Η Πηνελόπη Σταυριανίδη ήρθε για πρώτη φορά στη Χίο το 2003, προκειμένου να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου… και είναι ακόμη εδώ. Στο νησί μας ερωτεύτηκε, όπως η ίδια αναφέρει στον «π» αυτής της εβδομάδας, τους ανθρώπους της και την αύρα που εξέπεμπε και συνεχίζει να εκπέμπει, δίνοντας της έμπνευση για δημιουργία. Στην αναζήτηση της, για μία τέχνη πρωτότυπη, πέρα από τα συνηθισμένα, γνωρίστηκε με την μοντέρνα υφαντική και από τότε… είναι αχώριστες.
«Κόλλησε» το μικρόβιο από μικρή
Η ενασχόληση της με τις εικαστικές τέχνες ξεκίνησε από μικρή ηλικία με τη ζωγραφική, την ελαιογραφία και το ακρυλικό, γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο να αποτελούν τις κύριες ασχολίες της. Μεγαλώνοντας ξεκίνησε να σχεδιάζει και χειροποίητα κοσμήματα. Μετά τον ερχομό του παιδιού της αναθεώρησε πολλά πράγματα και μπήκε στη διαδικασία εύρεσης μιας νέας τέχνης που να τη συναρπάσει. Εν τέλη αυτό που την κέρδισε ήταν η μοντέρνα υφαντική.
Τι είναι η μοντέρνα υφαντική
Η υφαντική τέχνη ήταν στην αρχαιότητα η πιο σημαντική τέχνη για της γυναίκες. Υπήρχε έθιμο να κρεμούν έξω από το σπίτι όπου γεννήθηκε κορίτσι μια τούφα μαλλιού.
«Θαύμαζα πάντα την υφαντική απλά δεν πίστευα ποτέ ότι θα μπορούσα να το κάνω και εγώ. Στην σημερινή εποχή το διαδίκτυο είναι σημαντικός παράγοντας στην αναζήτηση νέας γνώσης. Ψάχνοντας και μελετώντας για την μοντέρνα υφαντική (modern weaving) και την τέχνη με νήματα (fiber art), έφτιαξα πριν περίπου ένα χρόνο τον πρώτο μου αυτοσχέδιο επιτραπέζιο αργαλειό με καρφιά και τελάρο ζωγραφικής. Εκεί έκανα τα πρώτα μου υφαντά τα οποία είναι μέχρι και σήμερα τα αγαπημένα μου. Σήμερα υφαίνω κάθε μέρα σχεδόν και κάθε φορά χαίρομαι και ευχαριστιέμαι όλη αυτήν την διαδικασία, να βρεις τα νήματα, να επιλέξεις τη χρωματική σου παλέτα να αποφασίζεις στο περίπου το σχέδιο…και να αρχίσεις να υφαίνεις κλωστή με κλωστή, να βλέπεις ένα έργο τέχνης (γιατί περί έργου τέχνης πρόκειται) να ζωντανεύει, να παίρνει υπόσταση. Είναι σαν πίνακας με πολλές και διαφορετικές υφές και με κίνηση. Η μοντέρνα υφαντική έχει άπειρες επιλογές ως προς το μέγεθος, τα υλικά και τα σχέδια, δεν έχει περιορισμούς και κανόνες, αρκεί να υπάρχει φαντασία και μεράκι. Οι τεχνικές είναι πάρα πολλές και κάθε τεχνική δίνει άλλο αποτέλεσμα με το ίδιο υλικό. Ένα υφαντό θέλει από 3 μέρες έως και εβδομάδες για να τελειώσει όμως η διαδικασία είναι όμορφη και το αποτέλεσμα σε ανταμείβει πάντα», αναφέρει η νεαρή σχεδιάστρια «έργων τέχνης».
Η έμπνευση του ονόματος
Τα έργα της Πηνελόπης Σταυριανίδη βρίσκονται στις σελίδες της στα social media με την επωνυμία «Arachne weaving». Το όνομα εμπνεύστηκε από τον μύθο της Αράχνης, της ταλαντούχας υφάντρας, που τόλμησε να προκαλέσει τη θεά των τεχνών Αθηνά και για την ύβρη αυτή τιμωρήθηκε με το να μεταμορφωθεί στη σημερινή μορφή της αράχνης, όπως τη γνωρίζουμε. Έργα της μπορείτε να προμηθευτείτε μέσω των σελίδων της στα social media, όπου μπορείτε να θαυμάσετε και την ολοκληρωμένη δουλειά της.
Η μοναδική τέχνη του αργαλειού
Στην Ελλάδα δεν έχουν «ξεθάψει» ακόμη πολλοί τον αργαλειό της… γιαγιάς, ίσως γιατί δεν γνωρίζουν πόσο όμορφα πράγματα μπορούν να δημιουργήσουν με αυτόν. Η μοντέρνα υφαντική με την μορφή των υφαντών τοίχου δεν είναι διαδεδομένη στη χώρα μας και είναι κάτι που η Πηνελόπη ελπίζει, σύντομα, να αλλάξει. «Σας περιμένω όλους να έρθετε σε επαφή μαζί μου και να μυηθούμε σε αυτόν τον νέο, τουλάχιστον για εμένα, κόσμο», καταλήγει.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.