Βρισκόμαστε πλέον στην αρχή της τουριστικής (υποτίθεται) περιόδου όπου όλοι οι σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί της πατρίδας μας, έχουν ετοιμαστεί για να υποδεχτούν έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών (έστω και μειωμένο φέτος) που προέρχονται κυρίως από τις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Δυστυχώς για άλλη μια φορά ο αριθμός των επισκεπτών που φτάνουν στη Χίο μέσω πτήσεων charter προβλέπεται να μειωθεί περεταίρω, καθιστώντας πλέον ορατό τον κίνδυνο όχι μόνο ακόμα μεγαλύτερης μείωσης για τις επόμενες τουριστικές χρονιές, αλλά και της πλήρους εξαφάνισης ορισμένων από τις αγορές που συνεχίζουν να φέρνουν τουρίστες αφού όπως θα δούμε παρακάτω στην ανάλυσή μας πλην της Ολλανδίας όλες οι άλλες αγορές της Χίου από την Ευρώπη μπορούν άμεσα να αποχωρήσουν από το νησί μας.
60% μείωση σε μια δεκαετία
Η μεγάλη πτώση του εισερχόμενου τουρισμού δεν είναι ένα φαινόμενο των τελευταίων 3-4 ετών. Κατά καιρούς η Χίος παρουσίαζε σκαμπανεβάσματα, όμως η πτώση από το 2009 και μετά δεν έχει προηγούμενο.
Το 2002 ο αριθμός των αφίξεων στην επιβατική κίνηση εξωτερικού ήταν 22.372 που αποτελεί μέχρι και σήμερα την καλύτερη επίδοση της Χίου. Η διαφορά των αφίξεων του 2002 με το 2011 δέκα χρόνια δηλαδή αργότερα είναι τεράστια και αγγίζει το 60% αφού πέρσι ήρθαν μόλις 9885 τουρίστες διαπερνώντας προς τα κάτω πλέον και το φράγμα των 10.000 αφίξεων. Αυτή η φοβερή μείωση ανεγείρει σημαντικά ερωτήματα όχι μόνο για το βαθμό πληρότητας των υποδομών μας, αλλά και για την ποιότητα του ανθρωπογενούς τουριστικού προϊόντος της Χίου.
Το ανεπαρκές αεροδρόμιο ή η χαμηλή ζήτηση η αιτία της πτώσης;
Οι τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού μας, πάντοτε στις δηλώσεις τους στα τοπικά ΜΜΕ, αποδίδουν τη διαρκή πτώση των αφίξεων στην ανεπάρκεια του αεροδρομίου, λέγοντας ότι οι ξένοι tour operators ακυρώνουν ή δεν είναι διατεθειμένοι να δρομολογήσουν πτήσεις charter στη Χίο, εξαιτίας αυτού του παράγοντα χωρίς ποτέ να αναλογίζονται για τυχόν δικές τους ευθύνες που οδήγησαν σε αυτό το αρνητικό αποτέλεσμα.
Ερευνώντας τα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων από χώρες του εξωτερικού στη Χίο, διαπιστώνουμε ότι οι tour operators όχι μόνο δεν απέκλεισαν τη Χίο από τα προγράμματά τους, αλλά αντίθετα υπήρξαν ιδιαίτερα γενναιόδωροι απέναντι στον προορισμό μας παρόλο που το αεροδρόμιο δεν πληροί τις προϋποθέσεις για να δέχεται τέτοιου είδους πτήσεις. Απόδειξη, τα μεγάλα νούμερα του 2002 αλλά και άλλων ετών όπου η Χίος δέχονταν πτήσεις από πολύ σημαντικές χώρες προέλευσης τουριστών όπως η Γερμανία, η Δανία, η Αυστρία, και η Ελβετία. Το πιο εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι από χώρες όπως πχ. η Γερμανία προσγειώνονταν στο νησί μας τη δεκαετία του 90΄ με έως και 3 εβδομαδιαίες πτήσεις.
Αυτές οι αγορές εξαφανίστηκαν εξ’ ολοκλήρου παρόλο που για την τουριστική προβολή του νησιού δαπανήθηκαν πάρα πολλά χρήματα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι πλέον εύλογο και έχει να κάνει με το κατά πόσο τελικά το αεροδρόμιο συνετέλεσε αρνητικά σε αυτή την πρωτοφανή πτώση και πως η Χίος θα μπορέσει να ανακάμψει ακόμα και αν ολοκληρωθεί το έργο της επέκτασης του διαδρόμου. Με το ίδιο ακριβώς αεροδρόμιο η Χίος δέχονταν έναν μεγάλο για τα δεδομένα της αριθμό τουριστών. Τι έφταιξε και οι τουρίστες έφυγαν; Σε αυτό το σημείο αναδεικνύεται ένας άλλος παράγοντας πολύ πιο σημαντικός από τον παράγοντα των ελλιπών υποδομών. Ο παράγοντας αυτός είναι η ζήτηση.
Η χαμηλή ζήτηση η αιτία της μείωσης
6 στους 10 τουρίστες γύρισαν την πλάτη στο νησί μας ποσοστό πρωτόγνωρο για ελληνικό τουριστικό προορισμό. Κατά καιρούς έχουν καταγραφεί ποσοστά μείωσης της τάξεως του 10 – 30% ποτέ όμως 60%. Φανταστείτε να συνέβαινε κάτι τέτοιο στη Ρόδο ή την Χαλκιδική, τι πανικός και τι ξεσηκωμός θα υπήρχε. Στη Χίο ακόμα και για το θέμα του αεροδρομίου οι τουριστικοί επιχειρηματίες πλην ελαχίστων εξαιρέσεων αντιδρούσαν χλιαρά και περιορίζονταν σε κάποιες μόνο ήπιες δηλώσεις όταν τα ΜΜΕ τους έδιναν τη δυνατότητα να τις εκφράσουν. 2 παραδείγματα από 2 προορισμούς αντίστροφης πορείας αποδεικνύουν τον ισχυρισμό μας.
Το πρώτο παράδειγμα είναι η Μύκονος ένα νησί που όσο κι αν σε κάποιους φαίνεται ως ένας «κακός» προορισμός με υπερανάπτυξη του τουρισμού, δεν έπαψε ποτέ να μην παρουσιάζει υψηλή ζήτηση. Το 1996 οι αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό έφτασαν τις 51.957, αριθμός απλησίαστος για τα δεδομένα της Χίου, παρόλο που εκείνη την εποχή ο διάδρομος του αεροδρομίου της Μυκόνου ήταν μόλις 1400μ. δηλαδή 110μ. κοντύτερος από τον δικό μας. Οι tour operators με βάση την αυξανόμενη ζήτηση για τον συγκεκριμένο προορισμό δρομολογούσαν πτήσεις παρόλο που ο διάδρομος δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις. Η επέκταση το 1997 στα 1900μ. απλά εκτόξευσε την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου. Στον αντίποδα στο δεύτερο παράδειγμα βρίσκεται η γειτονική μας Μυτιλήνη που σε αντίθεση με το νησί μας διαθέτει ένα αεροδρόμιο με μήκος διαδρόμου 2300μ. (!), μήκος απόλυτα ικανοποιητικό για να δεχτεί τους τύπους αεροσκαφών που χρησιμοποιούν οι tour operators. Παρόλο που η Μυτιλήνη διαθέτει ένα επαρκές αεροδρόμιο, εντούτοις τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει συνεχή μείωση στις αφίξεις με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά όπου ακυρώθηκαν 4 πτήσεις charter από Αγγλία, Νορβηγία και Ιταλία.
Με βάση τα παραπάνω 2 παραδείγματα κατανοεί κανείς, ότι η ζήτηση που είναι απαραίτητη για τη συνέχιση ή μη των πτήσεων charter δεν οφείλεται στις υποδομές, αλλά στην ελκυστικότητα του προορισμού. Η Μύκονος με άρτια ξενοδοχειακή υποδομή με σύγχρονο μάνατζμεντ και αποτελεσματικό marketing διατηρούσε και συνεχίζει να διατηρεί ένα πολύ υψηλό επίπεδο ζήτησης. Αντίθετα η Μυτιλήνη με ξενοδοχειακό δυναμικό που μοιάζει κατά πολύ με το δικό μας δεν κατάφερε να διατηρήσει ένα επίπεδο ζήτησης, αλλά αυτό μειώθηκε αισθητά. Αφού αποδείξαμε ότι για τη μείωση ευθύνη έχει η ελκυστικότητα του προορισμού μας ας δούμε αναλυτικά την υφιστάμενη κατάσταση καθώς και τους κινδύνους που υπάρχουν σε κάθε μια από τις εναπομείνασες αγορές.
Οι τουριστικές αγορές της Χίου – Άμεσος κίνδυνος εξαφάνισης
Από την τελευταία καλή χρονιά δηλαδή το 2008 στη Χίο προσγειώνονται πτήσεις charter μόλις 6 τον αριθμό από 5 χώρες της Ευρώπης. Η πορεία αυτών των αγορών όπως θα δούμε και στα διαγράμματα που θα ακολουθήσουν, είναι φθίνουσα και προοιωνίζει νέες αποχωρήσεις από το νησί μας την ώρα που σε άλλα μέρη όχι μόνο ο αριθμός των πτήσεων charter αυξάνεται, αλλά συμπληρώνεται με τον καλύτερο τρόπο και από αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, ανεξάρτητες από τους tour operators. Ας δούμε κάθε μια αγορά ξεχωριστά:
· Ολλανδία: Μείωση 21% - Κίνδυνος από νέους προορισμούς εντός της Ελλάδας
Μετά την πλήρη αποχώρηση των Γερμανών τουριστών από το νησί μας, η Ολλανδία πήρε τα ηνία, φτάνοντας σε εντυπωσιακά για το τουριστικό μέγεθος της Χίου νούμερα. Το διάγραμμα 1 παρουσιάζει τη διαχρονική πορεία της Ολλανδικής αγοράς από το 2004 έως το 2011 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ:
Από τα στοιχεία του διαγράμματος 1 προκύπτει ότι με ένα μικρό διάλλειμα το 2005 οι αφίξεις μέχρι το 2008 ήταν σταθερά πάνω από τις 6000, το 2009 και το 2010 έπεσαν κάτω από τις 6.000, ενώ πέρσι το 2011 έπεσαν κάτω και από τις 5000, φτάνοντας τις 4981. Οι μειώσεις μεταξύ 2010 και 2011 και μεταξύ 2006 (καλύτερης χρονιάς) και 2011 είναι, 14% και 21% αντίστοιχα. Έως το 2007 προσγειώνονταν σε εβδομαδιαία βάση 4 πτήσεις, οι οποίες το 2008 έγιναν 3, ενώ η συνεχιζόμενη πτώση από το 2009 και μετά οδήγησε τελικά στη δρομολόγηση 2 πτήσεων. Η Ολλανδία είναι η μοναδική τουριστική αγορά όπου στηρίζεται στη Χίο από 4 tour operators (TUI, Thomas Cook, Sundio, Ross Holidays) και επομένως δεν κινδυνεύει άμεσα να εξαφανιστεί από τη Χίο. Ο κίνδυνος για περαιτέρω μείωση που ενδεχομένως να οδηγήσει στη δρομολόγηση μιας μόνο εβδομαδιαίας πτήσης προέρχεται από τις νέες αναδυόμενες αγορές στην Ελλάδα όπου πρόσφατα ανακάλυψαν οι ολλανδικοί tour operators. Η Σητεία φέτος για πρώτη φορά και μάλιστα με το καλημέρα θα έχει 2 πτήσεις charter από την Ολλανδία, ενώ για του χρόνου το 2013 θα έχει και τρίτο charter μέσω του Τούρκο- Ολλανδικού tour operator, Detur - Corendon. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην Κεφαλονιά όπου φέτος θα πετούν 3 πτήσεις charter, όταν πριν από 5-6 χρόνια δεν υπήρχε καθόλου παρουσία της Ολλανδικής αγοράς στο συγκεκριμένο νησί. Όσο πιο πολύ αυξάνονται οι προορισμοί για τους Ολλανδούς, τόσο πιο πολύ πέφτουν οι αφίξεις τους στη Χίο που αποδεικνύεται λιγότερο ελκυστική.
· Νορβηγία: Πτώση 54% - Άμεσος κίνδυνος εξαφάνισης από τη Χίο
Η πρώτη χώρα που έφερε τουρίστες στη Χίο με οργανωμένο τρόπο ήταν η Νορβηγία η οποία μαζί με την Ολλανδία κατά καιρούς έφτασε να φέρνει έναν πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Το διάγραμμα 2 δείχνει τη διαχρονική πορεία των αφίξεων από τη Νορβηγία από το 2004 έως το 2011.
Διάγραμμα 2
Από το διάγραμμα 2 φαίνεται ένας σχεδόν διπλασιασμός των αφίξεων το 2005 που συνεχίστηκε το 2006, χάρις τη μεμονωμένη προσπάθεια γνωστού ταξιδιωτικού πράκτορα να δημιουργήσει έναν νορβηγικό tour operator, έτσι ώστε να καλυφθεί το μεγάλο κενό που άφησε ο μεγάλος και πλέον εξαγορασμένος από τον Thomas Cook, tour operator, My Travel. To 2007 υπήρχε μια σχετικά μικρή κάμψη, το 2008 μια άνοδος και πάλι πάνω από τις 4000 αφίξεις, κάμψη το 2009, μεγάλη άνοδος το 2010 όπου συνέχιζαν να υπάρχουν 2 εβδομαδιαίες πτήσεις, ενώ πέρσι το 2011 η πτώση έφτασε το 50%,δηλαδή τότε που ο Hellaswings έβγαλε τη Χίο από τους προορισμούς του αφήνοντας πλέον το πεδίο ελεύθερο στον Lilleput Reiser ο οποίος ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει να κλείσει λόγω γήρατος του ιδιοκτήτη του, αλλά και πιθανής εξαγοράς του από άλλον μεγαλύτερο tour operator, ενώ σε σχέση με το 2006 που ήταν η καλύτερη επίδοση η πτώση είναι 54% . Εδώ ακριβώς φαίνεται η γύμνια του τοπικού τουριστικού γίγνεσθαι το οποίο δεν έχει αντιληφθεί ότι μια μεγάλη τουριστική αγορά για τη Χίο που φέρνει συνεχώς τουρίστες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, θα εξαφανιστεί εντελώς από τη Χίο, εάν για τον οποιοδήποτε λόγω ο Lilleput Reiser αποσυρθεί από το νησί μας. Έγινε ποτέ καμία οργανωμένη προσπάθεια για να έρθει κάποιος άλλος tour operator στη Χίο; Φυσικά και εδώ υπάρχουν νέες αγορές που κερδίζουν ολοένα και περισσότερους Νορβηγούς όπως η Χαλκιδική όπου η έλευση της Ryanair δημιούργησε αύξηση κατά 300% σε μια μόνο χρονιά.
· Βέλγιο: Μείωση 48% - Άμεσος κίνδυνος εξαφάνισης, ακυρώσεις πτήσεων
Μαζί με την Ολλανδία και τη Νορβηγία αποτελεί μια από τις 3 πλέον εναπομείνασες αγορές των λεγόμενων χωρών της Δυτικής Ευρώπης όπου κρατούν με τα χίλια ζόρια ένα πεντάμηνο περίπου σεζόν στο νησί μας. Το διάγραμμα 3 δείχνει τη διαχρονική πορεία των αφίξεων από το Βέλγιο από το 2004 έως το 2011.
Το 2004 ένα και μοναδικό charter έφερε 2430 επιβάτες για το νησί μας, ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά έπεσαν κάτω από τις 2000 με μια ελαφριά ανάκαμψη το 2006. Σε σχέση με το 2010 υπάρχει μια μικρή αύξηση της τάξεως του 24% όμως σε σχέση με το 2004 που υπήρξε η καλύτερη χρονιά η πτώση είναι 48%. Και στην περίπτωση του Βελγίου ένας και μοναδικός tour operator στηρίζει τη μοναδική εβδομαδιαία πτήση(Thomas Cook) μετά την αποχώρηση του TUI (Jetair). Οι κρατήσεις για φέτος βρίσκονται σε τόσο δεινή θέση όπου η πρώτοι τουρίστες που κανονικά ήταν να έρθουν στις 30 Απρίλη λόγω πολύ περιορισμένου αριθμού (αν όχι μηδενικού) μεταφέρθηκαν με τακτικές πτήσεις της Aegean από τις Βρυξέλλες και της Olympic Air από την Αθήνα. Η πρώτη πτήση του charter έγινε 2 εβδομάδες αργότερα από την προγραμματισμένη ημερομηνία, ενώ η τελευταία πτήση θα γίνει στις 23 του Σεπτέμβρη αντί για την 1 του Οκτώβρη. Πιθανή αποχώρηση του Thomas Cook από τη Χίο σημαίνει πλήρη εξαφάνιση των Βέλγων από το νησί μας την ώρα που ο Οργανισμός Προ του Άθω ετοιμάζει πρόγραμμα συνδιαφήμισης στη βελγική αγορά. Εδώ γιατί κάποιοι επιχειρηματίες φοβούνται ή δεν θέλουν τη συν διαφήμιση; Αν φύγουνε εντελώς οι Βέλγοι θα είναι καλύτερα φαίνεται…
· Σλοβενία: Μείωση 20% - Μικρή συνεισφορά, μικρή περίοδος
Το 2006 η Σλοβενία ήταν η μεγάλη ευχάριστη έκπληξη αφού 11 συνεχή χρόνια είχε να εμφανιστεί νέα αγορά. Από τότε έως σήμερα με μια εβδομαδιαία πτήση φέρνει τουρίστες μέσω του tour operator, Intelekta.
Η πολύ μικρή περίοδος των 3 περίπου μηνών και τα χαμηλά νούμερα σταθερά κάτω από 1000 αφίξεις, δείχνουν ότι η συνεισφορά της συγκεκριμένης αγοράς είναι πολύ μικρή συγκριτικά με τις 3 προηγούμενες και ιδιαίτερα την Ολλανδία και τη Νορβηγία. Μεταξύ 2010 και 2011 υπήρξε μια πολύ μικρή αύξηση της τάξεως του 0,01 %, ενώ από το 2006 που ήταν η καλύτερη χρονιά η μείωση είναι της τάξεως του 20%. Η κάλυψη των απωλειών από δυνατές αγορές που μας εγκατέλειψαν όπως πχ η Αυστρία, αλλά και από τη φοβερή μείωση από τις υπάρχουσες δυνατές αγορές είναι πολύ μικρή και πέραν τούτου και σε αυτή την περίπτωση ένας και μοναδικός tour operator κρατάει την αγορά στη Χίο. Φέτος ήδη ακυρώθηκαν κάποιες πτήσεις και άγνωστο παραμένει πότε θα έρθει η πρώτη πτήση charter.
· Τσεχία: Μείωση 65%! – Πολύ μικρός αριθμός αφίξεων
Μετά τη Σλοβενία το 2008 ποδαρικό μας έκανε μια ακόμα αγορά από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη η Τσεχία η οποία εκτός από τη μικρή σεζόν που διαρκεί περίπου 3,5 μήνες έχει την ιδιομορφία να επαναλαμβάνει τις πτήσεις charter όχι κάθε βδομάδα όπως κάνουν οι προηγούμενες 4 αγορές, αλλά κάθε 10 ημέρες. Επομένως ο αριθμός των πτήσεων είναι πολύ περιορισμένος και η συνεισφορά πολύ μικρή.
Για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται ο κανόνας ότι όσο πιο λίγες πτήσεις και tour operators φέρνουν τουρίστες στο νησί μας, τόσο πιο λίγοι τουρίστες έρχονται. Το 2008 2 τσέχικοι tour operators (Alexandria, CKAlex) στήριξαν για πρώτη φορά τη Χίο με αποτέλεσμα να έρθει ένας αξιοπρόσεκτος για τα δεδομένα του νησιού αριθμός. Την αμέσως επόμενη χρονιά άρχισε η κάτω βόλτα όπου οι αφίξεις έπεσαν στις 745 ενώ τις τελευταίες 2 χρονιές έγινε πραγματική βουτιά με μείωση της τάξεως του 65%! Όταν πλέον έμεινε να στηρίζει τη Χίο, μόνο ο CKAlex. Φέτος με μεγαλύτερο αεροπλάνο που αναγκαστικά θα φέρει, θα τον συμφέρει να πετάει για 200 και 300 άτομα; Στη γειτονική Μυτιλήνη θα προστεθεί μια Low-cost πτήση από την Οστράβα την ώρα που εδώ κινδυνεύει να εξαφανιστεί η μια και μοναδική από την Πράγα.
Συμπεράσματα – Παθογένειες ετών χωρίς επίλυση
Πολλές φορές έχουμε εκθέσει τις χρόνιες παθογένειες που οδήγησαν σε αυτό το πολύ αρνητικό αποτέλεσμα. Την ώρα που η υπόλοιπη Ελλάδα στη χειρότερη των περιπτώσεων συγκρατεί τα νούμερα των αφίξεων, πλήττεται αποκλειστικά από την κρίση και την πολιτική αστάθεια και ελπίζει μετά από τη συστηματική καμπάνια των tour operators υπέρ της χώρας μας για ανάκαμψη, την ώρα που τα προγράμματα συνδιαφήμισης αποδίδουν τα μέγιστα, στη Χίο, οι τουριστικοί επιχειρηματίες περιμένουν την «ανάσταση» μέσω τις αναποτελεσματικής τουριστικής προβολής της Περιφέρειας μέσω των εκθέσεων, καθώς και από την μικρή επέκταση του αεροδρομίου που ακόμα είναι άγνωστο πότε θα γίνει.
Κάθε φορά που η Περιφέρεια πηγαίνει σε μια έκθεση βγάζει δελτίο τύπου για την δήθεν επιτυχημένη παρουσία. Πόσα έχει κοστίσει αυτή η «επιτυχημένη» παρουσία όταν η Μυτιλήνη χάνει φέτος 4 charter, και το νησί μας παραπαίει τουριστικά; Τόσα χρόνια δεν βαρέθηκαν τα ίδια και τα ίδια; Γιατί κάποια ΜΜΕ συνεχίζουν να δημοσιοποιούν τα ίδια και τα ίδια; Τα χρήματα αυτά που διατίθενται σε παραδοσιακές αναποτελεσματικές λύσεις θα έπρεπε να δοθούν μετά από επιτυχημένες διαπραγματεύσεις με tour operators και αεροπορικές εταιρίες, κάτι που αποτελεί άγνωστη πρακτική για τους ιθύνοντες της Περιφέρειας Β. Αιγαίου και όχι μόνο.
Την ώρα που επιλέγουν τις εκθέσεις χωρίς μελέτη και σχεδιασμό, στην Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού για πρώτη φορά ετέθη το ζήτημα των tour operators, και των άσχημων επιδόσεων. Στο μελετημένο σχέδιο κρούσης σε νέες αγορές η στάση κάποιων μελών όχι μόνο δεν ήταν θετική, αλλά αντίθετα πολύ αρνητική την ώρα που στη Μυτιλήνη 50 επιχειρηματίες συνδιαφημίστηκαν με την τούρκικη αεροπορική εταιρία Onur Air που αναμένεται να συνδέει τη Μυτιλήνη με την Κωνσταντινούπολη. Επελέγη η απλή παρουσία στην έκθεση της Στουτγάρδης όταν σε άρθρο μου στον «Πολίτη» εξέθεσα συγκεκριμένη πρόταση για συνεργασία με συγκεκριμένο ελληνογερμανικό tour operator. Υπάρχει ενδιαφέρον από δανικό tour operator για πτήσεις από το Billund, αλλά δυστυχώς κάποια μέλη της επιτροπής αδιαφόρησαν για μια νέα αγορά που θα έφερνε κάθε εβδομάδα ένα αεροπλάνο των 150 θέσεων μέσω της αεροπορικής εταιρίας Jettime. Εύχονται να πάει στραβά η ιταλική αγορά που φέτος αποτελεί τη μοναδική χαραμάδα ελπίδας για τον εισερχόμενο τουρισμό από έναν tour operator που με μεγάλη επιτυχία στέλνει τουρίστες σε 8 ελληνικούς προορισμούς (Η Χίος θα αποτελέσει των 9ο ). Γιατί αυτή η αντιμετώπιση; Μήπως η Επιτροπή Τουρισμού προσπαθεί να σπάσει σιγά-σιγά το κατεστημένο με τα οποία προβλήματα και εμπόδια έχει;
Από την άλλη είναι βέβαιο ότι αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική όλων αυτών των ετών, οι τουρίστες από την Ευρώπη θα φτάσουν σε πλήρη παραγκωνισμό. Οι αρμόδιοι φορείς μετά τις ενέργειες προσέλκυσης Τούρκων τουριστών θα πρέπει να απαντήσουν ξεκάθαρα, αν η τούρκικη αγορά μπορεί να καλύψει όλες αυτές τις απώλειες καθώς και την αδυναμία προσέλκυσης νέων αγορών που περιγράψαμε παραπάνω. Εάν απαντήσουν ναι τότε ας συνεχίσουν τις διάφορες αδελφοποιήσεις κλπ με τουρίστες ενός διημέρου. Εάν όχι τότε άμεσα θα πρέπει να γίνει μια οργανωμένη και συλλογική προσπάθεια ανεύρεσης και προσέλκυσης νέων αγορών καθώς και ενίσχυσης, διατήρησης των ήδη υπάρχοντων.
Με κλασσικά ξενοδοχειακά προϊόντα, και ξεπερασμένη προβολή δεν πας πουθενά. Ο οργανωμένος τουρισμός της Χίου βασίζεται σε πολύ αδύναμα στηρίγματα. Εάν κάποιος tour operator πλην της Ολλανδίας αποφασίσει να βγάλει τη Χίο, αυτόματα μια ολόκληρη αγορά εξαφανίζεται ιδιαίτερα όταν μιλάμε για μια αγορά όπως αυτή της Νορβηγίας.
Οι επιχειρηματίες αντί να βλέπουν το ατομικό τους συμφέρον και να ισχυρίζονται ότι για όλα φταίει το αεροδρόμιο ας κάτσουν να αναλογιστούν μετά και από τα στοιχεία αυτής της έρευνας, για να βρουν σε ποια σημεία έχουν μερίδιο ευθύνης και ας εφαρμόσουν επιτέλους σύγχρονο τουριστικό μάρκετινγκ. Αλήθεια πόσα άτομα απόφοιτοι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και από άλλους φορείς τουριστικής εκπαίδευσης βρίσκονται στο ξενοδοχειακό και τουριστικό μάνατζμεντ του τόπου; Ελάχιστοι έως καθόλου αφού τα κριτήρια επιλογής μόνο εδώ στη Χίο είναι εντελώς διαφορετικά από τα ανεπτυγμένα τουριστικά μέρη της πατρίδας μας.
6. Επίλογος
Η παραπάνω ανάλυση έγινε με έναν και μοναδικό σκοπό. Να εκθέσει την ρεαλιστική εικόνα του τουρισμού στη Χίο. Με ωραιοποιήσεις δεν γίνεται βελτίωση ας το καταλάβουν επιτέλους πριν βουλιάξει για τα καλά το νησί μας και σβήσει πλήρως από τον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη. Προτάσεις και σχέδιο υπάρχουν αρκεί να το δεχτούν οι εμπλεκόμενοι.
Σημ: Η παραπάνω έρευνα έχει επιδοθεί σε ορισμένους φορείς του νησιού μας. Πλην της Δημοτικής Επιτροπής Τουρισμού κανένας άλλος φορέας δεν έχει αντιδράσει επίσημα ή ανεπίσημα.
Πηγή: ΥΠΑ, στατιστικά στοιχεία αερολιμένα Χίου 2004-2011 www.ypa.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.