4.12.2024 10:35

Μάχιμοι παντός καιρού και στρες

Στα μεταπολεμικά χρόνια οι παππούδες και πατεράδες μας κατάφεραν να κάνουν γνωστή την Ελληνική σημαία σε όλα τα πλάτη και μήκη της γης, όπου σε πλοία «πλωτά νεκροταφεία» κάτω από αντίξοες συνθήκες εργασίας, με μηδενικά ωράρια εργασίας και τροφοδοσίας, τότε που οι περισσότεροι πρωτόμπαρκοι ήταν άμισθοι, η ναυτοσύνη και το απαράμιλλο Ελληνικό φιλότιμο αποτέλεσαν τον καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη και την ευημερία του Ελληνικού λαού, και έφεραν το λεγόμενο «Ναυτιλιακό Θαύμα».

Για πολλά χρόνια η ναυτική εργασία χαρακτηριζόταν σκληρή και δύσκολη, ζώντας στην ουσία μέσα σε ένα καράβι για πολλούς Μήνες - χρόνια, μακριά από το σπίτι και την οικογένεια τους, με σχεδόν μηδενική επικοινωνία, αλλά υπήρχε η μεγάλη παραμονή στα λιμάνια φορτοεκφόρτωσης και με σχεδόν μηδενικές επιθεωρήσεις.

Στις δεκαετίες ΄80, και ΄90, υπήρξε μεγάλη ανανέωση των πλοίων, καλύτερη διαβίωση και τροφοδοσία, με συμβάσεις εργασίας πολύ καλύτερες που μείωναν τον χρόνο παραμονής στα πλοία,

Μπαίνοντας στον 21ο αιώνα με την νέα τεχνολογία και παράλληλα με το τρομοκρατικό κτύπημα στους δίδυμους πύργους στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στην Νέα Υόρκη, άλλαζαν τα πάντα στην παραμονή και εργασία στο πλοίο, τα πλοία έγιναν «πλωτές φυλακές», ζώντας στην ουσία μέσα σε ένα καράβι, έχοντας πολλούς κινδύνους να αντιμετωπίσουν, και παρόλο που η τεχνολογία στις μέρες μας έχει προχωρήσει, ο κίνδυνος παραμένει τόσο από τις καιρικές συνθήκες όσο και με τους πολέμους και την πειρατεία, αλλά και την πολύ δύσκολη περίοδο της εποχής του κορωνοϊου, η δουλειά συνεχίζει να είναι επικίνδυνη. Η φύση του επαγγέλματος δε, παρόλο την εξέλιξη του, παραμένει ένας συνδυασμός αρκετών πραγμάτων, και μέσα σε αυτά βρίσκεται και η χειρωνακτική εργασία.

Ο φόρτος εργασίας είναι πολύ μεγάλος, και δεν φτάνει πλέον μόνο οι ναυτικοί να φέρουν πέρας μία εργασία, θα πρέπει να συμπληρώσουν και τα κατάλληλα χαρτιά (μιλάμε για πολύ χαρτούρα). Έτσι, μπορεί ο αριθμός του πληρώματος μέσα σε ένα πλοίο να έχει μειωθεί σε σχέση με παλιά, οι απαιτήσεις όμως έχουν γίνει τεράστιες! Αν λάβουμε και υπόψη ότι ο χρόνος παραμονής ενός πλοίου στο λιμάνι είναι ελάχιστος(μιλάμε για ώρες), τότε καταλαβαίνουμε την δεινή θέση στην οποία βρίσκονται οι ναυτικοί, οι οποίοι καλούνται να βγάλουν εις πέρας όλες τις εργασίες που θα πρέπει να γίνουν στο πλοίο κατά την παραμονή του στο λιμάνι (Φορτοεκφόρτωση, παραλαβή τροφίμων και αναλώσιμων, επιθεωρήσεις και διάφορες άλλες εργασίες).

Έτσι λοιπόν τα τελευταία χρόνια, παρόλο που η τεχνολογία έχει βοηθήσει πάρα πολύ τόσο στην ναυσιπλοΐα όσο και στην επικοινωνία, οι Μάχιμοι λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας έρχονται αντιμέτωποι με το στρες και το άγχος, κάτι που επηρεάζει αρνητικά την υγεία τους. Είναι κοινό μυστικό πλέον ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η αντιμετώπιση του στρες και εργασίας των Ναυτικών μας, ώστε να γίνει λιγότερο αγχωτική από τα επίπεδα που βρίσκεται αυτή την στιγμή.

Φυσικά με όλα αυτά (φόρτος εργασίας, στρες, άγχος), τίθεται και το θέμα ασφάλειας στο πλοίο, που φέρνει σε κίνδυνο τη ζωή τους.

Δεν θέλω να επεκταθώ πάρα πολύ πάνω στο θέμα φόρτου εργασίας και στρες, γιατί πιστεύω ότι και με τα ανωτέρω καταλαβαίνει κανείς σε πια ψυχολογική κατάσταση βρίσκονται σήμερα οι Μάχιμοι μας, επίσης δεν αναφέρθηκα στις ώρες ξεκούρασης τους, γιατί πρακτικά δεν έχουν εφαρμογή και στην ουσία αντί να βοηθούν πραγματικά τον ναυτικό του δημιουργούν περισσότερο άγχος και τον φορτώνουν με ακόμη περισσότερη δουλειά.

Τέλος, να αναφερθώ και στο SIRE 2 (Ship Inspection Report Programme 2 – Έκθεση Επιθεώρησης Πλοίου 2) που τέθηκε φέτος σε εφαρμογή από τον OCIMF( Oil Companies International Marine Forum – Διεθνές φόρουμ εταιρειών πετρελαίου), και έχει να κάνει με τον νέο τρόπο επιθεώρησης δεξαμενοπλοίων και υγραεροφόρων από τις πετρελαϊκές εταιρείες, που φέρνει μια νέα εποχή επιθεωρήσεων σε αυτού του είδους τα πλοία, φέρνοντας ταυτόχρονα και περισσότερο στρες στους Μάχιμους.

Το μήνυμα είναι ένα, μήπως έφθασε ο καιρός να γίνουν ενέργειες και να γίνει κάτι με τον βαρύ φόρτο εργασίας των Μάχιμων, αλλιώς η ασφάλεια, η υγεία και οι σχέσεις θα τίθενται διαρκώς σε δοκιμασία και θα υποφέρουν.

Εύχομαι η χάρη του Αγίου και προστάτη μας που θα γιορτάσουμε την Παρασκευή 6 Δεκέμβρη, να είναι πάντα στην πλώρη τους, να τους δίνει δύναμη και κουράγιο, καλά ταξίδια με καλές ειδήσεις και ασφαλή επάνοδο. 

Με εκτίμηση και σεβασμό

Στυλιανός Κουμπιάς Πρόεδρος ΠΕΣ ΝΑΤ ΧΙΟΥ Συνταξιούχος Πλοίαρχος Ε.Ν.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ