Υπαρκτός είναι ο κίνδυνος, λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν και σε μια περίοδο που οι νησιώτες αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη καυσίμων και μεταφορών, να υπάρξουν αυξήσεις σε εισιτήρια και περικοπές στα δρομολόγια.
Με δεδομένο ότι το κόστος καυσίμων χονδρικά έχει διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι με τον τόνο πετρελαίου να υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ είναι προφανές ότι εάν δεν “στηθούν” αναχώματα θα υπάρξει ανάγκη για κάλυψη λειτουργικού κόστος με αυξήσεις τιμών και βέβαια περικοπές δρομολογίων.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από παράγοντες του κλάδου ένα π.χ. ταξίδι στο δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο μετα βίας καλύπτει μέσω των εισιτηρίων το κόστος καυσίμων. Ούτε λόγος βέβαια για τα υπόλοιπα κόστη.
Βέβαια, ήδη δρομολόγια, που καλύπτονται με δύο πλοία ή δεν έχουν κίνηση έχουν κοπεί όπως π.χ. από και προς τα Χανιά το Σάββατο και κάποια πρωινά δρομολόγια στις γραμμές της Ραφήνας.
Υπενθυμίζεται, δε, ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό Φεβρουαρίου κατά 12,2% υπήρξε αύξηση τον περασμένο μήνα στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, όχι όμως των ακτοπλοϊκών.
Τι ζητούν οι ακτοπλόοι
Χθες πάντως έγινε μια πρώτη συνάντηση της νέας ηγεσίας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας με τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, όπου εξετάστηκε το τι μέλλει γενέσθαι ενόψει της θερινής σεζόν και της ανάγκης να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών εν όψει και του καλοκαιριού.
Μάλιστα ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρο Πασχάλης έθεσε στον κ. Πλακιωτάκη το σύνολο των θεμάτων που αποτελούν και κομβικά για την οικονομία.
Όπως ανέφερε το προεδρείο του ΣΕΕΝ το επιπλέον λειτουργικό κόστος, λόγω καυσίμων για τον ακτοπλοϊκό κλάδο ξεπερνά τα 280 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και για να καλυφθεί εν μέρει, εάν δεν υπάρξει κάποια στήριξη του κλάδου θα υπάρξει άνοδος στις τιμές των εισιτηρίων.
Εκτιμάται, δε, ότι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μπορεί να φτάσουν και το 25% το επόμενο διάστημα ενώ μια αύξηση της τάξης του 20% είχε γίνει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο.
Μέτρα
Έτσι ο ΣΕΕΝ κατέθεσε μια δέσμη από επτά συνολικά μέτρα για την ανάσχεση της δύσκολης κατάστασης. Αυτά αφορούν στα εξής:
Επιβολή ενός είδους πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου Δεκεμβρίου (σημειώνεται ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα έχουν ατέλεια)
Την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 6% και την επιστροφή του στο 13% εάν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του Δεκεμβρίου
Την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια της πανδημίας
Την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας όπως έγινε κατά την περίοδο της πανδημίας
Την αύξηση των μισθωμάτων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές μονοετούς διάρκειας κατά 30% τουλάχιστον
Την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που υλοποιούν σε διάφορες κατηγορίες επιβατών οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
Την ενίσχυση της ρευστότητας με τη άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των 42 εκατ. ευρώ που οφείλει το Υπουργείο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για δρομολόγια αγόνων γραμμών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Όπως τονίζει ο ΣΕΕΝ στο υπόμνημα του οι ασυνήθιστες εποχές απαιτούν ισχυρά μέτρα για τη προστασίας της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και αυτό είναι υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης.
Από την πλευρά του ο κ. Πλακιωτάκης, με βάση την ανακοίνωση του ΥΕΝ, αναγνώρισε ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο έχει προκληθεί από την πανδημία και επιδεινώθηκε λόγω της κρίσης στην Ουκρανία, επισημαίνοντας ότι απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή λόγω του εθνικού ρόλου της ακτοπλοΐας για την χώρα μας.
Επίσης, δεσμεύθηκε να συζητήσει το θέμα αυτό και στα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να εξετασθεί δέσμη μέτρων τα οποία θα βελτιώσουν την κατάσταση.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.