Θυμάται κανείς τις αντιδράσεις των Αθηναίων στην οδό Ερμού όταν λήφθηκε η απόφαση για την πεζοδρόμησή της;
Ήταν ανάλογη με την σιωπή τους τον πρώτο μήνα μετά την πεζοδρόμηση, που ξαφνικά ο δρόμος μετατράπηκε σε ανθρώπινο ποτάμι και σημείο αναφοράς για τις αγορές τους;
Ένα τέτοιο ανθρώπινο ποτάμι, ένα δρόμο ζωντανό, γεμάτο εικαστικές παρεμβάσεις, χώρους όπου ο πεζός θα μπορεί να ξεκουραστεί και να δει τις βιτρίνες με την ησυχία του, ένα δρόμο με συγκεκριμένη φυσιογνωμία και ταυτότητα, με μουσική και με φωτισμό εναέριο, φαντάστηκε η Άννα Φήκαρη, μελετήτρια του έργου της ανάπλασης της Απλωταριάς κι αυτή της ακριβώς τη φαντασίωση αποτύπωσε στη μελέτη που εκτελείται αυτή τη στιγμή.
Εδώ «κρέμεται» στην κυριολεξία το μέλλον της Απλωταριάς. Το ζητούμενο είναι να εκτελεστεί το έργο και όχι να «εκτελεστεί» με τη μεταφορική έννοια του όρου, η μελέτη. Η κ. Φήκαρη έχει προβλέψει την κάθε λεπτομέρεια σε ένα σχέδιο όπου κυριαρχεί η χιώτικη πέτρα από τη Λαγκάδα, από τα Νοτιόχωρα και τον Κορακάρη, το ξύλο και ο συνολικός σχεδιασμός δένει με το χαρακτήρα των κτιρίων της Απλωταριάς. Στόχος είναι η κατασκευή ενός έργου που θα έχει διάρκεια και θα «μεγαλώνει» κι αυτό μαζί με τις επόμενες γενιές. Γι αυτό κι έχουν προβλεφθεί τα πάντα και δε χωρούν εκπτώσεις στην εφαρμογή της μελέτης.
Αυτό είναι και το στοίχημα για τη δημοτική αρχή. Λεφτά υπάρχουν για το έργο. Στον προϋπολογισμό του έχουν προβλεφθεί όλες οι προτεινόμενες εργασίες, οπότε εκπτώσεις στην εφαρμογή της μελέτης και αυθαίρετες παρεμβάσεις από την Τεχνική Υπηρεσία ή τον εργολάβο με την αιτιολογία της μείωσης του κόστους δεν μπορούν και δεν πρέπει να χωρέσουν.
«Στόχος είναι ο περιπατητής να μπαίνει στην Απλωταριά και να οδηγείται μέσα από τα μοτίβα, να ξέρει πού υπάρχουν στάσεις, πού υπάρχουν εικαστικές παρεμβάσεις, υπαίθριες εκθέσεις. Όλα αυτά θα συνθέτουν έναν εμπορικό δρόμο ζωντανό. Ακόμη και οι μπάλες που έχει προβλεφθεί να υπάρχουν για να μη σταθμεύουν τα αυτοκίνητα, δε θα είναι κομμάτια τσιμέντου αλλά πέτρας, άλλες θα είναι γλάστρες, άλλες θα αποτελούν καθιστικά καθίσματα και γενικότερα υπάρχει η πρόβλεψη αυτές να μπορούν να απομακρυνθούν όταν επιτέλους αποκτήσουμε τη συνήθεια να μην παρκάρουμε. Συνολικά υπάρχει πρόβλεψη για το καθετί. Έχουν σχεδιαστεί όλα με την κάθε λεπτομέρεια. Ακόμη και το πώς κομμάτι- κομμάτι θα μπουν τα μοτίβα», εξηγεί η κ. Φήκαρη, χωρίς να κρύβει την ανησυχία της για το τελικό αποτέλεσμα.
Για το επίμαχο σημείο αντιπαράθεσης, την αντιπλημμυρική προστασία του έργου, υπήρχε η δέσμευση πως θα γίνονταν μελέτη για τα όμβρια καθώς και ηλεκτρομηχανολογική για το φωτισμό.
Για το φωτισμό η ίδια έχει προβλέψει πως η ηλεκτροδότηση της Απλωταριάς θα γίνεται με εναέρια φωτιστικά, τα οποία δε θα αλλοιώνουν καθόλου τη φυσιογνωμία της οδού. «Έχω τη διαβεβαίωση της Τεχνικής Υπηρεσίας πως ο αγωγός που υπήρχε για τα όμβρια είναι υπεραρκετός για να καλύψει τις ανάγκες της οδού», εξηγεί.
Στα σχέδια της κ. Φήκαρη περιλαμβάνονται και οι μελλοντικές παρεμβάσεις στα κτίρια. Πιο αναλυτικά προτείνεται η ανάδειξη των όψεων τους τόσο στο ισόγειο όσο και στους ορόφους ώστε να επανέλθουν στην αρχική τους μορφή και να αποτελέσουν στολίδι της πόλης μας. Παράλληλα, προτείνεται η εκπόνηση μελέτης χρωματικής ανάδειξης των κτιρίων, η κατάργηση όλων των αυθαίρετων πλαστικών στεγάστρων, η «οπτική» μόνωση των μηχανημάτων ψύξης - θέρμανσης και εξαερισμού, η κατασκευή των βιτρίνων των καταστημάτων με σεβασμό στο κτίριο που ανήκουν, αναδεικνύοντας στο κάθε ένα τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά του στοιχεία, με υλικά που να εναρμονίζονται με το κτίριο ώστε να αποτελούν ένα ενιαίο αισθητικό σύνολο.
«Αυτά δε θα γίνουν σε μια μέρα. Θα έρθουν σταδιακά, χρόνο με το χρόνο, κι εκεί που μπορούμε. Ό,τι έχουμε καταστρέψει στην Απλωταριά, πάει, καταστράφηκε. Στόχος είναι να διατηρηθούν και να αναδειχθούν τα εναπομείναντα κτίρια και να διατηρήσουμε το χρώμα και το ύφος της συγκεκριμένης οδού. Δε γίνεται στην Απλωταριά μετά την ανάπλαση να βάλουμε πινακίδες νέον. Θα υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα δίνονται στους καταστηματάρχες από το Δήμο. Στο συγκεκριμένο έργο δόθηκε η κατεύθυνση να ανοίξει η Απλωταριά, να μην υπάρχουν δεξιά και αριστερά εμπορεύματα. Η Απλωταριά θα είναι το σαλόνι της πόλης κι όπως προσέχουμε το σαλόνι του σπιτιού μας, έτσι πρέπει να προσέχουμε και εκείνη».
Πρώιμη χαρακτηρίζει ωστόσο την κριτική που δέχεται για το έργο, εξηγώντας πως ακόμη είναι πολύ νωρίς για να «δείξει». Άλλωστε η ίδια θα έχει ευθύνη μόνο αν εφαρμοστεί η μελέτη χωρίς αυθαιρεσίες από την Τεχνική Υπηρεσία και τον εργολάβο. Απαντώντας σε όσα λέγονται περί ολισθηρότητας σημειώνει πως τα συγκεκριμένα υλικά δεν έχουν καμιά σχέση με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν στο λιμάνι και πως δεν τίθεται τέτοιο θέμα, όπως δεν τίθεται και ζήτημα σχετικά με την καθαριότητα. «Πρόκειται για πέτρες που γίνονται με κοπανάκι και χτένι, σα γραμμές τραβηγμένες και δε γλιστρούν, ούτε θα φαίνεται η βρωμιά πάνω τους. Το καθάρισμα με τις ειδικές σκούπες του Δήμου θα είναι αρκετό», κατέληξε.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.