Η ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας) αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που εξαιτίας των διαφορετικών υπότυπων που την χαρακτηρίζουν (απρόσεκτος τύπος, τύπος υπερκινητικότητας/παρορμητικότητας και συνδυασμένος) και της ετερογένειάς της στα άτομα απαιτεί την επαγρύπνηση γονέων και εκπαιδευτικών προκειμένου να εντοπίσουν όσο πιο νωρίς γίνεται τα συμπτώματά της. Η έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση από την διεπιστημονική ομάδα θα συμβάλλει στην κατάλληλη διαμόρφωση προγράμματος παρέμβασης.
Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί συχνά δυσκολεύονται να διαχειριστούν άτομα με ΔΕΠΥ στο σχολικό πλαίσιο. Τα επιτυχημένα προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ΔΕΠΥ, εκτός από συμπεριληπτικό χαρακτήρα θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα ακόλουθα τρία συστατικά: α) ακαδημαϊκές οδηγίες, β) συμπεριφορικές παρεμβάσεις και γ) κατάλληλη διαμόρφωση της σχολικής τάξης.
Α) Ακαδημαϊκές Παρεμβάσεις:
Προετοιμάστε τα παιδιά παρέχοντάς τους οργανόγραμμα στο οποίο αναγράφονται με σειρά οι δραστηριότητες της ημέρας και οι στόχοι που τίθενται, πάντα με απλοποιημένο και κατανοητό για τα παιδιά τρόπο.
Ενισχύστε την οργάνωσή τους παροτρύνοντάς τα να χρησιμοποιούν σημειωματάριο στο οποίο θα αναγράφονται οι υποχρεώσεις που καλούνται να διεκπεραιώνουν κάθε ημέρα ή χρωματιστούς φακέλους για κάθε μάθημα. Κάθε δραστηριότητα που ολοκληρώνεται θα διαγράφεται.
Χρησιμοποιείστε οπτικοακουστικό υλικό. Η υποβοηθούμενη από τον υπολογιστή οδηγία για την παρουσίαση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στόχων, επισημάνσεων του υλικού, κλπ. έχει προταθεί ως τρόπος βελτίωσης της συνεχούς προσοχής και εργασιακής απόδοσης των παιδιών με ΔΕΠΥ.
Φροντίστε να υπάρχουν διαλείμματα μεταξύ των δραστηριοτήτων. Τα διαλείμματα θα υπάρχουν στο δομημένο πρόγραμμα του παιδιού, θα είναι συγκεκριμένης διάρκειας και έτσι θα δίνεται η ευκαιρία στο παιδί να χαλαρώσει και να εκτονωθεί για μερικά λεπτά.
Β) Συμπεριφορικές Παρεμβάσεις:
Εξηγείστε στα παιδιά ποια είναι η επιθυμητή συμπεριφορά που πρέπει να έχουν για κάθε task. Κανένα παιδί δεν μπορεί να γνωρίζει πώς να συμπεριφερθεί εάν δεν το καταστήσουμε εμείς σαφές.
Ενισχύστε με λεκτικούς επαίνους και άμεσα, οποιαδήποτε επιθυμητή συμπεριφορά των παιδιών, όσο μικρή κι αν είναι. Η συμπεριφορά που επαινείται έχει περισσότερες πιθανότητες να επαναληφθεί, αρκεί ο έπαινος να διατυπώνεται με ακρίβεια, θέρμη και ειλικρίνεια.
Χρησιμοποιείστε συστήματα ανταλλάξιμων ανταμοιβών (token). Μόλις τα παιδιά επιτύχουν συγκεκριμένο αριθμό επιθυμητών συμπεριφορών, θα κερδίσουν κάτι το οποίο επιθυμούν πολύ, π.χ. να παίξουν με το αγαπημένο τους παιχνίδι.
Αποφύγετε τις τιμωρητικές μεθόδους, καθώς δεν έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Γ) Κατάλληλη διαμόρφωση της σχολικής τάξης:
Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι η ΔΕΠΥ είναι μια σύνθετη νευροαναπτυξιακή διαταραχή που τις περισσότερες φορές, αν όχι όλες, συνυπάρχει και με άλλες διαταραχές (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, εναντιωματική προκλητική διαταραχή κ.ά.). Γι’ αυτό απαιτείται εξειδικευμένη κατάρτιση, υπομονή και αγάπη από όλους τους εμπλεκομένους, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.