Απολογισμός Περιφερειακής Αρχής: Ο τρόπος λειτουργίας της Περιφερειακής Αρχής παραπέμπει σε πρακτικές που οδήγησαν την Περιφέρεια στην αναπτυξιακή καθυστέρηση που βιώνουμε οι πολίτες των νησιών
Η κριτική στα πεπραγμένα της διοίκησης ενός οργανισμού όπως η ΠΒΑ δεν είναι αν «έκανε πράγματα». Προφανώς και κανείς δεν μηδενίζει το έργο των υπηρεσιών που σε πολλές από τις περιπτώσεις αποτελούν υποχρεωτικές διοικητικές πράξεις όπως αποτυπώνονται στις δεκάδες σελίδες των απολογισμών τους, ούτε των Αντιπεριφερειαρχών & Επάρχων ειδικά αυτών που παρουσίασαν σχέδιο που εμφανίζει ολοκληρωμένο χαρακτήρα, όπως είναι η περίπτωση του Πολιτισμού & του Αθλητισμού. Οφείλουμε όμως να αναρωτηθούμε κατά πόσο η πολιτική ηγεσία ήταν σε θέση να δώσει τις κατευθύνσεις εκείνες ώστε οι δράσεις που τελικά υλοποιήθηκαν από το σύνολο της περιφερειακής μηχανής (περιφέρεια και άλλες δομές) βασίζονται σε ένα σχέδιο με όραμα και προτεραιότητες που να αντιμετωπίζουν διαπιστωμένα συλλογικά προβλήματα της κοινωνίας όπως είναι:
Για να αντιστραφεί η πορεία αυτή θα πρέπει να υπάρξει συγκροτημένο σχέδιο δράσης που να εστιάζει στους κρίσιμους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τη πορεία του τόπου ώστε θα γίνει πιο ελκυστικός για τους ανθρώπους που μένουν ή να προσελκύσει και άλλους αλλά και για να εγκατασταθούν ή να παραμείνουν επιχειρήσεις που πρέπει να είναι ανταγωνιστικές και βιώσιμες για να δώσουν το βασικότερο όλων: θέσεις εργασίας και εισοδήματα. Επομένως οι δράσεις κρίνονται αν καλύπτουν συγκεκριμένα κριτήρια:
Επομένως το ερώτημα είναι: ποιο ήταν το σχέδιο της Περιφερειακής Αρχής (ΠΑ) και πως υλοποιήθηκε που να πληρούν τα παραπάνω κριτήρια;
Αυτό είναι το πλαίσιο με βάση το οποίο ασκούμε τη κριτική μας ως ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ χωρίς να κάνουμε στείρα αντιπολίτευση αλλά με αποκλειστικό γνώμονα να συμβάλλουμε ώστε οι όποιες δράσεις γίνονται να πιάνουν τόπο (πχ. πρόγραμμα επιδότησης μουσικών). Και όταν λέμε να «πιάνουν τόπο» δεν εννοούμε αν συμβάλλουν στη συλλογή ψήφων για την επανεκλογή της ΠΑ, αλλά αν λύνουν τα προβλήματα που αναφέραμε προηγούμενα. Γιατί σχέδιο ξέρουμε ότι δεν υπάρχει, όπως πολλές φορές έχουμε υποστηρίξει.
Γνωρίζουμε ότι οι αρμοδιότητες της Περιφέρειας και των Υπηρεσιών είναι τόσο διεκπεραιωτικές με βάση την ισχύουσα νομοθεσία όσο και σχεδιαστικές-αναπτυξιακές, ενώ σημαντικές αρμοδιότητες που επηρεάζουν καθοριστικά τα νησιά είναι αρμοδιότητες του κεντρικού κράτους:
Στη πρόσφατη κοπή της πίτας ο κ.Περιφερειάρχης αναφέρθηκε σε ότι θεωρούσε σημαντικό για τη δική του περιφερειακή αρχή και έκανε μια αξιολόγηση:
Η αξιολόγηση των πεπραγμένων από τη Συμπαράταξη Πολιτών έγινε τόσο κατά θεματική ενότητα, Γενική Διεύθυνση όσο και κατά νησί. Η παρουσίαση όμως είναι υποχρεωτικά επιλεκτική με βάση τα μεγάλα προβλήματα γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα έπρεπε να είναι ιδιαίτερα μακροσκελής.
Ρωτάμε:
Α. Τι κάνατε για τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής;
Β. Τι κάνατε για να αλλάξει η τουριστική εικόνα των νησιών;
Πρόσφατα είχαμε τη συζήτηση αποκλειστικά για το πρόγραμμα τουριστικής προβολής και επομένως δεν χρειάζεται να επανέλθουμε παρά μόνο για κάποια σχόλια επί του οικονομικού απολογισμού του 2022 όπως:
Ενδεικτικά οι δαπάνες ανά ΠΕ ήταν: ΠΕ Σάμου 46.705, ΠΕ Χίου 195.241, ΠΕ Λέσβου 212.460. Εστω και αν είναι σαφές ότι οι χρηματοδοτήσεις που υλοποιεί κάθε ΠΕ δεν αφορούν μόνο τη συγκεκριμένη ενότητα, τα ποσά δείχνουν το πώς η Περιφερειακή Αρχή βλέπει τα πράγματα: αντιστοίχιση με βάση τις ψήφους που έχει πάρει από κάθε ΠΕ.
Γ. Τι κάνατε για να γίνουν επενδύσεις στα νησιά είτε από τον ιδιωτικό τομέα είτε από τον κοινωνικό, τις ΚΟΙΝΣΕΠ;
Καθαρά υπηρεσιακό έργο χωρίς τη δική σας εμπλοκή. Το ελάχιστο που θα είχατε να κάνετε είναι να την στελεχώσετε. Βασικές επισημάνσεις:
Δ. Τι κάνατε για την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού ενώ στα χέρια σας έχετε δύο αναπτυξιακές εταιρείες με αυτό τον προσανατολισμό, την ΕΛΟΡΙΣ και το ΚΑΑΕΚΤ;
Ε. Τι κάνατε για τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό;
Ποιο είναι το έργο του Περιφερειακού Παρατηρητήριου Κοινωνικής Ενταξης στη σύνταξη των προτάσεων είτε του νέου ΕΣΠΑ, είτε του προγράμματος ΠΠΑ, είτε ακόμη του στρατηγικού σχεδίου;
Ποιο το έργο του Κοινωνικού Παντοπωλείου Λέσβου σε τι ακριβώς συμβάλει όταν τα είδη που μοιράζει είναι τουλάχιστον ανεπαρκή, αν όχι προσβλητικά; Ως ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ έχουμε αμφισβητήσει τη χρησιμότητα του Περιφερειακού Παντοπωλείου ως μηχανισμού αντιμετώπισης της φτώχειας αφού ποτέ δεν έχουν παρουσιαστεί δημόσια τα κριτήρια επιλογής, ενώ τον θεωρούμε ένα εντελώς αποτελεσματικό εκλογικό μηχανισμό. Και αυτό γιατί ξέρουμε ότι δραστηριοποιούνται πολλές ΜΚΟ, συλλογικότητες και μεμονωμένοι πολίτες που προσπαθούν να καλύψουν τα δικά σας κενά
Η τρομακτική καθυστέρηση υλοποίησης του διαγωνισμού του ΤΕΒΑ για τα νησιά όπου η Περιφέρεια είχε αναλάβει την υλοποίηση του σε Λήμνο, Αη Στράτη, Ικαρία, Σάμο και Φούρνους δείχνει το μέγεθος της αποτυχίας σας. Τρία χρόνια μετά, όσοι επιβίωσαν από την υποχρεωτική ανέχεια την οποία τους επιβάλατε, ίσως λάβουν κάποιο βοήθημα.
ΣΤ. Τι κάνατε για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό
Ζ. Τι κάνατε για το περιβάλλον;
Η. Τι κάνατε τέλος για τις υποδομές;
Αποτελεί, μαζί με τις κάθε είδους επιχορηγήσεις, τον προνομιακό χώρο διαχρονικά όλων των παρατάξεων, με ιδιαίτερη αδυναμία στο οδικό δίκτυο που απορροφά το 60% του προϋπολογισμού. Διαβάζοντας τον απολογισμό έχει κανείς την εντύπωση ότι «όλα πάνε καλά». Όμως βλέποντας το σύνολο του τεχνικού προγράμματος που μας στάλθηκε για την επόμενη συνεδρίαση του ΠΣ καταγράφεται:
Αν τα νούμερα αυτά δεν είναι σωστά, δεν είναι ευθύνη δική μας, γιατί προέρχονται από την υπηρεσία.
Η μαγική εικόνα που μας παρουσίασαν διαψεύδεται από τα στοιχεία των ίδιων υπηρεσιών αν διαβαστούν προσεκτικά. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι λειτουργείτε όπως και οι προηγούμενοι χωρίς σχέδιο και με μικροπολιτικά κίνητρα που μπορεί να εξασφαλίζουν ψήφους στις εκλογές, αλλά όχι ένα καλύτερο μέλλον στους συμπολίτες μας.
Ανάλυση ανά ΓΔ και τομέα παρέμβασης:
Α. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΔΙΑΠ
Η συγκεκριμένη διεύθυνση είναι η καρδιά του αναπτυξιακού σχεδιασμού που είναι η βασική αρμοδιότητα της Περιφέρειας – άρθρο 186 Α
1. Ο περιφερειακός αναπτυξιακός σχεδιασμός, ο προγραμματισμός, η υλοποίηση των σχετικών με αυτόν δράσεων και η παρακολούθηση της αναπτυξιακής πορείας της περιφέρειας.
2. Η εξειδίκευση των στόχων και των κατευθύνσεων της αναπτυξιακής πολιτικής, στο επίπεδο της περιφέρειας, η υλοποίηση των διαδικασιών του Δημοκρατικού Προγραμματισμού, για τα ετήσια και μεσοχρόνια προγράμματα ανάπτυξης.
3. Η σύνταξη προτάσεων για τη διαμόρφωση της περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής.
4. Η προώθηση των εθνικών στρατηγικών στόχων.
5. Η διαχείριση, ο έλεγχος και η εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων,
ι) Σχεδιασμός και Παρακολούθηση υλοποίησης Τεχνικού Προγράμματος
Τεχνικό Πρόγραμμα
Σύνολο 916 έργα – προϋπολογισμός 655 εκ € - πληρωμές: 210 εκ €
Αναλυτικά
Α) Διαπεριφερειακά 128 εργα
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ |
116.068.751,61 |
57.134.360,44 |
Β) ΠΕ ΛΗΜΝΟΥ 61 έργα
ΣΥΝΟΛΟ |
28.898.967,99 |
8.753.046,19 |
Γ) ΙΚΑΡΙΑ 32 Εργα
ΣΥΝΟΛΟ |
28.163.981,14 |
3.612.252,35 |
ΦΟΥΡΝΟΙ: 9 έργα νέα 4
ΣΥΝΟΛΟ |
11.616.540,76 |
5.726.277,90 |
|||
|
ΛΕΣΒΟΣ: 332 έργα ΣΥΝΟΛΟ |
235.088.348,66 |
57.315.650,49 |
|
|
ΟΙΝΟΥΣΣΕΣ 2 έργα
ΣΥΝΟΛΟ |
1.939.575,02 |
1.130.656,14 |
ΣΥΝΟΛΟ |
120.614.411,29 |
41.884.373,93 |
ΧΙΟΣ 177 έργα
ΨΑΡΑ 3 έργα
2020-22 |
176.112,00 |
0,00 |
ΣΑΜΟΣ 167 έργα
ΣΥΝΟΛΟ |
112.713.294,38 |
25.736.926,36 |
Κάποια συμπληρωματικά στοιχεία
ΚΑΠ Λέσβου – Λήμνου (180 έργα) προϋπ. 20.093.012 – πληρωμές 3.325.460 (16,5%)
ΚΑΠ Σάμου-Ικαρία-Φούρνοι (78 έργα):προυπ.: 9.747.203 - πληρωμές: 885.384 (9,1%)
ΚΑΠ Χιου (61 έργα) προϋπ. 9.543.251 – πληρωμές 610.376 (6,4%)
Αποκατάσταση ΦΚ
Λέσβου (σεισμός Βρίσας + Πλημμύρα Δ.Λέσβου 2018) 17.383.905 – 10.514.357
Ικαρίας (πλημμύρα 2019) 1.300.000 – 191.713
Σάμος (σεισμός 2020) 12.714.012 – 3.941.370
Μερικά ενδεικτικά έργα που δεν προχώρησαν, ενώ προχώρησαν οι υποσχέσεις για νέους οδικούς άξονες με προμελέτες στο χαρτί (Σίγρι - Ερεσός, Σκάλα Συκαμιάς – Εφταλού, Παράκαμψη Βροντάδου)
Παράκαμψη Α Αγ. Ισιδώρου - Πιστωση Περιφέρειας Αττικής 2.900.000
Αγιάσος – Μεγαλοχώρι
Ακράσι – Σταυρός
Καλλονή – Πέτρα
Παράκαμψη Ευδήλου
Παράκαμψη Μυτιλήνης (νότια)
Ποιο το συμπέρασμα: Στη προσπάθεια σας να δείξετε έργο διαλύσατε τις υπηρεσίες εντάσσοντας μικροεργάκια προεκλογικής σημασίας. Αποτέλεσμα ούτε τα μεγάλα και κρίσιμα έργα να προχωρούν, ούτε τα μικρά να γίνονται
ιι) Επενδυτικά Κίνητρα σε επιχειρήσεις – υλοποίηση δράσεων ΕΣΠΑ
Αναπτυξιακοί Νόμοι - Καθαρά υπηρεσιακό έργο χωρίς τη δική σας εμπλοκή
Η χαμηλή παρουσία των επενδύσεων στο πρωτογενή τομέα (16,7%) και σε λοιπές υπηρεσίες (πχ. logistics) 6,4%- σε σχέση με τον τουρισμό (73,8%)
Στα θετικά αν και καθυστερημένη η λειτουργία του Γραφείου Καινοτομίας που πρέπει να λειτουργήσει ως γραφείο υποστήριξης της επιχειρηματικότητας γενικά, μια και για να επιβιώσει μια επιχείρηση σήμερα, ειδικά στο ΒΑ πρέπει να καινοτομεί
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: αυτή η νευραλγική διεύθυνση λειτουργεί υποστελεχωμένη και χωρίς πολιτική καθοδήγηση
Το Στρατηγικό & επιχειρησιακό Σχέδιο που θα έπρεπε να είναι μπούσουλας σε σας και στις υπηρεσίες σας έρχεται καθυστερημένα και θα ολοκληρωθεί μόνο η α’ φάση μέχρι της εκλογές. Απλά μια μελέτη σε συνεργάτες και όχι ουσιαστική βοήθεια στις υπηρεσίες
Β. Διεύθυνση Περιβάλλοντος – Υδροοικονομίας και Χωρικού Σχεδιασμού
Αρμοδιότητες: Αρθρο 186 ΣΤ . Μερικές από τις αρμοδιότητες:
25. Η παροχή γνώμης του περιφερειακού συμβουλίου κατά τη διαδικασία κατάρτισης των περιφερειακών χωροταξικών σχεδίων.
26. Η εξειδίκευση των κατευθυντήριων γραμμών περιβαλλοντικής πολιτικής σε επίπεδο περιφέρειας.
27. Η μέριμνα συγκέντρωσης των γενικών πληροφοριών για την ποιότητα του περιβάλλοντος και τις ρυπογόνες δραστηριότητες στην περιοχή, καθώς και για τη λειτουργία του εθνικού δικτύου πληροφορικής για το περιβάλλον.
28. Η εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο, με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια, για την εξασφάλιση χρηματοδοτικών πηγών και την κατανομή των σχετικών πιστώσεων, καθώς και για προτάσεις μέτρων προς προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής και ιδιαίτερα των ευαίσθητων περιοχών (βιότοπων κ.λπ.).
29. Η κατάρτιση και έγκριση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, στο πλαίσιο του αντίστοιχου εθνικού σχεδιασμού, ο οποίος αποσκοπεί, κυρίως, στη μελέτη και τον καθορισμό των μεθόδων διαχείρισης, καθώς και στη χωροθέτηση των πάσης φύσεως σχετικών εγκαταστάσεων περιλαμβανόμενης
και της έκδοσης των κατά περίπτωση αδειών, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία. Κατά το σχεδιασμό λαμβάνονται υπόψη οι κοινωνικές, οικονομικές, τεχνικές, περιβαλλοντικές, καθώς και οι ειδικές συνθήκες της περιοχής.
30. Η παροχή γνωμοδότησης, από το περιφερειακό συμβούλιο, σχετικά με το χαρακτηρισμό και την οριοθέτηση εκτάσεων ως Π.Ο.Α.Π.Δ. (Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων) από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Ψηφίσαμε το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων: ξέρουμε τι ακριβώς γίνεται αφού εμείς χρηματοδοτούμε τα έργα και είμαστε υπόλογοι προς τους συμπολίτες μας για τη ποιότητα του περιβάλλοντος. Στο Β.Αιγαίο του Υπ.Περιβάλλοντος νομοθέτησε 2 ΦΟΣΔΑ χωρίς εμείς να ασχοληθούμε καν. Ξέρουμε τι λειτουργεί και πόσο αποτελεσματικό είναι αυτό;
Ψηφίσαμε το Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων . Εχουμε ολοκληρωμένη εικόνα για τα νερά σε κάθε νησί και για τα έργα που υλοποιούνται είτε ερήμην μας (Φράγμα Τσικνιά), είτε από εμάς;
Ψηφίσαμε το Περιφερειακό Σχέδιο Προσαρμογής στη Κλιματική Αλλαγή. Ε και; Τι κάνουμε για την υλοποίηση του ή θεωρούμε ότι στον δικό μας εκλογικό ορίζοντα δεν θα συμβεί κάτι φοβερό και επομένως δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι; Όμως η κλιματική αλλαγή δείχνει ήδη τα δόντια της τόσο με την ανομβρία όσο και με τα έντονα καιρικά φαινόμενα (πυρκαγιές, πλημμύρες, ανεμοστρόβιλοι); Τι κάνουμε; Ενώ οι τοπικές κοινωνίες και οι παραγωγοί καταμετρούν ζημιές, Εμεις τι κάνουμε; Δηλώσεις συμπαράστασης; Εκεί εξαντλείται το έργο μας;
Πως παρακολουθούμε το τι γίνεται με τις Προστατευόμενες Περιοχές; Μας αρκεί ότι δώσαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Καλλονής στο Μουσείο ΦΙ χωρίς όμως να δώσουμε και τη χρηματοδότηση;
Ζητάμε:
ΓΔ Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνοτροφίας
α. Υποτομέας Προγραμματισμού
1. Η κατάρτιση ετήσιων και πολυετών περιφερειακών αναπτυξιακών προγραμμάτων για τη γεωργία, κτηνοτροφία και αλιεία, καθώς και η εκπόνηση και αξιολόγηση σχετικών μελετών και μέτρων πολιτικής.
2. Η παρακολούθηση εκτέλεσης των ανωτέρω προγραμμάτων.
3. Η έγκριση, ο έλεγχος, η πληρωμή και η παραλαβή έργων και εργασιών περιφερειακού επιπέδου.
4. Ο προγραμματισμός, η μελέτη και η κατασκευή εγγειοβελτιωτικών, αρδευτικών, υδροληπτικών και αντιδιαβρωτικών έργων και η μέριμνα για τη χρηματοδότησή
τους.
Αποκαρδιωτική η έκθεση πεπραγμένων της ΔΑΟΚ όπου φαίνεται ότι η διάσταση του Προγραμματισμού απουσιάζει εντελώς και κατά συνέπεια δεν είναι τυχαίο ότι τα χρόνια προβλήματα παραμένουν άλυτα. Επισημαίνουμε κάποια από αυτά:
ΓΔ Ανάπτυξης
Αδειοδότηση και έλεγχος λειτουργίας των επιχειρήσεων
Μια κρίσιμη παρέμβαση της Δ/νσης για την οποία η μόνη εικόνα που έχουμε είναι ο αριθμός αδειών και ελέγχων. Δεν υπάρχει ουσιαστικά καμία διαφάνεια στην εγκατάσταση και τους περιβαλλοντικούς όρους αφού η Επιτροπή Περιβάλλοντος δεν γνωμοδοτεί καν, αλλά και ούτε ενημερώνεται. Τα προβλήματα δεν λείπουν όπως το πρόσφατο με τη ρίψη κατσίγαρου στον Ευεργέτουλα, ενώ δεν υπάρχει στον απολογισμό τι απέδωσαν οι ελέγχοι που αναφέρεται ότι έγιναν.
Εξ ου και η αναγκαιότητα όλη η πληροφόρηση για τις περιβαλλοντικές πιέσεις να μπει σε έναν ενιαίο σύστημα ώστε και υπηρεσία να διευκολύνεται στην αδειοδότηση αλλά και το ΠΣ να έχει εικόνα της κατάστασης
Ενέργεια:
13. Η υλοποίηση προγραμμάτων υποστήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αξιοποίησης των ήπιων μορφών ενέργειας, όπως ηλιακή, αιολική, γεωθερμία, καθώς και η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης αναπτυξιακών προγραμμάτων και σχεδίων αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Σε μια περίοδο ραγδαίων ανακατατάξεων στα θέματα της ενέργειας η ΠΒΑ είναι απλά απούσα. Ενώ το σχέδιο ενεργειακής μετάβασης και το πρόγραμμα GR eco islands βάζουν νέες προκλήσεις και απαιτούν λήψη αποφάσεων, εμείς απλά απουσιάζουμε από τη συζήτηση.
Ουτε το γεγονός ότι αποτελεί πλέον υποχρέωση να υπάρχει μια Ενεργειακή Κοινότητα ανά νησί και ότι η ενεργειακή ακρίβεια έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά ήταν ικανά να βγάλουν τη Περιφερειακή Αρχή από τον λήθαργο της
Συμμετοχή σε διαπεριφερειακά προγράμματα: Islands of Innovation και ΝΑΥΣ. Το ίδιο ερώτημα παραμένει; Ποια τα οφέλη από τη συμμετοχή μας αυτή στη παραγωγική δομή της ΠΒΑ; Καμία αφού δεν υπάρχει μηχανισμός αξιοποίησης αποτελεσμάτων. Εχουμε επισημάνει ότι η ΕΛΟΡΙΣ θα μπορούσε να είναι ένας, αλλά η Περιφερειακή Αρχή για το μόνο που ασχολείται είναι για το αν υπάρχει το αρχικό κεφάλαιο!!!!
Διεύθυνση Δια Βίου Μάθησης, Απασχόλησης & Εμπορίου
Στο απολογισμό υπάρχουν απλά αριθμοί διοικητικών πράξεων αλλά τίποτα για τη πραγματική αποστολή της διεύθυνσης όπως περιγράφεται:
- στο εδάφιο Δ του άρθρου 186
1. Η εξειδίκευση και κατάρτιση προγραμμάτων, προς υποστήριξη της δια βίου μάθησης, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων και του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σύμφωνα και με την κείμενη νομοθεσία.
2. Η άσκηση λειτουργικού χαρακτήρα αρμοδιοτήτων, περιλαμβανομένης και της θεματικής εξειδίκευσης, για τα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
3. Η εκπόνηση και εκτέλεση προγραμμάτων, τα οποία αφορούν θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, Νέας Γενιάς και εκπαίδευσης ενηλίκων σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό και τις εφαρμοζόμενες, από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, πολιτικές.
Προφανώς αυτά δεν αγγίζουν τη Περιφερειακή Αρχή όπως φαίνεται και από τις δράσεις που δημοσιοποιεί. Θα μας απαντήσουν ότι δεν έχουν αρμοδιότητα, αλλά και μόνο η εξειδίκευση των δράσεων του ΕΚΤ είναι μια σημαντική δουλειά, χωρίς να ξεχάσουμε το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Περιφέρεια στο καθορισμό των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ (αφού η υπηρεσία συμμετέχει στην Περιφερειακή Επιτροπή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) και των ΙΕΚ, αλλά και στην υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης που υλοποιούνται από την ΕΛΟΡΙΣ και το ΚΑΑΕΚΤ Σάμου, των οποίων τον απολογισμό δεν θεωρήσατε σκόπιμο να φέρετε εδώ
Το έργο των μαθητικών δρομολογίων που υλοποιείται από τη Δ/νση φαίνεται εκ του αποτελέσματος ότι πρέπει να υποστηριχθεί με νέες μεθόδους χάραξης δρομολογίων και να υπάρξει και η ανάλογη διαφάνεια, αφού εκ του αποτελέσματος υπάρχουν πολλά προβλήματα που έρχονται για επίλυση στο ΠΣ/
Δ/νση Τουρισμού
Η Δ/νση επιμένει να αγνοεί ότι με βάση το εδάφιο Δ.19 του άρθρου 186 έχει ως αρμοδιότητα μεταξύ άλλων:
19. Η κατάρτιση προγραμμάτων για τον τουριστικό σχεδιασμό, καθώς και για την τουριστική ανάπτυξη και προβολή της περιφέρειας, σε συνεργασία με τον Ε.Ο.Τ. και τους δήμους της περιφέρειας.
21. Η κατάρτιση, στο πλαίσιο των αναπτυξιακών προγραμμάτων, σχεδίου ανάπτυξης υποδομών για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό.
Πρόσφατα είχαμε τη συζήτηση αποκλειστικά για το πρόγραμμα τουριστικής προβολής και επομένως δεν χρειάζεται να επανέλθουμε παρα μόνο για κάποια σχόλια επί του οικονομικού απολογισμού του 2022 όπως πχ. των εκδηλώσεων του Μεσαιωνικού Φεστιβάλ Χίου όπου μόνο με τις ονοματισμένες δαπάνες έφτασε στις 55.000€, ενώ είχαν προηγηθεί και άλλα 15.000€ για φιλοξενία δημοσιογράφων, 20.000€ για τη προβολή της γαστρονομίας στο Λονδίνο και 20.000€ για την ενδοδιαφήμιση (μεταξύ των νησιών).
Ενδιαφέρον έχουν οι υπηρεσίες συμβούλου δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας με 30.000€, των οποίων το αποτέλεσμα δεν θα μάθουμε ποτέ όπως και σε ότι αφορά τους 4 που είχαν προσληφθεί το προηγούμενο διάστημα.
Με την ίδια αγωνία θα περιμένουμε να μάθουμε τα αποτελέσματα των συμβουλών για την ανάπτυξη της κρουαζίερας στη Λέσβο (35.000€) που όπως φαίνεται ήταν το μόνο απτό αποτέλεσμα της «Επιτροπή τουρισμού Λέσβου» που έφτιαξε μέσα σε δέκα λεπτά ο Περιφερειάρχης όταν παράγοντες του τουρισμού κινήθηκαν με «άγριες διαθέσεις» βλέποντας το πώς σκορπίζει η Περιφέρεια τα δημόσια χρήματα. Προφανώς η επιτροπή αυτή ξεχάστηκε όπως και πολλές άλλες υποσχέσεις του κ.Περιφερειάρχη
Ενδεικτικά οι δαπάνες ανά ΠΕ ήταν
ΠΕ Σάμου 46.705
ΠΕ Χίου 195.241
ΠΕ Λέσβου 212.460
Εστω και αν είναι σαφές ότι οι χρηματοδοτήσεις που υλοποιεί κάθε ΠΕ δεν αφορούν μόνο τη συγκεκριμένη ενότητα, τα ποσά δείχνουν το πώς η Περιφερειακή Αρχή βλέπει τα πράγματα: αντιστοίχιση με βάση τις ψήφους της κάθε ΠΕ
ΓΔ Μεταφορών και Επικοινωνιών
Μια διεύθυνση που είχε απασχολήσει τα προηγούμενα χρόνια λόγω των δυσλειτουργιών της που είχε προκαλέσει η ΠΑ με τις άστοχες παρεμβάσεις της, θέλουμε να ελπίζουμε ότι έχει μπει σε νέα φάση λειτουργίας. Βέβαια και σε αυτή τη περίπτωση ο απολογισμός είναι ποσοτικός-γραφειοκρατικός και δεν υπάρχει εικόνα για το βαθμό εξυπηρέτησης των συναλλασσόμενων πολιτών, επαγγελματιών κι ιδιωτών πχ. σε ότι αφορά την έκδοση αδειών οδήγησης και ελέγχου καυσαερίων ΔΧ
Ένα ερώτημα: η χορήγηση καρτών ελέγχου καυσαερίων (πχ. 4000 στη Λήμνο γίνεται χωρίς ανάγκη μετακίνησης των αυτοκινήτων ;
ΓΔ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ
Σε μια περίοδο επιβαρυμένη από τη πανδημία (έστω και αν το 2022 ήταν σε ύφεση) αλλά και νέας έντασης των κοινωνικών προβλημάτων η Δνση φαίνεται ότι κινήθηκε στα στενά γραφειοκρατικά πλαίσια
Ειδικότερα σε ότι αφορά το θέμα «Φτώχεια και κοινωνικός αποκλεισμός» η δ/νση Κοινωνικής Μέριμνας περιορίστηκε και αυτή στα τυπικά.
Διαβάζουμε στη σελίδα10 για την έρευνα που διεξήγαγε το Παρατηρητήριο Κοινωνικής ένταξης αλλά δεν βλέπουμε πουθενά τη συμβολή της, το αποτύπωμα της στη σύνταξη των προτάσεων είτε του νέου ΕΣΠΑ, είτε του προγράμματος ΠΠΑ, είτε ακόμη του στρατηγικού σχεδίου που εκπονήσατε έτσι για τα μάτια του κόσμου.
Αναφέρεστε στους φτωχούς που στηρίξατε από το Κοινωνικό Παντοπωλείο Λέσβου όπου διαπιστώνουμε ότι θεωρείτε ότι οι φτωχοί του νησιού οφείλουν να βρίσκονται διαρκώς σε νηστεία με τα είδη που τους χορηγείτε. Ως ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ έχουμε αμφισβητήσει τη χρησιμότητα του Περιφερειακού Παντοπωλείου ως μηχανισμού αντιμετώπισης της φτώχειας αφού ποτέ δεν έχουν παρουσιαστεί δημόσια τα κριτήρια επιλογής, ενώ τον θεωρούμε ένα εντελώς αποτελεσματικό εκλογικό μηχανισμό. Και αυτό γιατί ξέρουμε ότι δραστηριοποιούνται πολλές ΜΚΟ, συλλογικότητες και μεμονωμένοι πολίτες που προσπαθούν να καλύψουν τα δικά σας κενά
Αναφέρεστε στον διαγωνισμό του ΤΕΒΑ που υλοποιήθηκε με καθυστέρηση 3 χρόνων για τα νησιά όπου η Περιφέρεια είχε αναλάβει την υλοποίηση του σε Λήμνο, Αη Στράτη, Ικαρία, Σάμο και Φούρνους και αποτύχατε οικτρά. Τρία χρόνια μετά, όσοι επιβίωσαν από την υποχρεωτική ανέχεια την οποία τους επιβάλατε, ίσως λάβουν κάποιο βοήθημα.
Σε ότι αφορά το θέμα της Ισότητας των Φύλων, φανταζόμαστε ότι μας παραπέμπετε στην επόμενη συνεδρίαση του ΠΣ όπου προτείνετε για πρώτη φορά τη σύσταση της Επιτροπής αφού έχουν περάσει περισσότερα απ΄3,5 χρόνια από την ανάληψη των καθηκόντων σας. Θα περιμένουμε με αγωνία να μάθουμε το γιατί
Πολιτισμός και Αθλητισμός
Οι αναφορές στην ενότητα Η εδάφια 11-19 για το πώς πρέπει να λειτουργήσει η Περιφέρεια στα θέματα Αθλητισμού και Πολιτισμού πως υλοποιήθηκαν;
11. Η συμμετοχή σε προγράμματα πολιτιστικών και αθλητικών φορέων της περιφέρειας και των δήμων.
12. Ο συντονισμός δράσεων των πολιτιστικών φορέων της περιφέρειας.
13. Η υλοποίηση πολιτιστικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων υπερτοπικής σημασίας.
14. Η θέσπιση βραβείων, χορηγιών και άλλων μέσων για την ενθάρρυνση της ανάπτυξης των γραμμάτων και των τεχνών, με παράλληλη εποπτεία και ενίσχυση συλλόγων και φορέων που επιδιώκουν αντίστοιχους σκοπούς.
15. Η κοινή οργάνωση με τοπικούς φορείς πολιτιστικών εκδηλώσεων με σκοπό τη διατήρηση της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς και τη διάδοσή της στους νέους.
16. Η σύσφιξη σχέσεων της περιφέρειας με τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες Οργανώσεις Αποδήμων, που εκπροσωπούν πανελλαδικά ή διεθνώς όλους τους αποδήμους.
Είναι οι δύο τομείς που παρουσίασαν ετήσιο σχέδιο δράσης, ενώ ειδικά στον Τομέα Πολιτισμού υπήρξε διαδικασία συγκρότησης ολοκληρωμένου προγράμματος.
Μικρή σχέση με το γράμμα και το πνεύμα του νόμου έχουν τα προγράμματα που χρηματοδοτήσατε έστω και αν στα κείμενα σας κάνετε τις σχετικές αναφορές ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι για απόρριψη της χρηματοδότησης από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς
Πλήρης η αποτυχία στη λειτουργία του Επικούρειου και του Κέντρου Καλουτάς, ελάχιστες οι εκδηλώσεις υπερ τοπικού χαρακτήρα, η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς βασίζεται στις χρηματοδοτήσεις συλλόγων με τη λογική «όποιος έκανε αίτημα» αλλά όχι με βάση ένα σχέδιο για την ανάδειξη της ταυτότητας των νησιών.
Αντίστοιχη λογική στον Αθλητισμό όπου χρηματοδοτήθηκαν «συνήθεις εκδηλώσεις», ενώ δεν έγινε καμία προσπάθεια ανάδειξης της θαλάσσιας φυσιογνωμίας της Περιφέρειας
Τελειώνοντας δεν μπορώ να μην κάνω αναφορά στον απολογισμό που κάνατε με την αφορμή της κοπής της πίτας της Περιφέρειας και ειδικότερα σε δύο θέματα:
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.