Χρειάστηκαν 10 ολόκληροι μήνες, μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Χίο, μέσα από την οποία γνωστοποίησε ότι όλα τα κρίσιμα έργα για το νησί μεταφέρονται για το 2027, προκειμένου οι σχετιζόμενοι με τον τουρισμό φορείς του νησιού, να σπάσουν τη σιωπή τους και να διαπιστώσουν την πλήρη στασιμότητα στα αντίστοιχα εργοτάξια.
Οι εκπρόσωποι των φορέων εξέφρασαν την έντονη ανησυχία τους για την αρνητική επίδραση που έχει η ανεπαρκής προσβασιμότητα στην τουριστική ανάπτυξη και την οικονομία του τόπου, ενώ επεσήμαναν πως η στασιμότητα σε έργα ζωτικής σημασίας επηρεάζει κάθε Χιώτη.
Όπως εξήγσαν, η Χίος, παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα σημαντικό πολιτιστικό και φυσικό προορισμό στη Μεσόγειο, παρουσιάζει σημαντικά ελλείμματα στις πύλες εισόδου της. "Η δυσκολία πρόσβασης, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος μετακίνησης, δημιουργεί άνισες συνθήκες ανταγωνισμού σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας", τονίστηκε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) για τον ελληνικό τουρισμό το 2030, το κριτήριο της προσβασιμότητας και της συνδεσιμότητας ενός προορισμού επηρεάζει την αξιολόγησή του κατά 35%, ανεξαρτήτως του τουριστικού μοντέλου που επιλέγει. Οι φορείς υπογράμμισαν ότι η ολοκλήρωση των υποδομών αποτελεί πρωτίστως όφελος για τους ίδιους τους κατοίκους, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων, ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.
Το Αεροδρόμιο της Χίου βρέθηκε στο επίκεντρο των ανησυχιών, καθώς τα έργα βελτίωσης του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο επρόκειτο να ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2024, ωστόσο με την παράταση που δόθηκε, η νέα προθεσμία έχει μετατεθεί για τις 29 Δεκεμβρίου 2026. Παρ' όλα αυτά, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μόλις το 1/3 των εργασιών, γεγονός που γεννά σοβαρές αμφιβολίες για το αν θα τηρηθεί έστω και αυτή η νέα προθεσμία.
"Το έργο αυτό ξεκίνησε το 1981 και 45 χρόνια μετά κινδυνεύει να μείνει ημιτελές, γεγονός που δείχνει πως στην Ελλάδα υπάρχουν περιοχές διαφορετικών ταχυτήτων", τόνισαν οι φορείς, κάνοντας παράλληλα σύγκριση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ένα έργο 600 εκατομμυρίων ευρώ, που ξεκίνησε σχεδόν την ίδια περίοδο και οδεύει προς ολοκλήρωση.
Επιπλέον, οι καθυστερήσεις επιδεινώνονται από την εκκρεμή προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), πιθανώς λόγω της ποιότητας των αδρανών υλικών που χρησιμοποιούνται στο έργο. Αν αυτή γίνει δεκτή, υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί νέο «πάγωμα» των εργασιών, επεκτείνοντας ακόμα περισσότερο τη στασιμότητα.
Η κατάσταση στους χώρους στάθμευσης του αεροδρομίου χαρακτηρίζεται χαοτική, καθώς δεν υπάρχει άμεσο σχέδιο για τη δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης ούτε για την επίγεια μετεπιβίβαση. Οι επισκέπτες αναγκάζονται να σταθμεύουν σε ακατάλληλα και απομακρυσμένα σημεία, επιβαρύνοντας την προσβασιμότητα στον χώρο αφίξεων και αναχωρήσεων.
Παράλληλα, αν και οι απαλλοτριώσεις ιδιωτικών χώρων έχουν ολοκληρωθεί, οι διαδικασίες παραμένουν στάσιμες, με αποτέλεσμα να είναι άγνωστο το πότε οι απαλλοτριωμένοι χώροι θα ενσωματωθούν στις λειτουργικές δομές του αεροδρομίου.
Σοβαρά προβλήματα εντοπίζονται και στο λιμάνι της Χίου, με το νέο τελωνείο να βρίσκεται ακόμα σε διαδικασία δημοπράτησης. Αν και το έργο ανατέθηκε στη Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) του Στρατού με σκοπό να επισπευσθεί, η πολύχρονη καθυστέρησή του έχει προκαλέσει απογοήτευση.
Επιπλέον, η χωροθέτηση του λιμανιού βρίσκεται σε στασιμότητα από το 2005, ενώ ο χώρος της Ιχθυόσκαλας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για τη βελτίωση των υποδομών, με χαμηλότερο κόστος και ταχύτερη υλοποίηση. Ωστόσο, οι φορείς ανέφεραν ότι χαρακτηριστικό της αδράνειας είναι πως το κτίριο της Ιχθυόσκαλας, αν και έχει ολοκληρωθεί από το 2000, δεν έχει παραληφθεί ακόμα επίσημα!
Ο λιμένας των Μεστών θα μπορούσε να παίξει καθοριστικό ρόλο ως συμπληρωματικός σταθμός, λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων του κεντρικού λιμανιού της Χίου. Ωστόσο, δεν υπάρχει κατατεθειμένο σχέδιο ή μελέτη για την ανάπτυξή του, αφήνοντας το έργο σε απόλυτη στασιμότητα.
Ένα ακόμη ζήτημα που εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς αφορά την ανυπαρξία πρόβλεψης για την εξόρυξη αδρανών υλικών που είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση των δημόσιων έργων. Οι φορείς επισήμαναν ότι χωρίς επαρκείς πηγές αδρανών υλικών, ακόμα και τα μικρότερα ιδιωτικά έργα, πόσο μάλλον τα μεγάλα δημόσια έργα, θα βρίσκονται διαρκώς σε κίνδυνο καθυστέρησης ή ακύρωσης.
Οι επαγγελματικοί φορείς της Χίου τόνισαν ότι οι διαχρονικές παθογένειες των δημόσιων έργων μεταφέρονται από δημοτική σε περιφερειακή και κυβερνητική αρχή, χωρίς να επιλύονται. Για τον λόγο αυτό, ζητούν συστράτευση και ουσιαστικές πρωτοβουλίες προκειμένου το νησί να αποκτήσει σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές.
Στη συνέντευξη συμμετείχαν οι εξής φορείς:
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.