*Ως γνωστόν, η κατασκευή 100 χλμ. Εθνικού Οδικού δικτύου συμβάλλει σχεδόν κατά 1 % στο ΑΕΠ της χώρας. Υπό το πρίσμα αυτό είναι θετική η κατασκευή δρόμων, όμως δεν είναι το άπαν. Πρώτα πρέπει να εξασφαλίσεις ότι σε έναν τόπο θα υπάρχουν (παραμένουν) άνθρωποι κι έπειτα να φροντίσεις και το οδικό δίκτυο που διατρέχουν. Έτσι, όταν μιλάμε για ανάπτυξη πρέπει να έχουμε κατά νουν την κατασκευή έργων που συμβάλλουν πρωτίστως στην παραμονή των κατοίκων σε έναν τόπο (σχολεία, νοσοκομεία, χώροι άθλησης και ψυχαγωγίας, προσβασιμότητα σε αγροτικές εκτάσεις, πόσιμο νερό, κ.α.) και ακολούθως στη βελτίωση του κεντρικού οδικού δικτύου. Δηλαδή, καλά κι άξια όλα, αλλά να ξέρουμε και τι ακριβώς θέλουμε για τον τόπο μας, διότι το πιο εύκολο είναι (εάν θέλεις να απορροφήσεις κονδύλια) να κάνεις μελέτες για δρόμους που είτε δεν θα γίνουν ποτέ είτε θα γίνουν μετά από 15 χρόνια και βάλε (είπαμε, η περίοδος Καλουτά παρήλθε...!).
*Γιατί τα λέω όλα αυτά; Διότι πήρα στα χέρια μου τον κατάλογο των μελετών της τρέχουσας περιόδου που εκπονούνται, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ (σε επίπεδο Περιφέρειας για τη Χίο) και διαπίστωσα ότι σχεδόν όλες οι μελέτες αφορούν στο οδικό δίκτυο. Διερωτήθηκα, ποιες πρωτοβουλίες παίρνουν και ποιες κατευθύνσεις δίνουν οι αιρετοί στις -αξιότατες από (Υπηρεσιακά) στελέχη- Υπηρεσίες ως προς το θεματολόγιο εκπόνησης μελετών; Το 90% αφορά στο οδικό δίκτυο. Πώς, όμως, θα έλθει ανάπτυξη; Πώς θα παραμείνει ο κόσμος στην επαρχία- ύπαιθρο; Και πώς θα υλοποιηθούν δράσεις που αναβαθμίζουν και αναδεικνύουν κάθε περιοχή; Διαρκώς τα ίδια και τα ίδια λέμε, ακούμε και διαβάζουμε…
*Για να φανταστείτε, στη γειτονική Λέσβο έχουν αντιληφθεί τι ακριβώς συμβαίνει και δεν αφήνουν ούτε Ευρώ αδιάθετο για μελέτες και έργα ουσίας. Τόσο στο Δήμο Μυτιλήνης όσο και στο Δήμο Δυτικής Λέσβου, που θητεύουν δύο ικανότατοι και δραστηριότατοι Δήμαρχοι, εκπονούνται ήδη μελέτες και εκτελούνται έργα εκατομμυρίων Ευρώ με τη σύμπραξη της Περιφέρειας. Εδώ, τι ακριβώς γίνεται και πότε έγινε το τελευταίο μεγάλο έργο; Νομίζω ότι σε επίπεδο Δήμου ήταν η αναβάθμιση του κολυμβητηρίου και η ανάπλαση του αστικού κέντρου, σε επίπεδο δε Περιφέρειας η μια πτέρυγα του Νοσοκομείου και οι περιπατητικές διαδρομές. Αναζητήστε να δείτε ποιοι αιρετοί μελέτησαν αυτά τα έργα και πότε. Και συγκρίνετε τη Χίο με τη Λέσβο, για να διαπιστώσετε ότι στο γειτονικό νησί υπάρχουν αιρετοί που ενδιαφέρονται να αφήσουν έργα για τον τόπο των παιδιών τους και όχι να πασχίζουν ποιος θα εκπροσωπήσει τον φορέα του στην τάδε κοπή πίττας ή δοξολογία ή γιατί δεν προσκλήθηκε σε πανηγύρι και δεν ανέβηκε στην εξέδρα της παρέλασης! Έχουμε τα μαύρα μας τα χάλια και ο κόσμος έχει πάθει (πολιτική) μαλάκυνση και δεν ξέρει πια γιατί ψηφίζει και τι… Ευημερεί δε ο …Μαυρογιαλούρος…!
*Στον απόηχο των ανωτέρω, είδα προχθές σε τοπικό τηλεοπτικό κανάλι (σε βιντεοσκοπημένη ταινία) την κατάληψη διαμαρτυρίας που είχαν κάνει στο αεροδρόμιο της Χίου τον Οκτώβρη του 1991 οι αιρετοί της Χίου (Δήμαρχοι, βουλευτής, λαός- ως γνωστόν ο Νομάρχης ήταν ακόμη διορισμένος από την κυβέρνηση και όχι αιρετός). Ήταν τότε που η κυβέρνηση (με υφυπουργό Αιγαίου τον Γ. Μισαηλίδη) υποβάθμισε το αεροδρόμιο της Χίου καταργώντας τα μπόινγκ, βάζοντας τα μικρότερα ελικοφόρα. Η αντίδραση του χιώτικου λαού ήταν μαζική και ενθουσιώδης. Φανταστείτε ! Τότε, που ακόμη τα αντανακλαστικά του κόσμου λειτουργούσαν και γι΄ αυτό αντιδρούσε. Σήμερα κλείνουν ιατρεία, τράπεζες, ταχυδρομεία, Υπηρεσίες, δεν προχωρά κανένα έργο στο νησί και ουδείς αντιδρά. Κι όχι μόνο δεν αντιδρά, αλλά τους ξαναψηφίζει. Γι΄ αυτό και ουδείς ασχολείται εκτός Χίου σοβαρά με τα θέματα της Χίου, τη στιγμή που οι ίδιοι οι Χιώτες αδιαφορούν. Αυτό μόνο στον τόπο μας γίνεται. Δεν νομίζω να υπάρχει άλλος τόπος πανελλαδικά που να ισχύει !
*Στην κοπή της Αγιοβασιλόπιτας της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (στη Μυτιλήνη- σ΄ αυτήν κληθήκαμε, ενώ στη Χίο όχι), ακούσαμε τον Δήμαρχο Δυτικής Λέσβου να μιλά για ένα πλήθος έργων -που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ, από την Περιφέρεια- και καμαρώσαμε για το έργο των γειτόνων, με χρήματα που εξασφαλίζει η Περιφέρεια (εδώ άραγε καμαρώνουμε για κάτι;). Ενδεικτικά, κατόρθωσα να συγκρατήσω στο μυαλό μου τα εξής: Τρία (3) νέα γήπεδα, δύο (2) νέα νηπιαγωγεία, το μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο της Καλλονής (περί τα 15 εκατομμύρια Ευρώ), σύγχρονοι δρόμοι σε: 1). Αρχαία Άντισσα- Γαβαθάς- Σίγρι, 2). Άγρα- Χίδηρα, 3). Σκουτάρος- Τσιχράντα, 4). Σκάλα Συκαμνιάς- Εφταλού, 5). Αγιάσος –Μεγαλοχώρι, κ.α. Αυτά είναι έργα που θα υλοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2028 και μόνο στη μισή Λέσβο, ανεξάρτητα από άλλα τόσα που θα υλοποιήσει μόνη της η Περιφέρεια και ακόμη τόσα ο Δήμος Μυτιλήνης (που ο Υπουργός Αθλητισμού ανακοίνωσε προχθές ότι θα κατασκευαστεί και νέο κολυμβητήριο). Στη Χίο έχουμε μελέτες έτοιμες; Τι θα ενταχθεί προς δημοπράτηση και πότε; Ασχολείται κανένας να αξιοποιήσει τα διερχόμενα πολιτικά πρόσωπα στο νησί ή απλά τρέχουν όλοι για φωτογραφήσεις, προκειμένου να τα αναρτήσουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να ικανοποιήσουν την αυταρέσκεια και φιλαυτία τους; Είμαστε για κλάματα!
*Παρήγορο είναι το γεγονός ότι, η σημερινή δημοτική Αρχή Χίου άρχισε να αξιοποιεί τις μελέτες που είχε ξεκινήσει (και μερικώς ωριμάσει, προς ένταξη σε χρηματοδοτικά προγράμματα) η προ-προηγούμενη δημοτική Αρχή Βουρνού. Έτσι, ακούμε σήμερα με χαρά τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών να μιλά για ένταξη νέων έργων (που σχεδιάστηκαν την περίοδο 2015-2019), όπως την κατασκευή νέων σχολείων, την κατασκευή νέου βρεφονηπιακού σταθμού στην πόλη, την κατασκευή χώρου αθλοπαιδιών στο βόρειο τμήμα της πόλης, κ.α. Κάλιο αργά παρά ποτέ. Όσα σχεδιάστηκαν να γίνουν.
*Διαβάσαμε τη δημόσια αναφορά του αγροτικού ιατρού στην Αμανή, που περιγράφει την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί εκεί, που εφημερεύει καθημερινά επί μήνες και είναι ο μοναδικός στην περιοχή (τη στιγμή που έπρεπε να είναι τουλάχιστον 4 ιατροί στην ευρύτερη περιοχή σε Βολισσό, Κουρούνια και Παρπαριά), ενώ καλείται να μεταβεί και στις Οινούσσες. Κατά τα άλλα οι κυβερνητικοί και οι λοιποί αρμόδιοι γυρίζουν τα χωριά της Αμανής για ευχές και βασιλόπιτες, φωτογραφιζόμενοι και αυτοπροβαλλόμενοι… Αντί δε να απαιτήσουν να αποκατασταθεί το πρόβλημα, προβαίνουν απλά σε διαπιστώσεις που οι πάντες γνωρίζουν, όμως λύσεις δεν δίνουν. Πού είναι ένας ψυχωμένος αιρετός να ξεσηκώσει το λαό σε αντίδραση απέναντι στα όσα γίνονται και αφήνουν αδιάφορους τους ιθύνοντες; Των οικιών ημών εμπιπραμένων, ημείς άδομεν…! Εάν δε βλέπεις και αιρετούς άνω των 70 ετών, που μάλιστα έχουν θητεύσει στην αυτοδιοίκηση πάνω από μια εικοσαετία, απορείς γιατί συνεχίζουν να ασχολούνται και στερούν τη δυνατότητα στους νεότερους να προσφέρουν…
*Μεταφέρουμε το αίτημα κατοίκων των οδών Κρεατσούλη Καλλινίκου και Αντωνίου Πατρώνα (περιοχή Αγ. Θωμά- Αγ. Ιακώβου), που ζητούν ασφαλτόστρωση των εν λόγω οδών λόγω κακής ποιότητας οδοστρώματος (πολλές λακκούβες, κλπ). Ας το δει η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου με την πρώτη εργολαβία εσωτερικής οδοποιίας 2025.
*Επίσης, στο μαρμάρινο ρολόι, που τοποθετήθηκε το έτος 2006 (επί δημαρχίας Μάρκου Μεννή) στην πλατεία Μιχαήλ και Σταματίας Ξυλά (ανατολικά του Ομηρείου) και περιβάλλεται από μαρμάρινα σκαλοπάτια, έχουν αποκολληθεί 2-3 μάρμαρα στη βάση του. Αλλά και το ηλεκτρικό ρολόι δεν λειτουργεί. Καλό είναι να στείλει η Τεχνική Υπηρεσία ένα συνεργείο να τα αποκαταστήσει. Είναι σε κεντρικό σημείο και περνούν από εκεί καθημερινά εκατοντάδες συμπολίτες μας.
*Σε προηγούμενο σημείωμά μας, αναφερθήκαμε στην προσπάθεια που πρέπει να υπάρχει για την εξεύρεση χώρων στάθμευσης στις γειτονιές της πόλης. Ένας τέτοιος ικανός χώρος είναι και ο αύλειος χώρος του Ι. Ναού Αγ. Ιωάννου Προδρόμου (Νεκροταφείο), δίπλα στην Ταξιαρχία. Θα μπορούσε ο χώρος αυτός, σε συνεργασία με τον Δήμο να παραχωρηθεί για 15 χρόνια (η χρήση του μόνο, όχι η ιδιοκτησία), ώστε ο Δήμος να τον ασφαλτοστρώσει, να τον φωταγωγήσει, να τον διαγραμμίσει και να καταβάλλεται ετησίως ενοίκιο στον Ι. Ναό. Θα εξυπηρετήσει ως χώρος στάθμευσης δεκάδες οχήματα, σε μια περιοχή που στερείται χώρων στάθμευσης και ασφυκτιά.
*Σε λίγες ημέρες και πάλι μαζί. Μέχρι τότε υγεία και χαρά. Καθένας περνά τον δικό του Γολγοθά, αλλά η ελπίδα δεν πρέπει να στερεύει! Δυστυχώς, η εμμονή αλλά και η ανοησία στον άνθρωπο είναι διαχρονικές και ανίκητες!-
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.