Ποιος ο λόγος δημιουργίας μιας ακόμη θεατρικής ομάδας; Πιστεύετε ότι έλλειπε κάτι τέτοιο από το νησί;
Απ: Είναι αλήθεια ότι στην Χίο δραστηριοποιούνται πολλές ερασιτεχνικές ομάδες θεάτρου μέσω των οποίων διοχετεύεται η δημιουργική ενέργεια των πολιτών. Κάποιες από αυτές τις ομάδες δρουν για πολλά χρόνια και έχουν αποδείξει την αγάπη τους για το θέατρο παρουσιάζοντας αξιόλογο έργο. Δεν υπάρχει δηλαδή κενό σε αυτόν τον τομέα. Οι «Σκηνοβάτες» αποτελούν την φυσική συνέχεια των θεατρικών Eεργαστηρίων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ και με αυτή την πολύτιμη παρακαταθήκη θα προσπαθήσουμε να πορευτούμε στο δρόμο της σπουδής του θεάτρου με σεβασμό και όραμα. Θελήσαμε να συνεχίσουμε την ομαδική δουλειά που είχαμε ξεκινήσει μέσα στα θεατρικά Εργαστήρια έχοντας κοινούς κώδικες αναφοράς και σχέσεις φιλίας και εμπιστοσύνης. Φιλοδοξούμε να κάνουμε τις καλλιτεχνικές παρεμβάσεις μας μέσω των δράσεων μας είτε αυτές πρόκειται για κλασσικές θεατρικές παραγωγές είτε εκδηλώσεις που εμπλέκουν θέατρο και άλλες τέχνες κτλ.
Ερωτ: Οι «Σκηνοβάτες» έκαναν πρεμιέρα και συστήθηκαν στο Χιακό κοινό μέσα από την παράσταση «Εργαζόμενα Κορίτσια». Ποια η ανταπόκριση του κόσμου;
Απ: Τα «Εργαζόμενα Κορίτσια» είναι η δεύτερη παραγωγή της ομάδας μας. Παρουσιαστήκαμε στην χιακή κοινωνία στις 24 Μαρτίου 2015 με την θεατρική δράση «Είδαμε το Αιγαίο νεκρούς ν ανθεί» που πραγματοποιήθηκε στην Βιβλιοθήκη «Κοραής». Η συγκεκριμένη δράση υλοποιήθηκε με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα θεάτρου και με σκοπό να επικοινωνήσει την εικαστική παρέμβαση μας για το προσφυγικό , ένα ζήτημα πιο διχάζει, προβληματίζει , ανησυχεί. Όσο αφορά στα «Εργαζόμενα Κορίτσια» είναι νωρίς για να αποτιμηθεί η συνολική ανταπόκριση του κόσμου ,μιας και έχουν δοθεί μόνο δυο παραστάσεις, αλλά εκτιμώ ότι είχαμε θερμή υποδοχή. Η παράσταση θα περιοδεύσει σε δέκα χωριά του νησιού και στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο της Χίου «Μίκης Θεοδωράκης» στις 2 και 3 Ιουλίου.
Ερωτ: Η παράσταση θα περιοδεύσει σε διάφορα μέρη του νησιού. Θα συμμετέχει και στο Φεστιβάλ θεάτρου που θα διοργανώσει ο Δήμος Χίου τον Ιούλιο;
Απ: Η δήλωση ενδιαφέροντος της ομάδας μας για συμμετοχή στο πρώτο φεστιβάλ θεάτρου του Δήμου Χίου όχι μόνο δεν έγινε δεκτή αλλά δεν έτυχε ούτε καν απάντησης από την Αντιδήμαρχο Πολιτισμού του Δήμου Χίου. Όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούμε να σας πληροφορήσουμε για τους λόγους που δεν συμμετέχουμε γιατί απλά δεν τους γνωρίζουμε. Ωστόσο τα «Εργαζόμενα Κορίτσια» θα παρουσιαστούν στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο της Χίου «Μίκης Θεοδωράκης» στις 2 και 3 Ιουλίου, εκτός Φεστιβάλ, σε συνεργασία με την «Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Χίου». Όσο αφορά στην περιφέρεια της Χίου επόμενος σταθμός της περιοδείας μας είναι το Νεχώρι στις 18/06 και έπονται τα Θυμιανά στις 22/06, η Καλλιμασιά στις 26/06, το Θολοποτάμι στις 06/07, τα Μεστά στις 09/07, η Καλαμωτή στις 10/07 και ο Αγ.Γιώργης Συκούσης στις 25/07 ενώ παράλληλα γίνονται συνεννοήσεις για να ενταχθούν και άλλα χωριά.
Ερωτ: «Τα εργαζόμενα κορίτσια» έκαναν την αρχή για τους «Σκηνοβάτες». Τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια; Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια για ανέβασμα νέας παράστασης το φθινόπωρο ή τον χειμώνα;
Απ: Δεν έχει γίνει ακόμη επιλογή των θεατρικών έργων για το φθινόπωρο ή το χειμώνα. Προσωπικά είμαι λάτρης των κλασσικών συγγραφέων και του ρεαλισμού. Ανάμεσα στις επιλογές μας πιθανώς να είναι εκπρόσωποι του Αρχαίου Δράματος, Ελισαβετιανοί και μεγάλοι κλασσικοί όπως ο Τσέχωφ, ο Στριντμπεργκ και ο Ιψεν, χωρίς να αποκλείω και έργα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας.
Ερωτ: Οι «Σκηνοβάτες» θα προσανατολιστούν σε συγκεκριμένο τύπο παραστάσεων;
Απ: Η τυποποίηση είναι κάτι που σίγουρα δεν θα επιδιώξουμε. Αντιθέτως σκεφτόμαστε να κινηθούμε σε μια ευρεία γκάμα ρεπερτορίου με βασικό άξονα ασφαλώς το καλό θεατρικό έργο. Θέλουμε και ελπίζουμε η παρουσία μας να είναι συνεχής και να μην εξαντλείται στην παρουσίαση αμιγώς θεατρικών παραστάσεων αλλά να περιλαμβάνει παράλληλες εκδηλώσεις όπως η λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου, θεατρικά αναλόγια κ.α .
Ερωτ: Πώς γίνεται η επιλογή ενός έργου;
Απ: Η επιλογή του θεατρικού έργου ή της θεατρικής δράσης είναι μια δύσκολη και συνάμα δημιουργική διαδικασία. Βασικός πυρήνας της είναι το στίγμα που επιδιώκουμε να δώσουμε κάθε φορά. Δεν μας αφορά η συμμετοχή μας σε μια δράση ή παράσταση που απλά θα προκαλέσει γέλιο ή κλάμα στο κοινό. Επιδιώκουμε να κάνουμε δηλώσεις με τις παραγωγές μας για το σήμερα, το τώρα , θέματα που μας αγγίζουν, μας πληγώνουν , μας ενώνουν, μας χωρίζουν, μας ενθουσιάζουν. Θέλουμε το κοινό να βγει, αν μη τι άλλο, προβληματισμένο από τις παραστάσεις μας ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή όχι με τις θέσεις μας. Θα πρέπει να αναφερθούμε βέβαια και σε δεσμεύσεις όπως το έμψυχο υλικό της ομάδας (αναλογία ανδρών –γυναικών και ηλικίες), και το οικονομικό κόστος.
Ερωτ: Πολλά από τα μέλη των «Σκηνοβατών» συμμετείχαν στην θεατρική ομάδα του ΔΗΠΕΘΕ. Σας έχει αφήσει μια δόση πικρίας το κλείσιμο του ΔΗΠΕΘΕ; Πιστεύετε ότι η απόφαση για το κλείσιμο του ΔΗΠΕΘΕ ήταν λάθος;
Απ: Όλα τα μέλη των «Σκηνοβατών» προέρχονται από τα θεατρικά Εργαστήρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Η συμμετοχή τους αυτή συνιστά πλεονέκτημα για εμάς καθώς υπάρχει κοινό υπόβαθρο λόγω της εκπαίδευσης αλλά και της θεατρικής εμπειρίας που έχουν αποκομίσει από την συμμετοχή τους σε παραστάσεις εφαρμογής των Εργαστηρίων όσο και σε παραστάσεις της Κεντρικής Σκηνής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αναφέρω τις παραστάσεις εφαρμογής των Εργαστηρίων : «Μια υπέροχη Κυριακή για εκδρομή» του Τένεσση Ουίλιαμς (2011) «Τα μάγια της πεταλούδας» του Λόρκα(2012), «Γιουνάν» του Δημόκριτου Τσουκάπα (2013), «Αν μείνουν τα πράγματα όπως είναι» του Μπέρτολτ Μπρέχτ (2013) «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη(2016) και τις παραστάσεις της Κεντρικής Σκηνής: «Οι δούλες» του Ζαν Ζενέ(2012), «Σύντροφε Μεγαλειότατε» του Αλέκου Σακελλάριου (2013), «Himmelweg-ο δρόμος για τον ουρανό» του Juan Mayorga (2015). Όσο για το κλείσιμο του Θεάτρου η πικρία δεν είναι ίσως η κατάλληλη λέξη αλλά απογοήτευση περισσότερο για την απαξίωση ενός τέτοιου θεσμού στο νησί μας . Οι εκάστοτε Δημοτικές αρχές του τόπου θεώρησαν ότι ο πολιτισμός δεν ήταν μέσα στις προτεραιότητες τους και δεν στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων κάνοντας λανθασμένες επιλογές σε όλα τα επίπεδα. Λάθος επιλογές εκπροσώπων στα Διοικητικά Συμβούλια, λάθος αποφάσεις αναφορικά με τις επιχορηγήσεις και λάθος χειρισμοί επικοινωνιακού χαρακτήρα εν γένει. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ υπήρξε ένας εν δυνάμει μοχλός τοπικής ανάπτυξης στο πολιτιστικό και όχι μόνο επίπεδο που έμεινε ανεκμετάλλευτος είτε από πρόθεση είτε από επικίνδυνη άγνοια. ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΟΥ ΔΗΠΕΘΕ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΛΑΘΟΣ.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.