Η Περιφέρεια έχοντας στο επίκεντρο τον πολίτη και επιδιώκοντας τη συνεχή αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της και με την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, οφείλει να έχει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τον ολοκληρωτικό ψηφιακό μετασχηματισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών της προς τους πολίτες των νησιών μας.
Μέσω της νέας πλατφόρμας οι πολίτες θα μπορούν να εντοπίσουν την υπηρεσία που τους ενδιαφέρει και να συγκεντρώσουν όλες τις βασικές πληροφορίες για την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτησή τους.
Η πλατφόρμα αυτή θα είναι προσβάσιμη μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της Περιφέρειας. O πολίτης θα έχει την δυνατότητα να περιηγηθεί και να αναζητήσει πληροφορίες σχετικά με την διεργασία που επιθυμεί να διεκπεραιώσει με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας. Όταν ο χρήστης βρει την διεπαφή που τον ενδιαφέρει, πατώντας απλά στον τίτλο της θα μεταφέρεται σε νέο παράθυρο, όπου περιέχονται αναλυτικά οι πληροφορίες και τα βήματα που απαιτούνται για την αντίστοιχη διεργασία, υποδείγματα – φόρμες εγγράφων τα οποία είναι απαραίτητα για συμπλήρωση, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας με τη συγκεκριμένη υπηρεσία σε περίπτωση που χρειαστούν περισσότερες πληροφορίες. Το portal θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από την αρχή της φορητότητας, να είναι συμβατό με σταθερούς υπολογιστές, tablet και κινητά τηλέφωνα, αλλά και με την αρχή της προσβασιμότητας για άτομα με ειδικές ανάγκες. Με τον νέο ηλεκτρονικό οδηγό θα επιτευχθεί η ελαχιστοποίηση της φυσικής παρουσίας του πολίτη στην υπηρεσία καθώς και η ετοιμότητα κατάθεσης των παραστατικών με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση χρόνου, τόσο για τον ενδιαφερόμενο όσο και για τους εργαζομένους της Περιφέρειας, συμβάλλοντας έτσι στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου πρέπει να κάνει σταθερά βήματα προς την ψηφιακή μετάβαση για μια νέα εποχή. Ο «Οδηγός του Πολίτη» θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα, που ήδη έχει κάνει η πλειονότητα των Περιφερειών της χώρας μας.
Σήμερα η Περιφέρειά μας διαθέτει 38 ψηφιακές υπηρεσίες από την ιστοσελίδα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου ενώ μόλις 17 από την πλατφόρμα gov.gr, όταν η Περιφέρεια Αττικής διαθέτει μέσω του «Οδηγού του Πολίτη» της Περιφέρειας Αττικής 110 ψηφιακές υπηρεσίες και 199 μέσω του gov.gr.
Η μετάβαση στη ψηφιακή εξυπηρέτηση πρέπει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της επόμενης Περιφερειακής Αρχής. Ήδη έχουν γίνει κάποια πρώτα βήματα. Στόχος είναι να γίνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου πρότυπο για όλες τις άλλες Περιφέρειες, παρέχοντας ψηφιακή και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση στον κάθε πολίτη, εξοικονομώντας ανθρώπινους πόρους, περιορίζοντας το κόστος και την ταλαιπωρία. Στόχος μας πρέπει να είναι να κάνουμε την καθημερινότητα του πολίτη απλούστερη.
Μακροπρόθεσμος στόχος θα πρέπει να είναι μια ακόμα δυνατότητα ψηφιακής επικοινωνίας, θέτοντας σε λειτουργία τη νέα εφαρμογή για έξυπνα κινητά τηλέφωνα «myVoreioAigaio». Η νέα αυτή εφαρμογή θα κάνει πραγματικότητα την αμφίδρομη επικοινωνία με τους πολίτες της Περιφέρειας, προσφέροντας εξειδικευμένη ενημέρωση για τα θέματα ενδιαφέροντός τους και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση γύρω από ζητήματα καθημερινότητας. Ο κάθε πολίτης θα μπορεί να επιλέξει τις θεματικές κατηγορίες και τις γεωγραφικές ενότητες για τις οποίες θέλει να μαθαίνει τις εξελίξεις αλλά και να αποκτήσει μια συνολική εικόνα για το έργο και τις δράσεις της Περιφέρειας. Μια εφαρμογή συμβατή με τις μεγαλύτερες πλατφόρμες διανομής ψηφιακών εφαρμογών, παρέχοντας αφενός τη δυνατότητα πρόσβασης στον «Οδηγό του Πολίτη» και αφετέρου τη δυνατότητα να αναφέρει σε πραγματικό χρόνο προβλήματα που εντοπίζει και σχετίζονται με την Περιφέρεια, καθιστώντας στην πράξη τον κάθε πολίτη, μέλος μιας συμμαχίας ικανής να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της καθημερινότητας.
Η μετάβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες πρέπει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα και για έναν επιπρόσθετο αλλά εξίσου σημαντικό λόγο αν όχι σημαντικότερο. Προκειμένου να εξυπηρετηθούν με τον καλύτερο τρόπο οι συμπολίτες μας που ζουν σε δυσπρόσιτες περιοχές, απομακρυσμένα χωριά και μικρότερα νησιά και η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στις υπηρεσίες της Περιφέρειας αποτελεί πολλές φορές «Γολγοθά». Ειδικά, για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις θα μπορούσε να προβλεφθούν ηλεκτρονικά ραντεβού και απευθείας επικοινωνία των πολιτών με τους υπαλλήλους με τηλεδιάσκεψη, στα πρότυπα των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών.
Το μέλλον ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια βαθιά προοδευτική πολιτική, διευκολύνοντας την καθημερινότητα του πολίτη, ενώ παράλληλα με τη χρήση των νέων τεχνολογιών ενισχύεται η διαφάνεια και η λογοδοσία, όλες οι διαδικασίες διεξάγονται απευθείας.
Πρέπει μέχρι το 2027 όλες οι διαδικασίες της Περιφέρειας -και με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης- να μπορεί ο κάθε πολίτης να τις κάνει από το σπίτι ή τη δουλειά του, να μην ταλαιπωρείται κανείς.
Ας συνεχίσουμε ψηφιακά, με τον πολίτη στο επίκεντρο, υλοποιώντας κάθε ημέρα μια μικρή αλλαγή με την οποία κερδίζουμε χρόνο, πόρους και ζωή.
*Ο Κωνσταντίνος Ι. Γκιάλας είναι Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Χίου με τον Αλκιβιάδη Στεφανή.
Ιατρός, MD, MSc Βιοηθικής, Μεταπτυχιακός Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας ΕΚΠΑ και Υπ. Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.