Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 η ανάγκη επέκτασης του αεροδρομίου της Χίου άρχισε να φαντάζει ολοένα και πιο επιτακτική. Η απόσυρση των μικρότερων αεροσκαφών και η επένδυση των tour operators σε μεγαλύτερα αεροσκάφη οδήγησε τις τοπικές και ιδιαίτερα τις νησιωτικές κοινωνίες που είχαν επενδύσει στον τουρισμό στη σκέψη της επέκτασης και αναβάθμισης των αερολιμένων τους ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις.
Σε τοπικό επίπεδο το όχημα της ανάπτυξης και αναβάθμισης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, που σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ίδιες από την περίοδο της αρχής της Μεταπολίτευσης μέχρι και σήμερα, χάθηκε ανάμεσα στις ανέξοδες αριστερίστικες διαδηλώσεις κατά της επέκτασης και στη μετέπειτα αδιαφορία των εκάστοτε κυβερνήσεων.
Η αρχή έγινε από την τότε βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Ελπ. Τσουρή, η οποία ασχολήθηκε ενεργά με το θέμα, θέτοντας τις βάσεις ενός ολοκληρωμένου master plan που προέβλεπε την προς βορρά και νότο επέκταση του διαδρόμου προσαπωγειώσεων των αεροσκαφών.
Το χρονικό κενό που δημιουργήθηκε ανάμεσα στην ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων μέχρι και την οριστική περίφραξη του χώρου όπου προορίζεται να γίνει η επέκταση, είχε ως αποτέλεσμα η ανεπάρκεια υποδομών σε επίπεδο αερολιμένα να συμπέσει με την προσφυγική κρίση, αποτελειώνοντας τον ελάχιστο τουρισμό που απέμεινε από την Ευρώπη.
Έτσι από τα αρκετά τσάρτερ την εβδομάδα των περασμένων ετών φέτος αρκεστήκαμε στη «μιάμιση» πτήση τσάρτερ από την Ευρώπη, που μας έφερε περί τους 2.000 επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, τη στιγμή που τα γειτονικά μας νησιά, όπως η Λέσβος και η Σάμος, όχι μόνο κατάφεραν να ξεπεράσουν τα εμπόδια που δημιούργησε η μεταναστευτική κρίση αλλά να πάνε ένα βήμα παρακάτω, επανακτώντας το χαμένο έδαφος και οδηγώντας την τοπική τους ανάπτυξη σε επίπεδα προ του 2014.
Στον αντίποδα η Χίος παρέμεινε δεμένη στο άρμα της τουριστικής εξάρτησης αποκλειστικά από την Τουρκία, βλέποντας τις προσδοκίες της για επιπλέον ανάπτυξη να διαψεύδονται καθημερινά.
Στο σήμερα…
Έχοντας μεσολαβήσει σχεδόν 2 δεκαετίες από τη στιγμή που αποτυπώθηκε επισήμως η ανάγκη για επέκταση του αεροδρομίου και με την μία πόρτα να υποδέχεται την άλλη από τους Tour Operators της Ευρώπης, η Κυβέρνηση και ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισαν να βάλουν νερό στο κρασί τους, δεχόμενοι ότι τα έργα επέκτασης και αναβάθμισης αποτελούν μονόδρομο, αν επιθυμούν το νησί να συνδεθεί με την Ευρώπη.
Το πρόσφατο Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Δήμου, Περιφέρειας και Υπουργείου Υποδομών αποτέλεσε την πρώτη σοβαρή κίνηση, μετά από πολλά χρόνια αποσπασματικών προσπαθειών, δημιουργώντας παράλληλα προσδοκίες ότι το έργο μπορεί επιτέλους να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.
Σχεδόν 5 μήνες μετά την υπογραφή του, το έργο βρίσκεται ακόμα σε επίπεδο αρχικών μελετών, χωρίς όμως αυτές να έχουν χρηματοδοτηθεί και να έχουν εκπονηθεί. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ακόμα και η μελέτη της μετατόπισης τμήματος της Λεωφόρου Ενώσεως προς τα ανατολικά – έργο απαραίτητο πριν την επέκταση- θα δημοπρατηθεί το νωρίτερο στο τέλος του 2018 ενώ θα απαιτηθεί ίσως και ολόκληρο το 2019 για την εκπόνησή της.
Με δεδομένο ότι επί του παρόντος η όποια συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων είναι κάτι παραπάνω από χαλαρή, ότι μέσα στο 2019 θα μεσολαβήσουν εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές, ότι ακόμα δεν έχει υπάρξει καμία δέσμευση του Υπουργείου για χρηματοδότηση έργων, η ολοκλήρωση των έργων μέχρι το 2023 – όπως προβλέπει το Μνημόνιο συνεργασίας- αποτελεί το πιο αισιόδοξο σενάριο.
Θα αντέξει η Χίος να παραμένει ουραγός στον τουριστικό τομέα μέχρι τότε; Είναι κάτι που οφείλουν να απαντήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι και κυρίως η Κυβέρνηση.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΖΙΩΤΗΣ
«ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ Ι. ΧΡΗΣΤΟΥ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΚΑΙ Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΥΣ»
Ένα από τα σημαντικότερα έργα που σηματοδοτούν την, έστω και κατόπιν πιέσεων, επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου, αποτελεί η επέκταση της οδού Ιωάννου Χρήστου.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί και τη μοναδική αρμοδιότητα του Δήμου Χίου, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφτηκε μεταξύ Δήμου, Περιφέρειας και Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η πορεία της Ιωάννου Χρήστου
Όπως εξηγεί στον «π» ο αντιδήμαρχος, Απ. Τζιώτης, το έργο της επέκτασης της Ιωάννου Χρήστου και της ένωσής της με την οδό Αεροπόρου Ροδοκανάκη στη Φάρκαινα έχει ξεκινήσει, όχι όμως με τους ρυθμούς που ο ίδιος θα περίμενε.
«Ο Δήμος Χίου, σύμφωνα με το μνημόνιο, έχει επικουρικές αρμοδιότητες. Μέσα σε αυτό δεν εντάσσεται η οδός Ιωάννου Χρήστου, ένα από τα σημαντικότερα έργα, που η ολοκλήρωσή του θα σηματοδοτήσει την επόμενη φάση του έργου.
Τα έργα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη αλλά όχι με τους ρυθμούς που εγώ προσωπικά θα ήθελα. Τα προβλήματα με τις προμήθειες υλικών ξεπεράστηκαν και τώρα προχωράμε στα έργα.
Βρίσκεται σε εξέλιξη ο εγκιβωτισμός του μεγάλου καναλιού, που είναι παράλληλο με την Αεροπόρου Ροδοκανάκη, έχει τοποθετηθεί ο ξυλότυπος και ήδη πέφτουν τα πρώτα μπετά. Στη συνέχεια θα οριοθετηθεί το οδόστρωμα, ώστε να δούμε την υποδομή που υπάρχει από κάτω και να τοποθετηθούν τα τοιχία εγκιβωτισμού, που θα παραλαμβάνουν όλα τα νερά της δυτικής πλευράς και θα τα οδηγουν στα χαντάκια», εξήγησε ο κ. Τζιώτης, μεταφέροντας την πεποίθησή του ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχουν φανεί τα πρώτα αποτελέσματα των εργασιών, που έχουν χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 14 μήνες.
Απουσία συνεργασίας επί τους παρόντος
Από την άλλη ο Απ. Τζιώτης υπογράμμισε ότι επί του παρόντος ο Δήμος Χίου δεν έχει δεχθεί καμία ενόχληση από τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς.
Σύμφωνα με το Μνημόνιο συνεργασίας ο Δήμος Χίου: «Θα συμμετέχει ενεργά κατά αρμοδιότητα στην εκπόνηση των μελετών αλλά και κατά την κατασκευή της παραλλαγής, δεδομένου ότι η παραλιακή οδός συνδέεται με άλλες δημοτικές οδούς, θα παραλαμβάνει κυκλοφοριακούς φόρτους από αυτές, θα διαχειρίζεται τις απορροές, θα μεταφέρει φορτία Ο.Κ.Ω. από και προς το Βιολογικό καθαρισμό ενώ κατά την κατασκευή ενδέχεται να καταστεί αναγκαία η προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας στο θιγόμενο τμήμα της παραλιακής οδού».
Παρότι όμως έχουν περάσει 5 μήνες από την υπογραφή του μνημονίου ούτε η Περιφέρεια αλλά ούτε και το Υπουργείο έχουν ενοχλήσει τον Δήμο Χίου, ακόμα και σε επίπεδο γενικότερης πληροφόρησης για την πορεία του έργου.
«Προσωπικά δεν έχω καμία πληροφόρηση ότι είτε το Υπουργείο είτε η Περιφέρεια έχει ζητήσει τη βοήθεια του Δήμου Χίου», κατέληξε ο κ. Τζιώτης.
ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2018 Η ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΕΝΩΣΕΩΣ
Έτοιμη να προχωρήσει στη δημοπράτηση της μελέτης της μετατόπισης τμήματος της Λεωφόρου Ενώσεως προς τη θάλασσα δηλώνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη, Θ. Βαλσαμίδη, να επισημαίνει ότι αντίπαλος του έργου είναι τα «νεκρά» χρονικά διαστήματα που απαιτούνται για τη συλλογή υπογραφών και αδειοδοτήσεων μεταξύ των Υπηρεσιών του κάθε Υπουργείου.
Μέχρι τέλος του χρόνου
Όπως εξήγησε ο Θ. Βαλσαμίδης, ο φάκελος που είχε ανατεθεί στις Υπηρεσίες της Περιφέρειας για τη μετατόπιση τμήματος της παραλιακής του αεροδρομίου είναι έτοιμος, κάτι που θα δρομολογήσει τις εξελίξεις για τη δημοπράτηση της τελικής μελέτης.
«Από την πλευρά μας είναι ζήτημα λίγων ημερών να πάρουμε την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για τη δημοπράτηση της μελέτης μετατόπισης. Ευελπιστούμε ότι μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία μέχρι το τέλος του 2018 θα έχει οριστεί ανάδοχος για την εκπόνηση της μελέτης, που συνολικά θα κοστίσει περί τις 400.000 ευρώ. Η χρηματοδότηση της μελέτης είναι επίσης ζήτημα χρόνου, καθώς βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο των υπογραφών μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων ενώ έχει υπάρξει παρέμβαση προ ημερών και από την περιφερειάρχη Χρ. Καλογήρου», δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών, διευκρινίζοντας ότι η εκπόνησή της είναι μία αρκετά μεγάλη διαδικασία, μέσα από την οποία θα αναδειχθεί το είδος των έργων που θα απαιτηθούν καθώς και ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου που μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστός.
Χωρίς χρηματοδότηση επί του παρόντος
Παρά πάντως τα όσα αναφέρει το Μνημόνιο Συνεργασίας για ένταξη του έργου είτε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας, είτε μέσω του ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014- 2020, μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστο από ποιο πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί το έργο της μετατόπισης.
Όπως εξήγησε ο κ. Βαλσαμίδης, το στάδιο της χρηματοδότησης του έργου είναι ακόμα μακρινό με δεδομένο ότι οι εκτιμήσεις είναι ότι για την ολοκλήρωση της μελέτης για τη μετατόπιση του δρόμου θα χρειαστεί ίσως και ολόκληρο το 2019.
Φόβος για τα «νεκρά» διαστήματα
Το πιο σημαντικό σημείο και ίσως το πιο δύσκολο από όλα αφορά τις αδειοδοτήσεις που θα απαιτηθούν, με τον αντιπεριφερειάρχη να δηλώνει ότι ο μεγαλύτερος φόβος είναι αυτός των «νεκρών» διαστημάτων που απαιτούνται μεταξύ των Υπηρεσιών του Δημοσίου για τη συλλογή υπογραφών και αδειών.
«Τεχνικά το έργο δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Αυτό το οποίο εγώ προσωπικά φοβάμαι είναι το ζήτημα των περιβαλλοντικών όρων. Αν οι όροι ζητηθούν για όλο το έργο, δηλαδή ενιαία, τότε η διαδικασία θα επιταχυνθεί, διαφορετικά θα απαιτηθεί σημαντικός χρόνος. Τα «νεκρά» διαστήματα που μεσολαβούν μεταξύ Υπηρεσιών - Υπουργείων για τις αδειοδοτήσεις είναι αυτά που με προβληματίζουν», εξήγησε.
Τέλος, έθεσε ως στοίχημα την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών κατά τη θητεία της παρούσας Περιφερειακής Αρχής, με δεδομένο – όπως είπε- ότι, αν αυτό επιτευχθεί, θα διευκολύνει σημαντικά την περεταίρω εξέλιξη των εργασιών.
«Η διαδικασία τρέχει. Αποτελεί στοίχημα για εμάς να βάλουμε το έργο σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί ανεπηρέαστο από εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές. Αν μπει σε μία βάση, τότε θα προχωρήσει, γιατί θα υπάρχουν συμβατικές ημερομηνίες που θα πρέπει να τηρηθούν», εξήγησε.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ: ΠΡΩΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ
Διαβεβαιώσεις ότι το έργο της επέκτασης και αναβάθμισης του αεροδρομίου της Χίου έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, η οποία όχι μόνο δεν κινδυνεύει αλλά δεν είναι ανταγωνιστική με κανένα άλλο έργο, παρέχουν μέσω του «π» υπηρεσιακοί παράγοντες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών.
Τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας έθεσαν ως προαπαιτούμενο για την έναρξη της μελέτης και του έργου της επέκτασης του διαδρόμου την ολοκλήρωση των έργων τόσο στην Ιωάννου Χρήστου όσο και στο προς μετατόπιση τμήμα της Λεωφόρου Ενώσεως.
«Ο σχεδιασμός είναι σαφής. Πρώτα πρέπει να ολοκληρωθούν τα άλλα δύο έργα και μετά να ξεκινήσει η τελική φάση της επέκτασης. Αν δεν ολοκληρωθεί τουλάχιστον η οδός Ιωάννου Χρήστου, δεν μπορεί να υπάρξει καμία παρέμβαση στο τμήμα του clear way, αφού, αν αποκοπούν στην παρούσα φάση οι κάθετες πάροδοι, οι κάτοικοι θα εγκλωβιστούν στις ιδιοκτησίες τους χωρίς να έχουν καμία πρόσβαση ή διέξοδο», ανέφεραν οι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Απαντώντας μάλιστα στο ερώτημα για το αν κινδυνεύουν τα έργα να «ξεμείνουν» από χρηματοδότηση σε περίπτωση που σημειωθούν όποιες καθυστερήσεις, οι υπηρεσιακοί παράγοντες ξεκαθάρισαν ότι αυτή είναι εξασφαλισμένη.
«Η χρηματοδότηση των έργων θα γίνει μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020, ενώ οι μελέτες από πλευράς Περιφέρειας θα χρηματοδοτηθούν από το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου, στο οποίο υπάρχει ειδική πρόβλεψη για το αεροδρόμιο της Χίου», επανέλαβαν.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
«ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΧΕΙ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ»
Έχοντας χαράξει πλέον διαχωριστική γραμμή από τη στάση που τηρούσε μέχρι το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ, ο κυβερνητικός βουλευτής Α. Μιχαηλίδης αποτιμά τη μέχρι σήμερα πορεία του έργου κάνοντας λόγο για μία νέα δυναμική, χαρακτηρίζοντας μάλιστα το έργο της επέκτασης ως «αίτημα ολόκληρης της κοινωνίας της Χίου».
«Μετά από μία μακροχρόνια περίοδο στασιμότητας, το ζήτημα του αεροδρομίου έχει αποκτήσει μία νέα δυναμική. Αφενός με την επέκταση του clear way του αεροδρομίου προς βορρά, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί, αφετέρου με την εκτέλεση των εργασιών για την επέκταση της οδού Ιωάννου Χρήστου που ήδη εκτελείται και παράλληλα με την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Δήμου, Περιφέρειας και Υπουργείου Υποδομών, η οποία καθορίζει τον\ ρόλο του κάθε φορέα στα ζητήματα αναβάθμισης και επέκτασης του αεροδρομίου.
Από κει και πέρα το μελετητικό έργο πρέπει να αποτελέσει την πρώτη προτεραιότητα και στο βαθμό που αυτό προχωρά, θα υπάρξουν και οι ανάλογες χρηματοδοτικές πρωτοβουλίες, όπως ακριβώς προβλέπεται και στο μνημόνιο.
Νομίζω ότι για πρώτη φορά γίνεται ορατός ο ορίζοντας και γίνεται πραγματικότητα η προοπτική αναβάθμισης του αεροδρομίου της Χίου, αίτημα ολόκληρης της κοινωνίας της Χίου.
Οπωσδήποτε υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμα και πρέπει όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να εργαστούν με συνέπεια για την ολοκλήρωση του έργου», ανέφερε.
ΦΡ. ΣΕΡΓΗΣ
«ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ»
Βαθιά πεπεισμένος ότι το αεροδρόμιο αποτελεί ένα από τα βασικά έργα υποδομής που θα πρέπει να ολοκληρωθούν εάν θέλουμε η Χίος να ανακτήσει την τουριστική της σύνδεση με την Ευρώπη, εμφανίστηκε ο Γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Χίου του ΣΥΡΙΖΑ, Φρ. Σέργρης.
«Το μόνο σίγουρο είναι ότι το αεροδρόμιο θα προχωρήσει και θα γίνει οτιδήποτε προβλέπεται να γίνει μέσα από το Μνημόνιο Συνεργασίας. Ως ΣΥΡΙΖΑ Χίου έχουμε λάβει όλες τις διαβεβαιώσεις σε επίπεδο κυβέρνησης ότι το έργο θα ολοκληρωθεί γιατί έχει γίνει αντιληπτό ότι αποτελεί αναγκαιότητα για το νησί μας.
Τις ίδιες διαβεβαιώσεις έχουμε λάβει και από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε το έργο της επέκτασης και της αναβάθμισης να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό».
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ Ή ΧΑΟΣ
Οι άνθρωποι του τουρισμού στο νησί κρούουν καμπανάκι κινδύνου επισημαίνοντας το ενδεχόμενο επιπλέον τουριστικής υποβάθμισης της Χίου
Δ. ΚΥΤΡΙΛΑΚΗΣ
«ΧΩΡΙΣ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟΧΕΥΣΕΙΣ ΔΕΝ ΠΑΜΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ»
«Δυστυχώς αν δεν γίνει κάτι άμεσα και όχι το 2023, θα συνεχίζουμε να βράζουμε στο ζουμί μας. Το φετινό καλοκαίρι ήταν πολύ άσχημο για το νησί μας, ήταν εξαιρετικά μέτριο και αν συνεχίσουμε έτσι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε παρακάτω. Η πρόβλεψη για ολοκλήρωση των έργων του αεροδρομίου το 2023 είναι μία πολύ αισιόδοξη πρόβλεψη που δεν ξέρω αν τελικά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Αν μέχρι τότε δεν στοχεύσουμε σε αγορές δεν θα έχουμε κανένα αποτέλεσμα. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μία Δημοτική Αρχή που δεν μας ενημερώνει για τα του τουρισμού. Δεν λένε πουθενά τίποτα, δεν ενημερώνουν κανέναν για τις ενέργειές τους και συνεπώς δεν μπορεί να παραχθεί αποτέλεσμα, ακόμα και τώρα που η ανάγκη συνεργασίας είναι πιο επιτακτική από ποτέ».
Π. ΦΕΓΓΟΥΔΑΚΗΣ
«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΟΔΟΣ ΟΤΑΝ ΚΙΝΟΥΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΜΙΖΕΡΙΑΣ»
«Προσωπικά θεωρώ ότι ούτε μέχρι το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το αεροδρόμιο. Φοβάμαι ότι θα συνεχίσουμε έτσι και θα πάμε ακόμη χειρότερα γιατί τα 2 charter την εβδομάδα δεν μπορεί να θεωρούνται σωτηρία, όταν στη γειτονική Μυτιλήνη προσεγγίζουν 30 αεροσκάφη την εβδομάδα. Το να κρεμιέσαι από μονοπώλια δεν είναι καθόλου καλό και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα με την περίπτωση του τουρισμού από την Τουρκία. Φέτος η Χίος γονάτισε και στο κομμάτι των αφίξεων των Τούρκων αλλά και στο κομμάτι του κοινωνικού τουρισμού. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αν δεν ολοκληρωθεί το αεροδρόμιο θα συνεχίσουμε να κινούμαστε στο φάσμα της μιζέριας. Και στη μιζέρια δεν υπάρχει πρόοδος θετική ή αρνητική. Είναι μιζέρια».
Γ. ΣΥΡΑΚΗΣ
«ΟΣΟ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΚΡΙΒΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ»
«Πρώτος σημαντικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί το Clearway. Αν αυτό γίνει τότε δίνει τη δυνατότητα σε ένα Airbus 320 να μεταφέρει επιπλέον 2 τόνους, είτε σε καύσιμα, είτε σε επιβάτες. Αυτή τη στιγμή ένα αεροσκάφος, αν πούμε ότι έρχεται στη Χίο μέσω Μυτιλήνης σημαίνει ένα επιπλέον κόστος 5.000 – 6.000 ευρώ κάτι που μας κάνει εξ ορισμού έναν ακριβό και μη ανταγωνιστικό προορισμό.
Φυσικά το σημαντικότερο είναι να επεκταθεί ο διάδρομος κατά 300 μέτρα. Το τι σημαίνει στασιμότητα στο αεροδρόμιο φαίνεται καθημερινά. Ο τουρισμός μας θα μείνει στάσιμος και ίσως με πτωτικές τάσεις. Θα υπάρξει «πάγωμα» στις τουριστικές επιχειρήσεις που σημαίνει ότι, τα άτομα που απασχολεί ο κλάδος ή θα μείνουν τα ίδια στην καλύτερη των περιπτώσεων ή θα λιγοστέψουν ενώ αντίστοιχα δεν θα γίνει κάποια τουριστική επένδυση προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης των ξενοδοχειακών μονάδων της Χίου. Αν πάμε μέχρι το 2023 με τα σημερινά δεδομένα είναι σίγουρο ότι η Χίος θα βουλιάξει τουριστικά. Ίσως αυτό το οποίο μπορεί να μας σώσει είναι να αναζητήσουμε τύπους αεροσκαφών που θα μπορούν να προσεγγίζουν το αεροδρόμιο της Χίου έχοντας πληρότητα στο 100%. Έχουμε ξεκινήσει να αναζητούμε αυτές τις εταιρίες όμως είναι λίγες στην Ευρώπη και τα αεροσκάφη που διαθέτουν είναι λίγων θέσεων. Άρα μιλάμε για μία δύσκολη διαδικασία χωρίς να έχουμε και θεαματικά αποτελέσματα».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.