Την απίστευτη προχειρότητα αλλά και την εν γένει ανεπάρκεια του κράτους να διαχειριστεί τις μεταναστευτικές ροές έφερε στην επιφάνεια το αλαλούμ συνεννόησης μεταξύ των φορέων που συνδιαχειρίζονται το μεταναστευτικό.
Μετά την εμπλοκή 4 υπουργείων, και την άρον – άρον δημιουργία του Hotspot στη ΒΙ.ΑΛ. η χθεσινή ημέρα κατέδειξε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι αφενός το παιχνίδι της διαχείρισης του προσφυγικού μοιάζει χαμένο (και σε τοπικό επίπεδο) αν δεν συνεργαστούν μεταξύ τους οι φορείς, αφετέρου ότι η κάθε πλευρά λειτουργεί αποσπασματικά και χωρίς σχεδιασμό.
Η άφιξη περίπου 1.100 ατόμων στη Χίο, αριθμός διαχειρίσιμος από κάθε άποψη, λίγο κόντεψε να προκαλέσει βραχυκύκλωμα στον σχεδιασμό, αφού όπως φάνηκε όλα σχεδιάζονται την τελευταία στιγμή.
Εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για Πειραιά
Σα να μην έφθαναν οι τοπικές ανεπάρκειες, η ολική αποτυχία του σχεδιασμού της κυβέρνησης να περιορίσει τις ροές από τα νησιά στον Πειραιά, έφερε πιο αυστηρά μέτρα με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρίες να μειώσουν, στο ελάχιστο δυνατό τα διαθέσιμα εισιτήρια τα οποία για τη Δευτέρα και την Τρίτη εξαντλήθηκαν σε χρόνο ρεκόρ.
Σύμφωνα με τα πρακτορεία της HSW και της Blue Star, τα εισιτήρια για χθες Δευτέρα και σήμερα Τρίτη εξαντλήθηκαν, με αποτέλεσμα όποιος επιθυμεί να ταξιδέψει για Πειραιά να μπορεί πλέον από την Τετάρτη. Σύμφωνα με την ενημέρωση των εταιριών πρόβλημα αναμένεται να προκύψει και για αύριο Τετάρτη αφού είναι διαθέσιμες μόνο λίγες καμπίνες.
Αυτό σημαίνει ότι οι 1.500 πρόσφυγες που βρίσκονταν ήδη στη Χίο, μαζί με αυτούς που θα προστεθούν σήμερα και αύριο θα παραμείνουν εγκλωβισμένοι στο νησί μέχρι και 48 ώρες.
Η κατάσταση στις δομές φιλοξενίας
Την ίδια ώρα, το γεγονός ότι η ΒΙ.ΑΛ. δεν είναι σε θέση να παρέχει ευκολίες διαμονής σε πρόσφυγες και μετανάστες, έχει μετατρέψει το Hotspot σε χώρο απλής καταγραφής, που δεν μπορεί να αξιοποιήσει, όπως θα έπρεπε, το συγκριτικό του πλεονέκτημα, δηλαδή τη δυνατότητα αξιοπρεπούς προσωρινής διαμονής ατόμων, όταν οι περιστάσεις το απαιτούν.
Ο ανεπαρκής τρόπος λειτουργίας της ΒΙ.ΑΛ., πάνω στην οποία είχε στηριχθεί το προηγούμενο διάστημα όλος ο σχεδιασμός των τοπικών αρχών φαίνεται ότι δημιουργεί επιπλέον πρόβλημα.
Με δεδομένη την πληρότητα της Σούδας που φιλοξενεί 900 άτομα, Δήμος και Περιφέρεια αναζήτησαν επιπλέον χώρους διαμονής μεταναστών. Την ίδια όμως σκέψη έκαναν και οι ανθρωπιστικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στη Σούδα, ερήμην των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης. Έτσι οι μεν πρώτοι έκαναν κινήσεις για χρήση του TeraJet που παραμένει στο λιμάνι από την περασμένη Παρασκευή, καθώς και χώρων όπως το ΔΗΠΕΘΕ και το Λιμεναρχείο ενώ οι δεύτεροι ζητούσαν επιτακτικά την επαναλειτουργία των Ταμπάκικων. Χωρίς να καταφέρουν να συνεννοηθούν μεταξύ τους το Νορβηγικό Συμβούλιο για του Πρόσφυγες (NRC) συνεπικουρούμενο από την οργάνωση Samaritans Purse αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν τα Ταμπάκικα για όσους πρόσφυγες και μετανάστες είχαν απογραφεί μέχρι το βράδυ της Δευτέρας, και δεν χωρούσαν στη Σούδα, ενώ οι νέοι αφιχθέντες της Τρίτης και της Τετάρτης αποφασίστηκε να φιλοξενούνται προσωρινά στη ΒΙ.ΑΛ.. Ο σχεδιασμός όμως άλλαξε και πάλι αργά το βράδυ της Δευτέρας κι έτσι αποφασίστηκε να μη λειτουργήσουν τα Ταμπάκικα αλλά το κτίριο του ΔΗΠΕΘΕ.
Ακόμα αναμένουν τη σίτιση
Επιπλέον πρόβλημα για το νεοσύστατο Hotspot της ΒΙ.ΑΛ. αποτελεί και το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει παρέχεται η δυνατότητα πλήρους σίτισης, πέρα από την παροχή ανθρωπιστικών πακέτων με ενεργειακά μπισκότα και ξηρά τροφή. «Το θέμα της σίτισης το έχει αναλάβει το ΓΕΕΘΑ μέσα από διαγωνισμό που προτίθεται να πραγματοποιήσει μέσα στο επόμενο διάστημα», ήταν η επίσημη τοποθέτηση της 96ΑΔΤΕ που ρωτήθηκε για το θέμα. Καλύτερα τα πράγματα είναι στη Σούδα, αφού τη σίτιση των προσφύγων έχει αναλάβει η «People Street Kitchen» που παρέχει πρωινό κάθε πρωί στις 9 και κάθε μεσημέρι στις 13:00 ενώ η «Κοινωνική Κουζίνα» παρέχει επιπλέον γεύμα στις 16:00 κάθε ημέρας.
Άγνωστη η τύχη του Tera Jet
Όλα αυτά βέβαια την ώρα που το Υπουργείο Ναυτιλίας μέχρι και αργά χθες το απόγευμα δεν είχε δώσει καμία εντολή για χρήση του Tera Jet. «Δεν ξέρουμε τι ήρθε να κάνει στο λιμάνι της Χίου. Δεν έχουμε καμία εντολή για χρήση του ως χώρου φιλοξενίας μεταναστών», έλεγαν και ξανάλεγαν στο Λιμεναρχείο Χίου, απαντώντας στα ερωτήματα των φορέων για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιείται. Να σημειωθεί ότι την ώρα που το Υπουργείο αποφάσισε να στείλει τα πλοία «Ελ. Βενιζέλος», «TeraJet» και «Blue Star Patmos» σε Μυτιλήνη, Χίο και Σάμο, έληγαν οι συμβάσεις των εταιριών με το Υπουργείο Ναυτιλίας χωρίς μέχρι σήμερα να ανανεωθούν. «Αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει χρησιμοποιηθεί το TeraJet», ανέφεραν στελέχη του Λιμεναρχείου στον «π».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.