24.11.2022 19:08

Στάθμευση για 6 μήνες επί της οδού Πολυτεχνείου με 1 ευρώ; Κι όμως γίνεται!

Αγαπητοί φίλοι,

Κατά τη φετινή τουριστική σεζόν, η πρόσκαιρη σημαντική αύξηση του πληθυσμού του νησιού έκανε ακόμα πιο ορατό το χρόνιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης της Χίου του οποίου η καρδιά βρίσκεται αναμφίβολα στους δρόμους πέριξ του Δημοτικού Κήπου. Δρόμοι οι οποίοι γίνονται πραγματικά απροσπέλαστοι τις καθημερινές και με τα μαγαζιά ανοιχτά, κυρίως εξαιτίας των διπλοπαρκαρισμένων οχημάτων.

Διασχίζοντας δε τους ίδιους δρόμους νυχτερινές ώρες, τίποτα δε θυμίζει την πρωινή χαοτική κατάσταση καθώς η πλειονότητα των θέσεων στάθμευσης γύρω από τον Κήπο παραμένουν κενές.

Ελεγχόμενη στάθμευση στη Χίο

Όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις, προκειμένου να αποθαρρύνουν τους οδηγούς να χρησιμοποιούν τα οχήματά τους για τις μετακινήσεις στο κέντρο, από τη μια προωθούν τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς κι από την άλλη εφαρμόζουν συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης. Και μάλιστα, όσο πιο κοντά στο κέντρο θέλει να παρκάρει κανείς τόσο πιο ακριβά του στοιχίζει.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Δήμος Χίου, καλώς παρέχει δωρεάν στάθμευση σε κοντινή απόσταση από το κέντρο (π.χ. ο Εύοδος απέχει 650 μέτρα από την αρχή της Απλωταριάς) καθώς και δωρεάν μετακίνηση με λεωφορείο από/προς το κέντρο από τους πιο απομακρυσμένους χώρους στάθμευσης (π.χ. Φάρκαινα, Ταμπάκικα). Προς αυτή την κατεύθυνση, ιδιαίτερα σημαντική είναι και η δρομολογημένη μετατροπή μέρους του χέρσου τμήματος του Χωρέμικου σε δωρεάν χώρο στάθμευσης από το Δήμο Χίου.

Επιπλέον, εδώ και αρκετά χρόνια, υπάρχει σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με κάρτα στις οδούς Πολυτεχνείου και Δημοκρατίας. Η ελεγχόμενη στάθμευση εφαρμόζεται από Δευτέρα έως Σάββατο 08.00 με 14.00 αλλά και κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή και το απόγευμα 17.00 με 21.00. Οι κάρτες κοστίζουν 1 ευρώ/ώρα και πωλούνται στα 3 περίπτερα πέριξ του Κήπου. 

Η πραγματικότητα

Αφορμή για το συγκεκριμένο κείμενο αποτέλεσε η εικόνα που βλέπετε στις φωτογραφίες. Πρόκειται για φωτογραφίες από το παρμπρίζ του ίδιου αυτοκινήτου (το οποίο ήταν σταθμευμένο στην οδό Πολυτεχνείου), φωτογραφίες τραβηγμένες η πρώτη τον Μάρτιο και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο του 2022. Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε από τον κωδικό της κάρτας, η κάρτα στάθμευσης που χρησιμοποιεί ο συγκεκριμένος οδηγός είναι η ίδια εδώ και έξι μήνες. Και το πιθανότερο, αν κρίνουμε από τη φθορά της, μπορεί να είναι η ίδια εδώ και 6 ή 10 χρόνια.

Εφόσον η ελεγχόμενη στάθμευση αποδεικνύεται πως μόνο ελεγχόμενη δεν είναι, δεν θα ήταν προτιμότερο και κυρίως πιο έντιμο, να μας ενημερώσει επισήμως ο Δήμος πως το σύστημα αυτό δεν εφαρμόζεται πλέον; Κι έτσι όσοι πληρώνουν τόσα χρόνια τις κάρτες στάθμευσης να σταματήσουν να πιάνονται κορόιδα.

Τι θα μπορούσε να αλλάξει;

Όσο η ελεγχόμενη στάθμευση δεν θα εφαρμόζεται και όσο η Τροχαία, υπερβαίνοντας και την όποια καλή θέληση, θα περνάει απλά κορνάροντας στα δίπλο ή τριπλοπαρκαρισμένα οχήματα (υποτίθεται για να μην το ξανακάνουν), η σημερινή εκνευριστική κατάσταση απλά θα διαιωνίζεται.

Όσες δωρεάν θέσεις στάθμευσης κι αν προσφέρει ο Δήμος σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο (σήμερα Εύοδος κι αλλού κι αύριο στο Χωρέμικο), αν δεν εφαρμοστούν αντικίνητρα (πραγματικά ελεγχόμενη στάθμευση γύρω από τον Κήπο με καταβολή προστίμων καθώς και άμεση απομάκρυνση των διπλοπαρκαρισμένων από γερανό) το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Χίου δεν πρόκειται να λυθεί.

Καταθέτω λοιπόν ορισμένες προτάσεις που κατά τη γνώμη μου θα βελτίωναν την κατάσταση: 

Μήπως το σύστημα θα ήταν πιο αποδοτικό θεσπίζοντας ένα μέγιστο επιτρεπόμενο χρόνο στάθμευσης (για παράδειγμα 60 λεπτά χωρίς δυνατότητα ανανέωσης);

Γιατί μια θέση μπροστά από το Γερμανό ή το Ομήρειο να καταληφθεί όλη την ημέρα από ένα και μόνο σταθμευμένο όχημα ενός δημοσίου υπαλλήλου κι όχι από 10 ή 20 διαφορετικούς οδηγούς που θα παρκάρουν διαδοχικά και θα εξυπηρετηθούν; 

Μήπως το σύστημα θα ήταν πιο αποδοτικό αυξάνοντας το ωριαίο αντίτιμο (π.χ. 2 ευρώ/ώρα) ως ένα επιπρόσθετο κίνητρο για να μετακινηθούν οι οδηγοί στους δωρεάν χώρους στάθμευσης; 

Το σύστημα με τις χάρτινες κάρτες δεν θα μπορούσε να αντικατασταθεί από ένα πιο σύγχρονο (π.χ. παρκόμετρο, εφαρμογή για κινητά) καθώς και η σήμανση για την ελεγχόμενη στάθμευση να γίνει πιο ξεκάθαρη/ευδιάκριτη (ιδίως στην πλευρά της οδού Δημοκρατίας) για τους κατοίκους και τους επισκέπτες;  

Η αστική συγκοινωνία δεν θα μπορούσε να επανεξεταστεί και να αναδιοργανωθεί ώστε να είναι πιο αποδοτική;

Μήπως λοιπόν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Χίου τελικά δεν είναι θέμα συγκοινωνιολογικό αλλά πολιτικό; Τελικά δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε…;

 

Χρήστος Παπαχρήστου

Ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής

Γενεύη, 24.11.2022

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ