Ο Μιχ. Ποταμούσης είναι Αρχιμάγειρας και Ερευνητής και διαμένει μόνιμα στην Κω όπου και ασχολείται, παράλληλα με την μαγειρική και με την έρευνα και ειδικότερα, με την συνάφεια της σε σχέση με τις τοπικές οικονομίες.
Αναδημοσιεύουμε ένα πρόσφατο άρθρο του για την συμβολή της μαγερικής στην τοπική κουζίνα από την ιστοσελίδα: http://www.voicesunc.gr
"Ως πολίτης αλλά και ως καταναλωτής αυτού του τόπου, έχω πολλές φορές αναρωτηθεί γιατί αρχίζει και φθείρετε όλο και περισσότερο η γαστρονομική μας παράδοση και αισθητική, σε ένα τόπο τόσο παραγωγικό, που κάποτε τον 12ον μ Χ αι. ο αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Ευστάθιος είπε «ον ου θρέψει Κως, εκείνον ουδέ Αίγυπτος». Τα αίτια ίσως είναι πολλά. Όμως δύο κατά την ταπεινή μου άποψη είναι τα σημαντικότερα.
Η άναρχη τουριστική ανάπτυξη του νησιού αφενός [με τις όποιες επιρροές] και αφετέρου η εσφαλμένη άποψη του επαγγελματικού κόσμου που προσπάθησε να εντάξει στα τοπικά ξενοδοχειακά συγκροτήματα ξενόφερτα διαιτολόγια, αγνοώντας βασικούς κανόνες σε αυτό που ονομάζουμε σήμερα μαγειρική οικονομία.
Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ήταν η ανάπτυξη ενός εμπορικού μοντέλου με βάση τα εισαγόμενα προϊόντα <<με ό,τι αυτό συνεπάγει >> παραγκωνίζοντας ή αγνοώντας τις τοπικές καλλιέργειες- παραγωγές , με αποτέλεσμα ο τοπικός παραγωγικός κόσμος να παρασύρετε στην δύνη του ανταγωνισμού τιμών, να μην αντέχει και να υποχωρεί.
Ας ερμηνεύσουμε όμως τι εννοούμε με τον όρο μαγειρική οικονομία.
Μαγειρική οικονομία είναι ένα σύνολο ανεργιών με τις οποίες ο συνειδητός πολίτης –καταναλωτής, προσπαθεί να προστατέψει τις τοπικές παραγωγικές τάξεις[γεωργία, κηπουρική, κτηνοτροφία, αλιεία, τον δευτερογενή τομέα κάθε περιοχής, τοπικά μικρομάγαζα ,τοπικά εμπορικά καταστήματα, κλπ] αφενός, χρησιμοποιώντας τα εποχικά τους προϊόντα και αφετέρου μέσα από αυτές του τις ενέργειες προστατεύει την οικιακή του οικονομία, εντάσσοντας τα εποχικά τους προϊόντα μέσα στο ημερήσιο διαιτολόγιο του.
Ο σημερινός πλουραλισμός των αγορών θα έχετε καταλάβει ότι δεν έχει να προσφέρει νόστιμα προϊόντα και τούτο οφείλετε στο γεγονός ότι βρίσκεις τα πάντα σε κάθε περίοδο παραβιάζοντας τις εποχές. Όταν λοιπόν επιθυμείς να καταναλώσεις για παράδειγμα ντομάτες τον Ιανουάριο το πιθανότερο είναι να αγοράσεις ένα υπέροχο προϊόν με έντονο κόκκινο χρώμα αλλά, θα είναι άοσμο και άγευστό, διότι απλά είναι εκτός εποχής και το πληρώνεις και πανάκριβα σε σχέση με την περίοδο συλλογής του.
Άλλωστε η μαγεία του επισιτισμού είναι στην χρήση των εποχικών προϊόντων, διότι τότε το κάθε προϊόν είναι στην «ώρα του», και δίνει το μέγιστο της θρεπτικής του αξίας.
Επιμένω στα τοπικά εποχικά προϊόντα γιατί η συμβολή τους είναι τεράστια στην γαστρονομική μας αλυσίδα και είναι αυτά, που μερικές φορές μας κάνουν να δυσανασχετούμε για…. Το καλάθι της νοικοκυράς σε καιρούς που τα χρήματα όλο και πιο δύσκολα βγαίνουν και αποταμιεύονται. Και υπάρχει κάτι ακόμη πολύ σημαντικό. Με την κατανάλωση τοπικών προϊόντων ενισχύεται αφάνταστα η τοπική οικονομία και έτσι μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότατος πως η μαγειρική μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.
Καλό λοιπόν νομίζω πως είναι να συμμετάσχουμε ενεργά σε αυτήν την διαδικασία βελτιώνοντας και τα οικονομικά μας και βοηθώντας παράλληλα τις τοπικές παραγωγικές τάξεις ώστε το όφελος που θα προκύψει να είναι για όλους ισόποσο".
Ο Μιχ. Ποταμούσης
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.