20.6.2018 16:49

ΗΧΗΤΙΚΟ | Τα λιμάνια για να αποδώσουν δεν απαιτούν διοικητικούς υπαλλήλους αλλά managers

Ο καθηγητής Πανεπιστημίου, Κώστας Χλωμούδης, καταθέτει προσγειωμένες σκέψεις για το μέλλον του λιμένα των Μεστών , εστιάζοντας στο κτίσιμο σημείο της διαχείρισης των λιμενικών υποδομών.

Γνώστης της διαχείρισης των λιμένων τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο ο συμπατριώτης μας καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Κώστας Χλωμούδης, καταθέτει μέσω του «π» το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να διεκδικηθεί η αξιοποίηση του λιμένα Μεστών, διαλύοντας παράλληλα τους μύθους που επικρατούν γύρω από τη «δυτική πύλη» της Χίου.

  • Με βάση τα σημερινά δεδομένα, υπάρχουν δυνατότητες αξιοποίησης του λιμένα των Μεστών;

Κ.Χ.: Πάντα υπάρχουν δυνατότητες αξιοποίησης ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν. Όπως σωστά λέει ο λαός το αγώι ξυπνά τον αγωγιάτη αλλά ταυτόχρονα ο αγωγιάτης πρέπει να μεριμνήσει για να υπάρχει αγώι. Δεν μπορεί σήμερα να επικρατεί η λογική του «ανοίξαμε και σας περιμένουμε». Σήμερα τα λιμάνια δεν διάγουν την εποχή της μονοπωλιακής τους λειτουργίας γιατί οι χρήστες των υπηρεσιών έχουν πλειάδα επιλογών. Υπό αυτή την έννοια το λιμάνι των Μεστών ως έμπνευση αποτελεί μία φρόνιμη και έξυπνη επιλογή και δεν ήταν λάθος και τζάμπα ξόδεμα χρημάτων, όπως λένε.

-  Αν αποτελεί έξυπνη επιλογή γιατί υπάρχουν δυσκολίες στην αξιοποίησή του;

Κ.Χ.: Η διαχείριση ενός τέτοιου παραγωγικού συντελεστή δεν προέκυψε γιατί η διαχείριση ενός λιμανιού δεν θέλει υπαλλήλους, θέλει managers. Δεν θέλει ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τι είναι λιμάνι αλλά ανθρώπους που έχουν ξοδέψει επίπεδο γνώσης,  χρόνου και μάθησης για το πώς λειτουργεί ένα λιμάνι. Όσες καλές προθέσεις κι αν έχει ένας άνθρωπος, εάν δεν γνωρίζει τη σύγχρονη λιμενική βιομηχανία, που είναι άκρως ανταγωνιστική, τότε δεν μπορεί να καταφέρει τίποτα.

- Μπορεί η αξιοποίηση της «δυτικής πύλης» να αποτελέσει πολιτική απόφαση;

Κ.Χ.: Η εύκολη αναφορά περί πολιτικής επιλογής, απόφασης και στόχευσης δεν είναι ορθή. Τα λιμάνια είναι μία βιομηχανία που τα χρησιμοποιούν αυτοί που κάνουν τη βιομηχανία των μεταφορών και αυτοί πρέπει να πληρώσουν. Άρα για ποια πολιτική απόφαση μιλάμε; Οι χρήστες σήμερα δεν εντέλλονται είτε πρόκειται για κρουαζιέρα, είτε για ακτοπλοΐα, είτε για ro-ro. Πάνε απλά στο λιμάνι που μπορεί να μεγιστοποιήσει το κέρδος τους. Το κέρδος του είναι αυτό που θα επιδιώξει ο επιβάτης.

- Πόσο μπορεί να συμβάλει η επέκταση του προαστιακού στο Λαύριο;

Κ.Χ.: Από τότε που υπήρχε το «Νήσος Χίος» της Ν.Ε. Χίου μέχρι και σήμερα έχουν γίνει πάρα πολλά πιλοτικά προγράμματα για τη δρομολόγηση πλοίου μέσω Ραφήνας και τα τελευταία χρόνια μέσω Λαυρίου. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να περπατήσει μία τέτοια γραμμή για απλούς λόγους και όχι εξαιτίας της διχαστικής λογικής ότι οι Χωραΐτες υπονομεύουν τη γραμμή. Είναι γιατί δεν υπάρχει ο προαστιακός. Αν υπήρχε, θα διαμόρφωνε όρους αύξησης της ζήτησης από το Λαύριο και τότε ακόμα και μπάρμπα στην Κορώνη να είχαν οι Χωραΐτες, η επιλογή για τα Μεστά θα ήταν δυνατή.

- Στη Χίο επικρατεί η άποψη ότι ο λιμένας Μεστών θα ήταν ιδανικός για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων.  

Κ.Χ.: Πρέπει να κατανοήσουμε ότι απαιτείται σχεδιασμός. Δηλαδή για να έρθει το κρουαζιερόπλοιο δεν θα σου χτυπήσει την πόρτα. Θα πρέπει εσύ να του χτυπήσεις την πόρτα, να πας δηλαδή εκεί όπου συναντιόνται οι κρουαζιέρες και να πεις τι προσφέρεις, με ποιους όρους και τι logistics προσφέρεις προς την ενδοχώρα.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχεις απαντήσει στο ερώτημα που θα πάνε τα 500 ή τα 1.000 άτομα που θα βγουν από το πλοίο. Τους αντέχουν σήμερα τα Μεστά; Προφανώς όχι. Και αν γίνει αυτό τότε οι επόμενοι δεν θα ξαναπάνε, γιατί οι εταιρείες ενδιαφέρονται για την απόλαυση και την ικανοποίηση των πελατών τους. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι πλέον οι χρήστες ενός πλοίου και συγκεκριμένα ενός κρουαζιερόπλοιου ψηφίζουν για το αν είναι ή όχι ικανοποιημένοι από ένα μέρος. Η έκφραση της ικανοποίησης των επιβατών παίζει τεράστιο ρόλο για τις εταιρείες και, αν δεν μείνουν ικανοποιημένοι, τότε την επόμενη ημέρα το πλοίο δεν πρόκειται να προσεγγίσει. Αυτό το οποίο απαιτείται είναι η συνεννόηση από νωρίς. Οι κρουαζιέρες κλείνουν από φέτος τα πλάνα τους για το 2020 και το 2021. Άρα από τώρα πρέπει να σχεδιάζει κανείς.

- Με βάση τα σημερινά δεδομένα πως μπορεί να αξιοποιηθεί ο λιμένας Μεστών στην ακτοπλοΐα;

Κ.Χ.: Στην παρούσα φάση υπάρχουν διάφορες σκέψεις. Μία από αυτές αφορά τη διαμόρφωση γραμμής με σύνδεση όχι με τη Μυτιλήνη αλλά ανταγωνιστικά Μεστά- Σάμος και Ικαρία. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σενάριο σε περίπτωση που υπήρχε ένας υποτυπώδης ανταγωνισμός, που όμως τώρα δεν υπάρχει γιατί επικρατεί ένα «τριτοπώλιο» στην ελληνική ακτοπλοΐα. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η Χίος από μόνη της δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες τόσο μεγάλων βαποριών, ούτε μόνη της φυσικά η Μυτιλήνη ή η Σάμος. Δεν είναι πλοία των 800 επιβατών, είναι μεγάλα βαπόρια με υψηλών προδιαγραφών προϋπολογισμούς που πρέπει να αποσβεστούν και αυτό φυσικά δεν είναι δουλειά του κράτους. Το λιμάνι των Μεστών δεν μπορεί παρά να είναι συμπληρωματικό με το λιμάνι της Χίου αλλά την ίδια στιγμή, αν ξεκινήσει να λειτουργεί, θα είναι και ανταγωνιστικό.

- Από τις συζητήσεις απουσιάζουν οι αναφορές σε master plan των λιμένων. Πόσο σημαντικά είναι για την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών του νησιού;

Κλήθηκα να συμμετάσχω σε μία συζήτηση για το Master Plan του λιμανιού. Εκεί γνώρισα έναν εξαιρετικό νεαρό, τον τότε πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Μ. Μπελέγρη, που μου έκανε τρομερή εντύπωση γιατί τον έβλεπα σε όλα τα εθνικά φόρα και έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για να μάθει τι είναι λιμάνι και παρακολούθησε στενά την εξέλιξη ενός master plan.

Το master plan της Χίου έχει άρτια επιστημονική και μεθοδολογική συγκρότηση αλλά δυστυχώς έχει μπει στο συρτάρι μετά την εκκαθάριση του κ. Μπελέγρη. Για να πάμε σε οποιαδήποτε κουβέντα αξιοποίησης των λιμένων θα πρέπει πρώτα να υπάρχει Master Plan. Αν δεν υπάρχει, τότε δεν μπορούμε να πάμε παρακάτω και σε αυτό είμαι κατηγορηματικός.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ