Πλώρη για τη μετατροπή όλων των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης που έμειναν εφέτος χωρίς εισακτέους σε Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών (οι οποίες και θα αποτελέσουν τη νέα μορφή ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης) βάζει το υπουργείο Παιδείας.
Τα ΤΕΙ επιστρέφουν με νέα μορφή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, με 4ετή προγράμματα ισότιμα με εκείνα των πανεπιστημίων και προσανατολισμένα πια σε νέα σύγχρονα αντικείμενα σπουδών. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο όμως είναι ότι η εισαγωγή σε αυτά θα γίνεται πιθανότατα εκτός Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Ή και απλώς με «εκπτώσεις» στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Ο τρόπος εισαγωγής στα προγράμματα των νέων Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών δεν έχει ακόμη αποφασιστεί, ενώ το ρεπορτάζ του «Βήματος» αποκαλύπτει ένα ακόμη κρίσιμο σημείο: Η χωροταξική αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων συνδέεται με τον νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας που επισπεύδεται και αναμένεται γύρω στο τέλος του χρόνου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ενημέρωσε τα ΑΕΙ της χώρας στην πρόσφατη συνεδρίασή της ότι παρατείνεται η διαδικασία υποβολής των προτάσεων για τη χωροταξική αναδιάρθρωσή τους, καθώς θα τους σταλούν επιπλέον στοιχεία για τις αλλαγές που σχεδιάζονται.
Οι πρυτάνεις των ΑΕΙ έτσι θα ενημερωθούν άμεσα για το περιεχόμενο του νέου νόμου-πλαισίου για τα ΑΕΙ και τις θεσμικές αλλαγές που θα περιλαμβάνει αυτός (τη δημιουργία δηλαδή των νέων Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών), ώστε να κάνουν τις προτάσεις τους βάσει αυτών. Οι πληροφορίες ακόμη αναφέρουν ότι περιφερειακά πανεπιστήμια ήδη έχουν προσανατολιστεί προς αυτή την κατεύθυνση, αντιλαμβανόμενα ότι δεν είναι πλέον δυνατόν τμήματά τους να λειτουργούν ως αυτόνομα προγράμματα χωρίς εισακτέους ή με εισακτέους που εισήχθησαν με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Οπως είναι γνωστό, εφέτος είκοσι δύο τμήματα των ΑΕΙ είχαν εισακτέους κάτω των 10 ατόμων, 29 κάτω των 30 ατόμων και 111 τμήματα είχαν πληρότητα μόνο κατά το 50% των θέσεων που έλαβαν από το υπουργείο Παιδείας.
Πώς ανοίγουν τα ΑΕΙ
Σε αυτή την κατεύθυνση, με ανησυχία και αβεβαιότητα ανοίγουν τα ΑΕΙ της χώρας στις 4 Οκτωβρίου με διά ζώσης μαθήματα.
Βέβαια ο σκεπτικισμός για το άνοιγμα των ΑΕΙ με πληρότητα 100% εκφράστηκε τις προηγούμενες ημέρες και από την πλευρά των διοικήσεων των ανώτατων ιδρυμάτων, που αναρωτήθηκαν σε όλους τους τόνους πώς θα ελέγχουν τα πιστοποιητικά των φοιτητών και φοιτητριών τους στα μεγάλα campus, όσους εργαζομένους και αν απασχολήσουν σε αυτά. Η Ομοσπονδία των καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ) τάχθηκε υπέρ της διά ζώσης διαδικασίας στα μαθήματα με την επισήμανση να δίνεται η ευχέρεια εξ αποστάσεως ή μεικτού τρόπου διδασκαλίας σε εξαιρετικές περιπτώσεις που δεν μπορούν να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλά. Επιπλέον, η ΠΟΣΔΕΠ σχολιάζει την «απαράδεκτη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων και στη βελτίωση των υποδομών για τη διασφάλιση της καταλληλότητας των χώρων εκπαίδευσης στα ΑΕΙ πριν από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά».
Από την πλευρά της, η Σύνοδος Πρυτάνεων ΑΕΙ τάχθηκε επίσης υπέρ των ανοικτών ΑΕΙ αλλά με αυστηρές προϋποθέσεις, ενώ αίσθηση προκάλεσαν οι ενστάσεις της Νομικής Σχολής Αθηνών που ανέφερε τις προηγούμενες ημέρες ότι «με την υπάρχουσα υλικοτεχνική υποδομή και ειδικότερα τις διαθέσιμες αίθουσες διδασκαλίας και το υφιστάμενο προσωπικό του Ιδρύματος για τη διεξαγωγή των απαιτούμενων ελέγχων», τα υποχρεωτικά μαθήματα θα πρέπει να ξεκινήσουν εξ αποστάσεως. Ωστόσο τα ΑΕΙ περιμένουν και τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για το θέμα, ώστε να ενημερωθούν για όλα τα μέτρα ασφαλείας και ελέγχου που έχουν ληφθεί.
Σε σχετικό ψήφισμά της, η Σύνοδος ανέφερε «τα σοβαρά προβλήματα που συνδέονται με την ασφαλή μετάβαση στη διά ζώσης εκπαίδευση» και διατύπωσε προς τα συναρμόδια υπουργεία «τεκμηριωμένα τις προτεραιότητές της για χρηματοδότηση και τις ανάγκες για λήψη συγκεκριμένων μέτρων που θα στηρίξουν αυτή τη μετάβαση». Κατά τα άλλα, η Σύνοδος Πρυτάνεων ΑΕΙ ανακοίνωσε ότι τα πανεπιστήμια της χώρας «επισπεύδουν την επιστροφή στη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στο πλαίσιο που πρόκειται να οριστεί από την πολιτεία».
Η μετάβαση στη διά ζώσης εκπαίδευση
«Η ασφαλής διά ζώσης επαναλειτουργία των πανεπιστημίων αποτελεί κρίσιμο ζήτημα ύστερα από ενάμιση χρόνο εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, με τις συνέπειες να πλήττουν κυρίως τους φοιτητές» λέει για το θέμα ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Βασίλης Διγαλάκης. «Καθώς η διδασκαλία τόσο των θεωρητικών όσο και των εργαστηριακών μαθημάτων γίνεται ως επί το πλείστον σε κλειστούς χώρους και με δεδομένο ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι εμβολιασμένη σε πολύ μεγάλο ποσοστό, εκτιμώ ότι πρέπει να αξιολογηθεί η δυνατότητα να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια παρουσία μόνο όσων φοιτητών έχουν εμβολιαστεί ή έχουν νοσήσει και να υπάρξει μέριμνα σε όσους φοιτητές αντενδείκνυται ο εμβολιασμός για ιατρικούς λόγους. Αυτό άλλωστε αφορά σχετική διεθνή πρακτική που έχει ήδη ακολουθηθεί σε πανεπιστήμια του εξωτερικού».
Την άποψη της προσεκτικής μετάβασης στη διά ζώσης εκπαίδευση υποστηρίζει και ο πρόεδρος της μεγαλύτερης ιατρικής σχολής, καθηγητής Καρδιολογίας κ. Γεράσιμος Σιάσος. Οπως δηλώνει στο «Βήμα»: «Η διά ζώσης εκπαίδευση έχει ήδη ξεκινήσει σε ποσοστό 100% για όλα τα μαθήματά των κλινικών ετών της Ιατρικής Σχολής Αθηνών και πραγματοποιείται χωρίς προβλήματα με καθολική συμμετοχή φοιτητών και καθηγητών, τηρώντας όλα τα μέτρα που εφαρμόζονται σε νοσοκομειακές δομές. Η Ιατρική Σχολή Αθηνών με τις πανεπιστημιακές κλινικές και εργαστήρια σήκωσε τεράστιο βάρος στην αντιμετώπιση της πανδημίας από την πρώτη στιγμή». Ωστόσο, για τη θεωρητική εκπαίδευση των φοιτητών σε μεγάλα αμφιθέατρα ο κ. Σιάσος θεωρεί ότι «τα τμήματα με πολύ μεγάλο αριθμό φοιτητών ανά μάθημα, όπου υπερκαλύπτεται η πληρότητα 100% στα αμφιθέατρα, θα χρειαστούν λίγο χρόνο για να μπορέσουν να προετοιμαστούν να υποδεχθούν με ασφάλεια φοιτητές και καθηγητές και να μπορέσουν να λειτουργήσουν ένα επαρκές σύστημα ελέγχου. Σε αυτές τις περιπτώσεις και σε περιπτώσεις ατόμων με επιβαρυμένη υγεία ίσως πρέπει να προβλεφθεί και η δυνατότητα μεικτού τρόπου εκπαίδευσης».
Υπέρ του μεικτού μοντέλου διδασκαλίας
Υπέρ του μεικτού μοντέλου διδασκαλίας για τον πρώτο μήνα του εξαμήνου (διά ζώσης κλινικές ασκήσεις, εργαστήρια και θεωρητική εκπαίδευση σε μικρές ομάδες φοιτητών ή ηλεκτρονικά σε μεγάλες ομάδες φοιτητών) τάχθηκαν άλλοι πανεπιστημιακοί, που ωστόσο χαρακτήρισαν πολύ θετική την έναρξη της διά ζώσης διδασκαλίας των μαθημάτων στα ΑΕΙ που έχει εξαγγελθεί καθώς οι φοιτητές πρέπει να επιστρέψουν για εκπαίδευση στον φυσικό τους χώρο.
Η κοσμήτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Ιωάννα Λαλιώτου ανέφερε σε σχέση με την επιστροφή των φοιτητών στα αμφιθέατρα: «Η επιστροφή στους φυσικούς χώρους της εκπαίδευσης και της έρευνας είναι απαραίτητη και αναγκαία συνθήκη ώστε να διασφαλισθεί η συνέχιση και διατήρηση του υψηλού επιπέδου της έρευνας και εκπαίδευσης. Είναι συλλογική η ευθύνη τόσο της πανεπιστημιακής κοινότητας όσο και της Πολιτείας να θέσουμε και να τηρήσουμε τους κανόνες που διέπουν την ασφαλή φυσική παρουσία στους πανεπιστημιακούς χώρους. Πρώτο, ο πλήρης εμβολιασμός του συνόλου του προσωπικού και των φοιτητών/τριών μας παραμένει ένας στόχος αλλά και μια απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφαλή για όλες/ους μας επιστροφή στο Πανεπιστήμιο. Παράλληλα, η Πολιτεία χρειάζεται να προβεί σε επένδυση δημοσίων πόρων που αφορούν την ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο των τεράστιων φοιτητικών ακροατηρίων αλλά και πόρων για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων και των υποδομών μας ώστε να διασφαλίζονται υψηλότερου επιπέδου συνθήκες υγιεινής».
Πηγή: Το Βήμα
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.