15.3.2016 15:58

Ο Λαγκαδούσης καλλιτέχνης «Στον ύπνο βλέπει μουσικές»

Β. ΚΑΛΑΓΚΙΑΣ «ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΜΟΥ ΧΡΟΝΙΑ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΗΤΑΝ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΟΥ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΥΠΗΡΞΕ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΜΟΥ»

Το μικρόβιο της μουσικής πάντοτε υπήρχε στη ζωή του  αλλά οι συγκυρίες τον οδήγησαν αρχικά στον δρόμο της μαθηματικής επιστήμης, την οποία όμως εγκατέλειψε το 2011 για χάρη της μεγάλης του αγάπης.

Το ταξίδι του Βασίλη Καλαγκιά  στη μουσική ξεκινάει από την όμορφη Λαγκάδα με τα πρώτα μαθήματα ακορντεόν που παρακολουθεί σε ηλικία δέκα ετών, συνεχίζεται στην Αθήνα με την εισαγωγή του στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Παν. Αθηνών και κορυφώνεται πέρσι με την κυκλοφορία της πρώτης του δισκογραφικής δουλειάς με τίτλο «Στον ύπνο βλέπω μουσικές».

Ο Λαγκαδούσης καλλιτέχνης από το Ναύπλιο όπου διαμένει τα τελευταία χρόνια,  μιλάει στον «π» για την πορεία του στην παραδοσιακή μουσική και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει μέχρι σήμερα. 

Ερωτ: Σε ποια ηλικία  ξεκινάει το ταξίδι σας στη μουσική;

Απ.Η σχέση μου με τη μουσική ξεκίνησε στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Η πρώτη μου ενασχόληση με μουσικά όργανα ήταν τα μαθήματα ακορντεόν, που έκανα στο χωριό (Λαγκάδα), περίπου στην ηλικία των 10 ετών. Μερικά χρόνια αργότερα άρχισα να παίζω μπουζούκι και να τραγουδάω. Η πρώτη μου «επαγγελματική» ενασχόληση με τη μουσική ήταν το 1996, ως φοιτητής (Μαθηματικών) στην Πάτρα. Παρέμεινα αυτοδίδακτος μέχρι το 2000, όταν άρχισα μαθήματα μουσικής στην Αθήνα. Πλέον παίζω, εκτός από μπουζούκι, κιθάρα, ούτι και λαούτο. Το 2010 μπήκα με κατατακτήριες εξετάσεις στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Αθήνας και αποφοίτησα το 2015. Οι πολύτιμες γνώσεις που μου προσέφερε η δεύτερη σχολή, με ώθησαν προς τη δημιουργία τραγουδιών. Πέραν της εμπειρίας αυτής τα τελευταία 10 χρόνια είχα την τύχη να έχω σημαντικούς δασκάλους, όπως το Θέμη Παπαβασιλείου και τον Αντώνη Απέργη, τους οποίους άλλωστε αναφέρω και στο CD.  

Ερωτ: Υπήρχαν μουσικά ερεθίσματα από το οικογενειακό σας περιβάλλον;

Απ. Δεδομένου ότι ο μουσικός ήχος αποτελεί πρώτα απ’ όλα ένα ερέθισμα, μπορώ να πω ότι ο «πρώτος μου δάσκαλος» είναι ο πατέρας μου. Η ενασχόληση με τη μουσική ήταν για ‘μένα καθημερινό φαινόμενο, τις εποχές που αυτός δεν ταξίδευε. Στο σπίτι ακούγαμε συνεχώς μουσική, ενώ από τη στιγμή που άρχισα να παίζω, μαθαίναμε ανελλιπώς τραγούδια. Στα γλέντια που έζησα ως πιτσιρικάς, ο πατέρας μου τραγουδούσε, ο θείος μου έπαιζε μπουζούκι και η θεία μου ακορντεόν.

Ερωτ: Στις μέρες μας ελάχιστοι είναι οι καλλιτέχνες που επιλέγουν να ασχοληθούν με την παραδοσιακή μουσική. Οι περισσότεροι για να γίνουν γρήγορα «γνωστοί» επενδύουν σε πιο εμπορικά μουσικά κομμάτια με ροκ ή ποπ ακούσματα. Εσείς γιατί επιλέξατε τον δύσκολο δρόμο;

Απ. Καταρχάς θα πρέπει να πω ότι τα ακούσματά μου είναι κατά βάση παραδοσιακά και λαϊκά. Κάπου εκεί κινούνται και τα τραγούδια που γράφω.

Η λεγόμενη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική στην Ελλάδα έχει ιστορία πολλών χρόνων. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά έχουν παρεισφρήσει σε αυτήν διάφορα στοιχεία, ανάλογα με την εποχή. Υπάρχουν πολλές παράμετροι στη δημιουργία ενός τραγουδιού: ο στίχος, η μελωδία, ο ρυθμός, η ενορχήστρωση. Η ελληνική μουσική παράδοση προσφέρει πάρα πολλές επιλογές  σε αυτές τις παραμέτρους. Ένα «ποπ» τραγούδι μπορεί να είναι γραμμένο σε ρυθμό καρσιλαμά, ή να έχουν χρησιμοποιηθεί σε αυτό παραδοσιακά όργανα όπως το σαντούρι. Δεν είναι δυνατό να «ξεφύγει» ένας τραγουδοποιός από τη μουσική μας παράδοση. Το εύρος της είναι τεράστιο.

Η μουσική δημιουργία είναι ένας τρόπος έκφρασης, που έχει να κάνει με το κίνητρο. Αν το κίνητρό σου είναι μόνο εμπορικό, μοιραία θα είναι ανάλογο και το αποτέλεσμα. Από το 2012, που ουσιαστικά ξεκίνησα τις επαφές μου με μουσικούς, για την δημιουργία του πρώτου μου CD, ανακάλυψα ότι υπάρχει ένας σεβαστός αριθμός τραγουδοποιών, που ασχολούνται με αυτό που αποκαλούμε παραδοσιακή μουσική. Οι δημιουργοί αυτοί επικοινωνούν τη δουλειά τους στον κόσμο, μέσα από ζωντανές εμφανίσεις, οι οποίες… δεν καλύπτονται από την τηλεόραση. Ίσως γι’ αυτό να έχουμε την εντύπωση ότι αυτοί είναι ελάχιστοι.

Ερωτ: Η πρώτη σας δισκογραφική δουλειά κυκλοφόρησε το 2015 με τίτλο «Στον ύπνο βλέπω μουσικές». Είναι συμβολικός ο τίτλος; Πώς προέκυψε;

Απ. Ο τίτλος προέκυψε από τη δημιουργία του πρώτου κατά σειρά τραγουδιού του CD, του «Πραματευτή». Θα ακουστεί ρομαντικό, όμως πραγματικά, οι στίχοι του τραγουδιού αυτού γράφτηκαν αμέσως μετά από ένα απότομο ξύπνημα εν τω μέσω της νυχτός! Παρεμπιπτόντως, και σε σχέση με την προηγούμενη ερώτηση, ο «Πραματευτής» είναι ένα παραδοσιακό καλαματιανό, ενορχηστρωμένο με παραδοσιακά όργανα, που όμως έχει «σύγχρονο» στίχο. Είναι κάτι που δεν συναντάται συχνά νομίζω.

Ερωτ: Στο CD υπογράφετε την μουσική και επιμελείστε και την ενορχήστρωση. Πόσα τραγούδια περιέχει και τι μουσικό στυλ υπηρετούν;

Απ. Το CD περιέχει 9 τραγούδια με δική μου μουσική και ένα με μουσική του πατέρα μου. Οι στίχοι είναι δικοί μου και της συζύγου μου Σταυριανής Καλαντζή. Έπαιξαν εξαιρετικοί μουσικοί και η ηχογράφηση έγινε στα παλιά studios της Φίνος Φιλμς, που τώρα ανήκουν στην εταιρία Antart.

Αν και δεν θέλω να βάζω ταμπέλες στη μουσική, μπορώ να πω ότι τα περισσότερα τραγούδια παραπέμπουν σε λαϊκό και παραδοσιακό στυλ, τουλάχιστον όσον αφορά στην ενορχήστρωση και στους ρυθμούς. Τρία από τα δέκα τραγούδια, ίσως να μην μπορώ να τα κατατάξω σε αυτήν την κατηγορία.

Ερωτ: Ένα από τα τραγούδια του CD είναι γραμμένο και ερμηνευμένο από τον πατέρα σας. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να συνεργάζεσαι επαγγελματικά με έναν τόσο κοντινό σου άνθρωπο;

Απ. Όπως είπα και πριν, με τον πατέρα μου «συνεργάζομαι» μουσικά από πολύ μικρός. Το τραγούδι του, ο «Περσικός», το ακούω πολλά χρόνια. Άλλωστε γράφτηκε προτού γεννηθώ. Η αλήθεια είναι ότι έχω κάνει αρκετές αλλαγές στην αρχική του μορφή, αλλά από τη στιγμή που ο πατέρας μου μπήκε στο studio, τις ενέκρινε.

Ερωτ: Από το 2010 δραστηριοποιείστε στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης μεταδίδοντας τις γνώσεις σας σε νέα παιδιά.  Εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την παράδοση;

Απ: Η μουσική μας παράδοση αποτελεί το καλύτερο εκπαιδευτικό εργαλείο. Τι καλύτερο από τα τραγούδια του Μάρκου για ένα παιδί που θέλει να μάθει μπουζούκι; Τι καλύτερο από την επτανησιακή μουσική παράδοση για να μάθει κάποιος να παίζει μαντολίνο; Πώς να μάθει ένα παιδί να παίζει κρουστά, αν δεν ακούσει κάποιο σμυρναίικο ή κάποιο ηπειρώτικο τραγούδι;

Τα μουσικά ερεθίσματα που λαμβάνουν σήμερα τα παιδιά είναι αναρίθμητα. Είναι πολύ λογικό  και πολύ υγιές, να επιλέγει ένα παιδί μόνο του τη μουσική που ακούει. Είναι όμως σίγουρο ότι, για να παίξει ελληνική μουσική, θα πρέπει σίγουρα να περάσει από την παράδοση.

Ερωτ: Εκτός από την μουσική έχετε σπουδάσει και μαθηματικά. Πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο;

Απ: Αρχικά, τα μαθηματικά προέκυψαν εντελώς τυχαία. Ήταν απλά, μία από τις σχολές που δήλωσα στο μηχανογραφικό. Τελικά όμως, η σχολή μου προσέφερε αρκετά. Και από οικονομικής πλευράς, αφού εργάστηκα ως μαθηματικός από το 1998 έως το 2011, αλλά κυρίως στον τρόπο σκέψης.

Μαθηματικά δεν είναι μόνο οι αριθμοί. Ένα από τα χαρακτηριστικά της δημιουργίας είναι ότι δεν υπάρχει άμεση μετατροπή της γνώσης. Όταν θέλεις να γίνεις λογιστής, δικηγόρος, χτίστης, αρκεί να μάθεις ότι χρειάζεται γύρω από αυτό. Όταν όμως, θέλεις να δημιουργήσεις ένα τραγούδι, μία θεατρική παράσταση, έναν πίνακα, ή μία ταινία, δεν υπάρχει συγκεκριμένη γνώση. Χρειάζεται η μουσική, η ποίηση, η λογοτεχνία, τα μαθηματικά…

Ερωτ:Κατάγεστε από την Χίο αλλά διαμένετε μόνιμα στο Ναύπλιο. Πόσο συχνά επισκέπτεστε το νησί σας;

Απ: Στο νησί έρχομαι δυο φορές το χρόνο, περίπου για ένα μήνα συνολικά. Εκτός του ότι οι γονείς μου μένουν εκεί, το νησί το αγαπάω! Πραγματικά, μαύρισε η ψυχή μου το 2012 με τις φωτιές. Το «Γιασεμάκι Χιώτικο» το έγραψα για τη Χίο.

Ερωτ:Έχετε δεχθεί επαγγελματικές προτάσεις για μόνιμη παρουσία στο νησί;

Απ: Είναι πολύ δύσκολο να συμβεί αυτό, δεδομένου ότι λείπω από τη Χίο από το 2000. Άλλωστε η μόνιμη παρουσία είναι κάτι που δεν επεδίωξα. Θα ήθελα πολύ όμως να παίξω στο νησί! Ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στην παραδοσιακή μουσική του Βορείου Αιγαίου, είναι κάτι που θα ήθελα πολύ να κάνω! Άλλωστε, αρκετοί συνεργάτες στο CD και στα live μου, όπως η Κρητούλα Λαρδά και ο Ηλίας Μαυρίκης, κατάγονται από την Ικαρία. Με την Κρητούλα τραγουδάμε μαζί στο μουσικό σχήμα Τρεις & Μία και σχεδιάζουμε κάποιες εμφανίσεις το καλοκαίρι.

Ερωτ: Υπάρχουν σχέδια για παρουσίαση ενός δεύτερου CD;

Απ: Σχέδια υπάρχουν! Χορηγοί δεν υπάρχουν. Οι περισσότεροι δημιουργοί πλέον αναλαμβάνουν μόνοι τους τη χρηματοδότηση. Δεν είναι εύκολο. Βέβαια, υπάρχει υλικό πάνω στο οποίο δουλεύω. Βασίζεται αποκλειστικά σε δεκαπεντασύλλαβο στίχο, που έχει γράψει η Σταυριανή.

Μία μικρή γεύση του  CD μπορείτε να πάρετε από το Facebook: Βασίλης Καλαγκιάς και τοYoutube: Βασίλης Καλαγκιάς

 

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ