Αν και καθυστερήσαμε σαν τόπος να νιώσουμε «στο πετσί μας» την κρίση, ήρθε η στιγμή που αντιληφθήκαμε πλήρως τη διάσταση της. Στην … περατζάδα της Προκυμαίας, εκτός από τα γεμάτα καταστήματα αναψυχής, τα κλειστά καταστήματα τα παρατηρεί κανείς; Ερμητικά κλειστά μαγαζιά, που άλλοτε έσφυζαν από κόσμο και πελατεία, σιγά- σιγά έσβησαν, πέθαναν, αφού στην άνιση μάχη στασιμότητα - επιχείρηση φυσικά κερδίζει η πρώτη. Τη στιγμή που σε άλλα νησιά δεν περισσεύει χώρος για νέες επιχειρήσεις, στη Χίο βιώνουμε την έντονα αντιθετική πραγματικότητα.
Μονόδρομος
Ο Βασίλης Πούλος, ιδιοκτήτης του γωνιακού καταστήματος «Σαραντής» με τοπικά είδη για 30 χρόνια, πήρε την απόφαση να το κλείσει. «Δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Είναι μονόδρομος το λουκέτο. Το μαγαζί θα το δώσω στα παιδιά μου για να το κάνουν ουζερί. Ελπίζω τουλάχιστον έτσι να είναι για εκείνα καλύτερα τα πράγματα», εξηγεί στον «π».
Ώρα απομυθοποίησης
Κάπου εδώ έρχεται η στιγμή της απομυθοποίησης, καθώς το τροπάρι «Τούρκοι δια πάσαν νόσον» πρέπει να λάβει τέλος. Πιστέψαμε ότι δεν έχουμε μεγάλη ανάγκη από επιπλέον τουριστικό προϊόν, αφού επαναπαυτήκαμε στο … «γειτονιό».
Τούρκους έχουμε ακόμη , ωστόσο το χρήμα τους δεν κινείται όπως το παρελθόν. Αρκούνται στα απαραίτητα και σε ό,τι τους προσφέρει ευχαρίστηση. Φαγητό, ποτό και κάπου εκεί τελειώσαμε. Ας σκεφτούμε λίγο το 1 προς 5 της ισοτιμίας ευρώ – τουρκικής λίρας και ίσως αντιληφθούμε γιατί έχουν αρχίσει και εκείνοι να είναι περιορισμένοι με τα έξοδα τους.
Η οικονομία του νησιού τους περισσότερους μήνες του χρόνου είναι ανακυκλώσιμη και περιορισμένη. Ό,τι κινείται είναι μεταξύ μας, δηλαδή από Χιώτη σε Χιώτη, και αυτό πια με πολύ προσοχή.
Τα ενοίκια πρώτης ζώνης στα ύψη
Όταν όλα φωνάζουν ότι επείγει η λύση για την ανάπτυξη του τουρισμού, εμείς επιλέγουμε να την αγνοούμε και να εθελοτυφλούμε, πιστεύοντας ότι ο Σωτήρας θα έρθει από την αντίπερα όχθη ή από την Αμερική, για 15 μέρες τον Αύγουστο. Πάνω από 5 καταστήματα στην Προκυμαία έχουν «στολίσει» τις βιτρίνες τους με εφημερίδες και ενοικιαστήριο ήδη επί πολλούς μήνες. Κάποια δεν θα ανοίξουν το καλοκαίρι.
Υψηλά ενοίκια, της τάξης των 2.000 ευρώ και άνω, και κινητικότητα με το ντουφέκι δεν αποτελούν κατάλληλο συνδυασμό ανάπτυξης και το κυριότερο δεν κρατούν ζωντανές επιχειρήσεις.
Οι προσπάθειες αντιστροφής
Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών αναψυχής και αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου, μίλησε στον «π» με τη διπλή ιδιότητα του, εξηγώντας ότι η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη, αφού η αγοραστική δυνατότητα έχει πάρει την κατιούσα, τόσο η εγχώρια όσο και η εξωτερική, και ταυτόχρονα τα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων έχουν διπλασιαστεί. «Σαν Επιμελητήριο προσπαθούμε όσο μπορούμε να αρχίσει η ανάκαμψη. Έχουμε άμεσες επαφές με αεροπορικές εταιρείες, πρόσφατα ο Π. Λεγάτος βρέθηκε στην Λευκωσία για αυτό τον λόγο. Βρισκόμαστε σε επικοινωνία με το Επιμελητήριο του Τσεσμέ και συνεχίζουμε», τονίζει ο Κ. Βεζέρης, δίχως μαγικό ραβδί για να βελτιώσει την αποκαρδιωτική εικόνα της Προκυμαίας πιο άμεσα.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.