Αγαπητοί φίλοι,
Το ότι η πόλη της Χίου δεν έχει επαρκή πεζοδρόμια (όπως άλλωστε και πολλές άλλες πόλεις της πατρίδας μας) μάλλον δεν αποτελεί είδηση. Ωστόσο κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψης μου στο νησί, είχα την ευκαιρία να κάνω αρκετούς περιπάτους στην πόλη με βρεφικό καροτσάκι και να διαπιστώσω από πρώτο χέρι το μέγεθος του προβλήματος.
Με ορισμένες φωτεινές εξαιρέσεις όπως η Προκυμαία, τα πεζοδρόμια πέριξ του Κήπου, οι πεζόδρομοι του ιστορικού κέντρου αλλά και σε ορισμένες οδούς όπως ενδεικτικά η Βενιζέλου, Τσουρή (πρώην Ατσικής), Κοραή κ.α., η υπόλοιπη πόλη είναι στην ουσία απροσπέλαστη.
Σε πολλές από τις γειτονιές τα πεζοδρόμια, δυστυχώς, είτε είναι πολύ στενά (ακόμα και για τους πεζούς) είτε απλά δεν υπάρχουν. Σε αρκετά δε σημεία θα συναντήσει κανείς υψομετρικές διαφορές-σκαλοπάτια, στύλους που παρεμβάλλονται, κάδους απορριμάτων αλλά και σταθμευμένα αυτοκίνητα και δίκυκλα παντού.
Κι αν η μετακίνηση υπό τις παραπάνω συνθήκες μοιάζει δύσκολη και επικίνδυνη για κάποιον με βρεφικό καροτσάκι, φανταστείτε το μαρτύριο που υφίσταται ένα άτομο με ειδικές ανάγκες σε αμαξίδιο!
Ποιό το τελικό αποτέλεσμα; Όλοι μας, πεζοί, ποδηλάτες, γονείς με βρεφικά καρότσια και άτομα με αναπηρία, περπατάμε μέσα στο δρόμο όντας ανά πάσα στιγμή εκτεθειμένοι στα οχήματα.
Τι θα μπορούσε να γίνει;
Είναι αυτονόητο πως όπου υπάρχει η δυνατότητα από τεχνικής απόψεως να φαρδύνουν τα υπάρχοντα πεζοδρόμια ή να κατασκευαστούν νέα θα ήταν απαραίτητο να γίνει (όπως το δρομολογηθέν έργο στην οδό Καλουτά).
Επειδή όμως το να κατασκευαστούν φαρδιά πεζοδρόμια σε ολόκληρη την πόλη με την άναρχη δόμηση και τους στενούς δρόμους φαντάζει ανεδαφικό ή και αδύνατο, μήπως ο Δήμος Χίου θα έπρεπε να εξετάσει και μια πιο τολμηρή λύση;
Να μετατρέψει σε διάφορες γειτονιές, κάποιες οδούς με ανεπαρκές πλάτος σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας με όριο ταχύτητας τα 20 ή 30 χμ/ώρα.
Αυτές οι οδοί θα μπορούσαν να διαμορφωθούν καταλλήλως με χαμηλό κόστος έτσι ώστε να εξυπηρετούν την ασφαλή και απρόσκοπτη κυκλοφορία πεζών και ποδηλάτων οι οποίοι και θα έχουν την απόλυτη προτεραιότητα. Ο σχεδιασμός θα πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπεται η διέλευση και των οχημάτων ωστόσο με αναγκαστικά χαμηλή ταχύτητα (π.χ. οφιοειδής χάραξη της διαδρομής, παρτέρια, σαμαράκια κλπ.) ενώ θα μπορούσαν να χωροθετηθούν και θέσεις στάθμευσης.
Μάλιστα εδώ και λίγα χρόνια η ελληνική νομοθεσία (ΦΕΚ Β 2448/2020) δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας προσωρινών δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, παρεμβάσεις οι οποίες εφόσον αφήσουν θετικό αποτύπωμα θα μπορούσαν να αποκτήσουν μονιμότερο χαρακτήρα.
Εν αναμονή λοιπόν μιας πιο ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη και καθ΄υπόδειξιν των συγκοινωνιολόγων, ο Δήμος Χίου δεν θα μπορούσε για αρχή να εφαρμόσει πιλοτικά, έστω σε μια γειτονιά, τη μετατροπή των οδών της σε ήπιας κυκλοφορίας;
Πόσο πιο φιλική για πεζούς και ποδηλάτες θα γινόταν με αυτό τον τρόπο η πόλη της Χίου; Ενώ η χαμηλότερη ταχύτητα των οχημάτων δε θα μείωνε και τον κίνδυνο ατυχημάτων, το καυσαέριο αλλά και το θόρυβο;
Χρήστος Παπαχρήστου
Ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής
Γενεύη, 15.04.2022
Υ.Γ.1: Η διαμπερής κυκλοφορία ουδόλως θα επηρεαστεί καθώς θα συνεχίζεται απρόσκοπτα από τις κύριες οδικές αρτηρίες.
Υ.Γ.2: Για την ιστορία, από το Σεπτέμβριο του 2021, στο Παρίσι έχει εφαρμοστεί καθολικό όριο ταχύτητας 30χμ/ώρα (με εξαίρεση τους κύριους οδικούς άξονες).
Υ.Γ.3: Κι αν τον Παρίσι ακούγεται πολύ μακρινό, ας δούμε τις σημαντικότατες παρεμβάσεις που έγιναν το καλοκαίρι του 2021 από τον αξιότιμο καθηγητή του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγο, κ. Θάνο Βλαστό και Ομάδα Εργασίας του Δήμου Χίου που μετέτρεψαν την Καλαμωτή σε οικισμό ήπιας κυκλοφορίας.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.