Με παρόντες τον πρωταγωνιστή Παντελή Κοντογιάννη και την υπεύθυνη παραγωγής Kathi Βεκρή πραγματοποιήθηκαν οι προβολές της κινηματογραφικής ταινίας PROMAKHOS, χάρη στο Ομήρειο και την Κινηματογραφική Λέσχη Χίου.
Το κοινό ανταποκρίθηκε, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία η συμμετοχή του, γεμίζοντας σχεδόν και τις δύο μέρες την αίθουσα Θεάτρου του Πνευματικού Κέντρου, για πρώτη φορά σε κινηματογραφική προβολή.
Η εντοπιότητα του πρωταγωνιστή, σε συνδυασμό με το θέμα της επανασυγκόλλησης των μαρμάρων του Παρθενώνα, πάγιο εθνικό αίτημα, διατυπωμένο για πρώτη φορά από την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, αποτέλεσαν το βασικό ερέθισμα, ώστε ο κόσμος της Χίου να ανταποκριθεί και να ενώσει δια της παρουσίας του τη φωνή του στην κατάφορη αδικία που συντελείται σε βάρος της χώρας μας από το Βρετανικό Μουσείο.
Ανοικτή συζήτηση
Με το πέρας της προβολής της Παρασκευής ακολούθησε συζήτηση με τους παρόντες συντελεστές, κατά την οποία διατυπώθηκαν διευκρινήσεις και επεξηγήσεις στη δομή του φιλμ, στη σύλληψη της αρχικής ιδέας, τις δυσκολίες γενικά, όσο και την έκδοση αδείας μέρους των γυρισμάτων στη Βρετανία και την Ελλάδα.
Την ερώτηση όσον αφορά την αρχική ιδέα και το σχεδιασμό του φιλμ διατύπωσε εύστοχα ο δήμαρχος Χίου Μ. Βουρνούς, μαζί με την επισήμανσή του, για την εξαιρετική φωτογραφία.
Η σκέψη ανήκει στους Αμερικανούς σκηνοθέτες, τα νεαρά αδέλφια
Coerte και JohnVoorhes, γιούς μεγάλου δικηγόρου των ΗΠΑ που έχει εμπλακεί στην απόδοση των Μαρμάρων στην Ελλάδα και μητέρας ελληνοαμερικανικής καταγωγής.
Στη συζήτηση που διεύθυνε η πρόεδρος του Ομηρείου, Ε. Καλκούνη, έγιναν τοποθετήσεις για τη σημερνή Ελλάδα, που παρουσιάζεται «υπερρεαλιστικά» στη γλώσσα του κινηματογράφου, δηλαδή μια χώρα που στενάζει υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, με τον κόσμο της να διαδηλώνει στους δρόμους της πρωτεύουσας, με αστέγους στις υπόγειες διαβάσεις πεζών, αλλά και με την πολιτιστική της κληρονομιά, φάρο του παγκόσμιου πολιτισμού, με τον Παρθενώνα και την Ακρόπολη της Αθήνας σε δεσπόζουσα θέση.
Το σενάριο εστιάζει, νομικά κυρίως, στα επιχειρήματα που η ελληνική πλευρά μπορεί να επικαλείται και να επιμένει, τα οποία αφορούν στην κλοπή των Μαρμάρων, στη σύληση του Μνημείου του Παρθενώνα, αλλά και τον κίνδυνο της διατάραξης της στατικότητάς του, για να καταλήξει (σεναριακά πάντα), ότι η χαμένη αξιοπρέπεια ενός λαού από τα πρόσφατα δεινά του, μπορεί να αποκατασταθεί με τη «θεία δικαιοσύνη», με την απόδοση δηλαδή και την επαναφορά των Μαρμάρων.
Πρόμαχος στη διεκδίκηση
Ο τίτλος της ταινίας, με την ευχή να είναι προφητικός, επιλέχθηκε προς τιμή της Προμάχου Αθηνάς, προστάτιδας της Αθήνας και της Ακρόπολής της. Ετυμολογικά προέρχεται από τα συνθετικά «προ» και «μάχη», θέλει να σηματοδοτήσει δε την ίδια την ταινία, ως την απαρχή ενός νέου αγώνα για τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων και να καταστεί η τελευταία «πρόμαχος» στην εθνική αυτή «μάχη».
Ένα ακόμη σημαντικό που διευκρινίστηκε μετά την προβολή ήταν η επιμονή του σεναρίου να αναφέρεται στα «Μάρμαρα» και όχι στα «Γλυπτά» του Παρθενώνα. Όπως εξήγησε ο Παντ. Κοντογιάννης, τα μάρμαρα μπορεί να φέρουν γλυπτές παραστάσεις, όμως δεν είναι ανεξάρτητα γλυπτά έργα, αλλά τεμάχια αναπόσπαστα στην οικοδόμηση του κτιρίου του Παρθενώνα.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.