Το 2ο Σύστημα Ναυτοπροσκόπων Χίου διοργάνωσε την περασμένη Τετάρτη, 6 Οκτωβρίου ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: «Παραμένω παιδί στις μέρες του κορωνοϊού».
Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στον προαύλειο χώρο της Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης «Κοραής», είχε θέμα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά εν καιρώ πανδημίας.
Στους γονείς και κηδεμόνες που παρευρέθηκαν μίλησαν οι: Ελένη Τσατσαρώνη – Νικολούδη, Ψυχολόγος – Εκπαιδευτικός Ba, Ma, MSc, PhD και Μαριαλένα Π. Καλυμνιού, Παιδίατρος Md, MSc.
Παρακάτω, ακολουθούν αποσπάσματα και από τις δύο ομιλίες:
ΕΛΕΝΑ ΤΣΑΤΣΑΡΩΝΗ
1. Δημοσιονομική κρίση και μετά κορωνοϊός
Άγχος, θλίψη, θυμός, φόβος, ανασφάλεια, κατάθλιψη, θυμός, πανικός, απογοήτευση, ανία, ανησυχία, οργή, στεναχώρια, έλλειψη προσωπικής επαφής: είναι μερικές από τις λέξεις που σύμφωνα με έρευνες χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να εκφράσουν τα συναισθήματα και την κατάστασή τους. Κοινά και για τις δύο περιόδους κρίσης.
Μιλώντας για τα συναισθήματα: Σύμφωνα με τους Kitayama & Markus (1995), εάν τα συναισθήματα είναι πολιτισμικά και κοινωνικά προϊόντα, τότε πολιτισμικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες θα πρέπει να ρυθμίζουν τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι τα εκφράζουν.
Οι Shiraev&Levy (2015) υποστηρίζουν ότι ο πολιτισμός μπορεί να επηρεάσει τις ψυχικές διαταραχές σε πέντε τουλάχιστον, περιοχές.
Στην υποκειμενική εμπειρία του ατόμου, όπου περιλαμβάνονται οι γνώσεις για τα ψυχολογικά προβλήματα, στους τρόπους με τους οποίους τα άτομα εξηγούν και εκφράζουν τα συμπτώματα, σύμφωνα με τους κανόνες εκδήλωσης του πολιτισμού τους, στον τρόπο που οι διαταραχές διαγιγνώσκονται, στον τρόπο θεραπείας των συμπτωμάτων και στις αρχές που στηρίζεται η έκβαση για τα αποτελέσματα της θεραπείας.
Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι η Ελλάδα, ήδη, από τις αρχές της δεκαετίας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης βρέθηκε σε μια ευάλωτη και δύσκολη θέση σε θέματα ψυχικής υγείας και δομών πρόνοιας και ψυχικής υγείας. Στην επιβαρυμένη αυτή κατάσταση ήρθαν, σχεδόν ταυτόχρονα, να προστεθούν και οι συνέπειες του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος (Μαδιανός, 2013) και της πανδημίας.
Τα χαρακτηριστικά των κοινωνικών ομάδων που πλήττονται πρώτες από μια τέτοιου είδους δύσκολη κατάσταση είναι η φτώχεια και οι ομάδες των ήδη, ψυχικά νοσούντων, εξαιτίας της έκπτωσης στη λειτουργικότητάς τους (Jin, Shah & Svoboda, 1995).
Ανάμεσα στους κύριους λόγους που αυξάνουν την εμφάνισή της αναφέρονται οι κοινωνικοοικονομικές αλλαγές, ο διαφορετικός τρόπος ζωής, η κακή ποιότητα υγειονομικής περίθαλψης (Demyttenaere etal., 2006).
Ενδεικτικά, τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται αύξηση κατά 35% στην κατανάλωση αντικαταθλιπτικών, 22% στις αυτοχειρίες, ενώ, μεγάλη αύξηση παρατηρείται στην εμφάνιση ψυχικών και λοιμωδών νόσων, χρήσεως αλκοόλ και ναρκωτικών, με τη ζήτηση υπηρεσιών ψυχικής υγείας από τους πολίτες, να εκτοξεύεται στο 120% (Μαδιανός, 2013).
Συμπέρασμα: οι επιπτώσεις της πανδημίας σε ψυχολογικό επίπεδο ήρθαν να προστεθούν σε μια ήδη, επιβαρυμένη ψυχολογικά ελληνική κοινωνία. Έφερε στην επιφάνεια και πυροδότησε υπάρχοντα προβλήματα και δυσλειτουργίες.
2. Τι είναι η ψυχολογική διαταραχή. Τι είναι φυσιολογικό και τι όχι;
Το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (APA, 2013) ορίζει την ψυχική διαταραχή ως ένα σύνδρομο που χαρακτηρίζεται από κλινικά σημαντική διατάραξη της γνωστικής λειτουργίας, της συναισθηματικής ρύθμισης ή της συμπεριφοράς που αντανακλά μια δυσλειτουργία στην υποκειμενική, βιολογική, ψυχολογική ή αναπτυξιακή λειτουργικότητα.
Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι, ο πολιτισμός μπορεί να παίξει το ρόλο ενός φίλτρου, δηλαδή, ο ορισμός της διαταραχής να υπόκειται σε ερμηνείες βασισμένες σε αξιολογικές κρίσεις που μπορεί να ποικίλουν από πολιτισμό σε πολιτισμό (Satcher, 2000).
3. Ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά
Τα ποσοστά της κατάθλιψης και του άγχους μεταξύ των παιδιών και των νέων στο δυτικό πολιτισμό, αυξάνονται σταθερά τα τελευταία 50-70 χρόνια. Αυτή η αυξημένη ψυχοπαθολογία δεν είναι το αποτέλεσμα των αλλαγών των διαγνωστικών κριτηρίων αλλά παραμένει ακόμα και όταν οι μετρήσεις και τα κριτήρια είναι σταθερά (Πανεπιστήμιο San Diego).
Οι αλλαγές φαίνεται να έχουν να κάνουν πολύ περισσότερο με τον τρόπο που οι νέοι βλέπουν τον κόσμο, από ό,τι με τον τρόπο που ο κόσμος πραγματικά είναι.
Ένα πράγμα που γνωρίζουμε για το άγχος και την κατάθλιψη είναι ότι συσχετίζονται σημαντικά με την αίσθηση του ελέγχου ή της έλλειψης ελέγχου των ανθρώπων επί τη δικής τους ζωής. Οι άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι υπεύθυνοι για τη μοίρα τους, είναι λιγότερο πιθανό να έχουν άγχος ή κατάθλιψη από εκείνους που πιστεύουν ότι είναι θύματα των περιστάσεων πέρα από τον έλεγχό τους.
Σύμφωνα με έρευνες, η ανταπόκριση του παιδιού σε μια κατάσταση κρίσης εξαρτάται από προηγούμενη έκθεσή του σε κατάσταση συναγερμού, τη σωματική και ψυχολογική του υγεία, τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της οικογένειας και το πολιτισμικό υπόβαθρο.
Έρευνες δείχνουν, επίσης, ότι καταστάσεις κρίσης έχουν αρνητική επίδραση στην ψυχολογική ευημερία των παιδιών. Άγχος, κατάθλιψη, διαταραχές στον ύπνο και τη διατροφή.
Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Κίνα και στο Πακιστάν σε παιδιά και εφήβους ανέφερε ευερεθιστότητα, διάσπαση προσοχής, συναισθηματική εξάρτηση και φόβος ότι κάποιο μέλος της οικογένειας μπορεί να κολλήσει τη νόσο.
Φίλοι, κοινωνικότητα, έλλειψη προσωπικού χώρου, ενδοοικογενειακή βία. Πολλές από τις αναμενόμενες συνέπειες της καραντίνας και των σχετικών με τη σωματική και την κοινωνική απόσταση αποτελούν από μόνες τους σημαντικούς παράγοντες ανάδυσης ζητημάτων ψυχικής υγείας.
4. Αντιμετώπιση των συνεπειών
Ανάλογα το αναπτυξιακό στάδιο
Ψυχική Ανθεκτικότητα
Η καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση και τη διαχείριση, των καταστάσεων κρίσης αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Η ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα, ένα άτομο ή μια κοινότητα να παραμένουν αναλλοίωτα σε δυνητικά μεταμορφωτικές συνθήκες (Wieland & Wallenburg, 2013), δηλαδή, η αντοχή στις πιέσεις και τους παράγοντες που θεωρούν αντίξοους και αρνητικούς. Σύμφωνα με τον Papadopoulos (2018) υπάρχουν πέντε τύποι ανθεκτικότητας:
Η ανθεκτικότητα είναι ένα χαρακτηριστικό που μπορεί να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί μέσα από τις διαπροσωπικές σχέσεις, να επηρεαστεί από διάφορους περιβαλλοντικούς παράγοντες και να διευκολυνθεί, μέσω της κατάλληλης υποστήριξης (Wright, Masten & Narayan, 2013).Ένας από τους παράγοντες που συμβάλουν στην καλλιέργειά της ανθεκτικότητας είναι η επίγνωση της ολότητας, δηλαδή, η υπενθύμιση στο άτομο ότι είναι μέρος ενός συνόλου, ενός ευρύτερου πλαισίου.
Είναι γεγονός ότι, οι κάθε είδους περιβαλλοντικές αλλαγές δεν επηρεάζουν αποκλειστικά και μόνο το άτομο ως μονάδα, αλλά, την οικογένεια και την κοινότητα. Πρόκειται για ένα ζήτημα κυκλικής αιτιότητας, όπου κάθε μέλος ενός συστήματος επηρεάζει τα υπόλοιπα και επηρεάζεται από αυτά (Boszormenyi-Nagy&Spark, 1973).
5. Οδηγίες: τι λένε οι γονείς στα παιδιά;
ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΚΑΛΥΜΝΙΟΥ
Συμπεράσματα:
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.