Με στόχο την ενίσχυση της εκπαιδευτικής καινοτομίας και την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη Χίο, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου ανακοίνωσε επίσημα την αναβάθμιση του 1ου Γυμνασίου Χίου και του 3ου Γενικού Λυκείου Χίου σε Πειραματικά Σχολεία. Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε παρουσία στελεχών της εκπαίδευσης, παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι στόχοι, οι προσδοκίες, καθώς και ο ρόλος των νέων σχολείων στην εκπαιδευτική κοινότητα του νησιού.
Η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου, Ευτυχία Βλυσίδου, εξήγησε τις συνθήκες και τους λόγους που οδήγησαν στην επιλογή των δύο σχολείων για την αναβάθμιση σε Πειραματικά:
«Η διαδικασία αναβάθμισης ολοκληρώθηκε, αλλά η πρόθεσή μας υπήρχε εδώ και χρόνια, καθώς πλέον έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, κυρίως μετά το 2020. Πρόκειται για μια επιλογή που υποστηρίχθηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και την τοπική κοινωνία. Η Χίος είχε μείνει πίσω σε αυτό τον τομέα, ενώ δικαιούται να έχει σχολεία υψηλού επιπέδου».
Η κ. Βλυσίδου τόνισε ότι το αίτημα της Διεύθυνσης ήταν αρχικά για την ίδρυση Πρότυπων Σχολείων, αλλά η απόφαση για Πειραματικά ελήφθη στο πλαίσιο της εθνικής εκπαιδευτικής πολιτικής:
«Η πρόταση μας αφορούσε Πρότυπα Σχολεία, καθώς πιστεύαμε ότι θα ήταν η καταλληλότερη επιλογή. Ωστόσο, η απόφαση της πολιτείας ήταν η δημιουργία Πειραματικών Σχολείων, κάτι που αποτελεί ένα μεγάλο βήμα και ανοίγει νέες προοπτικές για τη σχολική κοινότητα της Χίου».
Αναλύοντας τον ρόλο των Πειραματικών Σχολείων, ο Περιφερειακός Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης, Αιμιλιανός Ευαγγελινός, επισήμανε την ιδιαίτερη σημασία που έχουν αυτά τα σχολεία για την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα:
«Τα Πειραματικά Σχολεία είναι σχολεία καινοτομίας και υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης. Εφαρμόζουν νέες διδακτικές μεθόδους, καινοτόμα προγράμματα και διασυνδέονται με πανεπιστημιακά ιδρύματα, προσφέροντας ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης στους εκπαιδευτικούς».
Συνεχίζοντας, εξήγησε τον τρόπο λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων, τα οποία εποπτεύονται από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠΕΣ), ένα όργανο με καθοριστικό ρόλο στην εκπαιδευτική λειτουργία:
«Το ΕΠΕΣ, αποτελούμενο από έναν πανεπιστημιακό, τον διευθυντή εκπαίδευσης, έναν σύμβουλο και δύο εκπαιδευτικούς του σχολείου, έχει την ευθύνη της παιδαγωγικής καθοδήγησης και του σχεδιασμού των εκπαιδευτικών δράσεων».
Η Επόπτρια Ποιότητας της Εκπαίδευσης στη Χίο, Σοφία Σωτηρίου, τόνισε τη σημασία της σύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων με τα πανεπιστήμια, επισημαίνοντας ότι αυτό θα ανοίξει νέους ορίζοντες για την εκπαιδευτική κοινότητα της Χίου:
«Η συνεργασία με τα πανεπιστήμια θα επιτρέψει στους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα, να αναπτύσσουν καινοτόμες δράσεις και να εφαρμόζουν νέες διδακτικές πρακτικές».
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο όφελος για τους μαθητές:
«Οι μαθητές των Πειραματικών Σχολείων θα συμμετέχουν σε καινοτόμα προγράμματα, όπως το Erasmus, και θα έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν σε όμιλους αριστείας, επιστήμης, τεχνών και αθλητισμού».
Στο φλέγον ζήτημα της εισαγωγής των μαθητών στα Πειραματικά Σχολεία, ο κ. Ευαγγελινός διευκρίνισε ότι η επιλογή θα γίνεται μέσω δημόσιας κλήρωσης και όχι μέσω εξετάσεων:
«Η εισαγωγή στα Πειραματικά Σχολεία γίνεται με κλήρωση, διασφαλίζοντας την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών. Το 80% των θέσεων καλύπτεται μέσω γενικής κλήρωσης, ενώ το 20% μέσω ειδικής κλήρωσης για περιπτώσεις όπως αδέρφια μαθητών και τέκνα εκπαιδευτικών με θητεία στο σχολείο».
Επιπλέον, ανέφερε ότι η διαδικασία θα είναι διαφανής και θα πραγματοποιείται παρουσία γονέων και εκπαιδευτικών, ενώ πρόσθεσε ότι ήδη υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από την τοπική κοινωνία.
Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν ιδιαίτερα την εκπαιδευτική κοινότητα ήταν το μέλλον των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών. Η κ. Βλυσίδου ξεκαθάρισε την κατάσταση λέγοντας ότι:
«Οι οργανικές θέσεις ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας και δεν χάνονται με τη μετατροπή ενός σχολείου σε Πειραματικό. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να παραμείνουν στα σχολεία τους ως Πειραματικά, μπορούν να το κάνουν για δύο χρόνια. Στη συνέχεια, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν οργανικές θέσεις σε σχολεία της ίδιας περιοχής με προτεραιότητα».
Ο κ. Ευαγγελινός συμπλήρωσε ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς το καθεστώς αξιολόγησης που εφαρμόζεται στα Πειραματικά δεν διαφέρει από αυτό που ισχύει σε όλα τα σχολεία:
«Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι μέρος της διαδικασίας βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απειλή».
Σχετικά με τις υποδομές των δύο σχολείων, η κ. Βλυσίδου επισήμανε ότι το 3ο ΓΕΛ Χίου είναι ήδη σε κατάλληλη κατάσταση για να λειτουργήσει ως Πειραματικό, ενώ για το 1ο Γυμνάσιο Χίου θα πραγματοποιηθούν μικρής κλίμακας βελτιωτικές παρεμβάσεις:
«Δεν απαιτούνται μεγάλες αλλαγές στις υποδομές. Θα προχωρήσουμε σε στοχευμένες βελτιώσεις στον χώρο του 1ου Γυμνασίου ώστε να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες ενός Πειραματικού Σχολείου».
Η απόφαση για την αναβάθμιση των σχολείων σε Πειραματικά προκάλεσε αρχικά αντιδράσεις από μερίδα εκπαιδευτικών, κυρίως λόγω ανησυχιών για τις οργανικές θέσεις και τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων. Η κ. Βλυσίδου, όμως, τόνισε ότι οι ανησυχίες αυτές αντιμετωπίστηκαν μέσα από διάλογο:
«Κατανοούμε τις επιφυλάξεις των συναδέλφων και γι’ αυτό συζητήσαμε μαζί τους αναλυτικά. Οι αντιδράσεις τους μας βοήθησαν να επανεξετάσουμε την προσέγγισή μας και να διασφαλίσουμε ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις για τους εκπαιδευτικούς».
Κλείνοντας τη συνέντευξη Τύπου, η κ. Βλυσίδου δήλωσε αισιόδοξη για την πορεία των Πειραματικών Σχολείων στη Χίο και δεσμεύτηκε ότι θα υπάρξει συνεχής αξιολόγηση του εγχειρήματος:
«Είμαι βέβαιη ότι τα Πειραματικά Σχολεία θα λειτουργήσουν ως πρότυπα και θα αναβαθμίσουν συνολικά την εκπαίδευση στο νησί μας. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας στο τέλος της πρώτης σχολικής χρονιάς, τον Ιούνιο του 2026, για να κάνουμε την πρώτη αποτίμηση και να δούμε τα αποτελέσματα».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.