Μια σύγχρονη «Ωραία Κοιμωμένη» , που αναζητεί την ταυτότητά της και τα όρια της ελευθερίας της, μας παρουσιάζει η Χιώτισσα θεατρολόγος, εκπαιδευτικός και συγγραφέας Καλλιόπη Φύκαρη που επέλεξε να διασκευάσει το κλασικό παραμύθι της «Ωραίας Κοιμωμένης» σε 15συλλάβο, ώστε να είναι ακόμη πιο προσιτό στα παιδιά.
Η Καλλιόπη Φύκαρη μίλησε στον «π» για την παράσταση και τις αλλαγές που έκανε στο κείμενο της «Ωραίας Κοιμωμένης», επισημαίνοντας ότι στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα έργο απλό και απόλυτα κατανοητό στα μάτια των παιδιών.
«Η Ωραία Κοιμωμένη» θα παρουσιαστεί σε μαθητές σχολείων του νησιού μας στις 31 Οκτωβρίου και στις 4 Νοεμβρίου.
Ερωτ: Στο κλασικό παραμύθι της «Ωραίας Κοιμωμένης», η ηρωίδα πέφτει σε ένα βαθύ ύπνο. Στη δική σας εκδοχή τι συμβαίνει;
Απ: «Κι έτσι όπως στεκότανε, όρθια σαν το δέντρο,
μπαμ! Πάρ’την κάτω ευθύς, στης σάλας μες στο κέντρο!
Σαν να της ήρθε ξαφνικά κάτι σαν σκοτοδίνη
δεν μπόρεσε ν αντισταθεί στου ύπνου της τη δίνη»...
Κάπως έτσι η Ωραία Κοιμωμένη πέφτει σε έναν βαθύ και… υποχρεωτικό ύπνο. Γιατί όμως πρέπει να κοιμηθεί; Από ψυχαναλυτική σκοπιά, ο μύθος της Ωραίας Κοιμωμένης έχει να κάνει με την ενηλικίωση. Η Ωραία Κοιμωμένη «τρυπιέται» από το αδράχτι και «ματώνει»... Συμβολικά, αυτό σηματοδοτεί την έναρξη της εφηβείας της. Και ύστερα «κοιμάται», περνάει με άλλα λόγια, μια περίοδο απομόνωσης, όπως συχνά κάνουν οι έφηβοι. Ο ύπνος της Ωραίας Κοιμωμένης είναι ο δρόμος της προς την ενηλικίωση.
Ερωτ: Ποια στοιχεία της ηρωίδας αναδεικνύει η δική σας διασκευή;
Απ: Στη συγκεκριμένη διασκευή, φώτισα την πτυχή αυτή της ηρωίδας, που, απελπισμένη από την υπερπροστατευτικότητα των γονιών της (της φορούν γάντια για να μην τρυπηθεί και δεν την αφήνουν να βγαίνει από το σπίτι), προσπαθεί να βρει τα όρια της προσωπικής της ελευθερίας. Με ενδιέφερε αυτό το θέμα, της ταυτότητας. Γι’αυτό το λόγο, μέσα στον ύπνο της και στα όνειρά που βλέπει, έρχεται αντιμέτωπη με φόβους και αλήθειες της, που τη βοηθούν να βρει τον εαυτό της. Όταν το κορίτσι ξυπνάει, δεν είναι πια η Ωραία Κοιμωμένη, αλλά… η Σουλτάνα. Και είναι έτοιμη να πάρει τη ζωή στα χέρια της, που δεν καλύπτονται από γάντια πια….
Ερωτ: Γιατί επιλέξατε να διασκευάσετε το έργο σε 15σύλλαβο;
Απ: Επέλεξα να διασκευάσω το παραμύθι σε δεκαπεντασύλλαβο, που είναι απλός και εύληπτος –για αυτό άλλωστε τον συναντάμε και στη δημοτική μας ποίηση. Ο ρυθμικός στίχος προσφέρεται για να επικοινωνήσεις νοήματα στα παιδιά με τρόπο ανάλαφρο, προσδίδοντας ένα ύφος παιγνιώδες. Το παιχνιδιάρικο ύφος βέβαια- μακριά από διδακτισμούς- ανέδειξε και η παράσταση των HIPPO (Hippo Theatre Group). Τα έντονα στοιχεία σωματικού θεάτρου που χρησιμοποιούν, περνούν με μη λεκτικό τρόπο έννοιες και νοήματα προς διαπραγμάτευση, αλλά και ενδείκνυνται για να αναδυθούν και τα κωμικά στοιχεία του κειμένου.
Ερωτ: Πώς αισθάνεστε που η παράσταση θα ταξιδέψει στην γενέτειρά σας, τη Χίο;
Απ: Χαίρομαι πολύ που το πρώτο μου θεατρικό έργο για παιδιά, θα ανέβει στην ιδιαίτερη πατρίδα μου τη Χίο. Είμαι μάλιστα ιδιαίτερα συγκινημένη γιατί το έργο αυτό το έχουμε ανεβάσει με παλιούς μου μαθητές στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο το 2014. Τώρα το ίδιο έργο θα παιχτεί στα σχολεία από επαγγελματίες πια ηθοποιούς και τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να δουν πώς μια μαθητική παράσταση, παίρνει μια άλλη μορφή. Εύχομαι το παιδικό κοινό να απολαύσει την παράσταση και να διαπραγματευτεί τα νοήματα της ενηλικίωσης και της προσωπικής ελευθερίας με τρόπο τόσο διασκεδαστικό όσο και εκπαιδευτικό, μέσα από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που προσφέρουν οι HIPPO.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.